به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بخشهایی از سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «آخرین مراحل انتظار» در ادامه آمده است:
در آخرین مراحل انتظار با چه صحنههایی مواجه خواهیم شد؟
درک آینده موجب میشود که انسان تحلیل شرایط زمان خودش را هم بهتر انجام دهد. اینکه ما به چه وضعیتی خواهیم رسید، مهمتر از این است که الان در چه وضعیتی بهسر میبریم؟ اهلبیت(ع) برای درک شرایط آینده، راهنماییهای خاصی برای ما داشتهاند و علماء هم در گذشته، کتابهایی از روایات مربوط به علائم و ویژگیهای آخرالزمان نوشتهاند؛ دربارۀ اینکه «وضعیت جامعه در آخرالزمان به کجا خواهد رسید؟»
قبلاً تحت عنوان «آخرین مراحل انتظار» بحثی را مطرح کردیم که در آن بیشتر از وجوه مثبتِ وقایع آخرالزمان و رویشها و خوبانی که در آخرالزمان متولد میشوند، صحبت شد. اما لازم است به وجوه منفی وقایع آخرالزمان هم بپردازیم تا از این وجوه منفی پرهیز کنیم و از این میدان مینهایی که در مقابلمان هست عبور کنیم. باید ببینیم مؤمنین در آخرین مراحل انتظار با چه صحنههایی مواجه میشوند؟ باید ببینیم که در آینده با چه شرایطی مواجه خواهیم شد تا الان که میخواهیم برخی صحنهها را تحلیل کنیم، بدانیم که بعضی از اینها مقدمۀ همان شرایط آینده است.
واقعش این است که امام حسین(ع) را مردمِ خودش کشتند، نه دشمنان! آنهم با پول خودشان نه با پول یزید!
دربارۀ مردم کوفه گفتهاند: «قُلُوبَهُمْ مَعَهُ وَ سُیُوفَهُمْ عَلَیْه»(لهوف/62) چطور میشود کسی حسین(ع) را دوست داشته باشد و بعد شمشیر بکشد و ایشان را بکُشد؟ در این زمینه برخی از حقایق هست که باید دیده شود. واقعاً ما کربلا را درست معرفی نکردهایم. واقعش این است که امام حسین(ع) را مردم کشتند؛ دشمنان نکشتند. دشمنان گفتند: «مردم! خودتان بروید حسین(ع) را بکشید» و مردم هم بسیج شدند و چند هفته آهنگریهای کوفه تیر و نیزه و شمشیر درست کردند؛ آنهم از پول خودشان!
چطور میشود کسی حسین(ع) را دوست داشته باشد،بعد شمشیر بکشد و حضرت را بکُشد؟! / واقعاً ما کربلا را درست معرفی نکردهایم! ...
یکوقت فکر نکنیم که واقعاً در جبهۀ مقابل امام حسین(ع) یزید بود! نه؛ در واقع باید گفت: حسین(ع) را مردمِ خودش کشتند! شما میدانید که حضرت نامهها را در آورد و آنها را صدا زد-و بهعنوان مثال- فرمود: «آقای قیس بن اشعث! تو خودت اینجا را امضا کردهای و مرا دعوت کردهای!»
امام صادق(ع): وقتی امام زمان(ع) ظهور کند، با جاهلهایی بدتر از دوران جاهلیت مواجه میشود که با تحلیلهای غلط از قرآن به مقابله با امام زمان(ع) برمیخیزند!
امام صادق(ع) میفرماید: «وقتی امام زمان(ع) ظهور میکند، با جاهلهایی مواجه میشود بدتر از جاهلهای دوران جاهلیت. وقتی پیامبر(ص) مبعوث شدند، مردم سنگ و چوب میپرستیدند، اما وقتی امام زمان(ع) قیام میکند، مردم با تفسیر و تحلیلهای غلط از قرآن و دین به جنگ او میروند!» (إِذَا قَامَ اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهْلِ النَّاسِ..؛ غیبت نعمانی/29)
جاهلیت، دوران نفهمی نیست دوران کجفهمی است؛ دوران بد بودن نیست، دوران خوبهای کجفهم است!
