دغدغه سینماگران ما دغدغه‌های مردم نیست/ نمی‌توانم به خودم بگویم حزب‌اللهی/ برای رسالتم فیلم می‌سازم
خردمندان در گفت‌وگو با «دانشجو»:
محمدرضا خردمندان کارگردان جوان و فیلم اولی است که با اکران فیلم «بیست و یک روز بعد» در جشنواره فیلم فجر توجهات بسیاری را به سوی خودش جلب کرد و ما به گفتگو با او در خصوص اولین فیلم بلندش پرداخته ایم.
تعداد نظرات: ۱
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۳
وقتی Liberal art education راتحصیل هنرهای زیبا و Liberal Arts College رادانشکده هنرهای زیبا می نامند،چه انتطاردارید؟
این یعنی تثبیت لیبرالیسم در حوزه‌های فکری و علمی و هنری است. این دانشگاه‌ها مملو از رشته‌های متنوع و متکثری است که لزوماً محدود و محصور در هفت هنر شناخته‌شده نیست.
امروز دامنه‌ی هنرهای لیبرال آنقدر گسترده شده که پزشکی، زیست‌شناسی، اخترفیزیک، ریاضی و فنی را نیز دربرمی‌گیرد.
آنچه که در دانشگاه تهران به‌نام هنرهای_زیبا می‌شناسیم، در سراسر جهان به دانشگاه هنرهای لیبرال (Liberal Arts College) شناخته می‌شود.
ودراین دانشگاه هابانگاه اینکه انسان، محور همه‌ی پدیده‌ها در هستی است، تلقی انسان‌مدارانه دارد.
این نگاه اومانیستی، دوره یونان باستان سپس دوران امپراطوری روم و تلقی هیومنیست‌های عصر رنسانس در ایتالیا را دربرگرفته و موج آخر آن از دهه ۱۹۷۰ به این سو بوده است.
سینما وهنر انقلابی مورد نظر اسلام، هنری‌ وسینمائی ست که از کاتارسیز ارسطویی و از دیونیزوس نیچه‌ای عبور کرده و در مخاطب، تثبیت فؤاد ایجاد نماید.
اگر انسان‌های یک جامعه به تثبیت فؤاد برسند، آن جامعه دیگر نیازی به کلینیک‌های روانشناسی و روان‌پزشکی نخواهد داشت.
هنرمند انقلابی از تزکیه آغاز می‌نماید؛ او ابتدا باید خودش هر چهار لایه وجودش (صدر-شغاف-قلب-فواد)را بپیماید و در لایه‌ی فؤاد، آنچه که می‌بیند را ترسیم کند.
1-لایه‌ی روئین «صدر» ؛ محل فرح و حزن. انسان با این لایه‌ی وجودش خوشحال یا غمگین می‌شود؛ دچار خوف و نگرانی شده یا احساس امنیت می‌کند.
این لایه انشراح پیدا می‌کند یا گاهی دچار ضیق می‌شود؛ در اصطلاح می‌گوییم دلتنگ می‌شود.
2-لایه بعدی، شغاف ؛محل حب و بغض و خشم و شهوت. ما با شغاف، عشق می‌ورزیم یا نسبت به پدیده‌ای نفرت داریم.
تولی و تبری، با این لایه از وجود انسان انجام می‌شود.
انسان در شغاف خود یا دچار حمیت است یا سکنیت می‌یابد. (حکمت ازدواج در قرآن، ایجاد سکنیت است. که خشم و شهوت انسان با آن به آرامش بدل می‌شود.)
3-لایه‌ی بعد، قلب و محل انقلاب در وجود انسان است. اگر در اتاقی تاریک، کلید برق را فشار دهیم، یکباره در همه‌ی اتاق انقلاب نور حادث می‌شود.
انسان در این لایه، منقلب می‌شود. قلب، یا مریض است یا سلیم؛ که در مورد ابراهیم(ع) فرمود او دارای قلب سلیم است؛ انسانی که زود گریه‌اش می‌گیرد، دارای قلب منیب است؛ در مقابل، برخی نیز دارای قلب قسی هستند.
رعب و وحشتی که همه‌ی وجود انسان را دربرمی‌گیرد، در این لایه است. انسان در قلب خود، تفکر و تعقل و تخیل می‌کند.
4-هسته‌ی مرکزی پیاز وجود انسان و از جمله واژگان قرآنی که کمتر شناخته شده است، فؤاد است. فؤاد، چشم دل و محل رؤیت حق و باطل است؛ (رؤیت از رؤیا می‌آید. آنچه که انسان در عالم رؤیا می‌بیند، توسط فؤاد او رؤیت می‌شود؛ این نکته بسیار جدی‌ست .
چشم دل باز کن که جان بینی
آنچه نادیدنی‌ست آن بینی
هنر وسینمای نفسانی لیبرالیستی، هنرمند را آلوده می‌خواهد؛ هرساله جشنواره‌های هنری، شوی لباس و مدل‌های متنوع خودنمایی و تبروج است.
هنر لیبرالی، در واقع بازتابی از صحنه‌های متعفن و غلیان نفسانیات انسان در شغاف اوست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار