کرسی آزاداندیشی «پشت پرده» با موضوع بررسی سیاستخارجی جمهوری اسلامی در قبال کشورهای خاورمیانه و رژیم صهیونیستی در دهه اول انقلاب اسلامی در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کرسی آزاداندیشی علمی پشت پرده با موضوع بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال کشورهای خاورمیانه و رژیم صهیونیستی در دهه اول انقلاب اسلامی با محوریت پارادایمهای روابط بین الملل صبح امروز در سالن سمینار دانشکده اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد.
اویس اکبری، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه بوعلیسینا در این کرسی با بیان اینکه سیاست خارجی الزاماً کنشهای یک دولت در برابر سایر دولتها است، بیان داشت: نظام اعتقادی در بسیاری از موارد محدودیتهای زیادی در عرصه انتخاب راه حلهای گوناگونی در سیاست خارجی بوجود میآورد.
اکبری ادامه داد: سیاستمداران گاهی اوضاع بین المللی را آنطور که دلخواه است میبینند و نه آنگونه که واقعیت است.
دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی این دانشگاه عنوان کرد: گاهی دولتها برای انحراف افکار عمومی از یک سری مشکلات داخلی، جهت گیری خاصی را در سیاست خارجی انجام میدهد تا نگاه مردم به آن سمت برود.
وی تأکید کرد: سوابق تاریخی و فرهنگی یک جامعه، به طور خودآگاه و ناخودآگاه تصمیم گیرندگان سیاست خارجی را تحت تاثیر خود قرار میدهد.
اکبری با بیان اینکه ساختار نظام بین الملل محدودیتهایی برای سیاستگذاری بوجود می آورد، افزود: تامین نیازهای داخلی مانند نیازهای اقتصادی، تکنولوژیک، امنیتی از عوامل و انگیزه های مهم سیاست خارجی محسوب میشود.
دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه بوعلی تأکید کرد: دولتمردان توجه زیادی نسبت به نظرات، آرا و افکار گروه های مشخص و سازمان یافته اجتماعی مانند احزاب دارند.
وی واقع گرایی، ایده آلیسم و سازنده گرایی را سه رویکرد عمده در نظریات سیاست خارجی خواند و گفت: ماکیاولی، هابز و مورگنتا از متفکران مکتب رئالیسم هستند و رئالیست ها به اصل آنارشی در ساختار بین الملل اعتقاد دارند.
اکبری ادامه داد: در فضای آنارشیک نظام بین الملل دولتها چارهای جز تکیه بر توامندیهای خود برای تامین امنیت و بقای خود ندارند.
دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه بوعلی یادآور شد: رئالیستها بدلیل فقدان یک قدرت مرکزی در نظام بین الملل و وجود فضای آنارشیک تنها راه رسیدن به صلح و امنیت نسبی، کسب قدرت و موازنه قوا میباشد.
وی عنوان کرد: در ایده آلیسم، نهادهای بین المللی دموکراتیک ابزاری برای تامین امنیت بین الملل، در عین تضمین آزادی شهروندان در مقابل دولتهای خود هستند، ایدهآلیسم نسبت به فطرت انسان بدبین نیستند و از این حیث واقع گرایان را نقد میکنند.
اکبری ادامه داد: در ایده آلیسم، دولت به مثابه بازیگر مرکب برای بررسی رفتار بین المللی دولت ها، باید نقش اجزای داخلی شکل دهنده ی آنها مانند سازمان های مختلف مورد بررسی قرار دارد.
این دانشجو در بخش دیگری از سخنانش گفت: مکتب سازندهگرایی محصول پایان جنگ سرد و ناتوانی سایر رویکردها در پیش بینی یا تفسیر این اتفاق است.
وی اظهار داشت: در رویکرد ساختارگرایی، دولت همچنان مهمترين واحد سياسي و بازيگر اصلی نظام در تبيين تعاملات بين المللی ميباشد، زيرا حاكميت و اقتدار معمول، بر اساس اصول دولت محوری قرارگرفته است.