جاهلیتِ بدتر از جاهلیت صدر اسلام چیست؟ آنجا با بت، به مقابله با پیامبر(ص) برخواستند، ولی اینجا با قرآن به مقابله با امام زمان(ع) برمیخیزند! طبیعی است که این جاهلیت، یکدفعهای از خاک برنمیخیزند، بلکه ابتدا ریشههایش شکل میگیرد و الان که در آخرین مراحل انتظار هستیم میتوانیم در اطراف خودمان ببینیم که الان در حالِ شکلگیری ریشههای دینها و شیعهگریهای قلابیای هستیم که بعداً به یک درخت تنومند تبدیل شده و در مقابل حضرت میایستند.
الان در اطراف خودمان شاهدِ شکلگیری ریشههای دینها و شیعهگریهای قلابیای هستیم که بعداً تبدیل به درخت تنومندی شده و در مقابل حضرت میایستند.
منظور از دوران جاهلیت، دوران نفهمی نیست، بلکه دوران کجفهمی است؛ دوران بد بودن نیست، بلکه دوران خوبهای کجفهم است! مشرکین صدر اسلام هم که بت را خالق نمیدانستند، بلکه شفیع در نزد خدا میدانستند.
تصور نکنید کسانی که در مقابل پیامبر(ص) بودند، افراد غیراخلاقیای بودند، اتفاقاً پیامبر(ص) با یک جامعۀ اخلاقی مواجه بود و این سخت است! کافی است کسی کمی وجهۀ اخلاقی داشته باشد، او حتی اگر جلوی امیرالمؤمنین(ع) هم بایستد، رویتان نمیشود به او حرفی بزنید یا از او دل بکَنید! ابوموسی اشعری یک شخصیت اخلاقی داشت! علی(ع) او را عزل کرد و به نوعی او را حصر کرد و فرمود: برو به فلانجا و در سیاست دخالت نکن... ولی مردم ابوموسی را از آن موقعیت در آوردند و او را به علی(ع) تحمیل کردند.
خاصیت دوران غربال این است که بهسادگی نمیشود به کسی اعتماد کرد
دورۀ آغاز گسترش اسلام دورۀ خالصسازی نیست، لذا هر کسی مسلمان شد از او استقبال میشود. اما بعد از مدتی، نوبت غربال میرسد تا ظالمین و منافقین جدا شوند. خاصیت دوران غربال این است که بهسادگی نمیشود به کسی اعتماد کرد. کمااینکه بعداً معلوم شد افراد باسابقهای مثل طلحه و زبیر هم قابل اعتماد نبودند.
انقلاب ما وارد دوران خالصسازی شده؛ خالصسازی برای پاکسازی جبهۀ درونی
اوایل انقلاب، صرفاً دنبال مسلمان میگشتیم و هر کسی میگفت «من اسلام را قبول دارم» مردم به شوق میآمدند. در آن دوره، بدترین آدمهایی که فقط اسلام را قبول داشتند، رییسجمهور این مملکت شدند و بعد معلوم شد که حقوقبگیر ماهیانۀ سازمان سیا هستند! ولی امروز اگر بنا باشد دوران خالصسازی در میان ما آغاز شود، در یک فضای متفاوتی قرار خواهیم گرفت.
ما الان وارد دوران خالصسازی شدهایم؛ خالصسازی برای پاکسازی جبهۀ درونی. شبیه اتفاقی که در زمان پیامبر اسلام(ص) و امیرالمؤمنین(ع) افتاد. الان دیگر شیعه و حزباللهی بودن، گریه کردن برای اهلبیت(ع) و فداکاری و جهاد در راه خدا، زیاد هنر نیست؛ اسلام اینقدر یار پیدا کرده که دیگر دنبال سیاهیلشکر نیستیم! این فضای آخرین مراحل انتظار است.
