نسل جوان نمی‌خواهد تنها شنونده باشد و به دنبال بحث یک طرفه نیست
آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۰۶۲۶۸
وزیر علوم در قم:

نسل جوان نمی‌خواهد تنها شنونده باشد و به دنبال بحث یک طرفه نیست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نسل جوان نمی‌خواهد تنها شنونده باشد بلکه علاقه‌مند به بحث دوطرفه و تعاملی است.

نسل جوان نمی‌خواهد تنها شنونده باشد و به دنبال بحث یک طرفه نیست

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: فکر می‌کنم شخصیت اخلاقی متوازن موجب موفقیت علمای برجسته ما در بحث وحدت میان حوزه و دانشگاه شد؛ این بزرگان تحکمی نبودند، حضور در میان جوانان و مردم برای آنان رسالت بود و اقناع کردن را وظیفه خود می‌دانستند، اما الان می‌خواهیم کار خود را انجام دهیم و حقوقمان را به اصطلاح حلال کنیم.

وی افزود: این بزرگان گوش شنوا داشتند و برخوردشان یک طرفه نبود؛ نسل جوان نمی‌خواهد تنها شنونده باشد بلکه علاقه‌مند به بحث دوطرفه و تعاملی است؛ بزرگانی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری سیرتشان این چنین بود و به همین دلیل مخاطبان بسیاری داشتند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان در ادامه تصریح کرد: نظریه وحدت حوزه و دانشگاه از جمله مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود؛ شاید شبهاتی در خصوص ماهیت علم و معرفت در ابتدا باعث شده بود مساله وحدت حوزه و دانشگاه مورد نظر نباشد، اما امام خمینی (ره) در این زمینه با هوشمندی موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند و ثمره این ایده را به چشم دیده‌ایم.

وی ادامه داد: در همین رابطه در دهه ۶۰ شاهد حضور پرشور اساتید بزرگ علوم انسانی به قم بودیم و حوزه از نظریات علوم انسانی استفاده کرد، همچنین با توجه به شرایط جدید و نیاز‌هایی که ایجاد شد، حوزویان بسیاری با انگیزه تکمیل معارف و دانش به دنبال فراگیری علوم در دانشگاه‌ها رفتند.

سیمایی صراف خاطرنشان کرد: از آثار این حسن تعامل میان حوزه و دانشگاه، تألیفات گرانبهایی است که در طول این سال‌ها شکل گرفت و به علاقه‌مندان علم و معرفت عرضه شد.

وی با تاکید بر ضرورت علم و اخلاق برای تعامل با نسل امروزی، ادامه داد: بزرگانی که در بحث وحدت حوزه و دانشگاه موفق بودند، معلومات وسیعی داشتند و در علوم مختلف صاحب فکر و نظر بودند؛ در تحقیقات امروز مشخص شده کسانی که در موضوعات مختلف دارای فهم و دانش باشند، عملکرد بهتری در انجام کار خود خواهند داشت، بنابراین از جمله دلایل موفقیت بزرگان دینی ما فهم و دانش آنان در علوم مختلف بود.

مقام عالی وزارت در ادامه تاکید کرد: تاریخ ایران و اسلام نشان می‌دهد عالمان ما در علوم و معارف مختلف نظر داشتند و شخصیت‌هایی همچون علامه طباطبایی (ره) به معنای حقیقی ذوالفنون بودند؛ و‌ی اشاره کرد: شخصیت‌هایی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری به مسئولیت اجتماعی خود عمل کردند و برای ما سرمایه اجتماعی به جای گذاشتند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: شخصیتی مانند امام موسی صدر خود را وقف خدمت به مردم لبنان کرد و الگو جامعه شد و یا سید حسن نصرالله حفظ تمامیت ارضی لبنان را دنبال کرد و خدمت به انسان‌ها بدون توجه به قوم و مذهب برای ایشان هدف بود، به همین دلیل در دل‌ها جای گرفت.

پربازدیدترین آخرین اخبار