اکبری با تأکید بر اینکه سرزمین فلسطین تا پایان جنگ جهانی اول بخشی از امپراطوری عثمانی بود، افزود: در ۲۴ اسفند۱۳۲۸، دولت وقت ایران شناسایی دوفاکتوی اسرائیل را اعلام کرد.
دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی تصریح کرد: با کنار رفتن مصدق و قدرت گرفتن شاه، شاه که اعراب را در هیچ حال مورد اعتماد نمیدانست، در پی گسترش روابط خود با اسرائیل برآمد. و این روند تا پایان حکومت پهلوی بر ایران ادامه داشت.
وی اذعان داشت: با انقلاب ایران، روابط رسمی ایران و اسرائیل پایان پذیرفت. گروه های مقاومت فلسطینی برای دیدار با رهبران انقلاب، به ایران سفر کردند.
اکبری گفت: جمهوری اسلامی ایران، همواره بصورت رسمی از اصطلاحاتی مانند، رژیم اشغالگر قدس، رژیم صهیونیستی یا عنوان فلسطین اشغالی برای نام گذاری اسرائیل استفاده می کند.
دانشجوی رشته علوم سیاسی یادآور شد: به ادعای اسرائیل افزایش قدرت ایران خطرناک بود امّا ایجاد یک ائتلاف عربی در برابر ایران خطرناکتر بود، بر طبق برخی اسناد مبهم در عملیات اوسیراک، اسرائیل در این عملیات از نقشه، عکسها و اطلاعاتی بهره برد که توسط ایران به آنها داده شده بود.
وی ادامه داد: در قضیه مک فارلین دولتمردان آمریکایی و اسرائیلی به توجیه ماجرای این ماجرا پرداختند و دولتمردان ایرانی نیز، از ماهیت فروشندگان سلاح، اظهار بی اطلاعی کردند؛ اما سیاستمداران آمریکایی و اسرائیلی چند بار متوالی فروش این تجهیزات را بصورت علنی تایید کردند.
اکبری در پایان سخنانش گفت: نگاه من این است مسئله ایران و اسرائیل از مکتب واقعگرایی قابل فهم است.
* هنری: جمهوری اسلامی یک رسالت جهانی برای خود قائل است
در ادامه کرسی آزاد اندیشی یدالله هنری، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی که استاد داور این برنامه بود با بیان اینکه آزاد اندیشی لازمه اندیشه ورزی است، گفت: این اساس دانشگاه است، ترکیب رویکردها در سیاست خارجی مهم است و خود آقای اکبری به آن اشاره کردند اما در این ارائه فقط رویکرد واقع گرا مورد بررسی قرار گرفت.
هنری اظهار داشت: جمهوری اسلامی در چارچوب بیانات امام یک رسالت جهانی برای خود قائل است.
عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی افزود: نوعاً پژوهشگرانی که در سیاست خارجی ایران در منطقه بحث میکنند، نظرشان این است که در شرایط فعلی رفتار ما در برابر اسرائیل با تکیه بر بحث های هنجاری بررسی میکنند.
وی یادآور شد: سئوال این است که با توجه به مشکلاتی که با کشورهایی مثل مصر و اردن داریم، دلایل اینکه مبنا را رویکرد واقه گرایی بدانیم چیست.
هنری خاطرنشان کرد: امام در قطعنامه ۵۹۸ تاکید کرد که این واقعیت را در سیاست خارجی اعلام کرده ایم که بدنبال خشکاندن دیشه های صهیونیسم در جهان هستیم.
لازم به ذکر است کرسی آزاداندیشی "پشت پرده" در دانشکده اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا در پایان با پرسش و پاسخ شفاهی دانشجویان به پایان رسید.
اکبری در پایان سخنانش گفت: نگاه من این است مسئله ایران و اسرائیل از مکتب واقع گرایی قابل فهم است.