آخرین مراحل انتظار، آخرین مراحلی نیست که شما در آسودگی بهسر ببرید، بلکه دوران خالصسازی است. دوران درگیریِ محض حق و باطل نیست، بلکه دوران درگیری حق با «شبهِ حق» است.
آخرین مراحل انتظار، دوران خالصسازی و درگیری حق با «شبهِ حق» است
در روایات مربوط به آخرالزمان و آخرین مراحل انتظار، تقریباً روایتی ندیدهام که حرفی از مواجۀ اسلام و کفر در میان باشد، بلکه درگیری بین اسلام و اسلام مطرح است. حتی درگیری اصلی بین کسانی است که اهلبیت(ع) را قبول دارند. اما چرا؟ فلسفهاش این است که اگر یک گروه مخلصِ منسجم وجود داشته باشند، نور و منطق و الگوی رفتاری آنها، جهان را فتح خواهد کرد؛ زیاد نیاز به چیز دیگری نیست.
«جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِل»(اسراء/81) یعنی برای از بین بردن باطل، آمدن و دیده شدن حق کافی است؛ نیازی به نبرد چندانی نیست. و این دلالت میکند بر اینکه نبرد چندانی بین حق و باطل، شکل نخواهد گرفت. فکر نکنید که هر وقت حق بهپا شد حتماً باید با باطل جنگ کند. نبرد بین حق و باطل برای این است که جبهۀ حق، یکمقدار به خودش بیاید، قوی بشود، و الا این نبرد ضرورت ندارد.
هر کسی-حتی بدون آگاهی از اسلام- به ارکان و ساختار تمدن غرب نگاه کند، میفهمد که این باطل نابودشدنی است و نمیتواند دوام داشته باشد «إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقا»(اسراء/81) یعنی باطل از درون استعداد متلاشی شدن دارد و آمادۀ نابودن شدن است.
خدا جامعۀ حقی را که در آن حق و باطل قاطی است، سرور عالَم نمیکند؛ باید «جامعۀ حقِ محض» باشد
بله؛ جامعۀ حق جوامع باطل را نابود میکند، اما این جامعۀ حق باید «جامعۀ حقِ محض» باشد، نه جامعهای که هنوز ناخالصیها و نفاق، از آن بیرون نرفته باشد. خدا جامعۀ حقی را که در آن حق و باطل قاطی است، سرور عالَم نمیکند؛ آنهم جامعهای که در آن مذهبی غیرحزباللهی که خودش را حق میداند، حزباللهینما، و حزباللهی ای که اشتباهات فاحش دارد و همگی وجود دارند!
علی(ع): برای تشخیص راه درست، باید کسانی که از راه درست منحرف میشوند را بشناسید!
ما میخواهیم آخرین مراحل انتظار را در وجهِ سلبیاش-و مشکلاتی که باید با آنها مواجه شویم- بررسی کنیم. این مشکلات، دیدنِ خرابیهای درونی است که باید از آنها عبور کنیم. امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «شما راه سعادت را نمیشناسید، مگر زمانیکه بشناسید چه کسانی راه سعادت را ترک میکنند و نمیتوانید به میثاق کتاب خدا معرفت پیدا کنید مگر اینکه ببینید چه کسانی میثاق قرآن را نقض میکنند»(کافی/8/390) یعنی باید کسانی که منحرف میشوند را بشناسیم تا راه هدایت را بشناسیم. اگر اینها را نشناسیم، همینها ما را از راه راست منحرف میکنند؛ آنهم با قرآن!
