گروه انديشه:در اين مقاله در پي آن هستيم كه در حد توان و امكان با بيان اهداف، ابزارها و مصاديق ناتوي فرهنگي و راهكارهاي مناسب قرآني، در راستاي افزايش توانمندي در برابر تهديدات فرهنگي و مقابله با ناهنجارهاي اجتماعي حركت كنيم.
چكيده:
يكي از مسائل مهم و قابل تأمل در مهندسي فرهنگي و نظام آموزش و پرورش جامعه اسلامي مسئله ناتوي فرهنگي است. استكبارجهاني كه براي تسلط بر منافع ملت ها، سازمان نظامي ناتو را تشكيل داده است، تا از طريق آن به نابودي هويت ملي جوامع بشري و تحقق بيشتر اهداف استعماري بپردازند. و با استفاده از امكانات زنجيره اي، متنوع و بسيار گسترده رسانه اي؛ سر رشته ي تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشورها و ملت ها را در دست گيرند. ناتوي نظامي كه تا ديروز براي كنترل كمونيسم و قدرت نظامي شرق، با مدرن ترين تجهيزات نظامي و تسليحات كشتار جمعي ايجاد شده بود، در حال حاضر براي مقابله با قطب قدرتمند اسلامي و تأثيرات شگرف انقلاب اسلامي بر ملت هاي مسلمان و غير مسلمان فاقد كارايي و توانمندي لازم است و لذا در كنار آن يك سازمان عريض و طويل فرهنگي شكل گرفت كه تحت فرماندهي صهيونيست بين الملل، با استفاده از تمامي ظرفيت هاي تبليغاتي و فرهنگي و ساماندهي مناسب آنها مبارزه برنامه ريزي شده با اسلام و قرآن تلاش كرد. اين سازمان عريض و طويل و در عين حال مخفي را مقام معظم رهبري «ناتوي فرهنگي» ناميده اند. استراتژي ناتو با رويكرد نظامي، تصرف زمين و كسب منابع و مراكز مهم اقتصادي است لكن استراتژي ورهيافت ناتوي فرهنگي قبضه كردن باورها، ايدئولوژي و جهان بيني ملتها و فرهنگ هاست. ناتوي فرهنگي (استعمار نو) در جديدترين نوع تهاجم خود با انواع فيلم ها، بازي هاي تخيلي، نقاشي متحرك، هنرهاي تجسمي، كتاب، روزنامه، سايت هاي اينترنتي، شبكه هاي ماهواره اي و ... اقدام به جنگ نرم در دامنه اي گسترده بر عليه دين و ايدئولوژيك اسلامي، انساني نموده است؛ به گونه اي كه از راه نفوذ فرهنگي و از طريق «تخدير فرهنگي» جوامع تحت سلطه قرار مي گيرند. در اين مقاله در پي آن هستيم كه در حد توان و امكان با بيان اهداف، ابزارها و مصاديق ناتوي فرهنگي و راهكارهاي مناسب قرآني، در راستاي افزايش توانمندي در برابر تهديدات فرهنگي و مقابله با ناهنجارهاي اجتماعي حركت كنيم.
كليد واژه: ناتو، فرهنگ، ناتوي فرهنگي، جنگ نرم، استعمار نو
مقدمه:
در ابتداي دهه 1370 بحث فراگير عمومي در جامعه ايراني، مسأله « تهاجم فرهنگي» بود. تهاجم فرهنگي، هجوم فرهنگي، شبيخون فرهنگي و ... مفاهيمي بود كه در بين مردم گسترش يافت و در برابر آن، بحث از ضرورت دفاع فرهنگي، امنيت فرهنگي، بقاء فرهنگي و ... مطرح شد. اكنون 18 سال از آن زمان مي گذرد و تهاجم فرهنگي كيفي تر و كمي تر شده است و جامعه با ابعاد گسترده تري از تهاجم فرهنگي با عنوان « ناتوي فرهنگي» روبرو است؛ در مقابل دفاع فرهنگي نيز بايد آرايش مقبولتري بيابد و اين تهاجم و دفاع، حكايت از يك « جنگ فرهنگي» تمام عيار دارد. حال آنچه ضرورت مي يابد اين است كه اساساً ناتوي فرهنگي چيست؟ ابعاد و ابزار و روش و اهداف و مصاديق آن كدام است؟ چگونه بايد به دفاع فرهنگي پرداخت؟
از مباحث اصلي در بررسي و تحليل هر پديده، دانستن مباني و ريشه هاي فكري آن پديده بعنوان چهارچوب ساختاري است كه با شناختن آن ترسيم و تعيين راههاي تقابل با آن پديده آسانتر و جهت دارتر مي شود. بطور كلي مي توان گفت ناتوي فرهنگي در انسان مداري غرب ريشه دارد. اصل اساسي آن مبتني بر اصالت لذت و اينكه انسان در هر كاري كه مي خواهد انجام دهد و لذت ببرد و لو ضد ارزشي، آزاد باشد و اين اصلي است كه با آموزه هاي اسلام ناب محمدي (ص) منافات دارد.
