به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از اصفهان، حجتالاسلام رضا غلامی شب گذشته در همایش وحدت حوزه و دانشگاه، در دانشگاه اصفهان بیان داشت: اصولی وجود دارد که اصل اول آن این است که اگر وحی و قرآن نبود بشر با وجود برخورداری از نعمت عقل قادر به فهم بخش مهمی از حقایق هستی نبود و توانایی حل مسائل پیچیده آن را هم نداشت.
وی افزود: در علوم انسانی اسلامی مبحث منحصر به فردی به تعالیم وحدانی باز میکنیم که قابل مقایسه با بقیه منابع نیست؛ اصل 2 این است که بدون فهم حقایق امکان رشد و تعالی انسان و جامعه انسانی وجود ندارد، مقدمه ایمان نیز فهم عمیق و درست حقایق عالم است.
رئیس کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: اصل 3 این است مادامی که انسان در اسارت تابوهای موهوم قومی و قبیلهای، در اسارت شرک، در اسارت ادراکات حسی است و به مقام آزاد اندیشی نرسیده توان حرکت در بزرگراه تعالی را ندارد، اسلام آمده تا انسان را از این اسارتها خارج کند و «لا اله الا الله» نیز برای آزادی انسان است.
وی عنوان کرد: اصل چهارم این است که فرعونهای مختلف همواره برای تداوم سلطهگری و گسترش انواع استکبار به دنبال جهالت و نادانی بودند و چه سلطهگری و چه سلطهپذیری همراه با خردستیزی است، قرآن همیشه به خردورزی دعوت کرده که نتیجه آن حرکت به سمت کمال است.
غلامی تصریح کرد: اصل 5 این است که ساحت حیات دنیوی و اخروی از هم تفکیک نشده است، اسلام آمده است تا دنیا و آخرت مردم را با هم آباد کند، قرآن نمیپسندد کسانی که دنیا را انتخاب کردهاند، قرآن هر دو دنیا را برای انسان مد نظر قرار داده است.
وی بیان داشت: اصل ششم این است که قرآن مجید در سرنوشت اقوام گذشته عبرت گیری آنها را به عنوان نصیحت در نظر میگیرد و اثبات میکند در تاریخ قوانین ثابتی وجود دارد؛ فلسفه الهی تاریخ از جمله موضوعاتی است که کمتر در مورد آن کار کردیم.
رئیس کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اصل بعدی، تأکید کرد: فهم ظاهر قرآن برای مردم میسر است و قرآن صرفاً برای قرائت نیامده است، مهمترین مأموریت اهلبیت نیز زمینهسازی در فهم و سپس عمل به مفاهیم الهی است.
وی با بیان اینکه اصل هشتم بر این موضوع تاکید دارد که هر آنچه برای دستیابی به رشد و کمال مورد نیاز است، در قرآن موجود است، گفت: قرآن از هیچ هدایتی برای رساندن انسانها به مقصد فروگذار نکرده است، اصل نهم نیز این است که اساس رویارویی قرآن با افکار گوناگون بر اساس برهان است.
غلامی اذعان کرد: اصل 10 میگوید عقولی میتوانند از قرآن بهره ببرند که تزکیه شده باشند و انسانهایی که غرق در هواهای نفسانی هستند از قرآن بهرهای نمیبرند، افرادی که قرار است وارد علوم انسانی اسلامی شوند، باید این موضوع را در نظر بگیرند و با تزکیه نفس به این موضوع ورود کنند.
وی تشریح کرد: هرچند فهم ظاهر قرآن میسر است؛ اما استفاده از قرآن به معنای استخراج قوانین الهی جز از طریق اجتهاد هموار نیست، بخشی از گرفتاریهای ما همین نگاههای غیر اجتهادی است که مباحث دینی میشود، بدون استفاده از سنت پیامبر و اهلبیت دسترسی به لایههای وحی میسر نیست.
رئیس کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی ادامه داد: علوم انسانی و اجتماعی با علوم اسلامی یکی نیست و مرزی بین این دو وجود دارد، ثمره اجتهاد باید در هسته و لایههای نزدیک به هسته خود را نزدیک کند، علوم اسلامی انسانی در تمامی لایهها پوشش جهانبینی الهی را در نظر میگیریم.
وی اظهار کرد: در علوم انسانی اسلامی همه علوم بر اساس منزلتی که دارند در فهم منابع استفاده میشوند؛ تأسیس دانشکده اهلبیت جزو اقدامات ارزشمند دانشگاه اصفهان است، امروز فرصت تاریخی برای عرضه معارف اسلامی در اختیار داریم که قبلاً این فرصت در اختیار محبان اهلبیت نبوده است.
غلامی تصریح کرد: نه تنها باید مسیر را برای تداوم دانشکده اهلبیت هموار کرد؛ بلکه باید تلاش کرد بر روی نقاط دیگری که از آنها غفلت شده سرمایه گذاری شود، نباید این دانشکده به یک جزیره تبدیل شود و مطالعات اسلامی در این جزیره متمرکز شود و بقیه دانشگاه از این مباحث محروم بماند.
وی بیان داشت: دانشکده اهلبیت در عین تقویت نیروهای آموزشی و برجسته که امروز با فقر نیرو در این حیطه رو به رو هستیم باید به یک قطب پژوهشی نمونه هم در عرصه مطالعات اسلامی تبدیل شود، مجموعههای آموزش که بهای کافی به پژوهش نمیدهند در فعالیتهای آموزشی هم جهشی نخواهند داشت.
رئیس کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی تأکید کرد: باید بسترهایی به وجود آورد که این دانشکده با سایر مراکز جهان اسلام در ارتباط و با تعاملات قوی پیشتاز شود.