به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اولین جشنواره ملی سلامت دانشجویان کشور با شعار «سلامت برای همه دانشجویان در همهی دانشگاه ها» فرهنگ مراقبت فردی و اجتماعی به همت دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در حال برگزاری است؛ بنابراین گزارش سومین نشست تخصصی جشنواره ملی سلامت با موضوع دانشجو، دانشگاه، سلامت گام دوم انقلاب اسلامی با حضور رحیم پور ازغدی، اعضای کمیتههای علمی جشنواره فعالان حوزه سلامت، مدیران کل سازمان صبح امروز ۳۱ خرداد ماه در محل این سازمان برگزار شد.
ازغدی در این مراسم گفت: در تعریف سلامت روان با یک نگاه پوزیتیویستی به انسان تلاش وسیعی با ظاهری کاملا آکادمیک شروع شد که به واسطه آن تمام ادراکات و احساسات انسانها به قوه و هورمون ارجاع داده شد.
وی تصریح کرد: بیشتر یاسها و ناامیدیهای ما به دلیل این است که موقعیت خود را نمیشناسیم و این مسئله مهمی است که سبب مشکلات درونی انسان میشود.
ازغدی افزود: اگر نگاه خود را توحیدی کنیم هیچ شکستی را شکست نمیبینیم و این برای ما آرامش بخش خواهد بود و سبب سلامت روانمان میشود.
وی اظهار کرد: بر اساس نگاه توحیدی هدف تنها خداوند است و کل هستی وسیلهای است برای ما، این نگاه سبب میشود که دو سبک زندگی داشته باشیم که در این دو سبک تعریف انسان را نیز عوض میکند.
ازغدی افزود: ما در زندگی باید جهان بینی و زاویه درستی نسبت به جامعه داشته باشیم تا به سلامت روان نزدیک شویم. انسان سالم انسان متعادل است که با عقاید درست محقق میشود و ما نمیتوانیم انسان سالم باشیم، ولی تحت انسان سالم و عاقل نباشیم.
وی بیان کرد: بخشی از دلایل تاخیر در ازدواج جوانان مربوط به مشکلات اقتصادی میشود، اما بخش عمده آن مسائل فرهنگی است. یکی از خط قرمزهای قرآن بیتفاوت شدن جامعه نسبت به مسئله ازدواج است.
ازغدی در پایان خاطرنشان کرد: سبک زندگی اسلامی موجب میشود تا با وجود همین مشکلات اقتصادی بسیاری از مشکلات حل شود.
لازم به ذکر است این جشنواره درمحورهای اسـلام و سـلامت، سلامت و دانشگاه، سلامـت و امنیت، سلامت و خانواده، سلامـت و ازدواج، سلامت و اشتغال، سلامـت و ورزش، سلامـت و تغذیه، سلامـت و کـرونا و سلامت و فضای مجازی و در ۵ بخش ۱- آموزش، پژوهش و فناوری ۲- ایدهها و تجارب نوآورانه ۳- تولیدات رسانه ای- هنرهای تجسمی ۵- فضای مجازی برگزار میشود.
این جشنواره ویژه تمام دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور است، و علاقه مندان میتوانند برای شرکت در این جشنواره به آدرس https://festival.saorg.ir/fa/ مراجعه و آثار خودشان را به دبیرخانه جشنواره واقع در تهران، طبقه ششم سازمان امور دانشجویان تحویل دهند.
به گزارش گروه استانهای خبرگزاری دانشجو، حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در اختتامیه نخستین گردهمایی مشترک جهادگران حوزه و دانشگاه، به ایراد سخن پرداخت و ضمن تأکید بر اهمیت روحیه جهادی گفت: کار جهادی با علم حضوری درک میشود و علم حصولی در این مورد فایدهای ندارد؛ مثل لذتی که از یک زیبایی میبریم یا حال خوشی که در یک موقعیت خاص به ما دست میدهد.
رحیم پور ازغدی افزود: اگر کار جهادی را بخواهید برای کسی توضیح دهید فقط در الفاظ میماند. تجربه خدمت به دیگران بدون داشتن هیچ توقعی، لذتی است که کمتر کسی به آن دست پیدا میکند و قابل تبیین نیست.
وی با اشاره به فرهنگ فردگرایی و لذت خواهی فردی در جوامع امروز خاطرنشان کرد: بسیاری از ما در هر موقعیتی که هستیم نگاه میکنیم چه چیزی و چه کسی برای من چه دارد و بر اساس این «من» برای آن ارزش قائل میشویم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حیوان صالح و ناصالح نداریم همه در حیوانیت خود صالح هستند؛ اما انسان ظرفیت فراحیوانی دارد، ولی اغلب در حیوانیت مانده ایم و اگر هم کار انسانی میکنیم تظاهر است.
وی کار خیری را که برای تظاهر و جلب نظر دیگران باشد، از مصادیق شر برشمرد و بیان کرد: بسیاری از سلبریتیها و مسئول نماها یک قدم جزئی برمی دارند، اما همه باید بفهمند او چه کار کرده است؛ اما این نوع کار خیر آنها هم مصداق کار شر است.
رحیم پور گفت: عبادت فردی باید پنهان باشد و عبادات جمعی هستند که به جهت گفتمان سازی و جریان سازی باید خیلی سر و صدا کنند.
