تعدادي از مراجع تقليد در خصوص طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاهها اعلام كردند: بدون ترديد تشكيل كلاس هاي مختلط در دانشگاه ها موجب مشكلات فراواني خواهد شد براي همين جداسازی فضای آموزشی دختران و پسران دانشجو ضروری است.
به گزارش خبرنگار فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»، مدتي است كه مسئله تفكيك جنسيتي در دنشگاه ها مطرح شده است و افراد مختلف نظرات خود را در خصوص اجرايي شدن اين طرح بيان كردند.
مراجع تقليد نيز در خصوص اجراي اين طرح استفتائاتي را عنوان كردند، كه متن اين استفتائات به شرح زير است:
پاسخ آيت الله علوي گرگاني به استفتا درباره تفكيك جنسيتي در دانشگاهها
آيت الله علوي گرگاني در پاسخ به استفتايي در مورد طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها اظهار داشت: اختلاط زن و مرد نامحرم از نظر شرعي مذموم مي باشد ولو آنكه منجر به حرام نشود و در صورتي كه منجر به اعمال حرام شرعي و نظر حرام شود، معصيت و گناه است، ولي اختلاط در مراكز آموزشي كار بسيار ناشايستي است كه حتي جوامع غربي هم به اين نتيجه رسيده اند كه در مراكز آموزشي اختلاط آفت است، گرچه در مقام عمل دوگانه و منافقانه عمل مي كنند و براي جوامع اسلامي نسخه اختلاط مي پيچند، ولي قطعا كه سياست غرب با روح ديني در تضاد است؛ لذا بر مسئولان امر است كه جهت نجات مراكز آموزشي از اختلاط جلوگيري كنند.
پاسخ آيت الله سبحاني به استفتا درباره تفكيك جنسيتي در دانشگاهها
آيت الله جعفر سبحاني در پاسخ به استفتايي در مورد طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها فرمودند: دانشگاه بايد فقط براي كسب دانش و اخلاق باشد و از هر نوع مسائل ديگر به دور باشد، مسلما اختلاط دو جنس آن هم در اوج جواني با هدف مزبور سازگار نيست و تجربه نشان داده است محافل تك جنسيتي براي آموزش بسيار مستعدتر از مراكز مختلط است.
پاسخ آيت الله مكارم شيرازي به استفتا درباره تفكيك جنسيتي در دانشگاهها
حضرت آيت الله مكارم شيرازي از مراجع عظام تقليد در پاسخ به استفتايي در مورد طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها اظهار داشت: شك نيست كه تشكيل كلاس هاي مختلط آن هم در آن سن و سال و با توجه به عوامل كثير فساد موجب مشكلات فراواني خواهد شد و اگر بتوانند كه مي توانند كلاس هاي دو همجنسي را از يكديگر جدا كنند، لازم است.
پاسخ آیت الله نوری همدانی به استفتا درباره تفکیک جنسیتی دانشگاهها
حضرت آیت الله نوری همدانی در پاسخ به استفتایی در مورد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه های ایران این اقدام را مقدمه فوائد و محسنات بسیاری دانست.
متن استفتا و پاسخ این مرجع تقلید به این شرح است:
احتراماً خواهشمند است نظر فقهی خود را در باب موضوع اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه های ایران و اینکه آیا جداسازی فضای آموزشی دختران و پسران دانشجو ضروری است یا خیر، اعلام فرمایید.
پاسخ آیت الله نوری همدانی: «اقدام بسیار خوبی است و مقدمه فوائد و محسنات بسیاری خواهد بود.»
استفتا از آيت الله جوادي آملي درباره طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاهها
آيت الله جوادي آملي در پاسخ به استفتايي در خصوص اجراي طرح تفكيك جنسيتي در دانشگاهها گفت: اجراي اين طرح كار خوبي است و مدت هاست كه اين طرح قرار بود اجرايي شود، اما به دلايل مختلف عقب افتاده است و چنانچه اظهارنظر كتبي در اجراي اين كار باشد يا نباشد، ضرورتي ندارد.
متن كامل سوال و پاسخ اين استفتا بدين شرح است:
سوال: آيا با اجراي طرح تفكيك جنسي در دانشگاه ها موافق هستيد؟
جواب: اجراي اين طرح كار خوبي است و مدت هاست كه اين طرح قرار بود اجرايي شود اما به دلايل مختلف عقب افتاده است و چنانچه اظهار نظر كتبي در اجراي اين كار باشد يا نباشد ضرورتي ندارد.
سوال: در اين طرح گله هايي شده، برخي ها مخالف اجراي آن هستند، اما دانشجويان بسيجي دنبال اين هستند كه پشتوانه نظر مراجع را در خصوص اجراي اين طرح به عنوان يك پشتوانه محكم در مواقع ضروري داشته باشند؟
جواب: كسي كه با اين قضيه مخالف است، با مباحث ديني مخالف است و نظر مراجع هم برايش تفاوتي ندارد، كسي كه با ضروريات دين مخالفت كند با حرف مراجع نيز مخالفت خواهد كرد حالا اينكه ما تكليف كنيم شايد خيلي تفاوتي نداشته باشد و مانعي ندارد كه اين قضيه به صورت شفاهي انتشار يابد، مهم اين است كه بسيج دانشجويي بتواند به اين هدف خود دست يابد.
استفتا از آيتالله صافي در مورد تفكيك جنسيتي دانشگاهها
آيتالله صافيگلپايگاني در پاسخ به استفتايي درباره اختلال و نوع پوشش دانشجويان گفت: وظيفه اصلي مسئولان حفظ هويت ديني و شعائر و مشخصات اسلامي بوده و تفكيك از اهم مظاهر هويت نظام اسلامي و جامعه مسلمان است.
