وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه حال آموزش و پرورش اصلاً خوب نیست، گفت: معلم، رقیب پیدا کرده است. فضای مجازی، رسانهها و صدا و سیما رقیب معلم در مدارس هستند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، برنامه پرسشگر شب گذشته با حضور وزرای اسبق آموزش و پرورش برگزار شد. در این برنامه علی احمدی و محمود فرشیدی به بیان نقطه نظرات خود در مورد وضعیت آموزش و پرورش پرداختند. فرشیدی درباره سند تحول بنیادین این وزارتخانه گفت: برای حل مشکلات آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین ایجاد شد و ما توانستیم از سند سکولار به سند وحیانی دست یابیم، اما احتیاج به عزم ملی داریم
علیرضا علی احمدی وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر اظهار داشت: حال آموزش و پرورش اصلا خوب نیست؛ ما نمیخواهیم خانوادهها را بی خود و بی جهت نگران کنیم، اما میخواهیم هشدار دهیم که به امید آموزش و پرورش ننشینیم چرا که اتفاقاتی خارج از کنترل آموزش و پرورش رخ میدهد.
وی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش و خدمات فرهنگیان در جامعه، ادامه داد: آموزش و پرورش اهمیت ویژهای دارد و فرهنگیان در طول سی و هشت سال گذشته، خدمات شایستهای در انقلاب، هم در کادر دستگاههای دولتی و هم در آموزش و پرورش ارائه کردند.
علی احمدی با بیان اینکه چالشهای آموزش و پرورش بیش از اینکه به آموزش و پرورش و معلمان بر گردد، به مسائل بیرونی و بین المللی برمی گردد، گفت: باید یک نگاه ارزنده به دستگاه تعلیم و تربیت باشد؛ دستگاهی که سرمایه آینده کشور را میسازد؛ چرا که آن دقت و ظرافت در مسئولان نیست و اغلب بخشی نگاه میکنند.
وی افزود: باید نگاه فرابخشی و عزم ملی وجود داشته باشد تا بخشی از مشکلات آموزش و پرورش حل شود، ولی عزم ملی صورت نگرفته است و اکنون کار سختتر است.
* روح و حواس بچهها نزد فضای مجازی است
وزیر اسبق آموزش و پرورش توضیح کرد: به ظاهر بچههای ما بخشی در مدرسه و بخشی در کنار خانواده هستند، اما در عمل جسم بچهها نزد مدرسه و خانواده است و روح و حواس آنها نزد فضای مجازی است.
وی ادامه داد: اگر خانوادهها و مدارس برای آینده فرزندان مان دست به دست هم ندهند، آینده را باختیم؛ ما امروز در شرایطی قرار داریم که فناوریهای نو، همه جا را فرا گرفته است که میتوان به ماهواره، اینترنت، شبکههای اجتماعی و رسانههای دیگر اشاره کرد و مدیریت این شبکهها خارج از کنترل ماست.
علی احمدی افزود: باید ببینیم در دنیا چگونه از این فناوریها استفاده میشود و سطح دسترسی بچهها چقدر است، چقدر از محتویات کانالیزه بوده و چقدر کانالیزه نیست، اما ما در کشورمان مسابقه بی انتهایی گذاشتیم که دسترسی آسان و پهنای باند ارزان ارائه دادیم بدون اینکه آمادگی بچهها را افزایش دهیم، بدون اینکه سطح سواد رسانهای را بالا ببریم و بدون اینکه فرهنگسازی کنیم، زیرا فناوری امروزی، فناوری فرهنگی است و چه بخواهیم و چه نخواهیم فرهنگ خود را میآورد و سبک زندگی را تغییر میدهد.
وی با بیان اینکه تربیت معلم را بلاتکلیف گذاشتیم، اضافه کرد: در سند تحول آموزش و پرورش، تکلیف تربیت معلم روشن است و عمده تأمین نیاز آموزش و پرورش از تربیت معلم است؛ البته سوالی مطرح است که آیا از بین این همه فارغ التحصیل دانشگاهی نمیتوان سالی چند هزار نفر برای آموزش و پرورش انتخاب کنیم؟
وزیر اسبق آموزش و پرورش توضیح داد: ظاهر این حرف درست است و برای برخی رشتهها میتوان از این طریق اقدام کرد، اما چرا ما نیاز به تربیت معلم داریم؟ زیرا برای درسی مثل ریاضی باید معلم آموزش ریاضی خوانده باشد که متفاوت از دورههای دانشگاههای دیگر است یعنی مهارتهای ویژه معلمی آموخته میشود؛ تنها برای رشتهای که شرایط در تربیت معلم هنوز فراهم نیست میتوان از آن روش استفاده کرد.
*نباید آموزش و پرورش را به عنوان بنگاه شغل آفرینی نگاه کنیم
وی بیان داشت: در طول سی و چند سال گذشته به خصوص ۲۰ سال اخیر، بلاتکلیفی ایجاد شده است و عملا کادر آموزش و پرورش از طریق معلمان حق التدریسی که در مقابل مجلس تجمع میکنند تأمین میشوند؛ البته همه محترمند و هر فردی باید شغل داشته باشد، اما نباید آموزش و پرورش را به عنوان بنگاه شغل آفرینی نگاه کنیم. دانشگاه و آموزش و پرورش نمیتواند بدون حق التدریس باشد.
