حجت الاسلام حیدر عباسی پژوهشگر دینی با بیان اینکه مردم در انقلاب نقش اساسی داشته اند گفت: با این وجود در مرحله دولت اسلامی که از مراحل پنچگانه تمدن نوین اسلامی است روند به گونه ای پیش رفته که امور به عده ای از سیاسیون واگذار شده و مردم هم برای آنها کف می زنند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو حجت الاسلام حیدر عباسی پژوهشگر دینی امروز در مناظره بررسی نظریه مراحل پنج گانه تمدن نوین اسلامی که با حضور جهان بین عضو هیات علمی دانشگاه شاهد توسط انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد گفت: برخلاف ادعای آقای دکتر جهان بین که برای دکتر عبدالکریم پس از آنکه گفته اند کسانی که قایل به تمدن اسلامی هستند عقل توهمی دارند مشکلی پیش نیامده اما واقعیت این بوده که او خیلی مورد سرزنش و طعن قرار گرفت و این در حالی است که عبدالکریم از دوستداران نظام هستند.
وی با طرح سوالاتی همچون طرح تمدن نوین اسلامی چه نسبتی با مردم دارد و آیا این طرح فراهم کننده حضور مردم در صحنه است و یا اینکه طرح تمدن نوین اسلامی چه نسبتی با مهدویت و ظهور می تواند داشته باشد افزود: سوال دیگری که وجود دارد این است که طرح تمدن نوین اسلامی چه تبعاتی می تواند در آینده ایجاد کند.
عباسی با بیان اینکه مسئله این است که نهضت مردمی در کجای مراحل 5 گانه تمدن نوین اسلامی قرار دارد افزود: به نظر می رسد طرحی را که امام از آینده انقلاب اسلامی داشتند ایجاد یک حزب یا هم گروهی جهانی علیه مستکبرین بوده است و در واقع همه آرمان هایی که توسط امام مطرح می شده از پیاده سازی شریعت تا مبارزه همه ذیل این هم گروهی جهانی علیه مستکبرین بوده اند.
پژوهشگر دینی خاطر نشان کرد: بعد از امام خمینی دو طرح در مسیر انقلاب اسلامی به صورت واقعی وجود داشتند که یکی آنها طرح آقای هاشمی رفسنجانی بوده در واقع براساس طرح او قرار بوده انقلاب اسلامی یک دولت ملت محلی مانند آلمان و سوئیس باشد که این دولت ملت با معادلات جهانی کاری نداشته و تنها باید خود را حفظ کند و مولفه های مربوط به دولت را گسترش دهد.
وی با اشاره به اینکه این طرح هاشمی در بین سیاسیون و در جمهوری اسلامی دنبال می شد افزود: با این وجود یک طرح دیگری که در مقابل طرح هاشمی به صورت جدی مطرح شد طرح تمدن نوین اسلامی رهبری بوده است که نزاع جدی بین این طرح و طرح هاشمی به وجود آمد. در هر حال باید بگوییم که دو طرح هاشمی و رهبر انقلاب با طرح اولیه امام خمینی متفاوت هستند.
پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه در مرحله اول تمدن نوین اسلامی که همان انقلاب اسلامی است چیزی غیر از حضور مردم را شاهد نبوده ایم و ما این مرحله را نهضت نام می گذاریم اظهار کرد: در این مرحله شاهد حضور فراگیر و جدی مردم بوده ایم و این حضور فراگیر پولدار و فقیر و مذهبی و غیرمذهبی را در برمی گرفته به گونه ای که این فراگیری چشم کسانی هم چون میشل فوکو را نیز گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در مرحله دولت اسلامی روند به گونه ای پیش رفته که امور به عده ای از سیاسیون واگذار شده و نقش مردم هم این بوده که حمایت خود را از طریق انتخابات و یا شرکت در راهپیمایی های 22 بهمن از این سیاسیون انجام دهند تصریح کرد: با این وجود باید بگوییم در این مرحله نقش مردم یک نقش حمایتی است و این در حالی است که مردم انقلاب کرده اند اما کارها را به عده ای سپرده ایم و مردم در استادیوم می نشینند و برایشان کف می زنند.
عباسی با اشاره به اینکه مسئله ما در جریان انقلاب کنار زدن یک حکومت نبوده افزود: مسئله این بوده که یک ملت به سمت آرمان هایی که ادامه مسیر انبیا است حرکت کنند با این وجود اگر هدف تنها تغییر ساختار باشد این تغییر ساختار را می توانستیم از طریق کودتا هم انجام دهیم. در هر حال اگر بعد از انقلاب اسلامی جنگ را کنار بگذاریم می بینیم مردم برای حکومت به یک آتش زیر خاکستر تبدیل شده اند.
پژوهشگر دینی با بیان اینکه نحوه مدیریت و اصلاح ساختار از بالا به پایین بوده با این حال می بینیم که اولویت مردم به کنار رفته و اولویت دادن به حاکمیت جایگزین مردم شده است.
وی با بیان اینکه رهبری خیلی موافق این نیستند که تنور حضور مردم در خارج از ساختارها داغ شود اظهار کرد: حتی وقتی که جامعه حزب اللهی هم خواستند خارج از چارچوب ها حرکتی شکل بگیرد رهبری با آنها همراهی نکردند که از جمله این عدم همراهی ها می توان به قضیه برجام اشاره کرد. عباسی با بیان اینکه منظور من از نهضت این نیست که عده ای هر روز در خیابان ها بریزند و بلندگو در دست بگیرد اظهار کرد: در هر اتفاقی که می افتد رهبری تلاش می کند کار را با سیاسیون پیش ببرند و با این حال خیلی ندیده ایم که به صورت واقعی یک اتفاق به واسطه حضور توده های مردم حل شود.
پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه رهبری رئیس دستگاه حاکمیت است که البته برخی از شئون را نیز تنفیذ کرده اند اظهار کرد: نمی توانیم بگوییم که رهبری دیدارهای مردمی دارند چرا که این دیدارها محدود به یک قشر خاص بوده و دیدار عمومی نیستند البته خودشان نیز گفتند که این دیدارها دیدار با عده ای خاص هستند و بعد ما ادعا می کنیم که رهبری رهبری همه مردم ایران است.
وی با تاکید بر اینکه مواجهه ما با نظام جهانی محکوم به شکست است اظهار کرد: اگر بخواهیم دور خود نیز یک حصار بکشیم به نظام جهانی این فرصت را داده ایم که در بین ما شروع به طراحی و برنامه ریزی کند که به تبع این عادی سازی در داخل اتفاق می افتد در واقع با این شرایط باز هم بحث هضم در جامعه جهانی پیش می آید.
عباسی با بیان اینکه ما به دنبال سیاه نمایی برکات جمهوری اسلامی نیستیم افزود: مسئله خیلی عمیق تر است چون یا این قطار حرکت نمی کند یا عقب عقب برمی گردد. در هر حال بزرگترین سیلی که جمهوری اسلامی ایران می تواند بخورد این است که به اهداف و شعارهایی که دارد دست نیابد.
متن مناظره فرزاد جهان بین عضو هیات علمی دانشگاه شاهد را در اینجا بخوانید.