به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سایت دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد اعلام کرد جمعی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل (سیوبهان مولالی گزارشگر ویژه در مورد قاچاق انسان، فیلیپه گونزالس مورالس گزارشگر ویژه حقوق بشر مهاجران، فیونولا آلویین گزارشگر ویژه در مورد ترویج و حمایت از حقوق بشر در هنگام مقابله با تروریسم، تومویا اوبوکاتا گزارشگر ویژه در مورد اشکال معاصر برده داری)، نسبت به لایحه ملیت و مرزهای انگلیس که به گفته آنها ناقض تعهدات این کشور تحت قوانین بین المللی است، ابراز نگرانی جدی کردند.
آنها طی بیانیهای اذعان داشتند: "در صورت تصویب این لایحه، حمایت از حقوق بشر افراد قاچاق شده از جمله کودکان به شدت تضعیف شده و خطرات استثماری که همه مهاجران و پناهجویان با آن مواجه هستند، افزایش مییابد و منجر به نقض جدی حقوق بشر میشود".
سیوبهان مولالی، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قاچاق انسان، به ویژه زنان و کودکان گفت: "این لایحه تعهد دولت برای تضمین حمایت از مهاجران و کودکان پناهجو را نقض کرده و خطر بی تابعیتی را که نقض قوانین بین المللی است، به شدت افزایش میدهد".
کارشناسان همچنین افزودند: "این لایحه به تعهدات انگلیس تحت قوانین بینالمللی حقوق بشر و پناهندگان احترام نمیگذارد و حمایت از جوامع دموکراتیک را از بین برده و افراد آسیبپذیر را به موقعیتهای خطرناک سوق میدهد. حق درخواست پناهندگی و برخورداری از پناهندگی، یک حق اساسی بشری است".
کارشناسان در این بیانیه همچنین خطرات ویژهای را که زنان مهاجر و پناهنده با آن مواجه هستند، برجسته کردند. بر اساس این لایحه، به جای اعطای امنیت به زنانی که خشونت مبتنی بر جنسیت را تجربه کردهاند، دور شدن از مرزهای بریتانیا توصیه شده است.
این کارشناسان افزودند: "اظهارات علنی مکرر دولت انگلستان در مورد مبارزه با قاچاق و برده داری مدرن، باید با اقدامی ملموس برای تضمین حمایت قانونی از همه قربانیان قاچاق و برده داری مدرن، بدون تبعیض، همراه شود. ما نگران هستیم که این لایحه، احتمال محرومیت خودسرانه شهروندان از حقوق خود را افزایش داده و به تبع آن خطر بی تابعیتی را افزون نماید".
لازم به ذکر است که در سالهای اخیر، انگلیس بارها به دلیل اعمال تبعیض و نقض جدی حقوق بشر، به ویژه علیه اقلیت ها، مهاجران و پناهندگان، مورد انتقاد سازوکارهای حقوق بشری قرار گرفته است.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو، اسناد جدیدی به تازگی کشف شده است که از تاریخچه بیرحمانه بردهداری در ایالات متحده پردهبرداری میکند.
طبق گزارشهای منتشر شده در وبگاه هیل وابسته به کنگره آمریکا، حدود دو هزار صفحه اسناد جدید تاریخی با قدمت مربوط به دهههای ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ در اتاق زیر شیروانی یک خانه ۲۰۰ ساله در ایالت «مریلند» آمریکا پیدا شده است.
برخی از صفحات این اسناد، جزئیات دلهرهآوری از حراج و فروش سیاهپوستان آمریکا را نشان میدهد علی رغم گذشت چندین دهه از لغو رسمی بردهداری در ایالات متحده، همچنان حقوق آنها در این کشور نقض میشود.
«کرولین بروکس» مورخ آمریکایی به هیل در این خصوص گفت: «این (اسناد) برای جامعه حائز اهمیت است، زیرا برای افراد و نسل جوانتر، معماها را حل میکند و اجازه میدهد بفهمند که اوضاع به چه شکل بوده است. برای آن که پیش بروید، باید بدانید که گذشته به چه شکلی بوده است».
طبق این گزارش، اسناد فوق در ابتدا قرار بود به حراج گذاشته شود، اما اعضای جامعه سیاهپوستان محلی پول مورد نیاز را جمعآوری کردند تا اطمینان حاصل شود که این اسناد برای مشاهده نسلهای آینده مورد محافظت قرار خواهد گرفت.
طبق گزارش منتشر شده، یکی از اسناد کشف شده، مربوط به دزدیدن بیش از ۲۰ هکتار زمینهایی است که در ابتدا یک کشاورز چند نژادی در سال ۱۸۰۲ آن را خریداری کرده بود.
برخی از محققان بر این باورند که کشف این اسناد بسیار حائز اهمیت است، زیرا کمک میکند تا یک نسل یا دو نسل بعدی آمریکاییها بدانند که سیاهپوستان مالکیت اموالی را برعهده داشتند و در سالهایی، آن مالکیت را از دست دادند.
کشف اسناد فوق در برههای از زمان صورت گرفته است که سیاهپوستان آمریکایی به دنبال عدالت و فرصتهای برابر در سراسر ایالات متحده هستند.