[snews] => [bimg] => 270635_670.jpg [tmpl] => [sdate] => 13970213133234 [pdate] => 13970213132049 [udate] => 13970213134355 [sendby] => a.gol [publishby] => a.gol [updateby] => a.torabi [service_id] => 4 [cat_id] => 14 [sec_id] => 72 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( ) [related_content_v2] => Array ( ) [media] => Array ( ) [view_images] => Array ( [bimg] => /files/fa/news/1397/2/13/270635_670.jpg ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => پناهیان [id] => 1838499 [tag_id] => 3082 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در پیش خطبههای نماز جمعه تهران با تشریح محاسن و معایب دموکراسی گفت: درباره دموکراسی و محاسن و معایب آن سخنان بسیاری در طول تاریخ بیان شده و تجربیات تلخ و شیرین در جوامع مختلف بشری در این زمینه وجود دارد ولی بیشتر به معایب دموکراسی پرداخته شده است به طوری که از افلاطون و سقراط تا دکارت و دیگران به صورت صریح به معایب دموکراسی اشاره کردند و حتی دموکراسی را یک راهحل برای مواجهه با دیکتاتوری نمیدانند.
وی افزود: در تفسیر المیزان نیز دموکراسی بدتر از دیکتاتوری دانسته شده، البته محاسنی نیز برای دموکراسی میتوان برشمرد.
پناهیان اظهار داشت: در حال حاضر ما در جامعهای هستیم که نظام آن را میتوان مردمسالاری دینی دانست، مردمسالاری دینی بسیاری از معایب دموکراسی را کنترل کرده است که به طور مثال علامه طباطبایی در بیان یکی از معایب دموکراسی میگوید نظامهای دموکراتیک میتوانند بر مردم زورگویی کنند زیرا مبنای دموکراسی چیزی جز منافع مادی نیست و اگر منافع مادی سلطهگران اقتضا کند جنایت هم میکنند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مردمسالاری دینی که در ایران حاکم است، به گونهای است که به هیچ کشوری ظلم نمیشود، عنوان کرد: قدرت نظام ما در منطقه بینظیر است ولی به هیچ کشوری از کشورهای مظلوم ظلم نشده است.
وی ادامه داد: نقد دموکراسی به منزله نقد مردمسالاری دینی نیست، بین نظام ما که مردمسالاری دینی است، با دموکراسی به معنای غربی کلمه، تفاوت وجود دارد، قید اسلامی که در مردمسالاری دینی مستتر است، سبب شده که از معایب دموکراسی جلوگیری شود، افلاطون یکی از ایرادها به دموکراسی را این مسئله میداند که سرنوشت جامعه بازیچه هوس توده مردم میشود و توده مردم از داوری درستی برخوردار نیستند زیرا با انگیزه تعصبات داوری میکنند.
پناهیان اضافه کرد: آمار بسیاری از نقد دموکراسی در بیان اندیشمندان غربی وجود دارد به طور مثال کانت میگوید دموکراسی بدترین نوع دیکتاتوری است و حساب دموکراسی را از دیکتاتوری جدا نمیکند، اشپینگلر نیز میگوید انتخابات معنای اولیه خود را در دموکراسی از دست میدهد زیرا مردم گرفتار قدرتهای جدید یعنی رهبران احزاب میشوند و آنها عقاید خود را بر مردم تحمیل میکنند.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: دموکراسی به دنبال این است که مردم بر سرنوشت خود حاکم شوند ولی اینکه چگونه میتوان این کار را انجام داد یک سوال بزرگ و پاسخ داده نشده است، کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان و فرانسه خود را داعیهدار دموکراسی میدانند و البته نوع دموکراسی این کشورها متفاوت است ولی متأسفانه برخی اندیشمندان ما در داخل کشور بسیار عوامانه چشم خود را میبندند و از کلمه دموکراسی به طور چشم بسته دفاع میکنند و مجال هم نمیدهند که بپرسیم شما کدام دموکراسی را مدنظر دارید؟ زیرا برای دموکراسی انواع مختلفی وجود دارد.
وی افزود: با تمام عیوبی که اندیشمندان غربی برای دموکراسی برمیشمارند میتوان گفت در دیکتاتوری مردم میدانند که با چه کسی طرف هستند و ظلم آشکار را میبینند ولی در دموکراسی، ظالمان پشت پرده هستند و ما نمیدانیم چه کسی ظلم و نفوذ میکند و چه کسی پشت پرده افکار عمومی را به رأی دادن به یک فرد وادار میکند؛ به طوری که جنبش والاستریت به همین دلیل شکست خورد که نمیدانستند باید یقه چه کسی را بگیرند.
