به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، یکی از لوایحی که این روزها بررسی ابعاد مختلف آن در دستور کار نمایندگان و تعدادی از کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی قرار دارد، لایحهای درباره عفاف و حجاب است. لایحهای که با توجه به ابزار امیدواری اخیر رئیس مجلس احتمالا در ماه محرم و صفر تکلیف آن مشخص میشود.
لایحه عفاف و حجاب توسط قوه قضائیه تدوین شده و بعد از تائید در دولت به مجلس ارسال شد. این لایحه جدا از کمیسیونهای مرتبط، در چندین جلسه هم که رئیس مجلس با کارشناسان حوزههای مختلف داشت، مورد بررسی قرار گرفته است.
قالیباف اخیرا در جلسه علنی مجلس درباره تعیین تکلیف لایحه عفاف و حجاب و ضمن تاکید بر اهمیت لایحه میگوید: براساس گزارش کمیسیون فرهنگی ۳۱ دستگاه به وظایف قانونی خود درباره حجاب و عفاف عمل نکرده که یک بخشی از آن به این موضوع بر میگشت که صراحتی در قانون نبود. یک نمونه این است که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی از لحاظ قانونی الزامآور نبود.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از کارشناسان و صاحبنظران خواسته تا پیشنهادات و نظرات خود را برای بهتر شدن لایحه ارایه کنند.
سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز خردادماه سال جاری از آمادگی مجلس برای دریافت پیشنهادات کارشناسان در بررسی لایحه عفاف و حجاب خبر داد و گفت که اگر کسی از در بخشهای مختلف پیشنهادی دارد، مجلس این آمادگی را دارد که با آغوش باز این پیشنهادها را بپذیرد.
با توجه به درخواستهایی که از سمت مجلس برای ارائه پیشنهادات درباره لایحه عفاف و حجاب وجود داشت، جمعی از علما و روحانیون برجسته استان فارس در نامهای به رییس مجلس ضمن درخواست برای تدوین و تصویب قانونی جامع در باره حجاب و پوشش اسلامی، پیشنهادات خود درباره این موضوع را ارائه کردند.
در ابتدای این نامه با اشاره به در پیش بودن بررسی لایحه «حجاب و عفاف» در مجلس شورای اسلامی، و اهمیت فوق العاده و همه جانبه این موضوع در سرنوشت امروز و فردای میهن عزیزمان، تاکید شده است: نمادها و نشانهای اسلامی و ایرانی در فرهنگِ اسلامیِ ما، پرچمهای برافراشتهای هستند که همزمان، هم بیانگر باطن و شخصیت فرهنگی جامعه هستند، هم پیام زنده بودن فرهنگ اسلامی را به عموم یادآوری میکنند، هم جهت حرکت را به رهروان فرهنگِ خودی نشان میدهند و هم نخستین سنگر دربرابر فرهنگ مهاجم غربی بهشمار میآیند. شکسته شدنِ نمادها و سمبلهای دینی و ملی، در گام اول، به استحالۀ شخصیت فرهنگی جامعه میانجامد، در گام دوم، پرتوافشانی را از فرهنگ میگیرد و در گام بعد، به گم شدنِ راه و سردرگمیِ عمومِ شهروندان میرسد و درنهایت به فروپاشی حصارها و مرزهای فرهنگی منتهی میشود. فروپاشی حصارهای معنوی و مرزهای فرهنگیِ یک ملت کهن، پدیده خسارتباری است که عالمان زمان شناس، اندیشمندان دلسوز، قانونگذاران آگاه، اولیاء امور و خادمان مُلک و میهن هرگز نباید و نمیتوانند در مقابل آن چشم فروبندند و بیتفاوت بمانند.
در ادامه این نامه تاکید شده است: عفاف و حجاب زن ایرانی، نماد و پرچم برافراشته طهارت، عزت، قداست و نجابت زنان و دختران این مرز و بوم و پاسداشت حریم و مرزهای ترسیم شده الهی است. همه میدانیم که شکسته شدنِ این حریم، بیشک به شکسته شدن و تخریبِ بخشهای دیگری از فرهنگ اسلامی نیز خواهد انجامید. سنت نیکوی ازدواج، بنیاد خانواده، دقت در روابط، پاکی نسلها، نقش بیبدیل مادری، سبک زندگی اسلامی، غیرت ممدوح، و التزام به بسیاری از حدود و مرزهای الهی، همگی، ریشه در پاسداشت حریم حیا، عفاف و حجاب دارند و اگر آن حریم شکسته شود، این سنتهای کهن و گرانسنگ نیز به شدت آسیب خواهند دید.