در حالی جامعه سیاهپوستان به دنبال اجرای عدالت و برابری برای خود هستند که در ماههای اخیر، تصاویر ویدئویی زیادی در خصوص رفتارهای تبعیضآمیز و خشونتبار پلیس آمریکا با سیاهپوستان منتشر شده است.
یکی از تأسفبارترین رفتارهای تبعیضآمیز پلیس آمریکا با سیاهپوستان مربوط به جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست آمریکایی میشود که از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت حدود ۹ دقیقه، حین بازداشت توسط شاوین، مامور پلیس آمریکا و چند مامور دیگر جانش را از دست داد. علت بازداشت فلوید از سوی شاوین و همکارانش این بود که برای خرید در یک مغازه، ۲۰ دلاری تقلبی به فروشنده تحویل داده بود.
صحنه به قتل رسیدن فلوید موج گستردهای از اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس را در آمریکا بهدنبال داشت که به دیگر کشورهای جهان نیز کشیده شد. قتل چند شهروند سیاهپوست دیگر توسط پلیس آمریکا نیز در شعلهور شدن بیش از پیش این اعتراضات موثر واقع شده است.
پس از اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا و کشورهای دیگر، در نهایت، دادگاه ایالت مینهسوتا آمریکا برای «درک شاوین» افسر پلیس عامل قتل «جورج فلوید»، حکم ۲۲ سال و نیم حبس صادر کرد.
دادگاه رسیدگی به اتهام قتل درجه سوم توسط درک شاوین، حدود سه هفته به طول انجامید و در نهایت پس از امتناع او از ارائه دفاعیات در دادگاه، گناهکار شناخته شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نمایندگان اتحادیهها و تشکلهای دانشجویی در نشست با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نقدها، دغدغهها و مطالبات خود از این وزارتخانه پرداختند.
در ابتدای این نشست صلایی از ادوار دفتر تحکیم وحدت با طرح این سوال رویکرد حاکمیت و به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال جریان «میتو» چیست؟، گفت: اگر رویکرد صحیحی در قبال جریان «میتو» گرفته شود اتفاقات خوبی میافتد؛ ولی اگر این رویکرد ناصحیح باشد میتواند هزینههای بسیار زیادی را برای عرصه فرهنگ و هنر در پی داشته باشد و این خطرناک است.
وی بر لزوم شفافیت مالی در عرصه فرهنگ و هنر تاکید کرد و افزود: در عرصه سینما باید قراردادهای بازیگران و هزینههای تولید یک اثر فرهنگی یا سینمایی مشخص شود. امروز شاهدیم که مثلا فردی در طول یک سال چند فیلم سینمایی را میسازد، ولی هزینه ساخت این فیلمها برنمی گردد و همین مسئله این تصور را به وجود میآورد که آیا این فرد به یک منبع لایزال وصل است که این همه اثر را تولید میکند.
صلایی با بیان اینکه آثار فرهنگی تولید شده توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس و انعکاس این آثار در کشورمان مسئلهای است که امروز موجب نگرانی متخصصین شده، تصریح کرد: فضای فرهنگی به معنای بد آن در کشورمان آن قدر باز است که آثار فرهنگی دیگر کشورها به راحتی در کشورمان انعکاس پیدا میکنند و این مسئله نیز به دلیل فقدان نظارت و عدم وجود شفافیت است.
ادوار تحکیم وحدت گفت: اگر چه مدیریت شبکه نمایش خانگی به ساترا واگذار شده، اما ضرورت دارد تا وزارت فرهنگ هزینههای چند میلیاردی که صرف قرارداد بازیگران در شبکه نمایش خانگی شده را مورد بازنگری قرار دهد؛ چرا که این موضوع هم موجب افزایش شکاف طبقاتی بین هنرمندان شده و هم به خاطر افزایش هزینههای برخی از هنرمندان تلویزیون از بکارگیری این هنرمندان محروم شده است.
صلایی به وجود رانت برای صدور مجوز در عرصه موسیقی و سینما اشاره کرد و افزود: در عرصه موسیقی عبارتی بین خوانندگان زیرزمینی باب شده؛ مبنی بر اینکه اگر به یک تهیه کننده که خیلی هم معروف است وصل شوند به راحتی میتوانند مجوز بگیرند و آن تهیه کننده هم عملا یک قرارداد برده داری با خوانندهها میبندد؛ البته مسئله بنده این قراردادها نیست مسئله اینجاست که چه اتفاقی افتاده که صدور مجوزها به این رانت ختم میشود.
وی با بیان اینکه امروز شاهدیم که در عرصههای مختلف موسیقی آثاری مجوز میگیرند که از لحاظ محتوایی خیلی هم سخیف هستند، تصریح کرد: در برخی از حوزههای موسیقی مانند رپ آثار محدودی وجود دارد که دارای محتوای خوبی هستند، اما برای این آثار مجوز صادر نمیشود؛ مثلا ما در عرصه رپ خوانندهای داریم به نام یاسر بختیاری که محتوای آثار او تا حدی محتواهای بدی نبوده و یا حداقل محتوای آثار او از خیلی از آثار پاپ بالاتر بوده با این اوصاف من نمیدانم که مشکل این آثار چیست که برای آنها مجوز صادر نمیشود. معتقدم اگر مجوز چنین آثاری صادر شود هم چارچوبها حفظ میشود و هم این آثار نکات مثبت خود را دارند.