پناهیان گفت: بیتردید اگر جوامع غربی از دیکتاتوری آشکار برخوردار بودند، تاکنون دیکتاتوری آنها ساقط شده بود ولی در حال حاضر دچار دیکتاتوری پنهان هستند، تقریباً 100 سال از دیکتاتوری اروپا میگذرد که پشت پرده آن هم صهیونیستها هستند، چرا مردم در اروپا به هر کسی که رأی میدهند مورد تأیید صهیونیستهاست؟ اینها معایب دموکراسی است که میگویند مردم را در جریان رأی دادن فریب میدهیم و با عوامفریبی مردم از سوی قدرتها و باندهای تبهکاری آرای آنها را به سمت خود میکشانیم.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این مسائل در کشورهایی که حزبی هستند به صورت سازمانیافته انجام میشود که مردم از ترس روی کار نیامدن یک حزب به حزب دیگر رأی میدهند و پس از آن هم پشیمان میشوند ولی راه چارهای ندارند به طوری که دموکراسی در غرب نه تنها یک دیکتاتوری پنهان بلکه یک دیکتاتوری بادوام است.
وی تأکید کرد: برای جلوگیری از معایب دموکراسی مردم باید آنقدر هوشمند باشند و از احزاب فریب بخورند تا به خودشان بیایند و نگذارند آرای انتخابات از سوی قدرتها تعیین شود ولی در مردمسالاری دینی جلوی فریبکاریها گرفته میشود
پناهیان عنوان کرد: حسن دموکراسی رشد مردم و عیب آن فریب مردم است ولی باید ببینیم ساختارهای حکومتی اجازه رشد به مردم را میدهند یا خیر، اگر اینگونه باشد و مردم اجازه رشد داشته باشند محاسن دموکراسی بر معایب آن غلبه میکند، در مردمسالاری دینی برخی قوانین سبب جلوگیری از فریب مردم میشود.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امر ولایت امری است که با نظارت عالیه با ابزاری مانند شورای نگهبان اجازه بسیاری از فریبها و زورگوییها را نمیدهد که این مسئله در کشورهای غربی وجود ندارد، مردم در جامعه دموکراتیک ممکن است اشتباه کنند ولی نباید از یک اشتباه به یک اشتباه دیگر بیفتند و قوانین جامعه ما تا حدی به این سمت حرکت کرده است به طور مثال اجازه استفاده از ثروت در تبلیغات داده نمیشود البته در تبلیغات از پول استفاده میشود و برخی قوانین به هیچ وجه عملیاتی نمیشود و مردم نمیدانند چه کسی به کاندیدا کمک میکند و مشخص نمیشود پولها از کجا میآید.
وی گفت: نکته دیگری که در قوانین ما وجود دارد تشخیص صلاحیتهاست که از سوی فقها صورت میگیرد و مطمئنتر از قوانین غرب است، نکته بعد نیز این است که یک فصلالخطاب وجود دارد که اگر برخی بازیگردانان بخواهند خلاف کنند، از تخلف آنها جلوگیری میشود مانند آنچه در سال 88 رخ داد و رهبری حکیم جمهوری اسلامی جلوی سنت باطلهای را گرفتند که در غیر این صورت همین رئیس جمهوری کنونی ما نیز انتخاب نمیشود. بنابراین نقش ولایت در کنترل جامعه به سمت مردمسالاری حقیقی نقشی اساسی است.
پناهیان خاطرنشان کرد: برخی ساختارها در جامعه ما محاسن دموکراسی را افزایش داده است به طور مثال در جوامع غربی آرا به سمت صهیونیستهاست در حالی که مردم با صهیونیستها ضدیت دارند ولی این فریب، یک دیکتاتوری آشکار است که در جامعهای به واسطه قوانین و هوشیاری مردم هیچ وقت قدرتهای سلطه در جهان نمیتوانند حرف اول را در دموکراسی ما بزنند.
