به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی سلاجقه در اولین نشست هماندیشی مدیریت و پیشگیری قاچاق گونههای حیات وحش اظهارداشت: با مشارکت مردم و همکاری سازمان حفاظت محیط، زیست قوه قضائیه و فراجا مقابله با قاچاق حیات وحش صورت میگیرد.
وی افزود: انسان اشرف مخلوقات است، ولی گاهی خود را صاحب مخلوقات تلقی میکند و هر آنچه که خداوند خلقت کرده دادخواه اصلی آن سازمان حفاظت محیط زیست است و برای این دادخواهی ما شهدا و جانبازان بسیاری تقدیم کردهایم.
سلاجقه بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست قصوری در قیمت گذاری و ارزش گذاری دادههای محیط زیستی داشته است و زمانی که چرخه حیات را نگاه میکنیم و جایگاه همه مخلوقات را در نظر میگیریم متوجه میشویم واقعاً این دادههای محیط زیستی بسیار ارزشمند است، به طوری که حتی نمیتوان هیچ قیمتی بر آن نهاد.
وی خاطر نشان کرد: ۳۵۰۰ نفر دار یگان حفاظت محیط زیست با حداقل تجهیزات مشغول فعالیت هستند البته در دولت مردمی تلاش کردیم از حداکثر ظرفیتها استفاده کنیم و تجهیزات بیشتری به این عزیزان اختصاص دهیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استفاده از توان پهپادی کشور و سنجش از راه دور همچنین ظرفیتهایی که میتواند محیط زیست کشور را نجات دهد ما پیگیر این موضوعها هستیم.
وی بیان داشت: نیروی انتظامی و قوه قضائیه همکاریهای خود را در مقابل با جرایم مربوط به حوزه محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست داشتهاند.
سلاجقه افزود: محیط زیست کشور باید حمایت شود تنوع زیستی کشور در معرض خطر است تغییر اقلیم خطر بزرگی برای محیط زیست ایران محسوب میشود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سودجویان به محیط زیست کشور دستاندازی میکنند و شرایط اقتصادی زمانی که با مشکل مواجه میشود اولین تأثیر آن در حوزه محیط زیست است.
وی افزود: ۸۰۰۰ گونه پوشش گیاهی در ایران داریم که بسیار حائز اهمیت است و سهم مهمی در اقتصاد و سلامت کشور میتواند داشته باشد متأسفانه جاه طلبانی به موضوع حیات وحش به صورت تفننی نگاه میکنند در حوزه قاچاق و نگهداری حیوانات اقدام میکنند.
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست گفت: سالانه ١٢ تا ١٧ صدم اعتبارات کشور به بخش محیطزیست اختصاص مییابد که با توجه به گستردگی این حوزه و شرایط آن، بسیار ناچیز است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری تاس، ماکسیم کولِسنیکوف، یکی از مدیران وزارت توسعه اقتصادی روسیه روز سه شنبه در یک میزگرد اعلام کرد که این کشور قصد دارد حداقل تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۱۵۰ هزار خودروی برقی تولید کند.
وی گفت: ما پیش بینی میکنیم تا سال ۲۰۳۰ تولید سالانه خودروی الکتریکی حداقل به ۱۵۰۰۰۰ دستگاه برسد.
این مقام روسیه همچنین خبر داد که سهم خودروهای برقی ممکن است به ۱۰ درصد از مجموع وسایل نقلیه تولید شده در این کشور برسد.
وی در ادامه افزود: ما معتقدیم که اجرای این مفهوم (توسعه تولید و استفاده از حمل و نقل برقی در روسیه) امکان ایجاد یک بخش جدید فن آوری در این کشور و تولید اتومبیلهای الکتریکی با سهم حداقل ۱۰ درصد از کل تولید وسایل نقلیه تا سال ۲۰۳۰ را فراهم میکند.
کولسنیکوف گفت: این وزارتخانه پیشنویس مفهوم توسعه تولید و استفاده از حمل و نقل الکتریکی را در روسیه تهیه و برای تصویب ارائه کرده است.