صلایی اظهار کرد: به گفته فعالان عرصه سینما کلونیها و قبیلههایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که خودشان برای توزیع مجوزها بین افراد خاص تصمیم گیرنده هستند و برای آنها هم فرقی نمیکند که چه دولتی بر سر کار باشد. ما مدیرانی در وزارت فرهنگ داریم که هیچ عقیده قلبی، عقلی و منطقی به مشارکت حزب اللهیها در فضای فرهنگ و هنر ندارند و تمام انرژی خود را وقف لیبرالها میکنند که نمونه آن را در اکران فیلم آقای مهرجویی مشاهده کردیم به نوعی که یک موضوع خیلی ساده به یک بحران تبدیل شد. با این توضیحات امیدواریم که تصمیماتی در مورد این مدیران گرفته شود.
وی با طرح این سوال که فرآیند ارسال فیلمها به اسکار چیست؟، افزود: اینکه ما بخواهیم فقط فیلمهای یک فیلمساز را به اسکار بفرستیم موجب ناامیدی مابقی فیلمسازها میشود. با این وجود امیدواریم که وزارت ارشاد برای این موضوع نیز چاره اندیشی کند.
فاتحی، دبیر واحد جنگ نرم تحکیم وحدت نیز با بیان اینکه وزارت ارشاد یکی از جبهههای مهمی است که باید به موضوع جهاد تبیین در حوزههای مختلف فرهنگی بپردازد، تصریح کرد: وزات ارشاد میتواند در مسائل مختلف فرهنگی بحران و سرگشتی بی هویتی را هم که خیلی آسیب زاست از بین ببرد و هویت اسلامی ایرانی را جایگزین آن کند تا غرور ملی تقویت شود.
وی با طرح این سوال که چرا باید به آثاری مجوز داده شود که بعد از اکران به بهانه وجود مفاهیم نامناسب متوقف شوند، افزود: اصلاح زیرساختهای مختلف فرهنگی و سیاست گذاری فرهنگی از اولویتهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و مسیر درستی هم هست، اما ما توقع داریم که عمل شایستهای هم غیر از حرف زدن در این رابطه ببینیم و به تبع آن قانون گذاریهایی انجام شود تا برخورد سلیقهای با وزارت فرهنگ و ارشاد صورت نگیرد تا با روی کار آمدن هر جناحی سیاست گذاری جدیدی برای این وزاتخانه صورت نگیرد.
فاتحی به اهمیت تولید فیلمها و تئاترهایی برای تقویت مبانی فکری، اسلامی و انقلابی اشاره کرد و گفت: تولید فیلم هم میتواند در جامعه خودمان اثرگذار باشد و هم ما میتوانیم با این آثار هنری فرهنگ خود را به دیگر کشورها صادر کنیم. به هر روی اگر دشمنان ما فیلمی مانند بدون دخترم هرگز را بسازند بحثی نیست، ولی وقتی ما خودمان فیلمی مانند قهرمان را به اسکار میفرستیم این گل به خودی است.
وی در ادامه به ضعف نظارت در حوزه موسیقی اشاره کرد و افزود: موسیقی در کشورمان به موسیقیهای عاطفی و احساسی محدود شده و این در حالی است که جامعه ما به موسیقیهای اجتماعی مبارزنیاز دارد؛ البته خیلی وقتها بودجههای کلانی هم برای تولید این موسیقیها اختصاص مییابد، ولی آثار تولید شده از لحاظ فرم آن قدر ضعیف هستند که اثر معکوس میگذارند.
دبیر واحد جنگ نرم تحکیم وحدت با بیان اینکه تاکنون پیشنهاد رهبر معظم انقلاب برای شناسایی و تقویت نخبگان هنری و معرفی آنها به عنوان سلبریتی محقق نشده است، گفت: ما امروز به افرادی تریبون میدهیم که بعضا به خارج از کشور مهاجرت میکنند و در آنجا بر ضد خودمان عمل میکنند؛ از این رو ضرورت دارد تا الگوسازی در بین نخبگان هنری صورت بگیرد.
کاظمی، دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز با طرح این سوال که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه برنامه عملیاتی را در راستای فرمان تحول ساختار فرهنگی کشور که از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار هیات دولت مطرح شد تهیه کرده؟ گفت: ما انتظار معجزه نداریم، چون میدانیم مسائل فرهنگی کشور یک شبه حل نمیشوند، ولی حداقل وضع موجود باید متوقف و به ریل اصلی خودش برگردد.
وی با بیان اینکه تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ولی تحقق این مهم فقط در حد شعار باقی مانده افزود: سوال بنده این است که وزارت ارشاد چه برنامههایی را برای تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی پیش بینی کرده و این برنامهها تا چه حد عملیاتی شده اند.