متن استفتا مطرح شده خدمت آيتالله صافيگلپايگاني به شرح زير است:
1- با توجه به اينكه جمهوري اسلامي ايران امالقراي جهان اسلام است و دانشگاهها و مراكز علمي در فرهنگسازي جامعه تأثير بسزايي دارند، از آن مرجع عاليقدر استدعا داريم چگونگي پوشش دختران و پسران دانشجو به ويژه در محيط دانشگاهي را بيان فرماييد.
2- شنيده ميشود برخي مسئولان و نمايندگان، طرح اجراي تفكيك جنسيتي دختران و پسران دانشجو را مانع پيشرفتهاي علمي و پژوهشي ميدانند و برخي ديگر به بهانه هزينه مالي كه بر دوش كشور گذاشته ميشود آن را به صرفه نميدانند. آيا سزاوار است با بهانههاي ياد شده از طرحهاي جداسازي اصولي و تدريجي اين قشر فرهيخته جلوگيري كرد؟
3- در صورت ضرورت نداشتن، آيا جائز است دختران و پسران دانشجو در پروژههاي علمي و پژوهشي مختلط باشند؟ در صورت وجود جنس مماثل آيا جائز است دختر و پسر براي گفتوگوي علمي، پژوهشي، فني و كاربردي و... مشتركاً اقدام كنند؟
4- با فراهم بودن امكانات براي تفكيك بين دختران و پسران دانشجو در كلاسها و اردوها و سرويسهاي رفت و آمد، وظيفه مسئولان و دانشجويان چيست؟
پاسخ آيتالله صافيگلپايگاني به اين استفتا به اين شرح است:
1- بطور كلي لباس و پوشش اسلامي، چه در رفت و آمدهاي بيرون از منزل و چه در داخل منزل در بين محارم و بين همجنس و چه در دانشگاه و چه در مراسم رسمي، در سفر و حضر براي مرد و زن و پير و جوان، در حضور غير همسر بايد بر اساس وقار و حيا و مراعات حيا باشد كه در جوامع اسلامي نظر به سفارشهاي بسيار و تشويقات اكيده كه در موضوع حيا شده است، مسلمانان همه بر حسب تربيت اسلامي و محيط اسلامي مصاديق آن را ميشناختند و به حفظ آن اهميت ميدادند.
بايد در لباس نيز، استقلال و شخصيت اسلامي ظاهر باشد و تقليد از بيگانگان حتي در بعض مراسم و اعطاي امتيازات و جوائز نباشد.
هويت اسلامي در هر مورد و برنامه بايد ظاهر شود، مانند كنار گذاشتن كراوات در اثر انقلاب اگر چه به ظاهر چيز مهمي نيست، ولي داراي معنايي با اهميت و اعلام موجوديت و هويت است.
در اهميت حيا كه البته رشتههاي مختلف دارد و فقط در لباس منحصر نميشود همين كه فرمودهاند: «لا ايمان لمن لا حياء له» و «لا حياء لمن لا دين له» كافي است.
بنابراين اين پوششهايي كه روز به روز در جامعه مسلمانان در اثر تقليد از بيگانگان، رايج و هويت اسلامي ما را خدشهدار ميكند و پوششهايي كه وضع اندام را در معرض ديد ديگران قرار ميدهد، لباس حيا نيست و مسلمان با حيا در پوشيدن آن شرم ميكند، تا پيش از اين نهضت غربگرايي كه در اثر استضعاف مسلمانان و تضعيف استقلال اسلامي بوسيله عمال اجانب، مثل رضاخان و مصطفي كمال به بهانه اتحادالشكل به اجبار و زور تحميل شد، لباس همه لباس حيا بود و امروز هم هر چه لباس با شرم و حيا بيشتر رعايت شود، لباس اسلاميتر است.
البته غرض ما اعلام حرمت اين لباسها كه متداول شده نيست، چون به هر حال آن را ساتر عورت و پوشش بشره ميدانند، ولي با حياي اسلامي همسو نيست و بعض صور آن تا حد حرام هم ميرسد.
اين مقداري كه عرض شد شرط پوشش و لباس مسلمان با حيا است.
حجاب كامل براي زن مسلمان همين است كه غربيها در كشورهاي خود با آن معارضه دارند و ميخواهند آن را براندازند، چنانكه در فرانسه، همان فرانسهاي كه اين روزها ممنوعيت پوشيدن صورت را به اصطلاح قانوني كردهاند و از طرف ديگر رسوايي تعرض نمايندگان مرد پارلمان فرانسه به زنان نماينده مضار اختلاط زن و مرد و مصون نبودن اين مجالس را نشان ميدهد.
حاصل اين كه مطابق تربيت ديني در محيط اسلامي، پوشش عام زن و مرد بر اساس حياي شخص است، اين مجرد ادعا است.
2- مختلط بودن مانع پيشرفت علمي و موجب مفاسد بزرگ است.
هزينه مالي اجراي تفكيك جنسيتي، هر چه هم سنگين باشد، قابل تحمل است و ملت مسلمان ما كه براي برقراري نظام اسلامي و احكام اسلام دهها هزار شهيد والا مقام تقديم داشته، از اين هزينهها استقبال دارند و بايد از هزينههاي غيرلازم و غيرضروري و اسرافگرانه بكاهند و به اين موارد حساس و اساسي اختصاص دهند، در هر صورت جايز نيست.
نظام جمهوري اسلامي بايد در اين موارد، پيشقدم و الگو باشد.
3- واضح است وظيفه اصلي مسئولان حفظ هويت ديني و شعائر و مشخصات اسلامي است و تفكيك از اهم مظاهر هويت نظام اسلامي و جامعه مسلمان است./انتهاي پيام/