با يك جمع بندي چنين مي توان گفت كه مروجين اصول ناتوي فرهنگي، خواستار ايجاد يك بحران هويتي و پوچي در ميان جوامع اسلامي- انساني هستند تا از اين طريق بتوانند در خلاء ايجاد شده در سطح افكار عمومي جامعه بخصوص جوانان، هويتي كه متناسب و تأمين كننده منافع آنان است جايگزين هويت اصلي جوامع كنند مانند آنچه از ترويج فرهنگ مصرف گرايي و آزادي مطلق زنان در غرب و برخي جوامع اسلامي بعنوان اهرم هاي پيشرفت در راستاي تأمين منافع اقتصادي بنگاههاي بزرگ غربي با يك نگاه ابزارگونه به جنس زن و جامعه انساني، شاهد هستيم.
ناتوي فرهنگي را مي توان وسيله و روشي در دست استعمارگران در امپرياليسم نوين دانست. در گذشته و در امپرياليسم كهن براي ابر قدرتها در تسلط منافع ديگر كشورها اين گونه مرسوم بوده كه به ديگر نقاط لشگركشي مي كردند و از طريق تحكيم نظامي، مبادرت به اعمال سلطه خويش مي كردند ولي امروزه به جاي صرف وقت و هزينه هاي گزاف، در امپرياليسم نوين براي رسيدن به اهداف از طريق كنترل اهرمهاي كليدي اقدام مي كنند و يكي از كليدي ترين اهرمها كه همواره مورد توجه استعمارگران در ميان همه ملتها و بخصوص ملل اسلامي است، مقوله فرهنگ است. تهاجم فرهنگي كه شايد بتوان آن را به تعبير مقام معظم رهبري بي صداترين و مخرب ترين ابزار حمله دشمنان دانست و به جاست كه بار ديگر سخن امام خميني (ره) درباره نقش فرهنگ را يادآور شويم كه فرمودند: « مايه خوشبختي و بدبختي همه جوامع، در فرهنگ آنهاست».
در اين مقاله نگارنده را سعي بر آن است كه با تعريف كليد واژه هاي ناتو، فرهنگ، ناتوي فرهنگي، جنگ نرم، استعمارنو و بيان اهداف ناتوي فرهنگي حركتي آگاهانه در ميان نخبگان علمي و فرهنگي جامعه اسلامي را براي رجعت حقيقي به قرآن و بهره گيري از راهكارهاي قرآني جهت مقابله حدي با ناتوي فرهنگي برانگيزد تا بعثتي محمدي (ص) براي تشكيل و تشكل آموزش و پرورش قرآني نمايند.
تعريف كليد واژه ها:
*ناتو: از نظر لغوي ناسازگار و ناموافق معنا مي دهد، اما در ادبيات نظامي نام سازماني نظامي متشكل از كشورهاي استعمارگر، به سردمداري آمريكا است. كه يكديگر را در مقابل تعهدات در مواجهه با خطر حملات ساير كشورها پشتيباني و حمايت مي نمايند.
*فرهنگ: علم، دانش، ادب، تعليم و تربيت، آثار علمي و ادبي يك قوم يا ملت. در لغت نامه دهخدا معناي فرهنگ عبارتست از ادب، تربيت، پرورش، عقل و خرد، فضل و فضيلت، بزرگي، بزرگواري، دانش، وقار، شكوهمندي، حكمت، معرفت، فقه، علم، شريعت، صنعت، هنر، هوش و فراست.
واژه فرهنگ از دو بخش «فر» و «هنگ» تشكيل شده است.
«فر» به معناي: شأن، شكوه و شوكت، برازندگي، زيبايي و پيرايش، نور و پرتو، تابش، آواز و آهنگ عدالت و امامت، استقلال و سياست و عقوبت، فوقاني، توانايي، سرافرازي و ...
«هنگ» به معناي: سنگين، تمكين، وقار، قصد و اراده و آهنگ جايي و سويي، زور، فراوان، زيرك، دريافت، فهم، قوم و قبيله، لشكر، سپاه و نگهداري است.
*ناتوي فرهنگي: يعني ابر قدرتها با كمك وسائل، فناوري و اطلاعات حتي امواج به راحتي در خانه هاي ما وارد شده و به صوت و تصوير، نوشتار، هنر، ورزش و حتي علم، ما و فرزندانمان را تحت تأثير قرار دهند و با اهداف سياسي، فرهنگي و تبليغي در صدد متزلزل كردن فرهنگ سنتي كشورهاي جهان سوم به خصوص كشورهاي مسلمان بر آيند. آنها به راحتي كالاهاي خود را تبليغ مي كنند، پيام هاي رواني خود را مي فرستند، روابط نامشروع بين زن و مرد را ترويج مي نمايند، عكس هاي مستهجن زنان و مردان را به نمايش مي گذارند، خبرهاي دروغ براي جوامع مي فرستند، زمينه هاي «آشفتگي هويت» را براي جوانان فراهم مي كنند، ابهت فرهنگي و ديني خانواده ها را مي شكنند، و براي اهداف خود از هيچ تلاشي دريغ نمي كنند و با كمك فناوري اطلاعات به ويژه اينترنت مرزهاي زماني و جغرافيايي جوامع مختلف را در هم شكسته و وارد تمام جوامع بشري مي شوند.
*جنگ نرم: جنگ اطلاعاتي، جنگ رواني تبليغاتي، جنگ سايبري
جنگ نرم با شروع دوره انقلاب علوم و فناوريها، خصوصاً فناوريهاي اطلاعات، ارتباطات، الكترونيك و رايانه در سالهاي اخير طراحي شد و در حال حاضر سير تكاملي خود را طي مي نمايد.
