به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جشنواره علوم انسانی عمار که از امشب دور دوم فعالیتهایش را آغاز میکند یکی از رویداد های مستقل و تازه هویت یافته از دل جشنواره مردمی عمار است.
محصول ۱۲ساله تامل و گفتگو اهالی رسانه در جلسات داروی و پیرامونی جشنواره بوده است و تلاش شده است تا در جشنواره علوم انسانی عمار این گفتگوها را تداوم ببخشد.
یک جنبش واره است که تلاش میکند چشم اندازی را برای پژوهشگران حوزه انقلاب رقم بزند.
وی افزود:
بخش قابل توجهی از دانش اجتماعی جامعه ما خارج از فضای آکادمی و از دل تعاملات عمومی رشد گرفته است و یک حوزه اختصاصی پویا میتواند به این روند بهبود ببخشد و جشنواره علوم انسانی عمار تلاش دارد تا یک نظم جدید نسبت به مسائل اجتماعی رقم بزند.
در کتابچه ای که امشب رونمایی شد با عنوان جنبش سازی عقل عملی ایده جشنواره علوم انسانی عمار به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است و به هفت مفهوم اصلی این جشنواره یا جنبشواره پرداخته است.
در این کتابچه تمامی نقدها و ایدههای دوره شش ماه پیش رو درباره رابطه علوم انسانی و نظریه را پوشش خواهیم داد.
توضيح ايده جشنواره در سايت به صورت كامل تبيين شده است كه براي دوستان قابل دسترسي است و بخش هاي مختلف هم در متن فراخوان منتشر ميشود.
جشنواره سال گذشته اولين تلاشي بود براي برقراري ارتباط ميان أهالي انديشه و علوم اجتماعي و اهالي هنر و رسانه،جشنواره محصول هزارساعت گفتگو بين سه ميزِ علوم اجتماعي و أنديشه ميز هنر و ميز رسانه
سال گذشته فراخوان جشنواره باعث شد كه بيش از ٣٠٠ اثر به بخش اوليه جشنواره راه پيدا كند.
از اين ٣٠٠ اثر بالغ بر ٦٠ اثر به بخش هاي نهايي راه يافتند و داوري شدند.
محور هاي اصلي جشنواره
إنسان انقلاب اسلامي
جامعه انقلاب اسلامي
جهان انقلاب اسلامي
اينده انقلاب اسلامي است.
آثاري كه داوران مختلف در بخش هاي متخلف آن را داروي كردند در جشنواره يكبار از منظر حوزه عمومي داوري ميشد،در جشنواره دوم هم اين اتفاق خواهد افتاد.
امسال هم مثل سال گذشته آثاري كه به مرحله نهايي راه پيدا كنند در پنل هاي اختتاميه ارائه ميشوند.
قالب هاي ارائه مقاله علمي،يادداشت،گفتار علمي،تقریر و حاشیه نویسي است
فراخوان ما امشب آغاز میشود و آثار از اواخر فروردین ماه پذیرفته میشود و اختتامیه در خرداد سال ۱۴۰۲ خواهد بود.
سعید خورشیدی مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره علوم انسانی عمار نیز در این نشست حضور داشت و گفت:
بعد از چند دوره برگزاري جشنواره فيلم عمار يافتهها و آوردهها و توليدات هنري جريان انقلاب در أين بخش شوق انگيز و اميد افرين بود.
سؤالي كه فراروي ما گذاشت أين بود كه چرا كنش هايي كه در جشنواره مردمي فيلم عمار در باب توليدات جشنواره روايت ميشوند مورد توجه محافل علمي و دانشگاهي ما قرار نمي گيرد و تبيين تئوريك نمي شوند.
ما معتقد بوديم يك سازكار ديگري كه اتفاقا تجربه توليد آن در غرب هم اتفاق افتاده و لازم است مورد توجه قرار بگيرد،توجه تئوريك به داشته ها و تجربيات عيني جامعه است.
جامعه ايران به خصوص بعد أز انقلاب اسلامي تجربه هاي جديدي را از سر گذرانيده بود.
با پديد آمدن انقلاب اسلامي يك يقين هايي براي جامعه إيراني محقق شده بود كه إنسان هايي كه در جامعه ايران زيست ميكردند مبتني بر يقين هاي جديد داشتند كنش ميكردند و ساختار ميساختند.
أين مسائل براي ما قابليت فهم تئوريك دارد،مطالعه أين كنش ها براي ما اين امكان را فراهم مي كند كه به تئوريها و نظريههاي جديدي برسيم.
اين نياز كه در حوزه علم وجود داشت و تجربه جشنواره فيلم عمار مارو به أين ايده رهنمود كرد كه جشنواره علوم انساني عمار را آغاز كنيم كه فضاي علمي و دانشگاهي كشور را ترغيب كند به توجه به تجربيات جامعه ايراني ، و از آن ها بهره بگيرد.
خود جشنواره عمار تلاشی در رفع یک کاستی در حوزه سینما یعنی فقدان عدالت رسانهای بود.
اینکه بخشی از مردم جامعه در قاب داستان ها و فیلم های سینمایی نبودند و در جشنواره مردمی فیلم عمار تلاش شد تا ویترینی برای این رده غایب شکل گیرد و ترغیبی برای هنرمندان انقلابی نسبت به پرداخت این جمعیت باشند.
این دغدغه در عمار مطرح و دیده شد.و پس از آن به این موضوع رسیدیم که چرا این ایده ها در تئوری ها دیده نمی شوند و علوم انسانی اسلامی پرداختی ندارند به همین دلیل این قسمت همه در جشنواره علوم انسانی عمار مورد توجه قرار گرفت.
اين جوهره ايده مركزي جشنواره علوم انساني عمار است که سال گذشته دوره اول آن برگزار شد و امسال هم به همت دوستان ما در دبيرخانه جشنواره عمار دوره دوم آن با قوت و كيفيت بهتري قرار است برگزار شود.
در پایان نشست خبری کتاب اول جشنواره علوم انسانی عمار رونمایی شد.