وی افزود: هزینه اجرای این طرح حدود ۸۵۰ میلیارد روبل (۱۱.۵ میلیارد دلار) تخمین زده شده است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اواسط تیرماه امسال مدیرعامل شرکت عمران پردیس از صدور مجوز زیست محیطی مترو این شهر خبر داده و گفته بود: به زودی عملیات اجرایی این پروژه ملی آغاز خواهد شد.
در نامه عیسی کلانتری به وزیر سابق راه و شهرسازی با موضوع موافقت با اجرای طرح قطار برقی تهران-پردیس آمده است؛
«در راستای صدور مجوز زیست محیطی قطار برقی تهران-پردیس به استحضار میرساند با عنایت به تصمیمات کمیته ارزیابی شرع عملیات اجرایی طرح مذکور با رعایت شروط اعلامی دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان متبوع نامه شماره ۱۴۰۰/۴۳۰/۱۲۱۷۵ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۷ و نیز الزامات مدنظر دفتر برنامهری کلان آب و آبفای وزارت نیرو از نظر این سازمان بلامانع است.
لازم به ذکر است نظارت بر حسن اجرای ضوابط زیست محیطی لازمالرعایه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیازمند ارائه برنامه زیست محیطی (EMP) توسط مجری و تایید آن توسط سازمان خواهد بود که انتظار دارد موضوع به مجری طرح تاکید و ابلاغ شود.»
به گزارش تسنیم، اوایل اسفند ماه سال گذشته مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران پردیس از کلنگزنی مترو این شهر در ۲۰ اسفند امسال خبر داده و گفته بود: به جز ۷۰۰ متر تمام خط ۲۵ کیلیومتر مترو پردیس از زیرزمین عبور میکند.
مهدی هدایت با یادآوری اینکه ساخت مترو پردیس یکی از آرزوهای دیرینه مردم این شهر بوده است، اظهار کرد: مترو پردیس ۲۰ اسفند امسال کلنگزنی خواهد شد و اکنون کار تجهیز کارگاه این پروژه در حال انجام است.
وی با بیان اینکه طول مترو پردیس حدود ۲۵ کیلومتر است، افزود: با ساخت مترو پردیس طی ۴ سال، زمان سفر از تهران به پردیس و بالعکس به ۱۷ دقیقه کاهش مییابد. بزرگترین تونل ریلی کشور در این مسیر است کل این پروژه ۲۵ کیلومتری از زیر زمین عبور میکند به غیر از ۷۰۰ متر آن که پل است. این ۷۰۰ متر بالای شهر جاجرود است که از طریق پل قطار مترو از روی آن عبور خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: مترو پردیس برای استانهای مازندران و گلستان نیز تاثیر بسیار بالایی دارد و باعث میشود تا مردم ماشینهای خود را در مجتمع ایستگاهی مترو پردیس پارک کنند و از مترو سراسری تهران استفاده کنند. با بهره برداری از مترو پردیس از حجم ورودی خودروهای استانهای گلستان مازندران و شهرهای شمال شرقی به تهران کاسته شده و خیلی از سفرهای غیرضروری را حذف میکند.
هدایت افزود: اخذ مجوزهای مربوطه برای ساخت مترو پردیس از سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.
با آنکه ۵۲ روز از صدور مجوز زیست محیطی مترو پردیس میگذرد که عملیاتی اجرایی این پروژه هنوز آغاز نشده است. مشخص نیست دلیل تاخیر در کلنگزنی این پروژه ملی چیست؟ به نظر میرسد شروط اشاره شده در نامه عیسی کلانتری یکی از موانع شروع عملیات اجرایی متور پردیس باشد.
اوایل مردادماه امسال رضا اقتدار مدیرکل دفتر زیستگاههای سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شروط این سازمان برای احداث مترو تهران پردیس به تسنیم گفته بود: یکی از مواردی که در زمینه اجرای طرح قطار شهری تهران پردیس وجود دارد، تداخل ۲۰۰ متری این طرح با پارک ملی خجیر است، البته لزومی ندارد که جلوی اجرای آن را بگیریم و متوقف کنیم، خودمان در سازمان محیط زیست بررسیهای لازم را برای اجرای این طرح انجام داده و سپس برای آن مجوز صادر کردهایم.