وی افزود: آنها جنبشهای رنگی را پیشبینی کردند که هرج و مرج مدنی ایجاد میکنند تا دموکراسی از قوانین خود کوتاه بیایند و تسلیم شود که این وضعیت نیز در جامعه ما کنترل شده است ولی قوانین تا حدودی میتواند جلوی آسیبهای دموکراسی را بگیرد و از آن به بعد برعهده مردم است.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: یکی از منکراتی که در جامعه ما به معروف تبدیل شده و باید علیه این منکر فریاد بزنیم، وضع مطبوعات است که مطبوعات حزبی در جامعه به شدت زشتی پراکنده میکند و گناهشان از بیحجابیها و عرقخوریها بیشتر است، زمانی که روزنامهای به تحریک افکار عمومی میپردازد کدام دادگاه جلوی آن را میگیرد؟
پناهیان اضافه کرد: روزنامهها در کشور ما آزاد هستند که با تهمت، بدی افراد مقابل جناح خود را بیان میکنند ولی باید از این آلودگی شدید جلوگیری شود زیرا این مسائل عین خباثت است که روزنامهها خوبی فرد مقابل خود را بیان نکنند. بنابراین مردم نباید فریب این روشها را بخورند، مردم نباید جناحی قضاوت کنند.
وی ادامه داد: برخی سیاستگذاران ما نیز تا حد نامطلوبی از ادب سیاسی برخوردار نیستند، مناظره چه حقیقتی جز قدرت تیکهپرانی را بیان میکند؟ داوری در زمین مناظره نیست که اگر بداخلاقی شد مناظره را قطع کند، بنابراین کار به قضاوتهای غیرصحیح کشیده میشود و در این زمان فقط میتوان از مردم تقاضا کرد که هوشیار باشند و براساس بررسیهای دقیق و آگاه انتخاب کنند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: در حال حاضر برخی با بازی مظلومنمایی و برخی با بازی افشاگری میتوانند رأی بیاورند که هر دو غلط است و ما گاهی انتخاباتمان دستخوش این بازیها میشود، باید هر کسی که بهترین برنامه را دارد رأی بیاورد، اینکه نام برخی ورزشکاران و هنرمندان محبوب را بیاورند عوامفریبی است، انتخابات باید براساس شایستگیها صورت گیرد.
پناهیان با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی تا حدودی با قوانین از آسیبهای دموکراسی پیشگیری کرده است، گفت: مردم باید بدانند که عرصه سیاست عرصه پیچیدهای است، من به عنوان یک طلبه از صدا و سیما تقاضا میکنم که به عرصههای اخلاقی بیشتر بپردازند و اجازه ندهند که با سکوتشان منکرها به معروف و حتی معروفها به منکر تبدیل شود.
وی با تأکید بر اینکه نمیتوان عرصه سیاست را به حرافها سپرد، اظهار داشت: صدا و سیما میتواند از این کار جلوگیری کند، قراردادی که امروز منعقد میشود و با تغییر دولت نیز نمیتوان آن را تغییر داد، چه پدری از مردم درمیآورد؟ جلوگیری از پیشرفت کشور حداقل آسیبهای دموکراسی است زیرا مردم درگیر منازعات سیاسی میشوند و این منازعات سبب میشود که کشور پیشرفت نکند.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: رؤسای برخی صنایع با انتخابات تغییر میکند یعنی این صنایع سیاسی هستند و اتفاقاً پیشرفتی هم ندارند، بیثباتی که دموکراسی بداخلاق فراهم میکند، به جامعه آسیب میزند و نباید اجازه داد غوغاسالارها و جوسازها به میدان بیایند و میدان را از دست مردم بگیرند.
وی با بیان اینکه مهمترین آسیبهای دموکراسی با هوشیاری مردم قابل جلوگیری است، گفت: برخی فکر میکنند جوسازی علیه صدا و سیما رأیآور است ولی صدا و سیما باید جلوی جوسازی را بگیرد و اگر کسی خواست با لودگی و تیکهپرانی و تحریک عواطف مردم رأیآوری کند، صدا و سیما باید جلوی او بایستد.
