به گزارش خبرنگار سياسي «خبرگزاري دانشجو»، دكتر پرويز داوودي صبح امروز در سومين همايش نوانديشي ديني كه به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در سالن شهيد بهشتي دانشكده اقتصاد دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينكه در اين همايش سعي شده معضلي كه هم اكنون در مسائل علوم انساني كشور وجود دارد، مورد بحث و بررسي قرار گيرد، اظهار داشت: در اين همايش تلاش شده است ضمن توجه ويژه به مسئله جامعيت و پويايي دين، زوايا و ابعاد تازهاي از دين اسلام مورد توجه قرار گيرد.
رئيس سومين همايش نوانديشي ديني با بيان اينكه دين مبين اسلام با توجه به ويژگيهاي منحصربفرد خود داراي الگوهاي عملي فراواني در مسائل علوم مختلف، بخصوص علوم اجتماعي است، گفت: به عنوان مسئولان دانشگاهي كشور وظيفه خود مي دانيم كه جامعيت و پويايي دين را در حوزههاي مختلف دين بازيافته و با استخراج آن به شيوه كاربردي در مسائل مختلف كشور، بخصوص حوزه علوم انساني به كار گيريم.
وي به ابزارهاي مختلف دين اسلام در اين خصوص اشاره كرد و گفت: مسئله اجتهاد به عنوان يكي از ابزارهاي دين مبين اسلام جوابگوي بسياري از نيازهاي امروزي جامعه بشري است.
داوودي ادامه داد: از طريق روش شناسي در علوم انساني و به كمك علماي دين مي توان نظريات علوم انساني را مبتني بر مسائل و مباحث ديني بازتعريف كرد و با تبيين آن، به ارائه نظريات و مباحث جديد با رويكرد ديني پرداخت.
رئيس سومين همايش نوانديشي ديني در ادامه ضمن انتقاد از نظريههاي علوم غربي در علوم مختلف جوامع، بخصوص علوم انساني گفت: بسياري از نظريههاي غربي به دليل نگاه انسان محوري، تامين كننده نيازهاي انسان نيست.
وي با تاكيد بر اينكه نظريههاي مبتني بر علوم ديني بايد در دانشگاههاي ما تدريس شود، گفت: بسياري از نظريههايي كه امروزه در دانشگاههاي ما تدريس مي شود، به دليل تقليد كوركورانه از نظريههاي غربي در برگيرنده ارزشهاي انساني و خدامحوري نبوده و به همين دليل پاسخگوي نيازهاي جامعه اسلامي ما نيست.
داوودي ادامه داد: نظريههاي غربي به وسيله استاداني كه با همين نظريهها به علم دست يافتهاند، به نسل آينده كشور منتقل مي شود و به اين ترتيب نسلي با نگاه كاملاً غربي، مناصب اجرايي و مديريتي كشور را در سالهاي آينده به عهده مي گيرد.
رئيس سومين همايش نوانديشي ديني با اشاره به بحران اقتصادي غرب عنوان كرد: پيروي از نظريات و مكاتب دانشمندان و فلاسفه غرب و بخصوص اقتصاددانان غربي، وضعيت فعلي بحران اقتصادي را براي جامعه غرب رقم زده است و به طور قطع جوامعي كه با توجه به نظريههاي غربي به توليد علم مي پردازند به سرنوشتي مانند غرب گرفتار خواهند شد.
وي با اشاره به اظهارنظر 10 اقتصاددان اروپايي در خصوص بحران اقتصادي غرب گفت: اين اقتصاددانان غربي مقصر اصلي بحران فعلي اقتصاد غرب را نظريه پردازان اقتصادي مي دانند و معتقدند نظريه پردازان اقتصادي در صورت نگاه جامع و كامل به روابط اقتصادي و الگوهاي اقتصادي مي توانستند با خلق نظريات جديد، از وقوع اين بحران در جامعه غرب جلوگيري كنند.
داوودي در ادامه مسئله اصلي علوم انساني امروز كشور را تبيين نظرياتي با گرايشهاي ديني و الگوبرداري از ارزشهاي انساني و خدامحور گونه دانست و گفت: نظريههاي علوم انساني مي تواند به تحليل، توزيع، پيشگيري و كنترل مسائل اجتماعي در كشور پرداخته و با نگاه جامع به انسان كه موجودي است پيچيده و مختار، با توجه به نگاه الهي، زمينه ساز نظريههاي جديد بوده و بسياري از معضلات جامعه را برطرف كنند.
رئيس سومين همايش نوانديشي ديني ضمن انتقاد از تدريس نظريههاي نظريه پردازان غربي مانند فرويد و بنتام در دانشگاههاي كشور گفت: دانشجويان ما با نظريههاي مبتني بر ماده گرايي در جامعه علمي ما رشد كرده و همين افراد نظريات علمي فاقد ارزشهاي انساني و معنوي را به عنوان نظريههاي علمي به نسلهاي آينده تحويل مي دهند؛ مسئلهاي كه غرب به طور كاملاً برنامه ريزي شده به جهان سوم تحميل كرده است.
وي با بيان اينكه از سال 80 به بعد بسياري از كتب و سرفصلهاي دانشگاههاي ما از ابزار توجيهي و كيفي به سوي ابزار آماري حركت كرده است، گفت: در سالهاي اخير تحليل مسائل و چرايي موضوعات از جامعه علمي رخت بربسته و مسائل با نگاهي صرفاً آماري مورد بحث و بررسي قرار مي گيرند.
داوودي با بيان اينكه با نگاه جديد به علم و دين مي توان به نظريات جديدي كه گره گشاي بسياري از مسائل جامع بشري باشد، دست يافت، گفت: ما از طريق سه روش مي توانيم معضل امروز علوم انساني جوامع سوم، بخصوص كشور خود را برطرف كنيم.
رئيس سومين همايش نوانديشي ديني افزود: براي رفع معضل علوم انساني بايد اول به صورت مبنايي، پويايي و جامعيت دين را در حوزههاي ايدئولوژيك و مبناي علم به كار گيريم و دوم اينكه، نظريات علمي مبتني بر دين را به صورت كاربردي در كشور مطرح كنيم.
وي ضعف كاربردي مسائل و نظريههاي ديني را يكي از مهمترين معضلات پيش روي علوم انساني دانست و گفت: راه سوم به صحنه آوردن شاخصهاي ديني در مسائل زندگي و روزمره است كه مي تواند جامعه را به سمت استفاده درست از پويايي و جامعيت دين سوق دهد./انتهاي پيام/