وی با اشاره به متن دعای ماه رمضان اظهار کرد: وقتی در این دعا میگوئیم: اللّهم أشبع کل جائع، یا میگوئیم: اللهم اشف کل مریض، یعنی یک گرسنه هم زیاد هست، یعنی باید در مورد بهداشت کار جهادی کنیم. همه این دعاها جزو اهداف جامعه سازی و نظام سازی است و در همین مسیر باید تلاش کرد.
صلاه و زکات، دو شرط انسان بودن
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه خداوند در قرآن کریم راه را برای انسان بودن و انسان ماندن بندگانش مشخص میکند، گفت: دو شرط برای این کار در قرآن آمده است؛ در این کتاب شریف هرجا صلاه میآید زکات هم میآید. در روایت صلاه بدون زکات قبول نیست. حق محرومین را اگر از اموال خارج نکنید نماز شما بالا نمیرود.
وی خاطرنشان کرد: در روایات تکدی و تکدی گری در جامعه دینی معنی ندارد؛ اما اگر اضطرار دارد باید کمک شود.
رحیم پور ازغدی در ادامه به بررسی سابقه گروههای جهادی پرداخت و گفت: اردوهای جهادی قبل از انقلاب هم بود؛ آنها علاوه تبیین معارف دینی و پخش اعلامیههای امام خمینی (ره)، یکی از کارهایی که داشتند همین اردوهای جهادی درمناطق محروم بود.
وی اردوهای جهادی را یکی از جریانهای اجتماعی امروز عنوان کرد و افزود: این اردوها در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اندک بود، اما الآن به جریان و جنبش اجتماعی تبدیل شده اند و این یک تحفه معنوی است.
فرهنگ اسلامی با خدمت رسانی به دیگران عجین است
رحیم پور فرهنگ اسلامی را عجین با خدمت رسانی به دیگران دانست و اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی هرکس به دیگران بیشتر خدمت میکند آدمتر است و هرکس دیگران را به بیگاری به خدمت میگیرد، در مسیر انسانیت نیست. خوراک جسم طعام است و خوراک روح اطعام است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت جهادی را سرشار از عشق ترسیم کرد و گفت: طلبه و دانشجوی متأهل و مجرد هزار نوع گرفتاری دارد، اما میرود در بیابان برای مردم نوکری میکند. این با منطق مادی قابل فهم نیست. اینها چرتکه نه برای خود، بلکه برای خلق میاندازند.
وی ادامه داد: در کار جهادی باید بدانیم که برای خدا و برای خودم دارم خدمت میکنم. خدمت به خدا یک اصلاح است. چون خدا مخدوم کسی نیست. خدمت برای رشد معنوی است.
رحیم پور ازغدی بیان کرد: همیشه انبیا جلوتر و بیشتر از بقیه کار کرده اند. اول خودشان و اهل بیتشان رفتند بعد بقیه را هم تشویق کردند. نگفتند اگر به ما بی احترامی شد ما دیگر برای شما کار نمیکنیم.
خدمت به مردم در سیره اهل بیت (ع) میدرخشد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به درخشش خدمت رسانی به مردم در سیره ائمه اطهار علیهم السلام گفت: غزالی میگوید روزی یک نفری به امام سجاد (ع) فحش داد؛ امام با لبخند با او گفت شما اهل این شهر نیستید، اگر اجازه بدهید من درخدمت شما باشم. ما جایی داریم برای افراد غریبه که درب آن باز است. او فحش داد و امام اینطور با او برخورد میکرد. چون او بیمار است و امام میخواهد او را معالجه کند.
وی کار جهادی را از هر عبادتی برتر دانست و خاطرنشان کرد: اهل بیت (ع) شخصاً غذا به دوش میکشیدند و در نیمه شبها به فقرا کمک میکردند. در روایتی دیدم که مولا علی (ع) در یک شبی آب برای فقرا میبرد و میگوید خدایا این آب را از من بپذیر، من امشب جز آب چیزی ندارم که ببرم.
تنبلی، یکی از نشانههای نفاق است
رحیم پور ازغدی عنوان داشت: یکی از نشانههای منافق کسالت است؛ مؤمن همیشه با نشاط است و اصلاً در خدمات اجتماعی و خیریه خسته نمیشود. کسالت و تنبلی علامت نفاق است. حالا بخشی هم شرایط بدنی و بیماری است و منظور من آن موارد نیست.
وی سپس به آداب اخلاقی کار جهادی پرداخت و گفت: وقتی به کسی خدمت میکنید باید این کار به صورت مؤدبانه و همراه با خوش رویی و حفظ کرامت افراد باشد. خدمت باید بدون منت باشد؛ قرآن میفرماید این خدمتها را با منت گذاشتن باطل نکنید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان عدل و احسان را دو امر الهی دانست و خاطرنشان کرد: خداوند میفرماید «یأمر بالعدل و احسان». خداوند فرمان دائمی و تا ابد به عدل و احسان داده است.
حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در هجدهمین همایش دبیران هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه سراسر کشور با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در دانشگاهها منجر به انقلاب فرهنگی نشد بلکه زمینه یک انقلاب آموزی پژوهشی را در مقابله با واکنشهای ضد انقلاب فراهم کرد، ابراز کرد: این اصلاحات در دانشگاه شایسته نام انقلاب فرهنگی نیست، زیرا در مقابله با واکنش ضد انقلاب برای حفظ انقلاب اسلامی بود.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: در دانشگاهها انتظار میرود افراد داخل حاکمیت با بودجه حکومت آموزشها را توسعه دهند تا در راستای رفع چالشهای امروز جامعه حرکت کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مشکل اصلی دهه پنجم انقلاب باید رصد شود تا در مسیر برطرف کردن نقاط ضعف حرکت کنیم، ابراز کرد: در دانشگاههای امروز به جای تولید علم، اساتید به تولید افرادی امثال خود همت میگمارند در چنین شرایطی نمیتوان توقع از تولید علم و تمدن سازی از دانشگاه داشت.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین محصول دانشگاه ترجمه است، عنوان کرد: این دانشگاه نظام ساز نیست چرا که دانشگاه در واقع باید روشهای علمی و بر گرفته از تقوی الهی در مسیر حل چالشها گام بردارد و به عنوان مثال در زمینه بانکداری اسلامی، نظام واردات، گمرگ، حفظ محیط زیست، گامهای عملی بردارد.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه باید دانشگاه در مسیر اصلاح ساختاری و یا ابتکار عمل ورود پیدا کند چرا که در غیر اینصورت دانشگاه عقیم خواهد بود، گفت: بزرگترین خطر برای دانشگاهها خطر ناکارآمدی است بنابراین اساتید دانشگاه باید در حوزه تولید فکر حرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه باید معیارهای درستی در زمینه پذیرش دانشجو، متون درسی و آینده شغلی دانشجویان داشته باشد تا در این راستا جایگاه هدف و وسیله تغییر نکند، بیان کرد: در حال حاضر دانشگاه میلیونها دیپلم بیکار را تبدیل به میلیونها کارشناس ارشد و دکتری بیکار کرده است و در چنین شرایطی در واقع تمام سرمایه اجتماعی و اقتصادی کشور هدر میرود.
عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: در کشورهای غربی خلا نفت را با تصمیمات عقلانی پر میکنند بنابراین در نظام آموزشی ما نیز باید ضمن آگاهی به مشکلات این حوزه، دانشگاه باید خود را موظف به حل کردن یکی از چالشهایی اجتماعی کند.
وی تاکید کرد: باید انقلاب اداری در نهادهای حاکمیتی ایجاد شود و باید ایجاد اتاق فکر با حضور اساتید حوزههای مختلف برای چالشهای جامعه چارهاندیشی عملیاتی کرد.
رحیم پور ازغدی با تاکید براینکه مشکل اصلی حلقه اتصال ایدئولوژی با تکنولوژی است و در این میان استراتژی و تاکتیک درست حلقه مفقوده به حساب میآید، ابراز کرد: پایان نامههای دانشجویی باید به این سمت حرکت کند که پاسخگوی نیاز جامعه باشد در قالب ۵ سال آینده راه حلهای عملی برای چالشها مطرح شود و هر سال یک گام به تحقق اهداف نزدیکتر شویم.
وی با اشاره به اینکه نهادهای حکومتی پشتوانه پژوهشی ضعیفی دارند، ابراز کرد: باید به دنبال تربیت نیروی انسانی باشیم که حلقه وصل نظریه و عمل باشد، زیرا دشمن امروز از شکست فیزیکی ما مایوس شده است، اما برای سبک زندگی و نوع تفکر ما حتی در سطوح بالای علمی برنامه ریزی کرده است.
عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بیان اینکه حوزه و دانشگاه و تمام نهادهای حاکمیتی باید پاسخگوی تعهداتی که قبول کرده اند باشند و دانشگاه نیز باید مشکلات و معاش مردم را به روش علمی با توجه به ارزشهای الهی حل کند در واقع دانشگاه باید در مسیر حکومت دینی و تمدن دینی گام بدارم و با عبرت گرفتن از تجارب عقلی، عقلانیت را با چاشنی تحول و شعور اخلاقی در جامعه ایحاد کند.
وی گفت: نظام دانشگاهی باید از تجارب انباشت شده برای اصلاح امور استفاده کند تا دچار مشکلات بعدی نشود.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، احمد تلوری- حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره اسلام ناب که با حضور دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور و از سوی سازمان بسیج دانشجویی در اردوگاه حضرت ابوالفضل (ع) آبعلی برگزار شد، گفت: برخلاف دانشجویان دهه ۵۰ که زیر تازیانه و شکنجه به شهادت میرسیدند، فعالان دانشجویی امروز دانشجویان طلبکار و بی دردی هستند و به تعبیری به مانند آقازادهها سر سفره حاضری نشسته اند و قطعا این بی دردی آسیبی است که آنها را تهدید میکند.
