بررسی عملکرد یکساله صدا و سیما در دانشگاه امیرکبیر/ علی میرفتاح، سردبیر سابق روزنامه اعتماد: تا مختارنامه را از چشم ننداختیم، ضایع نکردیم، زیر دست و پا ننداختیم و تبدیل به جک و لطیفه نکردیم تا مبذلش نکردیم دست از سرش برنداشتیم. امروز خنده دار شده و همه میگویند کاش فلانی یک حرفی بزند تا نشود مختارنامه را پخش کرد، ظاهرا به آرزوی شان هم رسیدند! / نعمتالله سعیدی، نویسنده و پژوهشگر: سریال روزی روزگاری را میشود دو سه سال یک بار در کمال لذت تماشا کرد، یک اثر خوب را میتوان چندین بار دید. داشتن کارگردان و بازیگر بچه مسلمان و مدیر حزب اللهی لازم است، ولی کافی نیست، باید به نقطهای برسیم که تئوریها حکومت کنند.
بررسی عملکرد یکساله صدا و سیما در دانشگاه امیرکبیر/ علی میرفتاح، سردبیر سابق روزنامه اعتماد: رسانهای که متناسب با انقلاب اسلامی باشد و بتواند پیام انقلاب را به مردم جهان که پیشکش، به مردم خودمان منتقل کند نداشته نداریم و نیست. چند برنامه تلویزیونی برای معرفی مجاهدین خلق و منافقین به نسل جوان داشتهایم؟ چه تعداد مستند درباره قاجار که هیچ درباره حکومت پهلوی داشته ایم؟ / نعمتالله سعیدی، نویسنده و پژوهشگر: چند تا کاراکتر سراغ دارید طرف همسر دوم دارد و منفی است؟
محسن برهانی، هیأت علمی دانشگاه تهران: محسن شاکری گفته بود برویم مامور بزنیم. مامور بزنیم یعنی برویم مامور بکشیم؟ چطور از دل این، قصد جان بیرون آمد؟ آقای قاضی این سوال را میپرسید بعد تمسک میکرد. کجا پرسید؟/ جلیل محبی، عضو هیأت علمی مرکز پژوهشهای مجلس: از قوه قضائیه خواهش میکنم التماس میکنم که دادگاه را پخش کنید خسته شدیم اینقدر از شما دفاع کردیم. پخش کنید تا آقای برهانی نگوید قاضی چرا سوال نکرد. سوال کرده است. آقای برهانی میگوید قاضی نپرسیده، شما از کجا میدانی نپرسیده است؟ حکم قاضی را در این شرایط ناامنی زیر سوال ببریم که شاید پرسیده شاید نپرسیده. منصفانه است؟
محسن برهانی، هیأت علمی دانشگاه تهران: به حضرت عباس کشیدن اسلحه، چاقو زدن، جرح عمدی، قتل، کشتن مامور و کتک زدن جرم است، ولی اینکه جرم است چه ربطی به چیز دیگر دارد؟ ناامنی در محیط یعنی ۱۴ تا بخیه خورده؟ این کار جرم بوده، ولی محاربه نبوده است. ۸ اشکال به حکم محسن شکاری وارده است؛ آیا شبهه نشد؟! آیا در قاضی تردید ایجاد نکرد؟! / جلیل محبی، عضو هیأت علمی مرکز پژوهشهای مجلس: نماینده دادستان در دادگاه محسن شکاری میگوید «به قصد جان» اصلا نمیگوید به «قصد ارعاب». نماینده دادستان باسواد است قانون را خوب خوانده است. نمیخواهد آن جوری که دلش میخواهد تفسیر کند. ماده کشدار نیست که بخواهی تفسیر کنی به نحوی که «جان» را نادیده بگیری.
مناظره با موضوع «محاربه در فقه و قانون» در دانشگاه امام صادق (ع) /// محسن برهانی، هیأت علمی دانشگاه تهران: هر تشهیر السلاحی محاربه نیست بلکه باید فرد برای ایجاد فساد بر روی زمین سلاح بکشد. هر چاقوکشی و قدرتنمایی محاربه محسوب نمیشود. اگر ماموری آمد و من با چاقو وارد کردم برای ترساندن کیست؟ برای ترساندن مردم است یا مجروح کردن مامور؟ وقتی فرد برابر مامور سلاح میکشد یعنی میخواهد با حکومت تقابل کند و اساسا این از حیطه محاربه خارج است. چون تقابل او با حکومت است نه ناس. / جلیل محبی، عضو هیأت علمی مرکز پژوهشهای مجلس: آقای برهانی میگوید ماده ۲۷۹ «لاخافة الناس» است و سایر لامها را بی خیال میشوم. آقای برهانی مدام بر «لاخافة الناس» تاکید دارد، ولی کلمات «جان، مال، ناموس یا ارعاب» هم وجود دارد. به هیچ عنوان با هر رویکردی نمیتوان این کلمات را حذف کرد.
