کد خبر:۱۳۸۶۴۲
سرم ضدهاري و پلاسماي اختصاصي توليد ميشود
مديرعامل سازمان انتقال خون كشور با اشاره به پيشرفت هاي بسيار در توليد داروهاي مشتق از خون اظهار داشت: سرم ضد هاري و پلاسماي اختصاصي از جمله مواردي هستند كه در سال جاري تهيه خواهند شد.
به گزارش خبرنگار علمي «خبرگزاري دانشجو»، دكتر ابوالقاسمي در نشست خبري امروز كه به مناسبت روز انتقال خون در محل سازمان انتقال خون برگزار شد، با بيان اينكه اهدا كنندگان سرمايه هاي سازمان انتقال خون هستند، گفت: سال گذشته يك ميليون و 900 هزار واحد خون در كشور اهدا شده كه از سال 86 تا كنون مجبور به افزايش 26.5 درصدي اهدا در كشور بوديم.
مديرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اينكه علاوه بر بيماران تلاسمي، بيماران ديگري در كشور نيز نيازمند مراقبت و درمانهاي شديد هستند، اظهار داشت: افزايش پنج درصدي اهداي خون در سال اجتناب ناپذير است.
وي با اشاره به جراحي هاي قلب، ريه، كبد، پيوند اعضا و بيماران سرطاني كه نيازمند خون و فراورده هاي خوني هستند، افزود: براي سال جاري نيز افزايش پنج درصدي خون را خواهيم داشت كه از اين ميزان بيش از چهار ميليون و 200 هزار فراورده خوني تهيه ميشود.
ابوالقاسمي ادامه داد: سال گذشته بيش از 110 هزار ليتر خون اهدا شده بود كه در سال جاري به 130 ليتر خواهد رسيد.
مديرعامل سازمان انتقال خون كشور با اشاره به پيشرفت هاي بسيار در توليد داروهاي مشتق از خون اظهار داشت: سرم ضد هاري و پلاسماي اختصاصي از جمله مواردي هستند كه در سال جاري تهيه خواهند شد.
وي با اشاره به حمايت هاي دولت در راستاي جذب اعتبارات با افزايش 500 درصدي گفت: اين اتفاق بزرگي براي كشور محسوب ميشود.
ابوالقاسمي گفت: با اطمينان از فعاليت پايگاه هاي خون در كشور، اجازه بازديد و نظارت خارجيان را صادر كرديم كه همه بازديدها موفقيت آميز بودند.
مديرعامل سازمان انتقال خون افزايش توليد پلاكت را از ديگر برنامه هاي سال جاري خواند و گفت: علاوه بر برنامه هاي خارجي، ارتقاي كيفيت و افزايش پلاكت را امسال پيگيري مي كنيم كه در صورت تامين اعتبار شاهد ارتقاي پلاكت خواهيم بود.
وي ادامه داد: مراقبت از خون در بيمارستان ها از ديگر برنامه هاي سازمان انتقال خون است كه در صورت مصرف درست و نظارت بر واحدها، عملكردها بهبود مييابد كه بدون ثبت عارضه رسيدگي مقدور نخواهد بود.
ابوالقاسمي گفت: پايلوت مراقبت از خون در بيمارستان ها آغاز شده كه در اين راستا 3000 پرستار و 350 پزشك آموزش ديده اند تا سيستم مراقبت از خون در بيمارستانها را در داشته باشيم.
مديرعامل سازمان انتقال خون گفت: بهرهبرداري از ساختمانهاي انتقال خون استانهاي فارس، تهران، يزد، هرمزگان و زنجان از ديگر برنامه هاي اين سازمان طي ماههاي آينده خواهد بود كه علاوه بر آن كلنگ پايگاه سوم انتقال خون زده خواهد شد.
پايگاههاي انتقال خون در ماه مبارك رمضان پس از افطار باز هستند
وي با اشاره به فرارسيدن ماه رمضان و كاهش اهداي خون بيان داشت: بسياري از كشورها در ماه رمضان دچار مشكل ميشوند، در حالي كه كشور ما كمترين مشكل را دارد.
ابوالقاسمي با بيان اينكه استقبال از اهداي خون در شب هاي قدر به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد، تصريح كرد: توصيه ميشود كه براي تأمين خون و همچنين جلوگيري از تجمع اهداكنندگان در شب هاي قدر، اهداكنندگان طي روزهاي اول ماه رمضان مراجعه كنند.
مديرعامل سازمان انتقال خون كشور با اشاره به اينكه پايگاه هاي انتقال خون در ماه مبارك رمضان پس از افطار باز خواهند بود، گفت: بيش از 55 درصد خونهاي كشور از افراد 18تا 35 سال دريافت مي شود.
وي ادامه داد: پايگاه سوم انتقال خون در كنار ستاد انتقال خون كلنگ زني خواهد شد؛ همچنين پايگاه ابوذر در خيابان فلاح همزمان با هفته دولت به بهرهبرداري ميرسد.
60 تا 70 مورد خونهاي اهدايي به ويروس HIV آلوده هستند
ابوالقاسمي با بيان اينكه هر ساله حدود يك ميليون و 900 واحد خوني در كشور اهدا ميشود، گفت: از اين تعداد حدود 60 تا 70 مورد HIV دارند كه خون دريافتي به دور ريخته مي شود.
مديرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: از خونهاي اهدايي طي سال هاي اخير ميزان موارد مبتلا به هپاتيت B و C كاهش چشمگيري داشته اند.
وي با اشاره به اينكه دور ريز خون در كشور كمتر از پنج درصد است، گفت: در حال حاضر ميزان ضايعات ما استاندارد است كه با كاركرد مناسب بيمارستان ها كاهش مييابد.
ابوالقاسمي گفت: خطر باقي مانده در خون هاي اهدايي كه در همه دنيا محاسبه مي شود، از خطر همه روش هاي محيطي كمتر بوده و موجب نگراني نيست.
لینک کپی شد
گزارش خطا