وی با بیان اینکه در دوران جنگ دانشجویان دانشگاههای مختلف که برخی از آنها نیز از خانوادههای مرفه بودند تحصیل خود را رها میکردند و به جبههها و یا برای خدمت رسانی به مستضعفین به مناطق محروم میرفتند، چون درد مردم داشتند، افزود: با پیروزی انقلاب و شروع ترورها دانشجویان به جنگ وحشیترین تروریسم تاریخ که حدود ۱۷ هزار نفر را از کف خیابان تا نخست وزیر و رئیس جمهور را ترور کرده بود، رفتند. از طرفی همین بچهها برای دور زدن سختترین تحریم تاریخ که ۴۰ سال علیه کشورمان ادامه داشته برنامه ریزی و قدرت اقتصادی ایجاد کردند.
شما دانشجویان امروز در مقابل دانشجویان دوران جنگ «سوسول اید»!
رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی طولانیترین جنگ قرن بیستم بوده و در این جنگ کل دنیا در مقابل کشورمان جنگیدند؛ به گونهای که رزمندگان ما از حدود ۳۰ کشور اسیر گرفتند، تصریح کرد: در دوران جنگ تعدادی از فعالان تشکلهای دانشجویی با اینکه نظامی نبودند، اما آمدند و آموختند و با خون خود جنگ را تجربه کردند و از طرفی همین دانشجویان نهادهای انقلابی مثل سپاه و جهاد سازندگی را راه انداختند؛ پس شما دانشجویان امروز در مقابل این دانشجویان «سوسول اید».
وی با بیان اینکه سن فرماندهان ما در جبهه حدود ۲۲ سال بوده و ما فرمانده لشگر ۱۹ ساله داشته ایم و محسن رضایی با ۲۷ سال سن پیرترین فرمانده بوده، اظهار کرد: فعالان دانشجویی در دهه ۵۰ و ۶۰ با توجه به اینکه دعوای با مارکسیست ها، ایدئولوژیهای راست سرمایه داری و گروهکهای شبه مذهبی وجود داشت، مدام کتابهای تاریخ صدر اسلام، تفسیر قرآن و نهج البلاغه میخواندند و ما دانشجوی تشکلی بیسواد نداشتیم، ولی در این دوره فعالان دانشجویی جز اینکه در فضای مجازی بچرخند، کسی کتاب نمیخواند آن وقت میخواهند عدالتخواه هم باشند. ما اصلا «سوسول» عدالتخواه نداریم. عدالتخواهی این افراد هم «سوسولی» است. (تشویق دانشجویان)
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در گذشته فعالان دانشجویی برای فداکاری کردن در گمنامی با هم مسابقه میگذاشتند؛ اما امروز به ازای کار خیری که انجام میشود صدها عکس سلفی میگیرند و در این کار تنها عنصری که وجود ندارد اخلاص و صداقت است، گفت: کسی که کتاب نمیخواند، گرسنگی را با روزه مستحبی تحمل نمیکند، بدون سلفی گرفتن به کمک فقرا نمیرود و آدمی نیست که از مرگ نترسد و تن به سختی بدهد اگر فقط با ریش، چفیه و انگشتر عقیق به بسیج دانشجویی و انجمنهای اسلامی بیایند قطعا اینها مرد جهاد نیستند و این خیلی بد است.
وی با بیان اینکه خدای رزمندگان در جنگ یک خدای حی و زنده بود و همه چیز را میدید، ولی خدای ما کر، کور و مرده است و از خدای مرده هم هیچ چیزی بیرون نمیآید، تصریح کرد: پشت جبهه همه ما انقلابی هستیم، ولی وقتی به جبهه برویم و ببینیم عدهای تکه تکه میشوند، ولی باز هم ذکر میگویند ممکن است با دیدن این صحنهها دست و پایمان را گم کنیم و به عقب برگردیم. با این اوصاف هر وقت ما توانستیم آدمهایی باشیم که در مقابل چشمانمان شهادت دوستانمان برای خدا، اسلام و عدالت را ببینیم، ولی باز هم عقب نشینی نکردیم این درست است.
رحیم پور ازغدی از اخلاص، خدمت برای خدا بدون هیچ ریاکاری، شجاع و نترس بودن و خستگی ناپذیری به عنوان بخشی از ویژگیهای رزمندگان اشاره کرد و افزود: در مسیری پیشروی به سمت خطوط دشمن رزمندهای جلوتر از من حرکت میکرد که مدام از مسیر خارج میشد و من هر بار روی دوش او میزدم و مانع منحرف شدنش از مسیر میشدم که این رزمنده به من گفت دو سه روز است که نخوابیده تو پشت سرم باش و من در حین راه رفتن میخوابم و هر وقت دیدی دارم از مسیر خارج میشوم روی شانه هایم بزن باور کنید تا ما به خط دشمن رسیدیم او همینطور در حین راه رفتن خوابید. این بچهها خسته نمیشدند، چون ایمان، آگاهی و یقین داشتند و میفهمیدند دارند چه کار میکنند و برای چه آمده اند.
وی با بیان اینکه در شب عملیات غواص ۱۷ ساله دعوا میکرد تا اولین غواصی باشد که به خط میزند و او اولین شهید ستون غواصها هم بود، اضافه کرد: غواصها شبهای زمستان ۱۰ ساعت داخل آب سرد میرفتند؛ به گونهای که بدنهای آنها یخ میزد و پنجه هایشان قفل میشد و نمیتوانستند زیپ لباس غواصی را پایین بکشند و حتی اکثر این بچهها تب میکردند، ولی نه تنها حاضر نمیشدند عقب برگردند؛ بلکه برای خودشان هم قبر کنده بودند و قرآن و نماز شب هایشان را در داخل قبر میخواندند و همان جا خوابشان میبرد.
رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه دانشجویان تسخیرکننده لانه جاسوسی به غیر از امام به حرف هیچ کس گوش نمیدانند و فقط منتظر بودند ببینند امام چه میگوید، تصریح کرد: اگر امام به این بچهها میگفت به مریخ بروید نمیگفتند چه جوری برویم، بلکه میگفتند کی برویم و این بدان معنا بود که راه حل رفتن به مریخ را پیدا میکنند.
وی با بیان اینکه تمام نهضتهای بزرگ در دهه سوم و چهارم انقلاب اسلامی تقریبا همه یا شکست خورده اند و یا منحرف شده اند، چون ما امروز فداکاریها و حماسههای دوران انقلاب که کمر آمریکا، انگلیس و صهیونیسم را شکست، نمیبینیم، افزود: ما امروز فقط مشکلات وضع موجود را میبینیم؛ از طرفی سوال این است که ما چقدر حاضریم هزینه بپردازیم. امروز خطری ما را تهدید نمیکند و این در حالی است که در زمان جنگ رزمندگان از آینده، مدرک تحصیلی، ازدواج و پیشرفتهای مادی و شخصی خود میگذشتند و هیچ چیز برای آنها مهم نبود.
رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ هم اینطور نبود که همه انقلابی باشند بلکه اکثر مردم به فکر منافع خودشان بودند، اظهار کرد: انقلاب را چند ده هزار خانواده شروع کردند و بعدا به چند صد هزار نفر رسیدند و در اواخر انقلاب که دیگر خطری نبود همه به خیابانها آمدند و جمعیتها میلیونی شد. در جنگ هم کل ملت نجنگیدند بلکه چند صد هزار خانواده میجنگیدند و بقیه نگاه میکردند و عدهای هم که مخالف بودند متلک میگفتند.
امروز خون ۳۰۰ هزار شهید انقلاب را به دست شما دانشجویان داده اند
وی با بیان اینکه امروز خون ۳۰۰ هزار شهید انقلاب را که خون ملت ایران است داخل یک شیشه ریخته اند و به دست شما دانشجویان داده اند با این وجود باید مراقب باشید تا این شیشه نشکند و یا آن را از شما مفت نخرند، افزود: شهدا خودشان را به ملت بدهکار میدانستند از این رو شما خودتان را طلب کار ندانید. به گفته امام آدمها دو دسته اند یک دسته طلب کارها هستند که مدام میگویند پدر و مادرم، انقلاب و خدا برای من چه کرده اند، اما یک دسته دیگر کسانی اند که اقلیت تاریخ سازند و میگویند من برای پدرم و مادرم و برای انقلاب و خدا چه کردم. با این اوصاف سوال این است که شما دانشجویان جز کدام دسته از این آدمها هستید؟ ما در جنگ بسیجی داشتیم که ترسو بود و بیشتر از اهواز جلوتر نمیآمد، اما بسیجی هم داشتیم که گمنام و با پای زخمی میآمد و به فرمانده میگفت چه کاری روی زمین مانده تا من آن کار را بکنم.
رحیم پور ازغدی اضافه کرد: سوال این است که مگر قبل از انقلاب، اسلام وجود نداشت؛ اما اسلامی که توسط امام و در جریان انقلاب مطرح شد چه داشت؟ یک اسلام، اسلام بی تفاوت، بی هدف، بی ضرر و دکوری است. در این اسلام دین مبنای زندگی و در متن نیست بلکه در حاشیه قرار دارد. در این نوع از اسلام زیارت بازی، اسلام بازی، امام زمان بازی، توسل بازی مرسوم است و کسی حاضر به پرداخت هزینه نیست. این دین دینی است که با وجود آن زندگی ما با کفار هیچ فرقی ندارد و البته کافر هم کسی است که فقط به فکر دنیا و منافع خودش است.
وی با بیان اینکه دینداری به عقل احتیاج دارد، چون اگر فقط ایمان به ماده باشد ایمان به ماده احتیاج به عقل ندارد چرا که کافر و مومن هر دو ماده را میبینند و آن را قبول دارند افزود: فرق بین دینداری و ایمان به ماده در ایمان به معناست، چون معنویت معقول است و محسوس نیست که با چشم دیده شود. ایمان به غیب یعنی اینکه فراتر از محسوسات به معقولات بیندیشیم و ایمان بیاوریم. با این اوصاف اگر کسی به غیب ایمان بیاورد دیگر نمیتواند مانند کفار زندگی کند و فقط گاهی اوقات نمازی بخواند و برای زیارت به حرم برود.