کاظمی با تاکید بر اینکه در حوزه سینما پروانه نمایش باید پس از تایید آثار صادر شود و نه اینکه صرفا روی کاغذ این اتفاق بیفتد و بعد از نمایش معضلاتی به وجود بیاید، اظهار کرد: امروز اندیشکدههای مختلفی به آتش اختلافات قومیتی میدمند. به هر روی امروز مکتب اسلام و ایرانی بودن هویت ملی ما را تشکل میدهند، اما اگر قومیت به اولویت اول تبدیل شود با شقه شدن هویت ملی مواجه خواهیم شد. متاسفانه امروز برخی از نشریات وابسته به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصطلاحاتی را که در میان «پان ها» رایج هستند را به کار میگیرند و این اقدام شایستهای نیست.
در ادامه حاج محمدی، دبیر خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: مسئولان فرهنگی ما خوانش غلطی از فعالیتهای فرهنگی دارند به گونهای که صرفا فعالیتهایی را انجام میدهند که فقط یک قشر خاصی را از جامعه دربرمی گیرد و از طرفی این فعالیتهای به جای اینکه ایجابی باشند سلبی هستند و در نتیجه این فعالیتها نتیجه معکوسی را در پی دارند.
وی با بیان اینکه استفاده از زنان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مشاور که فقط نقش نمایشی داشته باشند به تنهایی کفایت نمیکند، تصریح کرد: ماموریت وزارت ارشاد در حوزه زنان باید مشخص شود و این وزارت خانه بداند در حوزه زنان باید به چه نقطه مطلوبی برسد و چه کارهایی باید انجام شود. ما به حضور نمایشی زنان در وزارت ارشاد نیاز نداریم؛ بلکه زنان باید در تمام امور و مخصوصا در مسائل فرهنگی بانوان نقش داشته باشند و آنها بدانند که در نهایت باید به چه هدفی برسند.
حاج محمدی اظهار کرد: ما سالهاست که در مورد الگوسازی و فرهنگ سازی در حوزه زنان صحبت میکنیم؛ اما هیچ گفتمان مطلوبی در این حوزه با هدف فرهنگ سازی از سوی رسانهها اعم از رسانه ملی، سینما و نمایش خانگی ارائه نشده است و هیچ کدام اصلا به این مسئله اهمیت نمیدهند. رهبر معظم انقلاب بارها بحث الگوی سوم را در حوزه زنان مطرح کرده اند، اما نه تنها هیچ یک از رسانههای ما در این حوزه به معرفی الگو نمیپردازند؛ بلکه فیلمها به گونهای ساخته میشوند که حتی از خط قرمزهای جامعه نیز عبور میشود. ما این موضوع را با «ساترا» هم مطرح کردیم، ولی پاسخ قانع کنندهای به ما داده نشد و این بدان معناست که ساترا نمیتواند روی محتوا نظارتی داشته باشد. باید چارچوبی ایجاد شود که بتوان روی محتوای فیلمها نظر داد و نه صرفا بخشی از فیلمها سانسور شوند.
وی با اشاره به اینکه موضوع جمعیت از جمله موضوعاتی است که وزارت ارشاد میتواند به آن بپردازد، افزود: ما یک پنجره جمعیتی داریم، اما متاسفانه مسئولان انقلابی خیلی به این موضوع توجه نمیکنند، چون تصور میکنند با تصویب یک قانون از سوی مجلس همه چیز تمام شده و این در حالی است که موضوع جمعیت آن قدر اهمیت دارد که غفلت از آن میتواند بحث تمدن سازی را به خطر بیندازد. معتقدم وزارت ارشاد میتواند موضوع فرزندآوری را از طریق رسانه، تبلیغات و استفاده از ظرفیت فضای شهری به گونهای برای مردم تبیین کنند که به تبع آن معضلات جمعیتی رفع شوند.
حاجی امینی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در این نشست گفت: تمدن سازی اسلامی از اهداف انقلابی اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب و سیر کلی حکومت جمهوری اسلامی بوده است. با این وجود وقتی از تمدن سازی اسلامی حرف میزنیم باید در تمام زمینهها اعم از فرهنگ، اقتصاد و دیگر موارد حرف برای گفتن داشته باشیم نه اینکه صرفا به صورت فانتزی پسوند اسلام را به هر آنچه هم که اسلامی نیست بچسبانیم.
وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلاتی که امروز با آن مواجه ایم این است که برخی از مسئولان ما علی رغم اینکه دارای نیت اسلامی سازی، ایرانی سازی و اصلاح مسائل هستند؛ اما راهکار ندارند و نمیدانند باید چه کار کنند به همین دلیل مجبورند که امور را روی یک دور باطل پیش ببرند. مثلا ما در حوزه فرهنگ درگیر یک دوگانه دو دیدگاهی هستیم به این معنا که هر دولتی که میآید دیدگاه خودش را دارد و همین فرآیند دارد طی میشود و هیچ راهکار و مسیر جدیدی هم امتحان نمیشود و در نتیجه داریم مدام شکستها را تجربه میکنیم و رو به سقوط میرویم.