*استعمار نو: در اين نوع از استعمار راه نفوذ و سلطه و بهره برداري راه فرهنگي است و از طريق « تخدير فرهنگي» جوامع تحت سلطه قرار مي گيرند و مهمترين ابزار نفوذ در اين نوع استعمار ابزار رسانه اي است.
ناتوي فرهنگي:
اصطلاحي است تازه وارد در ادبيات سياسي ايران، و مفهومي است كه براي اولين بار مقام معظم رهبري در سال 1385 در جمع اساتيد و دانشجويان مطرح نمودند، اما در ادبيات سياسي جهان مسأله جديدي نيست.
ايالات متحده آمريكا در دوران جنگ سرد كه از سالهاي بعد از جنگ دوم جهاني آغاز و با فروپاشي شوروي سابق پايان يافت براي مبارزه فرهنگي و اطلاعاتي با شوروي سابق دست به تشكيل سازمان هايي به ظاهر فرهنگي و دانشگاهي زده بود كه محققان از آنها با نام ناتوي فرهنگي ياد مي كنند، ناتوي فرهنگي در زمان جنگ سرد مستقيماًَ توسط سازمان سيا اداره مي شد و در حيطه هاي مختلف به فعاليتهاي فرهنگي مشغول بود كه از جمله اين حيطه ها مي توان به چاپ و نشر كتب مجلات و فصلنامه ها اشاره كرد، از ديگر فعاليت هاي اين ناتوي فرهنگي كنترل محتوا و حتي جهت دهي به هنرهايي مانند موسيقي، نقاشي و فيلم سازي و .. بوده است.
رويكرد اصلي ناتوي فرهنگي، جنگ نرم و هدف اصلي آن نابودي هويت ملي جوامع بشري بويژه مقابله با ايمان انسان هايي است كه مصمم هستند از هويت ديني و ملي خود شرافتمندانه دفاع كنند.
اعضاي ناتوي فرهنگي با بهره مندي از 57 سال تجربه نظامي گري، تأسيسات پايه اي هماهنگي را در حوزه رسانه ها شكل داده اند. خبرگزاري هاي بين المللي، شبكه هاي خبري غالب مانند بي.بي.سي و سي.ان.ان، تأسيسات ماهواره اي كه ارسال امواج صدها شبكه ماهواره اي را بر عهده دارند، صدها روزنامه و هزاران پايگاه خبري و تبليغاتي از جمله اين تأسيسات هستند كه همگي ارزشهاي مشترك غربي را منتشر و تلاش مي كنند ارزشهاي مقاوم در برابر خود را در هم كوبند.
كاري كه مدتهاست آمريكا و بعضي از كشورهاي اروپايي در تهاجم فرهنگي بر عليه جمهوري اسلامي ايران، شروع كرده اند به كارگيري مجدد برخي از روشهاي زمان جنگ سرد است، و يكي از اين روشها به تعبير مقام معظم رهبري، ناتوي فرهنگي است.
اگر غرب در جنگ سرد براي مقابله با اردوگاه كمونيسم پيمان نظامي ناتو را تدارك ديده، در آغاز قرن 21 از هراس موج بيداري اسلامي در جهان اسلام در پي تشكيل «ناتوي فرهنگي» است، تا به استفاده از امكانات فرهنگي مانع استمرار و رشد بيداري ملتها شود و بدين وسيله سررشته تحولات سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي كشورها و ملتها را به دست گيرد.
ايجاد «ناتوي فرهنگي» نشانگر تجميع ظرفيت هاي فرهنگي دشمنان و كساني است كه اسلام را مانع جدي اهداف خود مي دانند.
اصول ناتوي فرهنگي:
اصولي كه در ناتوي فرهنگي تبليغ و ترويج مي شوند عبارتند از:
*اصالت لذت
*دنيا گرايي
*بي اخلاقي گري اجتماعي
* فرديت فرد
* فمنيسم (هر چيز را از نگاه جنسيت ديدن و در يك كلام تبليغ براي رفع حياء از سطح اجتماع)
*سوداگري اقتصادي
*توده گرايي
*ترويج بي بند و باري
اهداف ناتوي فرهنگي :
ناتوي فرهنگي در كمين هويت ديني، ملي و منطقه اي است. جبهه ناتوي فرهنگي هم مانند ديگر جبهه هاي طراحي شده از سوي دشمنان ملت ايران و امت اسلام داراي اهداف خاص خويش است كه بطور خلاصه مي توان اين اهداف را در ساختار شكني و جايگزين ساختار مطلوب در راستاي تثبيت منافع غرب، نام برد.
*از اين رو، حوزه اصلي فعاليت دشمنان در جبهه فرهنگي، شكستن ساختارهايي است كه اديان و مذاهب اصيل بدنبال تثبيت آن هستند.
*ترويج و القاء اين تفكر كه حكومت يك پديده و ايده غير ديني و حتي مخالف با آموزه هاي ديني و الهي است و در اين راستا از تبليغ و حمايت از فرق و نحله هايي همچون صوفيه، وهابيت، حجتيه، بهائيت حمايت مي كنند كه همگي آنان در انديشه سياسي غرب، امر حكومت را مانع سعادت اخروي و يا خارج از وظايف انسانهاي عادي مي دانند.
*ايجاد اختلاف و شكاف در جوامع اسلامي، چند دسته گي و تقابل و نهايتاً درگيري بين اقوام و مذاهب گوناگون، هم در بعد ملي و هم در سطح جهان اسلام.