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: در جریان جنگ امام علی (ع) با معاویه افرادی مانند ابوهریره تردید داشتند که جبهه حق و باطل کدام است؛ با این وجود امام به این افراد گفت بیایید حرفهای ما و حرفهای طرف مقابل را بشنوید، ولی بعد دیگر بی طرف نباشید و به وظیفه تان عمل کنید؛ با این وجود در دوران آتش بس ابوهریره برای نماز به امام علی اقتدا میکرد و پشت سر او نماز میخواند، ولی موقع ناهار به اردوگاه معاویه میرفت و میگفت میخواهم دنیا و آخرت را با هم داشته باشم و هر موقع از او میپرسیدند بالاخره تو با علی هستی یا با معاویه میگفت واقعیت این است که نماز پشت سر علی و ناهار سر سفره معاویه میچسبد و من میخواهم به هر دو فیض برسم و به فیض هم رسید و در جنگ طرف معاویه بود. با این اوصاف عدهای دینی میخواهند که به واسطه آن انقلابی و بسیجی باشند، اما هزینهای اعم از هزینه معرفتی و عملی ندهند.
رزمندگان فقط حرف نمیزدند؛ بلکه عمل هم میکردند
وی افزود: کسانی که از زندگی، منافع، امکانات، ازدواج و دانشگاه خود گذشتند و به جبهه رفتند و با وجود اینکه ۳۰ سال زخم مجروحیت را تحمل کردند و پشیمان و خسته نشدند و حتی حاضر بودند که اگر به گذشته برگردند دوباره همین مسیر را بروند اینها محصولات مکتب اسلام و محصولات قرآن و نهج البلاغه هستند و همینها تاریخ را عوض میکنند. مثلا تعدادی از همین بچهها که برای انجام کارهای جهادی به کردستان رفته بودند به دست کوملهها اسیر شدند و کوملهها با قاشق چشمهای آنها را از کاسه درآوردند، ولی این بچه های دانشجو که به سن شما بودند تا لحظه شهادت همینطور تکبیر میگفتند پس رزمندگان فقط حرف نمیزدند بلکه عمل هم میکردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ضعف آرمان خواهی به این دلیل است که ما درست با پیام دین مواجه نشده ایم، گفت: به فرموده امام علی (ع) خوراک جسم طعام و خوراک روح اطعام است و اطعام به معنای خوراندن است یعنی ما سهم مان را بدهیم دیگران بخورند.
وی با بیان اینکه ایران پیش از انقلاب یک ایران درجه چهار زباله بود به گونهای که ۸۰ هزار مستشار آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی در کشورمان بودند و برای هر کاری دستور میدادند، افزود: پیش از انقلاب دست زن ژنرال ایرانی را یک گروهبان آمریکایی میگرفت و با خودش میبرد و بعد ژنرال ایرانی باید میآمد در ماشین را برای او باز میکرد و میگفت خسته نباشی. سوال این است که چه کسی آن وضعیت وابستگی، دیکتاتور و فقر را در ایران تغییر داد؟
دانشگاههای کشورمان پیش از انقلاب اصلا خروجی نداشتند
رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه دانشگاههای کشورمان پیش از انقلاب اصلا خروجی نداشتند و اصلا یکی از مشکلات کشور را حل نکردند، چون قرار نبود از ساختار این دانشگاه یک ایران مستقل، آزاد و آباد بیرون بیاید، تصریح کرد: دانشگاهها پیش از انقلاب برای اداره یک حکومت دیکتاتوری، سکولار، دست نشانده و در جهت منافع غرب کادرسازی میکردند؛ اما امروز تعداد دانشجویان ما از صد هزار نفر به پنج شش میلیون نفر افزایش یافته اند و ما در ده بیست رشته جز برترینها هستیم. به هر روی وقتی ما ندانیم که چه نعمتی در دست مان است و این نعمت با چه قیمتی به دست آمده قطعا آن را مفت میبازیم. به شما دانشجویان توصیه میکنم که مانند بچه سرمایه داری نباشید که هیچ هزینهای نداده و سر سفره آماده نشسته و طلبکار است. کسی باشید که قدر دستاوردهای انقلاب را بداند و برای حل مشکلات تلاش کند، چون ما برای وجب به وجب این انقلاب هزینه دادیم و خودمان باید کاستیهای آن را برطرف کنیم نه اینکه به عقب برگردیم.
وی افزود: در صحنه ماندن یک دانشجوی متعهد، متدین و دلسوز که درد دین، انقلاب، مردم و محرومین را دارد کار آسانی نیست، چون جمع کردن دغدغههای مختلف با هم که به افراط و تفریط منجر نشود نیازمند آموزش نظری، تمرین عملی و مدیریت رفتار سیاسی است.
رحیم پور ازغدی از تنبلی، راحت طلبی و منفعت طلبی به عنوان بخشی از موانع آرمان خواهی نام برد و تصریح کرد: مشکل اصلی بخش عمدهای از مردم این است که بدون هدف زندگی میکنند. حیوان و کفار واجب و حرام ندارند و فقط دنبال منافع خودشان هستند؛ اما انسانی که هدف دارد و مومن است زندگی برای او معنادار خواهد بود. در نتیجه در مقابل همه چیز حد نگه میدارد و خداوند را محور قرار میدهد. با این اوصاف برخی از آرمان گریزیهای ما به خاطر دنیوی بودن و مادی بودن خودمان است و از طرفی حاضر نیستیم که هزینه بدهیم. البته بخشی از آرمان گریزیهای ما نیز ممکن است متاثر از فرهنگ عمومی یا برخی ساختارها باشد.