حاجی امینی با بیان اینکه موسسات و مجموعههای زیر نظر وزارت ارشاد بودجه زیادی را به خود اختصاص میدهند، اما یک فرآیند تکراری را طی میکنند به گونهای که پروژههای آنها در حوزههای مختلف اعم از تولیدات فرهنگی و هنری تولید تکرار مکررات است، اظهار کرد: امروز تئوری سازی اسلامی در زیرمجموعههای وزارت ارشاد به صورت تکراری و در قالب مدلهای مختلف و بودجههای جدید تکرار میشوند و روند جدیدی هم به کار گرفته نمیشود و اگر تیمی هم بخواهد مسیر جدیدی را امتحان کند با توجه به قوانین جدید ثبت موسسات و سیاسی بودن حمایتها هیچ جا دیده نخواهد شد.
وی افزود: در حوزه خبرگزاریها ما باید خبرگزاریهایی را به وجود میآوردیم که هم بتوانند در داخل کشور بر اساس موازین تمدن سازی اسلامی تاثیرگذار باشند و هم روی افکار عمومی جهان تاثیر بگذارند؛ اما نه تنها اینگونه نبوده بلکه تمام خبرگزاریها به بازیهای سیاسی گرفتار شده اند و در این بین نیز چارچوبها اعم از اسلام و عدالت گم شده اند و وزارت ارشاد هم در این رابطه هیچ برنامه مشخصی نداشته است.
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با بیان اینکه ما در حوزه موسیقی، شعر و سینما نیز راهکار نداریم و نمیدانیم مثلا سینمای اسلامی چیست و حتی گفتمان آن را هم ایجاد نکرده ایم، گفت: ما نهایتا هر ۱۰ سال یکبار بتوانیم یک سریال مثل یوسف پیامبر بسازیم و یا هر چند سال یک بار یکی دو تا فیلم اسلامی خوب تولید کنیم و همین را به عنوان بخش اسلامی فعالیتهای فرهنگی خود مدنظر قرار دهیم. معتقدم ما اصلا گفتمانی به نام گفتمان تئاتر یا سینمای اسلامی نداریم و یا از فرصتهایی هم که در بستر سینما به وجود میآیند نقشه راهی برای استفاده از آنها نداریم.
وی بر لزوم گفتمان سازی و راهکارسازی در تمام عرصهها اعم از زبان ها، فرهنگهای قومیتی و سایر عرصهها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه دولت سیزدهم دارای نیت اصلاح است سالهای پیش روی این دولت بهترین فرصت برای تهیه راهکارهای فرهنگی و آزمایش آنهاست و قطعا اگر این اتفاق نیفتد دوباره چند دهه عقب خواهیم افتاد و مقوله تمدن سازی و راهکارهایی که باید تولید شوند به این زودیها محقق نخواهند شد.
حاجی امینی با بیان اینکه وزارت ارشاد برای تسهیل کردن قوانین باید از اکثریت ذهنها و گروههای دغدغهمند جامعه استفاده کند و به حمایت از این گروهها بپردازد تا در سالهای باقی مانده از عمر این دولت در تولید محتوا و تولید راهکار به نتیجه برسد، اظهارکرد: در بحث شفافیت مجلس شورای اسلامی علی رغم نامش انقلابی نبوده با این وجود امیدواریم دولت در این زمینه انقلابی باشد و البته روزنههایی هم دیده شده است. کوچترین دستاورد شفافیت اعم از شفافیت مالی، شفافیت راهکارها و شفافیت حرفها این است که باعث میشود مردم وارد حمکرانی شوند و این به معنای دموکراسی اسلامی است. همچنین شفافیت موجب میشود که بر تک تک اعمال حکمرانی نظارت داشته باشند. مضاف بر این شفافیت موجب رشد مردم میشود.
وی با اشاره به اینکه آرمان خواهی اجتماعی از جمله مسائلی است که بعضا در دولتهای اصولگرا وقتی نقدی صورت میگیرد به محاق میرود، تصریح کرد: یکی از دلایل ناامیدی مردم به ویژه در دولت سابق وجود دیدگاههای امنیتی در مسائل مختلف بوده. در واقع ما به جای اینکه با ایجاد گفتمان مردم را قانع کنیم به زور و مسائل امنیتی متوسل شده ایم با این وجود این اقناع سازی از وظایفی است که به وزارت ارشاد برمی گردد.
حاجی امینی تبدیل شدن عدالت خواهی و آرمان خواهی به فرهنگ عمومی را از جمله مطالبات روی زمین مانده رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و افزود: تبدیل شدن عدالت خواهی و آرمان خواهی به یک فرهنگ عمومی باید از سوی وزارت ارشاد پیگیری شود.
وی با بیان اینکه مقابله با خرده فرهنگها با هدف یکپارچه کردن ملت از جمله مسائلی است که موجب شده تا این خرده فرهنگها جای خود را به فرهنگ غربی بدهند چرا که ما نتوانستیم فرهنگ اسلامی را تعریف کنیم و این مسئلهای است که دارد به کشور ضربه میزند، اضافه کرد: بسیاری از اقدامات سایر دستگاهها مثل طرحهای توسعه اطراف حرم تاثیرات مخربی روی فرهنگ کشور داشته اند و این در حالی است که مزیت تبدیل عدالت خواهی به فرهنگ عمومی میتواند به صورت غیرمستقیم باعث جلوگیری از این اقدامات شود.