*تخريب بنيان هاي فكري و اعتقادي، اعضاي ناتوي فرهنگي سعي دارند چهره تابناك دين مبين اسلام و چهره مبارك پيامبر اعظم (ص) را از طريق رمان، فيلم و كاريكاتور مخدوش و دين اسلام را طرفدار خشونت كه با زور و شمشير گسترش پيدا كرده است؛ معرفي كنند و در واقع سعي دارند با استفاده از برتري هاي سياسي، اقتصادي و رسانه اي به مباني افكار و ارزش هاي مسلمانان هجوم بياورند و با نفي و رد ارزش هاي ديني و ملي، حاكميت خود را تثبيت و ارزش هاي نامطلوب خود را تحميل كنند.
*ايجاد گسست و اختلاف بين دولت و ملت.
*هدايت افكار عمومي، ايجاد ابهام و ترديد در اذهان مردم، تأمين منافع سياسي، به دست گرفتن تحولات سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي كشورها و ملت ها، تشكيل سازمان فرهنگي براي نابودي هويت ملي جوامع بشري و ... از ديگر اهداف ناتوي فرهنگي است.
ابزارهاي ناتوي فرهنگي:
دشمنان و اعضاء ناتوي فرهنگي با استفاده از ابزارهاي مختلف در پي ايجاد گسست در ميان شالوده مستحكم ديني، ملي و منطقه اي است و متأسفانه جوانان و نوجوانان به دليل حس كنجكاوي، علاقمندي به شناخت چيزهاي جديد، عشق، جذابيت، كمي تجربه، اقتضاي سني و آسيب پذيري مهمترين ابزار در دست اهداف ناتوي فرهنگي هستند و آنچه كه موجب تخريب جوانان و نوجوانان مي شود در محور فعاليت اعضاء ناتوي فرهنگي قرار دارد.
*سايت ها، رسانه هاي نوظهور، باندهاي فساد اينترنتي:
از ابزارهاي مهم و قوي به شمار مي روند و يكي از مهم ترين و جدي ترين حوزه هاي فعاليت كشورهاي دشمن در جنگ نرم عليه جمهوري اسلامي استفاده از رسانه در جهت ايجاد جو منفي در ايران مي باشد؛ در واقع راه اندازي رسانه هاي فارسي گوناگون مانند شبكه هاي تلويزيوني، راديويي، ماهواره اي فارسي زبان خارج از كشور و راه اندازي سايت هاي مستهجن كه از 10 سال پيش آغاز شده و در 5 سال اخير گسترش پيدا كرده فقط در مسير نابودي فرهنگ ايراني، اسلامي چندين هزارساله ملت بزرگ ايران فعاليت مي كنند و در پي آن هستند كه فرهنگ ايرانيان را فرهنگي مستهجن معرفي نمايند و مبارزه اي همه جانبه را با نظام جمهوري اسلامي ايران برپا نمايند.
*بازي هاي رايانه اي:
با قابليت ها و ويژگي هاي خاص خود كه به شكل هاي مختلف تأثير مي گذارند: اين گونه بازي ها بسياري از اصول يادگيري مانند هم ذات پنداري (الگو سازي)، تمرين، تكرار، پاداش و تقويت را بكار مي گيرند. در بازي هاي رايانه اي گرافيك، صدا و تعامل، ابتكار سير داستان، كنجكاوي، پيچيدگي و تخيل، منطق، حافظه، بازتاب ها، مهارت هاي رياضي، چالش حل مسأله و تجسم از جمله جنبه هاي فني، رواني و فردي است كه بازيگران را جذب اين بازي ها مي كند. كار مستقل، مداومت در بازي، مشاركت فعال، تعامل مشاركتي، ساختار گروهي، يادگيري، رقابت يا همكاري گروهي و فرصت هاي برابر در بازي از جمله عواملي هستند كه در فرد براي ادامه بازي ايجاد انگيزه مي كند.و دقيقاً به دليل همين خصوصيات است كه به يكي از ابزار تأثيرگذاري غرب در راستاي ناتوي فرهنگي عليه دنياي اسلام و خصوصاً انقلاب اسلامي ايران تبديل شده است.
*وزارتخانه هاي خارجي:
از جمله «وزارتخانه هلند» كه با هماهنگي انگليس و هدايت ديپلمات هاي هلندي و بودجه بندي پنهان آمريكا در پي ناتوي فرهنگي و تلاش براي براندازي نرم با راه انداختن انقلاب هاي مخملي عليه جمهوري اسلامي ايران هستند.
*راديوهاي بيگانه و شبكه هاي مهم خبري:
جعل واقعيت و سانسور خبر حربه اي مهم در دست اعضاء ناتوي فرهنگي است كه به وسيله آن مي توانند افكار عمومي را شكل دهند. (ماجراي كوي دانشگاه تهران)
*دانشگاه، روشنفكران، مخالفان، دوستان نادان: در حال حاضر دشمن بيشترين توجه خود را به مراكز آموزشي عالي معطوف كرده است، به طوري كه جريانهاي انحرافي با تمركز دين ستيزي، فرقه گرايي و ... در دانشگاهها فعال شده اند.
*سينما، كتاب، و ... همه ابزارهاي در دست اعضاء ناتوي فرهنگي هستند.