وی با بیان اینکه یکی از آرمانهای ما امنیت مردم و منافع ملی است با این اوصاف ما نباید امنیت را علیه سایر آرمانها همچون آزادی بیان، عدالت اقتصادی و اخلاق عمومی به کار ببریم، اظهار کرد: در قانون اساسی تصریح شده که ما نه به نام آزادی حق داریم استقلال را تهدید کنیم و نه به اسم استقلال حق داریم جلوی آزادیهای مشروع و قانونی را بگیریم و این بدان معناست که تمام حقوقها باید در کنار هم دیده شوند.
رحیم پور ازغدی با تاکید بر اینکه امنیت مردم حتما بخشی از آرمان خواهی و عدالت خواهی است، افزود: نباید به اسم آزادی کشور به خطر بیفتد به گونهای که دشمن بیرونی امید پیدا کند که میتواند به مانند سوریه، عراق و افغانستان به کشورمان حمله کند. اگر دشمن تا امروز جرات نکرده به ما حمله کند به خاطر این است که احساس میکند در ایران به خاطر امنیت هزینه زیادی پرداخته شده و پرداخته خواهد شد.
وی با بیان اینکه ما نباید به اسم امنیت در جاهایی همه چیز را از دستور کار خارج کنیم، تصریح کرد: آرمان ما ترکیبی از آزادی، امنیت، استقلال و رفاه و پیشرفت است و همه این موارد را باید با هم ببینیم و هیچ کدام را نباید قربانی کنیم. به هر روی افراط و تفریط نکردن یک مسئله اصلی در عدالتخواهی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخیها که به مسئولیت میرسند دوست ندارند کسی از آنها نقد کند و یا سوال بپرسد با این وجود این افراد وقتی مورد نقد قرار میگیرند منتقدین را به اهانت به اسلام، انکار خدا، به خطر انداختن امنیت ملی و مشکل داشتن با روحانیت متهم میکنند. نه ما با هیچ کدام از اینها مشکل نداریم ما با مدیریت شما مشکل داریم. معتقدم مسئولانی که به جای پاسخگویی به خاطر یک انتقاد منتقدین را با اصل اسلام، انقلاب و نظام درگیر میکنند اینها کلاهبردارند، چون مسئولان باید طبق قانون اساسی باید پاسخگوی عملکردشان باشند؛ البته ما نیز حق نداریم بدون انصاف و بدون اشراف به نقد بپردازیم، چون این خودش خلاف عدالت و ظلم است و حق طلبی نیست.
به گزارش خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، مهدی عندلیب، دوره تربیتی-آموزشی شهید حسن باقری در تاریخ ٢۴ تیرماه به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان در مشهد مقدس آغاز شد.
در برنامه افتتاحیه این دوره حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و علیرضا کیخا، جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور به سخنرانی پرداختند.
دوره معرفتی-تشکیلاتی شهید حسن باقری تا ٣١ تیرماه ادامه خواهد داشت.
[snews] => [bimg] => 1737229_292.jpg [tmpl] => [sdate] => 14010425224249 [pdate] => 14010425224510 [udate] => 14010526160440 [sendby] => s.amini [publishby] => s.amini [updateby] => m.andalib [service_id] => 14 [cat_id] => 102 [sec_id] => 246 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => Array ( [cid] => 1021743 [ostan] => 0 [typist] => [country] => [promise_date] => 0 [access_level] => 0 [promise_date_type] => [meta_keywords] => [slugs] => ) [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1119268 [title] => سند ملی موسیقی در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شد [pdate] => 14020928221537 [service_id] => 6 ) [1] => Array ( [id] => 1069745 [title] => همه شواهد حاکی از پیروزی ملت مظلوم فلسطین و تباهی صهیونیست است [pdate] => 14020125134117 [service_id] => 14 ) [2] => Array ( [id] => 1048120 [title] => برگزاری مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور استاندار کرمان / فداکار: وضعیت معادن استان کرمان مناسب نیست [pdate] => 14010919094242 [service_id] => 14 ) [3] => Array ( [id] => 1046901 [title] => واکنش بسیج دانشجویی و مجمع عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان کرمان به دخالتهای برخی نمایندگان در انتصابات استان [pdate] => 14010913142924 [service_id] => 14 ) [4] => Array ( [id] => 1046805 [title] => بیانیه ۶ دفتر تشکل دانشجویی استان کرمان پیرامون اقدام قوه قضائیه در برخورد با متخلفان شرکت مس [pdate] => 14010913102709 [service_id] => 14 ) [5] => Array ( [id] => 1045998 [title] => حضور رئیس دادگستری استان کرمان در دانشگاه شهید باهنر / نمایندگان تشکلهای دانشجویی از دغدغههای خود گفتند [pdate] => 14010908161841 [service_id] => 14 ) [6] => Array ( [id] => 1043452 [title] => دشمنیها علیه دانشگاه طبیعی است [pdate] => 14010825153132 [service_id] => 14 ) [7] => Array ( [id] => 1040240 [title] => برگزاری کرسی آزاداندیشی در دانشگاه شهید باهنر کرمان / دانشجویان و اساتید از اتفاقات اخیر کشور و دانشگاه گفتند [pdate] => 14010809112947 [service_id] => 14 ) [8] => Array ( [id] => 1026065 [title] => ماجرای ایراد گرفتن اقوام به امام حسین (ع) در منا؛ «بگذار به عبادتمان برسیم» [pdate] => 14010519123100 [service_id] => 3 ) [9] => Array ( [id] => 1025867 [title] => رحیمپور ازغدی: نخستین هیات سکولار را یزید برگزار کرد [pdate] => 14010518142630 [service_id] => 3 ) [10] => Array ( [id] => 1021982 [title] => دورهی تربیتی آموزشی الصافات از ۲ مرداد الی ۳ شهریور در تهران و مشهد مقدس برگزار خواهد شد [pdate] => 14010427161012 [service_id] => 14 ) [11] => Array ( [id] => 1021506 [title] => ۲۳ تیر در تقویم از روز تعامل سازنده با جهان به روز عبرت تغییر یابد [pdate] => 14010424184924 [service_id] => 14 ) [12] => Array ( [id] => 1021487 [title] => تبیین درست عفاف و حجاب وظیفه مراکز علمی و حوزوی است [pdate] => 14010424154811 [service_id] => 14 ) [13] => Array ( [id] => 1020232 [title] => دانشگاه نسل چهارم باید دانشگاه تمدنساز باشد [pdate] => 14010416211201 [service_id] => 14 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 1119268 [title] => سند ملی موسیقی در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شد [pdate] => 14020928221537 [service_id] => 6 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 2 [relation_type] => 1 [order] => 1 ) [1] => Array ( [id] => 1020232 [title] => دانشگاه نسل چهارم باید دانشگاه تمدنساز باشد [pdate] => 14010416211201 [service_id] => 14 [rutitr] => سعیدرضا عاملی: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 1021487 [title] => تبیین درست عفاف و حجاب وظیفه مراکز علمی و حوزوی است [pdate] => 14010424154811 [service_id] => 14 [rutitr] => آیتالله اعرافی: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 1021506 [title] => ۲۳ تیر در تقویم از روز تعامل سازنده با جهان به روز عبرت تغییر یابد [pdate] => 14010424184924 [service_id] => 14 [rutitr] => چهار دفتر بسیج دانشجویی دانشگاههای اصفهان: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 1021982 [title] => دورهی تربیتی آموزشی الصافات از ۲ مرداد الی ۳ شهریور در تهران و مشهد مقدس برگزار خواهد شد [pdate] => 14010427161012 [service_id] => 14 [rutitr] => بهادری در گفتگو با خبرگزاری دانشجو: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 1025867 [title] => رحیمپور ازغدی: نخستین هیات سکولار را یزید برگزار کرد [pdate] => 14010518142630 [service_id] => 3 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 [lead_img] => /files/fa/news/1401/5/18/1754694_970.jpg ) [6] => Array ( [id] => 1026065 [title] => ماجرای ایراد گرفتن اقوام به امام حسین (ع) در منا؛ «بگذار به عبادتمان برسیم» [pdate] => 14010519123100 [service_id] => 3 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 [lead_img] => /files/fa/news/1401/5/19/1755512_456.jpg ) [7] => Array ( [id] => 1040240 [title] => برگزاری کرسی آزاداندیشی در دانشگاه شهید باهنر کرمان / دانشجویان و اساتید از اتفاقات اخیر کشور و دانشگاه گفتند [pdate] => 14010809112947 [service_id] => 14 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [8] => Array ( [id] => 1043452 [title] => دشمنیها علیه دانشگاه طبیعی است [pdate] => 14010825153132 [service_id] => 14 [rutitr] => امام جمعه کرمان: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [9] => Array ( [id] => 1045998 [title] => حضور رئیس دادگستری استان کرمان در دانشگاه شهید باهنر / نمایندگان تشکلهای دانشجویی از دغدغههای خود گفتند [pdate] => 14010908161841 [service_id] => 14 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [10] => Array ( [id] => 1046805 [title] => بیانیه ۶ دفتر تشکل دانشجویی استان کرمان پیرامون اقدام قوه قضائیه در برخورد با متخلفان شرکت مس [pdate] => 14010913102709 [service_id] => 14 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [11] => Array ( [id] => 1046901 [title] => واکنش بسیج دانشجویی و مجمع عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان کرمان به دخالتهای برخی نمایندگان در انتصابات استان [pdate] => 14010913142924 [service_id] => 14 [rutitr] => طی بیانیهای مطرح شد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [12] => Array ( [id] => 1048120 [title] => برگزاری مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور استاندار کرمان / فداکار: وضعیت معادن استان کرمان مناسب نیست [pdate] => 14010919094242 [service_id] => 14 [rutitr] => به همت بسیج دانشجویی دانشگاه باهنر کرمان؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [13] => Array ( [id] => 1069745 [title] => همه شواهد حاکی از پیروزی ملت مظلوم فلسطین و تباهی صهیونیست است [pdate] => 14020125134117 [service_id] => 14 [rutitr] => شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [view_images] => Array ( [bimg] => /files/fa/news/1401/4/25/1737229_292.jpg ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => شهید حسن باقری [id] => 3241561 [tag_id] => 41400 ) [1] => Array ( [tag] => شهید باهنر [id] => 3241563 [tag_id] => 5168 ) [2] => Array ( [tag] => شورای عالی انقلاب فرهنگی [id] => 3241565 [tag_id] => 2376 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1