علی احمدی با طرح این پرسش که چند درصد از کادر آموزش و پرورش از معلمان حق التدریس و نهضت سوادآموزی هستند، گفت: از ۹۵۰ هزار نفر فرهنگی، ذهنیتم این است که اقلاً ۲۵۰ هزار نفر از طریق نهضت سوادآموزی جذب شدند و حتما حق التدریسها بیش از این تعداد هستند.
وی اضافه کرد: البته من نمیخواهم بگویم همه موضوع مربوط به آموزش و پرورش است بلکه کیفیت، محیط، معلم و فناوری مطرح است، اما فضای مجازی و عوامل بیرونی بیش از عوامل درونی تعیین کننده است.
* وضعیت بازار کار، انگیزه دانش آموزان را تحت الشعاع قرار داده است
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت بازار کار، انگیزه دانش آموزان را تحت الشعاع قرار داده است، گفت: وقتی دانش آموختگان ما میبینند در بازار کار شغلی ندارند، انگیزهای برای درس خواندن ندارند.
وی به با بیان اینکه کنکوری شدن مدارس به جای مدرسه زندگی، مشکل دیگر است، افزود: در این موضوع مجلس و دولت مقصرند. در مجموع، ۱۳ رشته با ۳۰ هزار ظرفیت دانشگاهی است که سر آن مسابقه است و همیشه یک میلیون داوطلب به خط کرده و اضطراب را به دانش آموزان منتقل میکنیم برای اینکه منافع یک عده کنکورچی و آموزشگاه دار که ذی نفوذند تأمین شود. لابی میکنند و به هدف میرسند.
علی احمدی با اشاره به وضیعت مالی پزشکان گفت: تعداد متقاضیان رشته علوم تجربی در انتخاب رشته آموزش و پرورش بسیار بالاست و در کنکور هم میبینیم که برای رشته علوم تجربی بیش از ۶۰۰ هزار نفر متقاضی هستند و این در حالیست که صندلیهای دیگر دانشگاه خالیست.
وی اضافه کرد: باید برای آن ۱۳ رشته، آزمون تشریحی و مصاحبه در نظر گرفته شود و مابقی رشتهها بر اساس نمره داوطلب در آزمونهای آموزش و پرورش باشد.
*آموزش و پرورش همشه معلم حق التدریس میخواهد
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه چه کسی گفته است که با استخدام معلمان حق التدریس دیگر آموزش و پرورش نیازی به معلم حق التدریس ندارد، اظهار داشت: آموزش و پرورش همشه معلم حق التدریس میخواهد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه سابقه موضوع حذف کنکور در مجلس وجود دارد، مجلس میتواند برای تبدیل مدرسه کنکور به مدرسه زندگی وارد شود و میتواند شروعش از کمیسیونهای مجلس و دولت باشد.
علی احمدی در خصوص سند تحول آموزش و پرورش نیز گفت: تحت عنوان برنامه راهبردی آموزش و پرورش در دولتهای گذشته تلاش شد و در دولت نهم این سند تدوین شد که افراد متعددی برای تدوین آن تلاش کردند و در دولت دهم هم رسمیت پیدا کرد؛ حدود ۷ ماه وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی را گرفت تا رسمیت یافت.
وی ادامه داد: این سند زیرنظام هایی دارد که سند برنامه درسی ملی تدوین شد و پیش نویس سندهای دیگر مانند نیروی انسانی، فناوری و تأمین منابع آماده شده است، اما رسمیت نیافته است؛ معتقدم سند تحول باید در مدرسه جاری شود و برای این کار باید زیرنظامها را تهیه کرده و شورای عالی آموزش و پرورش تصویب کند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش به سند ۲۰۳۰ نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ۵ سال از تصویب سند تحول میگذرد و درباره مسائلی، چون سند ۲۰۳۰ میشد نکات مثبت سند ۲۰۳۰ را در سند ملحق شود. البته درباره عملکرد آموزش و پرورش درباره سند تحول و مشکلات آموزش و پرورش، افرادی، چون آقایان نوید ادهم و محمدیان میتوانند توضیح دهند چرا که علی رغم بی ثباتی در آموزش و پرورش، این افراد حضور دارند که جزو محسنات آموزش و پرورش است.
وی همچنین با تأکید بر نگرانیها نسبت به آموزش و پرورش گفت: اگر والدین نگران بچهها نباشند، آینده از دست رفته است و در این راستا باید عزم ملی انجام شود. با علم میگویم و با اطلاع عرض میکنم که آینده در خطر است.
* آموزش و پرورش رقیب پیدا کرده است
علی احمدی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش رقیب پیدا کرده است، تصریح کرد: امروز رسانه ها، اینترنت و ماهوارهها با جاذبه بالا رقیب آموزش و پرورش هستند؛ اکنون زنگ مدرسه که میخورد بچهها مثل جت بیرون میآیند و برای رفتن به مدرسه نیز ترس و لرز دارند، اما در حاشیه خیابان با تلفن همراه مشغولند.
وی با اشاره به اینکه مدارس ما جاذبه ندارد، افزود: معلم ما رقیب پیدا کرده است. فضای مجازی، رسانهها و صدا و سیما رقیب معلم در مدارس هستند و محتوای آموزشی جوابگو نیست. قرار بود محتوای چند رسانهای ایجاد شود که نشده است.
مطمئنم اگر به وضعیت و وجه معلمان رسیدگی میشد، بدون شک در کنار آموزش و پرورش هیچگونه رقیبی درست نمیشد...
..