اين ابزارها مهمترين پشتيبان عمليات رواني، استحاله فرهنگي، تخريب، تخدير و تحقير فرهنگي و شستشوي مغزي ملتها به حساب مي آيند. به عنوان مثال كشور آمريكا همكاري نزديكي با 50 دانشگاه علوم ارتباطات جهان دارد و با در اختيار داشتن 140 روزنامه، 44 راديو، 17 شبكه تلويزيوني و 25000 مركز انتشار نسخ خبري ابزارهاي زيادي در اختيار دارد.
نحوه تأثيرگذاري ابزارهاي ناتوي فرهنگي:
*خشونت و پرخاشگري: صحنه هايي مثل خفه كردن همراه با صداي شكستن مهره هاي گردن، استفاده از ضربات مشت و پا، استفاده از سلاح هاي سرد مانند چاقو، خنجر، همراه با افكت هايي مثل صداي ناله.
*تبليغ فرهنگ برهنگي و نمايش صحنه هاي غير مجاز
*تبليغ فرهنگ غرب
*اصرار بر انجام خطا و گناه
*از بين بردن قبح گناهان
*ارائه نمادهاي غيراخلاقي يا ضد اخلاقي
*اسوه سازي از شخصيت هاي غير اخلاقي
مصاديق ناتوي فرهنگي:
با توجه به تعاريف و اهداف ناتوي فرهنگي و جنگ نرم مي توان دريافت كه دشمن از هر راهي به دنبال تخدير، تخريب واستحاله فرهنگي است. بنابراين به هر شكلي و به هر قيمتي براي رسيدن به اهدافش ظاهر مي شود. لذا به چند مورد اندك از هزاران مصاديق ناتوي فرهنگي در جامعه اسلامي ايران اشاره شود.
1-ناتوي فرهنگي و تأسيس انجمن «پرخواران گمنام»
در حالي كه هنوز كساني در جامعه وجود دارند كه در فقر معيشتي هستند بعضي در ايران به دنبال اين هستند كه « انجمن پرخوران گمنام» را تشكيل دهند و شكي نيست كه اين اقدام در جهت ناتوي فرهنگي دشمن و سرنخ چنين فضايابي بدست دشمن است كه از افرادي غافل نيز در جامعه استفاده مي كند.
2-ناتوي فرهنگي و جنگ نرم افزاري
جنگ نرم افزاري كه دامنه اي گسترده تر از محدوده سياسي و جغرافيايي پيدا كرده است و به كمك جنگ هاي ديني و ايدئولوژي شتافته است؛ بازي هاي رايانه اي يكي از كارآمدترين روش ها براي تأثيرگذاري و فرهنگ سازي در جهت اهداف ناتوي فرهنگي و مطرح نمودن نظام سلطه به طور عام مي باشد.
در همه اين بازي ها مبارزه آمريكايي ها با اسلام و كشورهاي اسلامي به بخصوص شيعه و كشور ايران مطرح است. در غالب اين بازي ها بازيگر رايانه در حكم يك قهرمان آمريكايي با تروريست هايي درگير مي شود كه قيافه اسلامي و واضح تر بگوييم قيافه بسيجي و سپاهي ايراني دارند. نمادهايي هم كه در اين بازي ها به عنوان پايگاه هاي دشمن استفاده مي شود مساجد و اماكن مذهبي مسلمانان با رنگ هاي سبز و آبي است كه كاشي ها و معرق كاري هاي اسلامي به صورت بسيار واضح و روشن در آن نمايان است. ماهيت اين بازي ها معمولاً بر مبارزه با تروريسم متمركز شده است. سري بازي هاي «دلتا فورث» بخصوص نسخه هاي جديد آن كه كاملاً ماهيت ضد اسلامي دارد، از اين قبيل هستند.
3-هاليوود، فيلم هاي مستهجن. قاچاق هنرپيشگان ايراني به هاليوود
هاليوود كه از مظاهر هنر و تكنولوژي غرب به شمار مي رود در قبضه صهيونيست ها مي باشد. هاليوود به جاي ترويج فرهنگ و انديشه درست براي زندگي سعي در ايجاد زير بناهايي دارد كه تنها تيشه بر ريشه جهان و بشريت مي زند كه از جمله اقدامات آن ساخت فيلم 300 است كه تمهيدات بي شماري در آن صورت گرفته تا پارسيان را جانوراني از ايل و تبار آسيايي (مثل مغول ها) نشان دهد.
بنابر اسناد و اخبار، پروژه اي ديگر از شبكه جهاني ناتوي فرهنگي جهت سربازگيري از جبهه مقابل براي سازماندهي تهاجم جديد به ارزش هاي اسلامي و فرهنگ ايراني در حال شكل گيري است.
ابتدا از طريق جذب هنرپيشگان ورشكسته و فراري و در حال حاضر هنرپيشه اي كه با سرمايه مادي و معنوي اين سرزمين به موقعيت رسيده است را با وعده و وعيد به خود جلب كرده تا پروژه جديدي را كليد بزنند.
حضور 10 دقيقه اي هنرپيشه ايراني ... در يك فيلم 130 دقيقه اي به نام « مجموع دروغ ها» ساخته كارگردان شبه دولتي آمريكايي يعني رايدلي اسكات در نقش زن فريبكار نه به خاطر هنر هنرپيشه ايراني و جهاني شدن او است بلكه به خاطر ميل اربابان صهيونيستي كه نوك حمله شان متوجه مسلمانان و كتاب آسماني شان است. در واقع اگر پيش از اينها با عناصرخودشان به اسلام و مسلمين و ... حمله مي نمودند متأسفانه در قالب ناتوي فرهنگي با جذب نيرو از بين خودي، تهاجم خويش را سازمان مي دهند.
