عضو شورای شهر تهران گفت: حدود ۴۰ درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از خودروهای دیزلی و کاربراتوری است.
زهرا اعظم نوری در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون دلایل آلودگی هوا گفت: حدود۴۰درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از خودروهای دیزلی و کاربراتوری است و ما باید بتوانیم یک سرمایه گذاری سنگین داشته باشیم روی خودروهای سنگین که فیلتر دوده نصب شود. هر فیلتر دوده حدودا سی تا چهل میلیون تومان هزینه دارد، همچنین موتور سیکلتهای ما که کاربراتوری هستند در هر کیلومتر ۱۵گرم آلودگی تولید می کنند یعنی برابر ۶تا ۸خودروی سبک! این در حالیست که اگر ما بتوانیم خودروهایمان را در خط تولیدتبدیل کنیم به مونورهای برقی، یعنی تولید موتور کاربراتوری تعطیل شود و موتور برقی تولید شود صرفه جویی زیادی انجام میشود.
وی افزود: تولید این موتورها نیاز به سرمایه گذاری دارد و باید تسهیلاتی فراهم شود که آن فردی که با یک دستگاه موتور رفت و آمد و امرار معاش می کند بتواند هزینه اش را پرداخت کند.قیمت یک موتور برقی حدود ۶یا۷میلیون تومان در می آید که باید وام ها و تسهیلاتی با سود پایین از طرف دولت انجام شود.
نوری گفت: در زمینه کاهش آلودگی هوا دولت بیشترین نقش را ایفا می کند اما در حال حاضر وضعیت درآمدی دولت مطلوب نیست. منابع درآمدی ای که دولت در بودجه۹۷دارد دو چیز است یکی مالیات و دیگری نفت.
وی ادامه داد: در حال حاضر دولت از فروش نفت بشکه ای ۵۵دلار بودجه خود را میبندد به همین دلیل وضعیت مطلوبی ندارد اما علی رغم همه این مشکلات باز باید تلاش کرد و از بخش خصوصی کمک گرفت. دولت همچنین باید اولویت بندی ای داشته باشد و براساس اولویت ها کارکند، لذا توصیه و پیشنهاد ما این است که حمل و نقل عمومی را گسترش بدهیم. یعنی به جای اینکه از موتور سیکلت، خودروی شخصی و حتی اتوبوس فرسوده استفاده شود بیاییم از مترو استفاده کنیم، منتها برای این امر باید مترو به صورت شبکه در کل شهر تهران کشیده شود که هر شهروندی از خانه خود تا نترو بین ۵تا ۱۵دقیقه پیاده روی داشته باشد. برای این کار نیاز،به مقررات داریم و الان در شورای پنجم اولویت نا توسعه خطوط مترو نیست بلکه اولویتمان تجهیز کردن تجهیزات مترو است تا بتوانیم با افزایش واگن مسافرها تعدادشان بیشتر شود و تردد در سطح شهر با وسایل شخصی کمتر شود.