وی افزود: پارک ملی خجیر نقاط مختلفی دارد، همه جای پارک ملی به لحاظ حساسیت زیستگاهی، یکسان نیست، بخشهایی در پارک ملی داریم که براساس طرح مطالعاتی، میتواند فعالیت تفرجگاهی نیز در آن انجام شود، یعنی اینکه مردم میتوانند در آن تفریح کنند، اما از جاهایی، صرفا میبایست حفاظتهای زیستمحیطی صورت گیرد و از برخی نقاط پارک ملی خجیر نیز میتوان بهرهبرداری پایدار انجام داد.
مدیرکل دفتر زیستگاههای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تداخل طرح قطار شهری تهران پردیس با پارک ملی خجیر، بیش از ۲۰۰ متر است، تصریح کرد: این ۲۰۰ متر از پارک ملی خجیر، دقیقا در حاشیهای از پارک ملی قرار گرفته که ساختوسازهای مسکونی نیز انجام شده است، این طرح، بالاجبار در این محدوده با پارک ملی خجیر تداخل پیدا کرده است، چون باید این مترو، عرض روخانه جاجرود را طی کند و به سمت پارک ملی خجیر هدایت شود، در سمت دیگر، با پارک ملی خجیر تداخل پیدا میکند، البته مابقی کل مسیر قطار شهری تهران پردیس به صورت زیرزمینی است.
اقتدار تأکید کرد: تداخل متروی تهران پردیس با پارک ملی خجیر، بیش از ۲۰۰ متر است، به طوری که فقط ۲۰۰ متر آن به صورت روزمینی از پارک ملی عبور میکند و مابقی مسیر نیز زیرزمینی است.
وی اضافه کرد: در نقطهای که متروی تهران پردیس به صورت روزمینی از پارک ملی خجیر عبور میکند، تونل احداث میشود و از کنار رودخانه جاجرود وارد زیر زمین میشود و تا پردیس ادامه مییابد، در ضمن در طول مسیر، ایستگاهی طراحی نشده که از پارک ملی سر درآورد و علت هم این است که نقطه سکونتگاهی وجود ندارد، این طور نیست که رفت و آمدی صورت گیرد و ایستگاه اتوبوسرانی و یا تاکسیرانی طراحی شود.
مدیرکل دفتر زیستگاههای سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جزئیاتی از قرارگیری ایستگاههای مترو تهران پردیس، اظهار کرد: ایستگاه مبدأ و مقصد قطار شهری تهران پردیس، شهرهای تهران و پردیس است.
اقتدار با اشاره به قطع ۵۰۰ درخت در پارک ملی خجیر به واسطه اجرای طرح قطار شهری تهران پردیس، گفت: موضوع از این قرار است که یکی از شهرداریهای نواحی، به صورت غیرمجاز، گونههای غیربومی و مهاجم را در محدوه پارک ملی خجیر کاشته است که مساحتی حدود ۱۲۰۰ هکتار را شامل میشود.
وی اضافه کرد: سازمان بازرسی کل کشور دستور داده که این درختها را از شهرداری پس بگیریم، این درختها از گونههای غیربومی، در بخشهایی به صورت لچکی کاشته شده است، طبق قانون نیز کاشت گونه غیربومی در پارکهای ملی و عرصههای طبیعی ملی ممنوع است.
مدیرکل دفتر زیستگاههای سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بنابراین، اینکه گفته میشود با احداث مترو تهران پردیس، ۵۰۰ درخت قطع میشود، این طور نیست، بلکه ۵۰۰ درخت بومی قطع نمیشود، اینها غیربومی است و قرار هم نیست قطع شود، بلکه پیمانکار طرح نیز شرکتی را به ما معرفی کرده که قرار شده این گونههای غیربومی را با جابهجایی، در مکانهای دیگری، غیر از عرصههای طبیعی پارکهای ملی بکارند.