4-برنامه شبكه ماهواره اي، اينترنتي
ناتوي فرهنگي كه ماهيت آن تهاجمي و در قالب فرهنگي و شبه هنري است. قصد دارد از طريق ابزارهاي ماهواره اي هويت ملي و مذهبي مسلمانان علي الخصوص شيعيان را تضعيف كند. گسترش فساد و فحشاء از طريق كانال هاي ماهواره اي و ايجاد جنگ رواني از تكنيك هاي خاص ناتوي فرهنگي است.
4-1گسترش ابتذال و بي بندباري:
مشاور مركز مطالعات استراتژيك رياست جمهوري در دانشگاه شهركرد گفت: 37 شبكه ماهواره اي، تخريب فرهنگ اسلامي را در دستور كارخود قرار داده اند. وظيفه اين شبكه ها گسترش ابتذال، تبليغ مصرف گرايي، تبليغ سكولاريسم و ترويج و گسترش بي بند و باري و فساد در بين كشورهاي اسلامي است. ناتوي فرهنگي از زمان چاپ كاريكاتور موهن رسول الله (ص)، نوشتن كتاب آيات شيطاني، و اهانت به ساحت پيامبراعظم (ص) در مسجد خليل آغاز شده است و پشت پرده اين ناتوي فرهنگي صهيونيسم قرار دارد.
4-2 مواد مخدر و مشروبات الكلي
معضل مواد مخدر در جامعه از مصاديق ناتوي فرهنگي است و امروزه تنوع مواد مخدر قابل مقايسه با گذشته نيست و تجارت مواد مخدر در كنار تجارت نفت و اسلحه رتبه اول را به خود اختصاص داده است و اين برگرفته از سياست سردمداران و برنامه ريزان ناتوي فرهنگي است كه مبارزه با آن نيز مشكل و پيچيده است و بايد سازمان يافته با اين بلاي خانمان سوز جنگيد.
استعمال مواد مخدر چه در قالب سنتي آن و چه در قالب مخدرهاي شيميايي جديد و قرص هاي روانگردان و مدپرستي و تقليد سهم مهمي در تخريب انديشه و ارزش هاي مبتني بر معنويت و مليت دارد.
4-3 فرقه هاي ضاله
وجود فرقه هاي ضاله مانند بهائيت، وهابيت، شيطان پرستي و فرقه هاي دراويش منحرف از مصاديق ناتوي فرهنگي و شبيخون فرهنگي است كه همه اين فرقه ها ساخته دست سرويس هاي جاسوسي انگلستان صهيونيست بين الملل است.
آموزش و پرورش اسلامي و ناتوي فرهنگي:
در قديم الايام انسانها در مقابل تهاجم دشمنان دژهاي مستحكمي بنا مي كردند و آسوده در پناه آن زندگي مي كردند. اما امروزه كه ابزار تهاجم از ادوات نظامي به ابزارهاي فرهنگي تعبير كرده است؛ چه بايد كرد؟ بايد جوانان و نوجوانان و كودكان بتوانند دژهاي مستحكمي از ارزش هاي تو در تو در مقابل مهاجمان فرهنگي بنا كنند. اين امر در كجا ميسر خواهد شد؟
عرصه آموزش و پرورش از مهمترين حوزه هاي فرهنگ يك كشور است كه در تيررس نخست مهاجمان فرهنگي در جنگ فرهنگي مي باشد و در دوران معاصر سياستمداران آمريكايي، براي نفوذ به عرصه هاي اجتماعي و سياسي ملت هاي ديگر از معبر آموزش و پرورش عبور مي نمايند. مهاجمان فرهنگي كه مي كوشند با استفاده از ابزارهاي مختلف در حوزه هاي متعدد از جمله آموزش، هويت و فرهنگ يك ملت را تغيير دهند، جنگ نرم را براي تأثيرگذاري بيشتر در دستور كار خود قرار داده اند. دولت آمريكا نيز همگام با نظام سرمايه داري، تلاش مي كند تا با تلاشي مضاعف فرهنگ مردم جهان را به سمت فرهنگ و اخلاق تصنعي و آمريكايي منحرف سازد. آموزش در يك جامعه، از قوي ترين وجوه فرهنگي به شمار مي رود كه كاربرد وسيعي در تمامي فعاليت يك جامعه دارد. امروزه كاربرد اين مقوله مهم فرهنگي از نظر هيچ دولتي از جمله ايالات متحده آمريكا پوشيده نمانده است و كاخ سفيد به شيوه هاي متفاوت مي كوشد تا از اين ابزار فرهنگي براي استيلاي اهداف و آرمانهاي خود در سراسر جهان بهره ببرد. آموزش از معدود پديده هاي فرهنگي است كه امروزه بيش از هر زمان ديگر براي ايجاد روابط ديپلماتيك و پل ارتباطات فرهنگي ميان دولت ها به كار گرفته مي شود. ترديدي نيست كه مسئولان فرهنگي و سياسي هر كشوري مي كوشند تا ابعاد مختلف اين پديده فرهنگي را بررسي كرده و با استفاده از فرصت هاي موجود و قابليت هاي آن ضمن خنثي كردن تهاجمات و شبيخون هاي فرهنگي به بهترين نحو ساخت هاي اجتماعي - سياسي خود را بر مبناي آموزش هاي صحيح و علمي استوار سازند. به همين بهانه و براي نمونه مي توان به موضوع فرار مغزها كه يكي از معضلات كشورهاي جنوب به سمت شمال است، اشاره كرد. فرار مغزها يا مهاجرت صاحبان فكر، سرمايه و هنر، از سمت كشورهاي جنوب به سمت كشورهاي شمال تنها يك روي سكه است، كه در صورت بازگشت اين مغزها به كشور مبدا، آنان خواسته يا ناخواسته حامل مجموعه اي از بارهاي فرهنگي جامعه ميزبان خواهند بود كه اثرات ثانويه انتقال آن به جامعه هرگز به درستي مورد بررسي قرار نگرفته است.
