معامله ۲۲.۸ میلیارد دلاری بلک راک؛ کنترل دو بندر کانال پاناما در دستان شرکت آمریکایی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو؛ شرکت آمریکایی بلک راک (BlackRock) با توافقی به ارزش 22.8 میلیارد دلار، دو بندر اصلی کانال پاناما را از مالک هنگ‌کنگی آن‌ها خریداری می‌کند. این اقدام با هدف کنترل اقتصادی کانال پاناما و کاهش نفوذ چین در این منطقه راهبردی انجام می‌شود.

فشارهای آمریکا برای کنترل کانال پاناما

به گزارش فایننشال تایمز، این معامله پس از فشارهای مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، در پی نگرانی‌ها از نفوذ ادعایی چین در کانال پاناما صورت گرفته است. شرکت هنگ‌کنگی سی کی هاتچیسون (CK Hutchison) کسب‌وکار خود را به کنسرسیومی شامل شرکت‌های بلک راک، گلوبال اینفراستراکتچر پارتنرز (Global Infrastructure Partners) و ترمینال اینوستمنت لیمیتد (Terminal Investment Limited) واگذار خواهد کرد.

این گروه 90 درصد سهام شرکتی که مالک و مدیر این دو بندر در پاناما است را در اختیار می‌گیرد. شرکت PSA، وابسته به صندوق ثروت ملی سنگاپور Temasek، 20 درصد باقی‌مانده سهام را در اختیار خواهد داشت.

تاریخچه مدیریت بنادر کانال پاناما

شرکت موانئ هاتچیسون، از سال ۱۹۹۷ با دریافت امتیاز از دولت پاناما، مدیریت بنادر دو طرف کانال را بر عهده داشته است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین اپراتور‌های پایانه‌های کانتینری در جهان است و ۴۳ بندر در ۲۳ کشور ازجمله بریتانیا، آلمان، جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، مکزیک و استرالیا را مدیریت می‌کند.

واکنش پاناما به فشارهای آمریکا

در واکنش به فشارهای آمریکا، خوسه رائول مولینو، رئیس‌جمهور پاناما، در 6 فوریه گذشته اعلام کرد که توافق‌نامه جاده ابریشم اقتصادی با چین را لغو کرده است. او دلیل این اقدام را فشارهای ایالات متحده برای کاهش نفوذ پکن در کانال پاناما عنوان کرد.

این تصمیم پس از تهدید ترامپ اتخاذ شد که هشدار داده بود«اتفاقی بسیار جدی خواهد افتاد اگر ایالات متحده کنترل کانال پاناما را بازپس نگیرد.»