کد خبر:۱۱۱۲۴۶
با ناس و فلق بيشتر آشنا شويم!
روایت است از رسول اكرم (ص) كه فرمود: هركس سورههای فلق و ناس را بخواند، گویی تمامی كتابهایی آسمانی را كه خداوند (از آدم تا خاتم) بر پیامبران خود نازل كرده است، خوانده است! و نیز فرمود: سوره فلق برترین سوره قرآن است.
گروه معارف«خبرگزاري دانشجو»؛ فلق به اتفاق سوره ناس و دوسوره دیگر به نام های اخلاص و کافرون ، كه همگی سرآغاز مشتركی دارند مجموعه چهار قل را تشكیل میدهند.
این مجموعه ، از آسمان به زمین آمدهاند تا به انسان گفتنیترین گفتنیها ، وبه عبارتی اساسیترین و ضروریترین و حیاتیترین گفتنیها را بر زبان جسم و جان ما جاری و حاكم كنند.
آنان آمدهاند اساسیترین دستور زبان و منطق را به مابیاموزند و حیاتیترین جمله هستی را ورد جان و زبان آدمی کنند.
چرا باید به رب فلق و رب ناس پناه ببریم ؟
هر آنچه مخلوق خداوند است ، میتواند دشمن و مایه شرّ آدمی باشد ؛ از پدر و مادر ، زن و فرزند ، اقوام و آشنایان و دوستان و حتی از نفس آدمی گرفته تا كوه و درخت و در و دشت و جنگل و آسمان و ستارگان و خلاصه یكایك آفریدههای خداوند ، همه و همه - از آن جهت كه مخلوقاند - میتوانند دشمن ما باشند و این نگهبانان قرآن (سور قرآن ) هستند كه ما را از چنگال یكایك آنها و حتی از شرّ خودمان و در یك كلام، از شرّ ماخلق رها می سازند و در پناه ربالفلق در می آورند .
این سور آدمی را مورد خطاب قرار داده و می گویند : : " شما گمان میكنید كه فقط مار و عقرب ، دشمنان شما هستند ، درحالیكه هر چیزی میتواند دشمن فوقالعاده خطرناكی برای آدمی به حساب آید .
در جایی دیگر می گویند : بدون انس با ما و بیآنكه ما را در قلب خود جای دهید و بر فكر و ذكر خود حاكم كنید ، چگونه در این دنیای سراسر شرّ ، روزگار میگذرانید و در جهانی كه از شرّ یكایك پدیدههای آن باید به ربالفلق پناه برید ، زندگی می کنید ؟!
استفاده وسواس در مورد شیطان به این معنا می باشد که ؛ گویی شیطان بی سرو صدا و آرام به سراغ طعمه خود می رود و آهسته و مخفیانه با او سخن گفته و هدف هایی را پی ریزی می کند
سفارشی از معصومین!
روایت است از رسول اكرم(ص) كه فرمود: " هركس سورههای فلق و ناس را بخواند ، گویی تمامی كتابهایی آسمانی را كه خداوند (از آدم تا خاتم) بر پیامبران خود نازل كرده است ، خوانده است ! (مجمعالبیان، ج 5/ص567؛ المیزان ، ج 20 /ص 551) و نیز فرمود : سوره فلق برترین سوره قرآن است .( مخزنالعرفان ، ج4/ص357)
دو سوره ناس و فلق" معوّذتان یا معوّذتین" نامیده می شوند ؛ زیرا از ویژگی های این دو سوره ، این است که با خواندن این دو سوره می توان خود یا کس دیگری را " تعویذ" کرد؛ تعویذ به معنای در پناه قراردادن ، دفع شر کردن و حفظ نمودن از بلایی می باشد .
خنّاس
" خناس" صیغه مبالغه از ماده " خُنوس" است . خنوس به معنای « پنهان شدن بعد از آشکاری و نیز به معنای عقب رفتن و کناره گیری کردن » بیان شده است . (طبرسی / ج 10 / ص225)
در روایت آمده است که : شیطان بینی خود را بر قلب انسان می گذارد ( به سراغ انسان می آید)، ولی وقتی این انسان به یاد خدا افتاد ، خود را عقب می کشد و مخفی می شود :" فاذا ذکر الله خَنسَ "(علل الشرایع/ ص 125) ؛ لذا شیطان نیز خنّاس نامیده شده است .
پس در یک جمع بندی کلی ، خنّاس را می توان " بسیار کناره گیری کننده و عقب رونده یا بسیار مخفی شونده و " وسواس خناس" یعنی " آن که آهسته و بی سر و صدا و بدون جلب توجه به سراغ انسان می آید و با او سخن می گوید و بسیار مخفی می شود و عقب می نشیند ."
روایت است از رسول اكرم (ص) كه فرمود: " هركس سورههای فلق و ناس را بخواند ، گویی تمامی كتابهایی آسمانی را كه خداوند (از آدم تا خاتم) بر پیامبران خود نازل كرده است ، خوانده است ! و نیز فرمود : سوره فلق برترین سوره قرآن است.
از جمله ویژگی هایی که برای این دو سوره ، در روایت ذکر شده است، دفع بعضی از شرور و آفات است .
برای مثال در روایتی از امام باقر علیه السلام، چنین نقل شده است :
رسول اکرم صلی الله علیه و آله به بیماری سختی مبتلا شده بودند و از درد شدیدی رنج می بردند، جبرائیل و میکائیل علیهماالسلام، به خدمت ایشان آمدند جبرائیل بالای سر آن حضرت و میکائیل پایین پای ایشان نشستند . آن گاه جبرائیل با " قل اعوذ برب الفلق" و میکائیل با " قل اعوذ برب الناس" آن حضرت را تعویذ کردند .(طبرسی / ج 10 / ص 560) یعنی برای دفع شر از آن حضرت ، این دو سوره را برایشان خواندند.
و نیز نقل کرده اند که رسول اکرم (ص) بعد از این که، کسی درصدد سحر کردن ایشان برمی آمد ، خود را با این دو سوره " تعویذ " می کردند و نیز دو فرزند دلبند خود ، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را نیز با این دو سوره تعویذ می نمودند .( ابن منظور /ج 3 / ص 251)
وسواس ، یوسوس
" وسوسه " یعنی سخن گفتن پنهانی .
وسواس به معنای صدای آهسته صیاد و سگ های[او] و به طور کلی هر صدای پنهان و آهسته ای را شامل می شود .
این نکته نیز قابل ذکر است که ؛صدای ظریف زیور آلات را نیز " وسواس" می گویند . ( زبیدی / ج 9 / ص 31 ).
پس " وسواس" در معنای وصفی ؛ یعنی کسی وچیزی که صدای آهسته دارد و بی سر و صدا حرف می زند و کار خود را انجام می دهد .
استفاده وسواس در مورد شیطان به این معنا می باشد که ؛ گویی شیطان بی سرو صدا و آرام به سراغ طعمه خود می رود و آهسته و مخفیانه با او سخن گفته و هدف هایی را پی ریزی می کند .
معنای " یوسوس " نیز آهسته و بی سر و صدا سخن گفتن می باشد.
منابع:
1- قرآن کریم
2- مجمع البیان علوم القرآن. ابوعلی فضل بن الحسن الطبرسی
3
- معجم الفاظ القرآن الکریم ، مجمع اللغة العربیة قاهره ، محمود شلتوت و دیگران
4- المیزان فی تفسیر القرآن ، محمد حسین طباطبائی
5- مقاله ؛ "دکتر حمیدرضا مستفید"، مجله گلستان قرآن.
/انتهاي پيام/
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.