و درست به همان دليل كه در تجربه 8 سال دفاع مقدس و 33 روز مقاومت حزب الله لبنان ثابت شد، قدرت نظامي غرب بلا منازع نيست و مي توان با تكيه بر ايمان و بهره گرفتن از توانمندي ها در برابر آن ايستادگي كرد و حتي آن را شكست داد، در حوزه فرهنگ نيز پايداري، مقابله فكري با فرهنگ ضد، تحقيق و پژوهش و توليد اطلاعات و دانش بهترين راه دفاع فرهنگي است و بهترين پاسخي است كه مبتني بر عزت و غيرت است.
راه هاي قرآن كريم براي مقابله با ناتوي فرهنگي:
در راه مقابله با ناتوي فرهنگي اصلي ترين وظايف مسلمانان در ابتدا رجعت واقعي به قرآن كريم، انس با قرآن و فراگيري عمل به احكام و قوانين قرآن است و آنگاه كنار زدن حجاب ها از اسلام ناب محمدي (ص) و شناساندن آن به دنياي غرب آنهم با زبان علم و كردار كه مؤثرترين روش است مي باشد.
در حوزه رفتار اجتماعي برخي فعاليت هاي هنري مي توانند بالقوه يا بالفعل براي ما تهديد محسوب شوند. كه راه مقابله با آنها « توليد فرهنگ و هنر قرآني» است؛رهبر معظم انقلاب اسلامي در تبيين مهندسي فرهنگي فرموده اند: « يكي از مهمترين تكاليف ما در درجه اول مهندسي فرهنگ كشور است، يعني مشخص كنيم كه فرهنگ ديني، فرهنگ عمومي و حركت عظيم درون زا و كيفيت بخش كه اسمش فرهنگ است و در درون انسانها و جامعه بوجود مي آيد چگونه بايد باشد؟ اشكالات و نواقصش چيست و چگونه بايد رفع شود؟ كندي ها و معارضاتش چيست؟ مجموعه اي لازم است كه اين ها را تصوير كند و بعد مثل دست محافظي هواي اين فرهنگ را داشته باشد.»
حوزه ملي و جهان اسلام دو حوزه مهم براي برنامه ريزي دفاعي و تهاجمي در برابر حركت سازمان يافته غرب است و رسانه مهمترين ابزار براي به اجرا درآوردن اين برنامه محسوب مي شود. در هر دو حوزه بايد ارزشهاي مشترك را بازشناخت و براي تحكيم و گسترش آنها اقدام كرد. استفاده از همه ظرفيت ها، بهره مندي از فناوري روز و بكارگيري جديدترين تكنيك هادرانتقال پيام از ديگر راهكارهاي ورود به اين عرصه است. تقويت رسانه هاي ملي، تأسيس رسانه هاي فراملي و ايجاد رسانه ها يا پيمان هاي رسانه اي مشترك اسلامي از ديگر الزامات حضور فعال و خلاقانه در اين ساحت به شمار مي رود.
در خصوص بازي هاي رايانه اي كه استفاده از بازي هاي رايانه اي مخرب در غرب كه سازنده آنها هستند ممنوع يا محدود است و دشمن با ساخت و توزيع بازي هاي رايانه اي ضد اخلاقي و مروج فحشاء، خرافه پرستي، خشونت، مواد مخدر و ... ناتوي فرهنگي عليه مسلمانان ايراني را آغاز كرده و سعي دارد تا آنان را از اهداف آرماني و ارزشي اسلام منحرف كند، پس لازم است در حوزه فرهنگي آثاري توليد شود كه از كيفيت گرافيكي بسيار بالايي برخوردار باشد و بتواند با حجم گسترده آثار غربي رقابت كند و اثرگذاري مفيد در پي داشته باشد و آگاه سازي جامعه، ايجاد رده بندي بازي هاي رايانه اي، فرهنگ سازي و استفاده بهينه و مفيد از اين بازي ها و همچنين توليد و عرصه بازي هاي مروج فرهنگ و هنر اصيل اسلامي - ايراني را از جمله راهكارهاي مقابله با شبيخون فرهنگي و كاهش صدمات مخرب ناشي از بازي هاي رايانه اي مي باشد.
از مهمترين اموري كه بايستي سريعاً سامان داده شود تشكيل اتاق فكري براي توليد مباني نظري و مقابله با هجمه هاي موجود است. اين كار ابتدا بايد در دانشگاه و حوزه انجام شود و از آنجا مباني نظري تعريف شده، به سياست گذاري، پروژه و اجرا ختم شود.
با جمع بندي آنچه كه مطرح شد، راهكارهايي كه به نظر مي رسد عبارتند از:
*توليد فن آوري و بازي هاي رايانه اي .