پناهیان ادامه داد: آنچه موجب شد در مدت 2 هفته مردمی که منتظر امام حسین (ع) بودند تبدیل به قاتلان وی شوند و طرفداران امام نیز ساکت بمانند، شایعه حمله لشکریان یزید بود یعنی مردم را از جنگ ترساندند در حالی که یزید لشکری برای جنگ با عراقیها نداشت، مردم را میتوان با شایعه یک جنگ موهوم ترساند و آنها را به قاتلان امام حسین (ع) تبدیل کرد.
وی افزود: گاهی در جامعه رأی دادنها اینگونه است یعنی فرد میبیند که خودش رأی نمیآورد بنابراین از فرد دیگری یک لولو میسازد تا آن فرد نیز رأی نیاورد و این اتفاق افتاده است؛ به طوری که پس از دولت سازندگی، مردم را ترساندند و دولت اصلاحات روی کار آمد که همان روش را ادامه داد، اینها فریبهایی است که در جامعه اتفاق افتاده است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر مردم از ضرری میترسند، باید آن ضرر حقیقی باشد. اگر مردم از کسی طرفداری میکنند باید این طرفداری واقعی باشد، مردم هر کجا که اقدام به عمل صحیح و روشنبینانه کنند تمام خلعها پر میشود و امیدواریم مردم ما همواره مردمی باشند که لایق ظهور حضرت ولیعصر (ع) هستند.
پناهیان اظهار داشت: بالاترین جنایات را انجام دادند که انتخابات ما بیحرمت شود ولی انتخابات هیچ تکانی نخورد و حتی آن افرادی که میخواستند انتخابات را زیر سوال ببرند
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13960111143003 [pdate] => 13960111143003 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 6 [cat_id] => 1 [sec_id] => 109 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 595894 [title] => با خوی کاخنشینی به اقتصاد مقاومتی نمیرسیم [pdate] => 13960119112557 [service_id] => 11 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 595894 [title] => با خوی کاخنشینی به اقتصاد مقاومتی نمیرسیم [pdate] => 13960119112557 [service_id] => 11 [rutitr] => رضاقلی در نماز جمعه احمدآباد: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => نماز جمعه [id] => 1556899 [tag_id] => 1178 ) [1] => Array ( [tag] => امام حسین [id] => 1556900 [tag_id] => 2248 ) [2] => Array ( [tag] => نماز [id] => 1556901 [tag_id] => 1185 ) [3] => Array ( [tag] => پناهیان [id] => 1556902 [tag_id] => 3082 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( [0] => Array ( [comment_id] => 331910 [cid] => 594438 [comment_name] => [comment_mail] => [comment_message] => استفاده بردیم از بیانات استاد بزرگوار خداوند حفظشان کند [comment_date] => 13960112072618 [comment_ip] => 171509907 [comment_status] => P [comment_lang] => FA [changeby] => سمانه سلماني [cat_id] => 0 [parent_id] => 0 [answer] => [is_replied] => [replied_by] => [rdate] => 0 [reply_message] => [most_like] => Y [membership_id] => 0 [answer_by] => [answer_date] => 0 [country_short] => - [country_long] => - ) ) [comments_stats] => Array ( [N] => 1 [P] => 1 ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا پناهیان در گردهمایی فعالان فرهنگی قزوین بابیان اینکه باید به سؤالات مختلفی ازجمله علت ولایت گریزی، اینکه چرا برخی از مذهبیون انقلابی نیستند و یا با ابزار مذهب به مقابله با انقلاب میروند پاسخ دهیم اظهار کرد: پاسخی که میتواند بهعنوان مهمترین راهبرد در جواب تمامی سؤالات داد درک مفهوم راحتطلبی و آفات آن است.
وی افزود: کسی که راحتطلبی را برگزیند بهمرور به سمت غیرانقلابی بودن سوق پیدا خواهد کرد؛ لذا مهمترین ویژگی افراد غیرانقلابی راحتطلبی و عافیتطلبی است.