این جمع از علما و روحانیون در ادامه تاکید کرده اند: مقام معظم رهبری (دام ظله) دربارۀ توجه جدی به ارزشهایی مانند حجاب میفرمایند: «باید مسائل ارزشی اسلام در جامعۀ ما احیا بشود. مثلاً مسئلۀ حجاب یک مسئلۀ ارزشی است. مسئلۀ حجاب مسئلهای است که اگرچه مقدمهای است برای چیزهای بالاتر، اما خود یک مسئلۀ ارزشی است. ما که روی حجاب اینقدر مقیدیم بهخاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک میکند تا بتواند به آن رتبۀ معنویِ عالیِ خود برسد و دچارِ آن لغزشگاههای بسیار لغزندهای که سر راهش قرار دادهاند نشود.» ایشان در گفتوشنودِ صمیمی با جمعی از جوانان درخصوص رواج تبرّج و خودنمایی زنان دربرابر مردان، چنین هشدار میدهند: «در اسلام، تبرّج ممنوع است. تبرّج یعنی همان خودنمایی زنان درمقابل مردان، برای جذب و فتنهانگیزی. این یک نوع فتنه است و خیلی اشکالات دارد. اشکالش فقط این نیست که این دختر جوان یا این پسر جوان به گناه میافتند ـ این اولیاش است؛ شاید بتوانم بگویم کوچکترینش است ـ، [بلکه]دنبالهاش به خانوادهها میرسد. اساساً آنگونه رابطۀ بیقیدوشرط و بیقیدوبند، برای بنای خانواده، سم مهلک است، چون خانواده با عشق زنده است. اصلاً بنای خانواده با عشق است.
در ادامه این نامه آمده است: اگر این عشق ـ عشق به زیبایی، عشق به جنس مخالف ـ در صد جای دیگر تأمین شد، دیگر آن پشتوانۀ قویای که استحکام خانواده باید داشته باشد از بین خواهد رفت و خانوادهها متزلزل میشود و به همین وضعی درمیآید که امروز متأسفانه در کشورهای غربی هست.» مقام معظم رهبری (دام ظله) در بیانات اخیر خود کشف حجاب را «حرام شرعی» و «حرام سیاسی» و هجمه به این واجب الهی را برنامهای طراحی شده از سوی سرویسهای جاسوسی بیگانه دانستهاند: «در مسئله پوشش، خب مسئله حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. محدودیت دولتی نیست. قانونی است وشرعی است. کشف حجاب حرام شرعی است، حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را؛ اگر بدانند، بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند. من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دیناند، اهل تضرعاند، اهل ماه رمضاناند، اهل گریه و دعا هستند؛ توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است. جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است.»
علما و روحانیون امضا کننده این نامه همچنین تاکید کرده اند: فرهنگ غربی به نام «آزادی»، «آزادی زنان» و «آزادی جنسی»، نه فقط زنان را از حریم امنیتآفرینِ حیا و عفاف و پوشش و مقام والای مادری و محوریتِ کانونِ گرمِ خانواده محروم کرده، بلکه او را عریان و بریده از اصالت خویش، به بازیچهای بیارزش برای شهوترانی و کالایی بیمقدار برای پولپرستی و دنیاطلبی مردان فاسد تبدیل کردهاست. غرب مدرن چنین خیانت سهمناکی به انسانیت را از دستاوردها و ارزشهای فرهنگی خود میداند، به آن میبالد و با انواع ترفندهای تبلیغی میکوشد این پدیدۀ زیانبار را بر همۀ ملتها و فرهنگها تحمیل کند.
در بخش دیگر این نامه تصریح شده است: پاسداشت حرمت حیا، عفاف و پوشش اسلامی همواره بخش برجستهای از فرهنگ ملی ما ایرانیان بودهاست. این بخش از فرهنگ اسلامی، در باور دینی و سنت کهنِ ما، از چنان جایگاه و اهمیتی برخوردار بودهاست که ایرانیان برای حفظ و حراست از آن، در برهههایی از تاریخ، از تحمل سختیهای بسیار و حتی تقدیم جان نیز دریغ نکردهاند. از سویی، یکی از جنبههای بارز، ممتاز و ستودنی انقلاب شکوهمند اسلامی، مقابله همه جانبه با ولنگاری و فرهنگ مبتذل غرب و دعوت به فطرت انسانی و حدود و مرزهای الهی بوده است. بدون تردید انقلاب اسلامی در این عرصه حیاتی خوش درخشیده و فراتر از مرزهای جغرافیایی میلیونها جان خسته از زخمهای مزمن فرهنگ مادی و مبتذل غرب را مجذوب خود ساخته است.