اقتدار ادامه داد: علیرغم اینکه این گونهها، غیربومی و سوزنیبرگ است، طبق ارزیابیهایمان، اعلام کردهایم که این درخت ها، جابهجا شوند، یعنی شرکت به ما اعلام کرده که تا ۷۰ درصد این درختها را حفظ و به نقطهای که محیط زیست میگوید، منتقل میکند، این درخت ها، در محدودههای شهری قابلیت کاشت دارد، اما در محدوده جاجرود نمیتوانند این درختان را بکارند، حتی میتوانند این درختان را در پارک پردیسان تهران نیز بکارند.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات زیستمحیطی طرح مترو تهران پردیس مدیریت منابع خاک مازاد است، اضافه کرد:مشکل عمده این طرح این است که دستگاه حفاری تونل، حجم عظیمی از خاک را هنگام حفاری از زیر زمین جابهجا میکند، موقعی که این خاک از زیر زمین خارج میشود، باید در جایی دپو شود که در حوضه منابع آبی و منابع سیلخیز منطقه نباشد تا خدایی ناکرده، موجب تهدید منابع آب نشود، زیرا در این صورت موجب بروز سیل و یا تهدیدات دیگری خواهد شد؛ بنابراین، در گزارش ارزیابی زیستمحیطی، با نظر مشاور، نقطهای برای دپوی این خاک مشخص شده است.
اقتدار افزود: یکی دیگر از مشکلات این طرح این بود که، مجری باید مجوز آب منطقهای را هم کسب میکرد، وقتی این دستگاه حفار، زیر زمین کار میکند، موجب انحراف آبهای زیرزمینی خواهد شد، تا جایی که بنده خبر دارم، پیگیر بودند مجوز آب منطقهای را هم کسب کنند.
وی اظهار کرد: وقتی مجری طرح، این موارد را به کمیته ارزیابی زیستمحیطی ارائه میدهد، این کمیته نیز براساس اطلاعات، مستندات و مجوزهایی که صادر میشود، مجوز نهایی را صادر میکند، ما نیز نامهای به دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست ارسال و نظرات خودمان را راجعبه طرح اعلام کردهایم، کمیته ارزیابی نیز پس از جمعآوری مستندات و مجوزها از تمام دفاتر، مجوز نهایی را صادر میکند.
مدیرکل دفتر زیستگاههای سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از شروط این سازمان برای اجرای طرح متروی تهران پردیس را احداث ابنیه کارگاهی به صورت موقت و استقرار را فقط در محدوده ۲۰۰ متر از پارک ملی خجیر دانست و گفت: به مجری طرح اعلام کردهایم که پس از اتمام طرح، ابنیه کانکسی و موقت باید جمعآوری شود، نباید ابنیه به صورت دائمی باشد، چون واگذاری اراضی ملی در مناطق حفاظت شده و پارکهای ملی ممنوع است.
اقتدار در همین زمینه ادامه داد: البته مقرر کردهایم که باید دیواری بین محدوده پارک ملی خجیر و کارگاه عمرانی احداث کنند تا کسی وارد پارک ملی خجیر نشود.
وی با تأکید بر اینکه ما در سازمان حفاظت محیط زیست مجوز اجرای طرح مترو تهران پردیس را با نظرات کارشناسی دفتر خودمان صادر کردهایم، گفت: به لحاظ قانونی نیز، ارزیابیهای لازم برای اجرای این طرح صورت گرفته است. معاونت امور حقوقی سازمان نیز نامهای صادر و اعلام کرده که به لحاظ قانونی اجرای این طرح و احداث متروی تهران پردیس امکانپذیر است.
مدیرکل دفتر زیستگاههای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما باید تعارضات خود را در اجرای طرح کنیم گفت: طرح مترو تهران پردیس، یک طرح سبز است، چراکه منجر به کاهش تردد مؤثر شده و از طرف دیگر موجب میشود تا مردم در این محور، ذینفع و تردد ایمن نیز داشته باشند، بنابراین برای اجرای این طرح، کمکهای لازم را خواهیم داشت، کما اینکه کمک و همکاریهای لازم را نیز داشتهایم.