حجتالاسلام پناهیان تصریح کرد: کسانی که به سمت راحتطلبی میروند مهمترین درس عاشورا را مذاکره میدانند؛ لذا برای مقابله با آفات راحتطلبی چون شهوترانی و ابتذال باید به سمت مقابله با آن پیش رفت.
این محقق برجسته کشور اعلام کرد: بهترین زمان برای مقابله با راحتطلبی در دوران تربیتی هفت تا چهارده سال است؛ ازاینرو کسانی که میخواهند فرزندانشان سختکوش و قوی شوند باید این سن حساس را از دست ندهند.
اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تفاوت انتظار تحولآفرین با انتظار راحت طلبانه در همین نکته است چراکه منتظران واقعی سختکوش هستند و خود را برای ظهور امام زمان مهیا و آماده میکنند.
حجتالاسلام پناهیان ترویج خط مقاومت و شهدا را قیام علیه عافیتطلبی برشمرد و گفت: راه شهادت نقطه مقابل فرهنگ راحتطلبی است؛ ازاینرو رزمندگان در جبهههای حق علیه باطل قرار گرفتند، خود را بهسختی انداختند تا در مسیر انقلابی گری پخته و آماده شوند.
این محقق با تأکید بر اینکه ریشه ولایت گریزی عافیتطلبی است بیان کرد: هیئت انقلابی و جبهه نیروهای انقلابی باید با کنار گذاشتن عافیتطلبی در این مسیر پویا بوده و بدانند مهمترین مصداق عافیتطلبی در بین نیروهای انقلابی تشکیلاتی نبودن آن است.
وی اضافه کرد: باید در مسیر انقلاب خود را بهزحمت انداخت و با تغییر در سبک زندگی خود یک انقلابی ریسکپذیر بود.
این کارشناس مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: تشکیلاتی عمل کردن موجب خواهد شد آحاد مردم در کنار هم به فعالیت بپردازند و جلوی فساد را بگیرند؛ در چنین جامعهای انقلابیها خود سدی در مقابل فساد هستند نه اینکه از دیگران بخواهند که جلوی فساد را بگیرند.
پناهيان با اشاره به اینکه دوران دفاع مقدس اردویی پرزحمت از جانب خداوند برای ما بود تا درنتیجه آن انقلابیون پخته شوند گفت: در این دوران ملت راحتطلبی را کنار گذاشت اما برخی با نامردی تمام جلوی ترویج چنین تفکری را گرفتند؛ البته در حال حاضر جبهه فرهنگی نیروهای انقلاب اسلامی پایکار آمده تا با کنار گذاشتن عافیتطلبی و پذیرش سختیهای معقولی چون تشکیلاتی عمل کردن وارد صحنه عمل برای پیشبرد انقلاب اسلامی شود.
یادآور می شود، گردهمایی سالانه فعالان فرهنگی استان قزوین با حضور مسئولان و دستاندرکاران عرصههای مختلف فرهنگی استان در سالن اجتماعات شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان قزوین روز گذشته جمعه 7 اردیبهشت ماه برگزار شد.
[snews] => [bimg] => 265677_807.jpg [tmpl] => [sdate] => 13970208141850 [pdate] => 13970208141435 [udate] => 0 [sendby] => a.gol [publishby] => a.gol [updateby] => [service_id] => 4 [cat_id] => 13 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 732462 [title] => پیشنهادی برای نحوه حضور دانشآموزان متأهل در مدارس [pdate] => 13970927104844 [service_id] => 4 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 732462 [title] => پیشنهادی برای نحوه حضور دانشآموزان متأهل در مدارس [pdate] => 13970927104844 [service_id] => 4 [rutitr] => طاهره همیز تشریح کرد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [view_images] => Array ( [bimg] => /files/fa/news/1397/2/8/265677_807.jpg ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => پناهیان [id] => 1835364 [tag_id] => 3082 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1