معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از اجراي طرح رتبه بندي رستورانهاي تهران از نيمه دوم خرداد ماه خبر داد و گفت: براساس اين طرح رستورانهاي مناطق تحت پوشش اين دانشگاه در استان تهران لوح دوستدار مشتري دريافت ميكنند.
به گزارش خبرنگار علمي «خبرگزاري دانشجو»، دكتر احمدرضا فرسار امروز در نشست خبري در معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اظهار داشت: طرح رتبه بندي رستورانها و اعطاي لوح به رستوران هايي كه شاخصهاي بهداشتي را رعايت مي كنند به منظور ايجاد انگيزه در مسئولان رستوران ها براي رعايت نكات بهداشتي در دستور كار اين معاونت قرار گرفت.
وي افزود: اين طرح در حال حاضر تنها در رستوران ها اجرا خواهد شد و پس از آن ساير اماكن از جلمه قنادي ها و نانوايي ها نيز در دستور كار قرار خواهند گرفت.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه چك ليست طرح خوداظهاري رستوران ها تهيه و به رستوران ها ابلاغ شده است، افزود: رستوران هاي داوطلب ابتدا بر اساس شاخصهاي اين چك ليست پايش اوليه خود را انجام داده و سپس در صورتي كه داوطلب باشند اكيپي از مسئولان بهداشت محيط، معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، نماينده رستوراندارها، نماينده اتحاديه صنف رستوران و سلف سرويسهاي تهران و در صورت تمايل مردم داوطلب و نمايندگاني از رستوران ها براي بازرسي در محل حاضر مي شوند.
فرسار با بيان اينكه در اين طرح لوحهاي برنز، نقره، طلا و طلاي ممتاز براي رستوران هاي داوطلب در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: بر اين اساس رستوران ها با توجه به ميزان مطابقت شاخصهاي بهداشتي مطرح شده در چك ليستها لوح دريافت مي كنند.
وي اضافه كرد: در چك ليست طرح خوداظهاري رستوران ها مجموعا حدود 238 امتياز براي رستوران ها در نظر گرفته شده است كه 47 امتياز آن شامل شاخصهاي اساسي و پيش نياز بوده و هر رستوران براي وارد شدن به اين طرح بايد اين شاخصها را داشته باشد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ادامه داد: اين 47 امتياز در حقيقتي شاخص هايي است كه هر رستوران براي كسب پروانه بايد داشته باشد و در مجموع 141 امتياز از امتيازات چك ليست را به خود اختصاص مي دهد.
فرسار با اشاره به اينكه علاوه بر اين 47 امتياز 54 امتياز ديگر نيز شامل موارد بهداشتي داراي اهميت كمتر در نظر گرفته شده است، گفت: همچنين 18 امتياز ديگر مربوط به آيتمهاي مشتري مداري است كه بر اساس آنها رستوران ها لوح دريافت مي كنند.
وي افزود: در صورتي كه رستوران ها علاوه بر 141 امتياز اجباري 60 درصد امتيازات مابقي را كسب كنند لوح برنز و در صورتي كه 70 درصد آن را دريافت كنند لوح نقرهاي، 80 درصد لوح طلا و 90 درصد امتيازات لوح طلاي ممتاز دريافت مي كند.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تاكيد كرد: رستوران ها براي دريافت لوح طلايي ممتاز علاوه بر كسب 90 درصد امتيازات نبايد در طول يك سال هيچ گزارش تخلفي داشته باشند.
فرسار اظهار داشت: در اين طرح همچنين يك كميته فني ديده شده و بر اساس آن هر شش ماه يك بار طرح رتبه بندي رستوران ها مورد بررسي و بازنگري قرار مي گيرد.
وي اظهار داشت: لوح هاي دوستدار مشتري داراي تاريخ و اعتبار مشخصي بوده به طوري كه در اولين مرتبه اعتبار شش ماه و در مراحل بعد اعتبار يك ساله دريافت مي كنند.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تاكيد كرد: رستوران ها پس از دريافت لوح قطعا مورد نظارت و بازرسي هاي بيشتري قرار مي گيرند.
فرسار در پايان خاطرنشان كرد: مردم مي توانند شكايات و پيشنهادات خود در مورد بهداشت محيط را با شماره تلفن 44143614 مركز بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و يا شماره 09677 سامانه شكايت وزارت بهداشت مطرح كنند.
لازم به ذكر است، رستوران هاي تمامي مناطق تهران به جز مناطق 10، 11،17 و بخشي از منطقه 16 زير نظر دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي قرار دارد./انتهاي پيام/