
نیاز به ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه برای توسعه بخش مسافری راهآهن

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نورالله بیرانوند معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن در آیین امضای تفاهمنامه سرمایهگذاری ۸۸۰۰ میلیارد تومانی در ناوگان ریلی مسافری با اشاره به شاخص پایین سهم سفرهای ریلی در کشور اظهار کرد: در زمان حاضر هر ایرانی بهطور متوسط هر سه سال یکبار با قطار سفر میکند که این نسبت بسیار پایینی است و نشاندهنده جایگاه ضعیف حملونقل ریلی در زندگی روزمره مردم است.
وی با نمایش نموداری درباره نسبت واگنهای مسافری به طول خطوط ریلی افزود: این نسبت پایین، گویای آن است که توسعه ناوگان مسافری متناسب با توسعه خطوط ریلی نبوده و سهم مسافران از ظرفیت موجود شبکه ریلی کشور همچنان محدود است. بخشی از واگنهای موجود نیز بهدلیل فرسودگی از چرخه بهرهبرداری خارج شدهاند.
معاون راهآهن با تأکید بر وجود ظرفیت عظیم برای توسعه حملونقل ریلی مسافری تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم به جایگاهی شایسته در بخش حملونقل ریلی مسافری برسیم، نیاز به سرمایهگذاری معادل ۳.۵ میلیارد دلار داریم. این سرمایهگذاری شامل تأمین ۲۲۰۰ دستگاه واگن مسافری خواب و ۸۲۰ قطار خودکشش است که عمدتاً برای مسیرهای کوتاهمدت و حومهای با سرعت بالا طراحی شدهاند.
بیرانوند با اشاره به طراحی سازوکارهای تأمین مالی متنوع گفت: رویکرد اصلی ما جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی است. برای این منظور بستهای مشوق محور طراحی شده که سه ضلع دارد؛ افزایش بازدهی سرمایهگذاری، تأمین منابع مالی از مسیرهای متنوع و مدیریت ریسکهای حاکمیتی. تحقق این سه محور میتواند صنعت ریلی را نسبت به بازارهای سرمایهگذاری موازی، جذابتر کند.
وی در ادامه افزود: ۷۰ درصد از مشوقهای ارائهشده در این بسته به بخش مسافری اختصاص دارد. پرداخت یارانه به سرمایهگذاران موتور اصلی این تحریک اقتصادی است. از مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت و سایر دستگاههای مسئول درخواست داریم که با حمایت خود اجرای این مشوقها را تسریع کنند.
بیرانوند با اشاره به پروژه بازسازی ۱۳۷ دستگاه واگن مسافری خاطرنشان کرد: این واگنها به ناوگان پنجستاره با خدمات مدرن تبدیل خواهند شد. با اجرای قراردادهای جدید، ظرفیت حملونقل مسافری راهآهن ۱۵ درصد افزایش مییابد، معادل حدود سه میلیارد صندلی-کیلومتر. همچنین کیفیت خدمات و تجربه سفر مسافران ارتقاء خواهد یافت. این آغاز یک جهش بزرگ در صنعت ریلی کشور است، آن هم در شرایطی که طی ۲۰ سال گذشته رشد خالص سرمایهگذاری در این حوزه منفی بوده است.