*حضور فعال جامعه اسلامي در فضاي اينترنتي و پاكسازي سايت هاي فارسي زبان از انحرافات و ايجاد فضاي مجازي بدون دغدغه براي گسترش و نشر قوانين و معارف اسلام و قرآن.
*آموزش فرهنگ استفاده از تكنولوژي در بين رده هاي مختلف سني افراد به همراه ترويج آموزه هاي ديني و قرآني .
*ايجاد بسترهاي مناسب در خصوص ابزارها و امكانات فرهنگي و غني سازي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان.
*بالا بردن سطح معارف قرآني مردم و عمق بخشيدن به آن.
*تبيين اهداف و مواضع عقيدتي و سياسي انقلاب اسلامي و تحكيم مباني آن.
*اصلاح ساختارها و بازنگري در آنها و به روز كردن آنها.
*انسجام، سازماندهي و هماهنگ ساختن فعاليت هاي تبليغاتي ديني در سطح جامعه اسلامي
*مقابله فكري با فرهنگ ضد اسلامي و ضد انقلابي .
*حركت رويكردهاي فرهنگي انقلاب از مسير انفعالي به سوي دفاع و سپس تهاجم متقابل با تكيه بر راهبردهاي قرآني .
*زمينه سازي براي محو عوامل فساد فرهنگي و اخلاقي و ارائه خوبي ها. (جدي گرفتن امر به معروف و نهي از منكر فرهنگي و سياسي
*حركت به طرف يك انقلاب علمي و داشتن الگوي رسانه اي اسلامي .
*ريسك پذيري رسانه هاي ديداري و شنيداري در خصوص وظيفه آگاه سازي رسانه ملي خصوصاً در مورد هشدار به خطرات آسيب هاي مختلف اجتماعي.
*عمق بخشيدن به فعاليت هاي تبليغي و
فرهنگي و ساماندهي مقوله هنر، فيلم، سينما و ... و تشويق و توجه به هنرمندان متعهد جهت توليد آثار هنري مصون ساز.
*جلوگيري از معرفي الگوهاي كاذب هنري، ورزشي، فرهنگي با وضعيت ظاهري آنچناني، طرز بيان و حالات آنها و افكار ناسالم از طريق برنامه هاي تلويزيوني، سريال ها و حتي مطبوعات.
*توجه به كيفيت و تأثيرگذاري در ارائه آثار هنري نه توجه به كميت و آمار و ارقام.
*انجام مطالعات و تحقيقات اصولي به منظور شناخت و شناساندن فرهنگ و معارف اسلامي.
*چاپ و انتشار كتب، مجلات و جزوات عقيدتي- سياسي، تحقيق و پژوهش و توليد اطلاعات و دانش.
*تربيت و اعزام معلم و مدرس به مناطق مورد نياز.
*فراهم آوردن موجبات اجراي برنامه آموزش عامه (مردمي) به منظور افزايش آگاهي هاي عمومي نسبت به وظايف و مسئوليت هاي ارگان هاي مختلف دولتي و مقررات مورد اعمال اين دستگاهها و مقدورات و امكانات آن ها.
*واقع نگري و پذيرش واقعيات موجود در جامعه توسط مسئولان.
*تلاش در جهت عمران و رفاه عمومي و مبارزه با فقر و بي سوادي.
*بررسي و مطالعه در زمينه نيازمندي هاي آموزشي كارمندان دولت در سطوح مختلف شغلي و تهيه و تنظيم برنامه هاي آموزشي قبل و ضمن خدمت وزارتخانه ها و موسسات دولتي در اداره امور مربوط به بورس هاي كارمندان دولت.
راهكارهاي قرآني مقابله با ناتوي فرهنگي خاص آموزش و پرورش:
1-فضا سازي تربيتي و تزكيه نفوس و تقيد به آموزش و پرورش قرآني
2-تبليغ و ترويج معارف الهي و آشنا سازي فطرت پاك دانش آموزان با معارف قرآني به صورت هنرمندانه
3-توجه با اصل كرامت انساني و تكريم شخصيت دانش آموزان و گرايش آنها به آزادي معنوي و استقلال
4-توسعه فعاليت هاي معاونت پرورشي و برگزاري اردوهاي علمي، فرهنگي، تفريحي و ورزشي؛ تقويت تشكل هاي قرآني .
5-گسترش برنامه هاي مناسب تحصيلي، تشويق جوانان به ورزش و فرهنگ سازي در زمينه هاي متعدد ورزشي، هنري و فرهنگي .
6-تقويت باورهاي ديني و ملي در قالب تشكل هاي ديني و مذهبي.
7-توسعه تشكل هاي فرهنگي و قرآني و برگزاري مسابقات متنوع قرآني.
8-نظارت بيشتر بر برنامه هاي اجرايي دستگاه ها و سازمان هاي ذيربط،تقويت كانونهاي علمي و كانونهاي نخبگان و المپيادها و برگزاري نشست هاي علمي براي دانش آموزان.
منابع:
1-علمداري،شهرام، ناتوي فرهنگي و روش مقابله با آن، نشر رضويه، خرداد 1387.
2-ناتوي فرهنگي و راهبردهاي مقابله با آن، سازمان بسيج دانش آموزي و فرهنگيان، بهار 1388
3- بيانات رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، 1368/9/7، در جمع مسئولان دولت پنجم
4- بيانات رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، 1385/8/18، در استان سمنان.
نويسنده: اكرم السادات هاشمي نژاد
منبع:نشريه كوثر،شماره 32
/انتهاي پيام/