اجرای کامل طرح جامع مالیاتی با حذف معافیت‌ها و جلوگیری از فرار مالیاتی، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، حذف یارانه دهک‌های پردرآمد، فروش اوراق دولتی، مولدسازی داراییهای غیرمولد دولتی یا فروش آنها و ... از جمله برنامه‌های ۱۰گانه سالم‌سازی اقتصاد ایران است که با اجرای این برنامه‌ها دولت می‌تواند ۱۰۰هزار میلیارد تومان منابع نفت در بودجه ایران را جایگزین کند.

طبق این گزارش در برنامه ۱۰گانه سالم‌سازی اقتصاد به هیچ وجه صادرات نفت متوقف یا کاهش نخواهد یافت، بلکه هدف این است که میزان اتکای بودجه به نفت کاهش یابد و منابع نفتی برای استفاده نسلهای آتی و توسعه کشور در صندوق توسعه ملی حفظ شود.

تعبیر یک رویا / خوابی که قبل از انقلاب هم برای اقتصاد دیده می‌شد

باید منتظر ماند و دید تا چه حد به این برنامه‌های مشخص و علمی و کارشناسی شده که قابلیت اجرا دارند اهمیت داده می‌شود. چه مجلس که از دل مجموعه ی پژوهشی متبوعش این گزارش جوشیده است و چه دولت که موظف به اجرای سیاست‌هایی است که به نفع کشور و ملت است.

در جنگ اقتصادی آمریکا که امروز به بالاترین و بی‌سابقه‌ترین حد خود رسیده است کسب درآمد از طریق فروش نفت و فرآورده‌های نفتی برای ایران مهمترین بخش مورد هدف تحریم‌کنندگان است لذا جایگزینی درآمدهای غیر نفتی  یک امر حیاتی برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که پیش از این کارشناسان و اساتید متعدد به کرار به این راهکارهای کارآمد تاکید کرده بودند و متاسفانه یا گوش شنوایی برای توجه نبود و یا عزم و اراده ای برای اجرا! و البته وجود و اثر افراد و جریان‌های چه نفوذی و خرابکار و چه سودجو و به اصطلاح «ذی نفعان بازدارنده» که اصلاح ساختارهای کنونی به ضرر آن ها و منافع شخصی آن ها است را نمی‌توان در ضعف‌ها و عقب‌ماندگی های امروز اقتصاد کشور و ساختار بودجه‌ریزی و مدیریتی نادیده گرفت!

کسانی که با مبانی سرمایه‌داری و به نام بازار آزاد منابع نفتی و ارزی کشور را می‌بلعند و با پول و قدرت و با استفاده از رسانه‌های داخلی و خارجی افکار عمومی و بسیاری از مسئولین و نمایندگان مردم را بازی می‌دهند و تغییر ساختارهای غلط و مریض را هر بار به بهانه‌ای عقب انداخته و با افزایش فاصله طبقاتی و پایمال کردن شاخص‌های عدالت به فقیر کردن صاحبان اصلی ایران دامن می‌زنند و جیب خود را به نام سرمایه و سرمایه‌گذار- بخوانید دزد و سارق ملی- پرتر می‌کنند.

نگارنده معتقد است وضعیت بیماری نظام اقتصادی کشور به جایی رسیده است که نیاز فوری به جراحی دارد و دیگر نمی‌توان با مسکن و آنتی‌بیوتیک این جسم مریض را سرپا نگه داشت.

در عین حال تمام ظرفیت‌ها و راهکارهای علمی و الزامات اجرایی برای انجام جراحی اقتصاد ایران وجود دارد و صرفا به عزم مسئولین اجرایی و دولتمردان و قانون‌گذاران نیاز دارد.

 

متن کامل گزارش مرکز پژوهش های مجلس با عنوان «برنامه اداره کشور بدون نفت»