به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا خانی، دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه ایلام گفت: فقدان کمیته راهبردی واحد و جامع در سطح سیاست گذاری های کلان آموزش زبان های خارجی در کشور و به تبع آن فقدان سند راهبردی آموزش زبان های خارجی در کشور، از مهمترین چالش های پیش روی جامعه آموزش زبان کشور است.
خانی در ادامه افزود: زبانشناسی کاربردی به بررسی تعامل گسترده زبان با علوم مختلف می پردازد و اصولاً هر جا زبان باشد، زبانشناسی کاربردی هم حضور دارد. از همین رو شامل زیرمجموعه های متنوعی چون روانشناسی زبان، عصب شناسی زبان، جامعه شناسی زبان، تحلیل کلام، زبان و فلسفه، زبان و فرهنگ، زبان و فن آوری و غیره است. البته باید متذکر شوم، منظور از زبانشناسی کاربردی به هیچ وجه کاربرد زبانشناسی نیست، بلکه اصولاً در زبانشناسی کاربردی هدف بررسی تعاملات میان رشته ای و درک شگرف زبان در زندگی روزمره انسانهاست و اینکه به چه صورت و با چه کیفیتی زبان بر روح و جسم انسان و اجتماع تاثیر گذار و از روح و جسم انسان و اجتماع تاثیر پذیر است.
دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه ایلام در ادامه افزود: اگرچه بیشترین تمرکز در گروه بر آموزش زبان انگلیسی است، اما به دلیل ماهیت ارتباطی دوسویه و چندسویه آموزش زبان انگلیسی با دیگر زیرمجموعه های زبانشناسی کاربردی؛ ناگزیر تحقیقات و پژوهش ها بیشتر میان رشته ای تعریف می شوند. اگرچه امیدواریم به زودی برنامه همه گروه های آموزشی ماموریت گراتر و هدفمندتر جهت رسیدن به نتایج ملموس تر در حوزه های خاص و پروژه های خاص علمی تعریف گردد.
خانی با اشاره به مهمترین چالش های پیش روی آموزش زبان در ایران اضافه کرد: آموزش زبان در ایران خوشبختانه در سال های اخیر شاهد رشد کمی و کیفی خوبی بوده است. با این حال نمی توان از دغدغه ها و چالش های موجود هم چشم پوشی کرد. فقدان کمیته راهبردی واحد و جامع در سطح سیاست گذاری های کلان آموزش زبان های خارجی در کشور و به تبع آن فقدان سند راهبردی آموزش زبان های خارجی در کشور، فقدان استانداردهای تعریف شده، تدوین شده و اعتبارسنجی شده ارزیابی، پیشرفت و صلاحیت تدریس، ناکافی بودن برنامه های مداوم ارتقاء حرفه ای مدرسان، زمان ناکافی و کتب غیراستاندارد موجود در مدارس و چالش های فرهنگی تدریس کتب بین المللی در موسسات آموزشی، از مهمترین چالش های پیش روی جامعه آموزش زبان کشور است.