حاجی امینی بیان کرد: روایتهای امنیتی باعث شده تا تاریخ و برخی از اتفاقات در طول تاریخ سانسور شوند و حتی این مسئله موجب سانسور انقلاب، آزادی خواهی و عدالتخواهی اسلام در برخی از روایتها شده و این نیز موضوعی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.
اسدی نماینده نشریات دانشجویی نیز گفت: در قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد هفت هدف اصلی و ۳۰ وظیفه اساسی برای این وزارتخانه تعیین شده است. بر این اساس وزارت ارشاد مسئول اجرای سیاستهای نظام در فرهنگ عمومی است به این معنا که ریل گذاری و اجرای سیاستها به عهده این وزارتخانه است با این وجود ما چقدر دیده ایم که وزارت ارشاد در راستای این هدف گام بردارد؟ واقعیت این است که خروجی ریل گذاری و سیاست گذاری که ما باید از این وزارتخانه ببینیم آن را شاهد نیستیم.
وی به ابتذال موجود در سینما اشاره کرد و افزود: در سطح دنیا سیاستها و اهداف جشنوارهها مشخص و در راستای حکمرانی است، اما در ایران اینگونه نیست؛ مثلا یکی از داوران جشنواره فجر به گونهای صحبت میکرد که انگار هیچ نهاد بالادستی، سازمان سینمایی و سیاست گذاری در کشور نیست و انگار فقط داور است که تعیین میکند سیاستهای جشنواره چیست و تعیین میکند که چه کسانی باید جایزه بگیرند.
اسدی بر لزوم تقویت رابطه وزارت ارشاد با مجلس و به ویژه با کمیسیون فرهنگی تاکید کرد و گفت: گفتمان سازی اولین لازمه فرهنگ سازی است. با این وجود رسانه یکی از ابزارهای قوی در گفتمان سازی به شمار میرود، اما ما چقدر رسانهها را در راستای گفتمان سازی به کار گرفته ایم. در کشورهای غربی و شرقی از رسانهها برای گفتمان سازی مسائلی که میخواهند در جامعه نهادینه شوند استفاده میکنند و در این رابطه نیز به قهرمان سازی میپردازند، ولی ما به آن صورت از این ظرفیت استفاده نکرده ایم و نقش وزارت ارشاد نیز کمرنگ بوده است.
نماینده نشریات دانشجویی اسدی بر لزوم ایجاد یک وحدت رویه برای تولیدات تلویزیون و سینمایی تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین دغدغههای فعالان نشریات دانشجویی این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چقدر به نشریات دانشجویی کمک و از آنها حمایت میکند. طبق آیین نامه شورای مرکزی نشریات دانشجویی وزارت علوم، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد باید در جلسات این شورا شرکت کند، اما فقط نماینده معاون مطبوعاتی در جلسات شرکت میکند و تنها ارزش افزوده این فرد نیز این بوده که در رای گیریها شرکت میکند و دیگر هیچ حمایت خاصی از سوی وزارت ارشاد از نشریات دانشجویی صورت نگرفته و این در حالی است که حمایت از نشریات دانشجویی به حد کافی و وافی از دست وزارت علوم برنمی آید.
همچنین عسگری دیگر نماینده نشریات دانشجویی نیز با بیان اینکه برخی جریانات داخلی و خارجی وجود داشته اند که فضای فرهنگی را به سمتی برده اند که انگار مقوله فرهنگ در کشورمان مساوی با سینما و موسیقی است، گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب فرهنگ یعنی ذهنیتهای حاکم بر وجود انسان که رفتارهای انسان را هدایت میکنند و این در حالی است که حداقل نیمی از عوامل تعیین کننده در رفتارهای انسان متاثر از مقوله فرهنگ هستند.
راستی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) نیز در این نشست با بیان اینکه مهمترین نقدی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است عدم مشاهده یک دال مرکزی و گفتمانی، یک راهبرد کلان بلند مدت و یک کلان نظریه است، تصریح کرد: اگر چه کلیدواژههایی مانند عدالت فرهنگی را از زبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنیده ایم، اما نه تنها در عمل کنشی در راستای تحقق عدالت فرهنگی صورت نگرفته بلکه بر خلاف عدالت هم از وزیر ارشاد کنشگری دیده ایم. سوال این است که چرا وزیر ارشاد باید برای بازیگری که پول میلیاردی اختلاس شده صندوق ذخیره فرهنگیان را دریافت کرده درخواست معافیت مالیاتی کند. در حالی که سایر اقشار مالیات میپردازند.