در ادامه تاکید شده است: دیرزمانی است که در جنگ نرم و هجمۀ فرهنگی غرب علیه فرهنگ اسلامی، یکی از نمادهای عزتآفرینی که بهشدت مورد تهاجم دشمن قرار گرفته، حریم حیا، عفاف و حجاب زنان و دختران پرافتخار ایرانی است. اکنون، و در پی اغتشاشات طراحی شده سرویسهای اطلاعاتی اردوگاه استکبار در پاییز ۱۴۰۱ و شکست خفت بار آنان، این هجمه نرم به یک جنگ تمام عیار و رویارویی مستقیم و آشکار تبدیل شده است. محور عملیاتی و شعار اصلی عناصر اصلی و صحنه گردانان و بازیچههای فریب خورده آنان، امپراطوری زر و زور و تزویر و ائتلاف جهانی رسانهای استکبار به سرکردگی آمریکا و صهیونیزم بین الملل در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، همه و همه حکایت از این حقیقت دارند که تمرکز و نقطه اصلیِ جنگ نرم دشمنان این مرز و بوم در این مقطع زمانی، عفاف و حجاب زنان و دختران ایرانی، به عنوان یک نماد عزت آفرین، سمبل افتخار و خاکریز اول دفاع از ارزشهای اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب اسلامی است. در مقابله با این هجمه تمام عیار فرهنگی آنچه به وضوح دیده میشود آن است که اکثریت زنان آگاه میهن اسلامی و قاطبه شهروندان انقلابی هرگز پذیرای کشف حجاب و تن دادن به ذلّت ولنگاری و دست کشیدن از این بنیان مرصوص الهی نبوده و نیستند.
در بخش دیگری از این نامه تصریح شده است: اکنون که در این رویارویی تمام عیار، اردوگاه دشمن به سرکردگی آمریکا با دهها نشانه به زبونی و شکست خود در فتنه اخیر اعتراف کرده، و از سویی وزن ناچیز فتنه گران و مزدوران و وطن فروشان داخلی آشکار شده، حجت الهی نیز بر همه مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، که به حق از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مدال افتخار مجلس انقلابی را دریافت کرده اند، تمام شده است. امروز و در پس فتنه ناکام اخیر نه فقط جایی برای عقبگرد از اصول و ارزشهای الهی وجود ندارد که برداشتن گامهای استوار و تضمین کننده حفظ و حراست همه جانبه از حکم الهی حجاب و عفاف و حریم پاک خانواده ایرانی رسالتی بزرگ و مطالبه قطعی اکثریت زنان و دختران و عموم مردم مؤمنی است که تا پای جان از حریم انقلاب اسلامی خالصانه محافظت کرده اند. در این برهه حیاتی، انتظار بهحق تودههای انقلابی تدوین و تصویب قانونی جامع در باب حجاب و پوشش اسلامی است.
امضا کنندگان این نامه مؤلفههایی نیز برای تدوین و تصویب قانونی جامع در باب حجاب پیشنهاد داده اند که به شرح زیر است:
الف: با پرهیز از هرگونه افراط و تفریط، تعریف روشنی از پوشش و حجاب بانوان ارائه نماید.
ب: ترویج، تبلیغ، تشویق و دعوت به کشف حجاب (اعم از فردی، گروهی و سازمانداده شده) را در فضاهای حقیقی و مجازی و به هر شکل، جرم و قابل پیگرد قانونی معرفی کند.
ج: کشف حجاب را در فضاهای عمومی (اعم از فضاهای حقیقی و مجازی) جرم مشهود و قابل پیگرد قانونی بداند.
د: دستگاههای متولّی در حوزه کار ایجابی، تبیین، ترویج و تشویق به این واجب الهی را به روشنی مشخص، و تکالیف هر دستگاه را در این عرصه تعیین نماید.
ه: ضابطان اجرایی قانون حجاب (اعم از نیروی انتظامی، بسیج مستضعفان، سپاه پاسداران) را تعیین و شیوه اقدام و حیطه مأموریت قانونی هر کدام را مشخص نماید.
و: جایگاه و وظایف دستگاه قضایی و محاکم دادگستری را در موضوع کشف حجاب به روشنی تبیین نماید.
ز: نحوه برخورد قانونی با تخلف و یا ترک فعل دستگاهها و اشخاص متولی کار ایجابی و ضابطان اجرایی را به روشنی تبیین نماید.
ح: حمایت دستگاههای متولی اجرای صحیح قانون، اعم از انتظامی و قضایی را از آمران به معروف و ناهیان از منکر تأمین نماید.
محمدباقر قالیباف اخیرا هم در نامهای به مطالبه همسر شهید بابالخانی دربارۀ تصویب لایحۀ عفاف و حجاب پاسخ داد.
وی در بخشی از پیام به همسر شهید اینگونه نوشته بود: «لازم است برای آرامش خاطر شما و مردمی که نگران حفظ بنیان خانوادهٔ خود هستند، اطمینان دهم با برگزاری پرحجم و فوری جلسات کارشناسی در حضور خودم و کمیسیونهای تخصصی مجلس و مرکز پژوهشها، حتی یک روز در تصویب قانون حجاب تأخیر نخواهیم داشت و شما بهزودی شاهد بررسی آن در مجلس خواهید بود».