جلیل محبی، عضو هیأت علمی مرکز پژوهشهای مجلس در مناظره با موضوع «محاربه در فقه و قانون» دانشگاه امام صادق (ع): آقای برهانی هم دسترسی به این پرونده دارد و یک عالمه شاگرد دارد که احتمالا قاضی هستند. پخش کنید که آقای برهانی نگوید چرا قاضی سوال نکرده است؟ قاضی سوال کرده!
محسن برهانی، هیأت علمی دانشگاه تهران: کانت میگوید «زمانی که قانون مینویسی طوری بنویس که فکر کنی اقلیتی هستی که اکثریتی میخواهد بر تو حکم کند». ناامنی طبق قانون باید ناشی از کشیدن سلاح در صحنه جرم باشد، سلاح کشید در رفت، آقای قاضی چگونه احراز کرد این ضربه ناامنی ایجاد میکند؟ چنانچه اگر دقت کنید نا امنی باید به واسطه کشیدن سلاح باشد، من منکر جان، مال، ناموس نیستم این «موضوع جرم» است/ جلیل محبی، عضو هیأت علمی مرکز پژوهشهای مجلس: دو طرف «یا» (در قاعده حقوقی) باید یک چیز باشد، ارعاب نمیتواند موضوع جرم باشد، چون «فعل» است، جان، مال و ناموس «موضوع» است. ارعاب همان قانون قبلی است ماده ۱۴۴ در کنار ماده ۲۷۹ تصویب شده شما نمیتوانید ماده ۲۷۹ را کنار بگذارید البته آقای برهانی کوتاه آمدند نگفتند «لاخافة الناس». یک ماده واحده نوشتم الحاق به مواد مخدر «سی گرم» شد «دو کیلو» ۳۵۰۰ نفر فقط در تهران اعدام نشدند، من مخالف توسعه اعدام بودم. اینکه اصرار به بخش «لإخافه الناس دارید» به خاطر این است که نمیخواهید عبارات جان و مال و ناموس را ببینید.
مناظره با موضوع «محاربه در فقه و قانون» در دانشگاه امام صادق (ع) // محسن برهانی، هیأت علمی دانشگاه تهران: متاسفانه بر اساس رویه اشتباهی که در برخی شعب دادگاه انقلاب تحقق پیدا کرده و هزینههای زیادی برای نظام، مکتب و فقه ایجاد کرده توسعه مواردی است که از لحاظ حقوقی و شرعی تخصصا از حیطه ماده خارج است. / جلیل محبی، عضو هیأت علمی مرکز پژوهشهای مجلس: در انتخاب نظریه فقهی موجود کتابهای فقهی که فقها نظر میدهند قانونگذار یکی از آنها را انتخاب میکند. ادبیات مربوط به قانون جرم و مجازات محاربه فقهی است و بسیاری قانع شده بودند که متن فقهی باشد، بسیاری از ما میگفتیم که علاوه بر فقه نیاز به ادبیات جدیدی هم هست. ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی چند عبارت اضافه کرد که در آنچه ما به آن محاربه میگوییم افساد فی الارض هم میگوییم.
نماینده مجلس در مناظره با موضوع اصل ۲۷ قانون اساسی و اعتراضات اخیر در دانشگاه شریف: اعتصابات دانشگاهی جرم سیاسی نیست. مساله دانشجویان شریف، اعتصاب نیست مسالهای که در این دانشگاه اتفاق افتاد چیز دیگری بود. دانشجوی شریف میتواند بنشیند فکر کند که چرا با پاره آجر دانشجوی دیگر را زده یا آن حرفهای رکیک را زده است.
خضریان در مناظره با موضوع اصل ۲۷ قانون اساسی و اعتراضات اخیر در دانشگاه شریف: فارغ التحصیل دانشگاه باید پولی که از بیت المال برای او خرج شده، پرداخت کند بعد از کشور خارج شود. باید فرمول مشخصی برای مشخص شدن سرانه دانشجویان پیدا کرد که این سرانه نسبت به دانشگاههای مختلف و استانها مختلف باید متفاوت باشد. اینکه هر کسی که به مقدار پولی که برای او خرج شده اگر قصد خدمت در داخل را ندارد، بپردازد بعد به خارج برود فکر نمیکنم کسی این منطق را زیر سوال ببرد. هیچ کس به دنبال برخورد با دانشجوی معترض نیست / بحث جرم سیاسی متفاوت است و نحوه برخورد با آن نیز فرق میکند. این یک ایده است که دانشجویی که جرم سیاسی مرتکب شده به جای زندانی شدن، یک خدمت ارائه بدهد.