وی با اشاره به اینکه امروز فقدان یک کلان نظریه در حوزههای عمده فرهنگ از جمله موسیقی، سینما، تئاتر، کتاب و ترجمه قابل مشاهده است، اظهار کرد: حوزه فرهنگ عمومی نسبت به دیگر حوزهها پیچیدگی بیشتری دارد با این وجود سوال این است که آیا وزارت ارشاد ایده و یا گفتمانی برای مسائل فرهنگ عمومی شامل زیست جنسی جامعه، حجاب، فرهنگ آپارتمان نشینی و دیگر مسائل دارد یا نه؟
راستی با بیان اینکه از نظر ما نماینده ایران در اسکار و در جشنواره فجر در دوره اخیر تفاوتی با سالهای قبل نداشته، تصریح کرد: در جشنواره فجر اخیر چه تحولی جز نشستن آقای خزائی به جای آقای داروغه زاده و لو رفتن برگزیدگان جشنواره صورت گرفته است. مضاف بر این بنده از آقای اسماعیلی خواهش میکنم که فیلم سینمایی موقعیت مهدی را هم به نام خودشان نزنند.
وی اظهار کرد: در سالهای گذشته مدیران ما در مواجهه با سلبریتیها و غرب گراها یا در دام انفعال و یا در دام تقابل مطلق افتادند، با این وجود ما تاکنون از وزیرارشاد دولت سیزدهم در مواجهه با سلبریتیها و غرب گراها علی رغم وجود سوژههایی برای انجام کار مشترک از جمله محیط زیست راهبردی مشاهده نکردیم؛ و این در حالی است که این بدون راهبردی ممکن است ما را هر لحظه در موقعیتی قرار دهد که هنرمندی مانند حسام الدین سراج را منزوی و فردی مانند «تتلو» را بالا بیاوریم.
راستی با تاکید بر اینکه ما در حوزه نشر نیاز جدی به رتبه بندی ناشران داریم و این طرحی است که پس از گذشت سالها هنوز اجرایی نشده، افزود: توزیع ناعادلانه کاغذ یارانهای در بین ناشران از نتایج عدم رتبه بندی ناشران بوده و ای بسا ناشری که کمترین انطباق را با اهداف انقلاب اسلامی و بوم جامعه ایران داشته و همه عزم خود را برای پمپاژ آثار زرد خارجی و ترجمه آنها گذشته بیشترین یارانه کاغذ را از وزارت ارشاد گرفته باشد.
وی به وضعیت نابسامان آموزشگاههای هنری و تالارهای نمایش اشاره کرد و گفت: وظیفه نظارت بر آموزشگاههای هنری و تالارهای نمایش بر عهده وزارت ارشاد است با این وجود اگر نظارت بیشتری صورت میگرفت امروز این حجم از تعرض به حقوق زنان هنرمند و خواستههای غیرشرعی و غیرمجاز از آنها صورت نمیگرفت. واقعیت این است که در سالهای اخیر در بخشی از آثار هنری و به ویژه در فیلمهای سینمایی با تنزل زن در راستای تغییر ذائقه جامعه تلاش شده و از طرفی مسیر تحقیر زن در جامعه و همچنین زنان هنرمند هموار شده است و اینها جز مسائلی هستند که باید با آنها برخورد جدی صورت بگیرد.
راستی با بیان اینکه فرهنگ در برج عاج قابل مدیریت نبوده و نیازمند ارتباط بین صف و ستاد است، تصریح کرد: در وزارت ارشاد نیازمند یک نگاه بین المللی و فراملی هستیم چرا که در این سالها نسبت به تولید آثار انقلابی فراملی کم کاری صورت گرفته و همین مسئله باعث شده که ما حداقل به ترجمه آثار انقلابی بسنده کنیم؛ و این در حالی است که بازار نشر ما در کشورهایی مانند تاجیکستان و افغانستان هم که زبان آنها فارسی است خالی است.
حسن نیا، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور نیز در این نشست گفت: سوالی که وجود دارد این است که چرا در بحث جهاد تبیین که به فرمایش رهبر معظم انقلاب یک فریضه قطعی و فوری است و همچنین در برهه ا یی که به قول رهبری جنگ روایت هاست و اگر ما روایت نکنیم دشمن آنطور که دوست دار روایت میکند چرا وزارت ارشاد نیرویی هم سنگ و همتراز شهید آوینی تربیت نکرده است در حالی که این وزارت خانه یکی از نهادهایی است که به خوبی میتواند در این امر و جهاد تبیین نقش آفرینی کند.
وی با بیان اینکه این درست نیست که دفاع مقدس و قهرمانان انقلاب در این برهه به خوبی روایت نمیشوند و جوانان دهه ۸۰ و حتی قبل آن نیز شناخت کافی نسبت به این افراد ندارند، اظهار کرد: نباید نام این قهرمانان نباید فقط در حد یک اسم روی خیابان ها، بزرگراهها و یا کوچهها باقی بماند.
حسن نیا تصریح کرد: در سال ۹۹ رهبر معظم انقلاب بیان فرمودندای کاش افرادی همانند شهید آوینی بودند تا حماسه عظیم مبارزه با بیماری کرونا را روایت کنند. همانطور که شهید آوینی دفاع مقدس را به خوبی روایت کرد کاری که در این روزها مغفول مانده پرداختن به مسئله جهاد تبیین است.
وی با بیان اینکه چرا در جشنواره فجر که بستر مناسبی برای جهاد تبیین بود از این ظرفیت به خوبی استفاده نشد؟ افزود: از دولت انقلابی و وزیر ارشاد انتظار میرود میرود که ریل گذاری مناسبی در راستای تحقق جهاد تبیین صورت بگیرد.
نظری، دیگر عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور نیز با بیان اینکه به نظر میرسد که ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استانها بیشتر تحت نفوذ نمایندگان مجلس هستند تا وزارت ارشاد، گفت: یکی از دلایل نفوذ نمایندگان در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضعف معاونت استانهای این وزارت خانه است.
وی بیان کرد: در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان دو برابر ظرفیت نیرو جذب شده، ولی این نیروی انسانی کارآمد نیست و به درد سازمان نمیخورد و از طرفی قوانین و مقررات مختلف نیز اجازه جذب نخبگان را نمیدهند.
همچنین پناهیان، دبیر اتحادیه انجمنهای اسلامی مستقل دانشجویان در این نشست گفت: فرهنگ نظام ارزشی جامعه را تشکیل میدهد و این مسئله نیز خود را در دگرگونی نظامی ارزشی کشورمان در برهه کنونی در مقایسه با دهههای ۵۰ تا ۷۰ نشان میدهد؛ به گونهای که امروز مسئله تغییر ارزشها را در مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم شاهد هستیم؛ مثلا اگر در گذشته ساده زیستی و قناعت ارزش بوده امروز این ارزشها جای خود را به مصرف گرایی داده اند.
وی با بیان اینکه رسانههای داخلی و خارجی با آثار خود نقش به سزایی در تغییر نظام ارزشی کشورمان داشته اند، افزود: کشورهای خارجی بودجههای چند ۱۰۰ میلیارد دلاری برای مقابله با فرهنگ ارزشی و تغییر نظام ارزشها در ایران اختصاص میدهند، اما متاسفانه در کشورمان در چند دهه اخیر تا اسم کسری بودجه میآید اولین جایی که بودجه آن را کم میکنیم حوزه فرهنگ است.
پناهیان تصریح کرد: نگاه تنزل یافته به مسئله فرهنگ نیز به زندگی مردم تسری یافته به گونهای که اگر درآمدهای سرپرست خانوار کاهش پیدا کند در خانوادهها نیز از مسائل فرهنگی میزنند.
وی با بیان اینکه فرهنگ عمومی کشورمان ریل گذاری مشخصی ندارد، اظهار کرد: در مقوله فرهنگ عمومی کشور شاهد یک ساده انگاری هستیم، یعنی فکر میکنیم با تصمیمات یک شبه و ساده میتوانیم این حوزه را اداره کنیم و همین مسئلهای است که باعث میشود سیاستها و ابزارهایی که وزارت ارشاد در اختیار دارد به ضد خودش تبدیل شوند؛ مثلا ما میبینیم جشنواره فجر که قرار بوده به وسیله هنر ارزشهای انقلاب اسلامی را معرفی کند اکنون به ضد وزارت ارشاد تبدیل شده و این جشنواره به محفلی تبدیل شده که بدترین توهینها و ضد ارزشها را در جشنواره فجر میبینیم.
پناهیان با اشاره به اینکه هر ساله بیشترین حملهها از سوی هنرمندان به فضای فرهنگی کشور صورت میگیرد، افزود: در این سالها نقش آفرینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آنقدر کمرنگ شده که فلان نماینده مجلس میگوید این وزارت خانه را کنار بگذاریم، چون مجموعههای مانند سازمان تبلیغات و دیگر نهادها هستند که میتوانند وظایف آن را انجام بدهند و این موضوع اسفناکی است که ما تا این سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تقلیل بدهیم و البته تقصیر آن نماینده مجلس هم نیست، چون وزارت ارشاد همین بوده است.
وی با بیان اینکه سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالهای اخیر بیشتر سلبی بوده نه ایجابی، اظهار کرد: ما امشب به اینجا آمده ایم تا بیشتر ایجابیتر صحبت کنیم، چون اگر میگوییم حجاب و یا کتاب برای این حوزهها پاسخ داریم.
دبیر اتحادیه انجمنهای اسلامی مستقل دانشجویان با اشاره به اینکه امروز حمایتهای وزارت ارشاد برای تولید پوشش مناسب را نمیبینیم، گفت: قیمت چادر آنقدر افزایش یافته که واقعا نمیصرفد آدم چادر سرش کند و این در حالی است که کارخانههای داخلی دو برابر قیمت چادرهای کرهای چادر تولید میکنند. به هر روی رویکرد ایجابی در برخورد با بدحجابی این است که ما پوشش مناسب را خودمان تولید کنیم.
پناهیان با تاکید بر اینکه تولیدات فرهنگی کشور باید متناسب با نیازهای جامعه باشد، افزود: وزارت ارشاد با ابزارهایی که در اختیار دارد باید به نیازهای مردم جهت بدهد و، چون این اتفاق نیفتاده ما در برهوت فرهنگی کشور به خاطر آثاری مانند سلام فرمانده ذوق زده میشویم.
وی بیان کرد: ما اگر میخواهیم مردم را به سینماها بکشانیم، آنها را کتاب خوان کنیم و یا آنها را به سمت حجاب سوق بدهیم باید به اختصاص یارانههای فرهنگی فکر کنیم.