کد خبر:۱۳۸۷۱۳
گزارشي از فعاليت دانشگاههاي بين ارگاني
دانشگاه علوم انتظامي، پله پله تا همگامي با وزارت علوم
دانشگاه علومانتظامي از دانشگاههاي وابسته به دستگاههاي اجرايي است كه توانسته تعاملي ميان برنامههاي علمي و آموزشي وزارت علوم و نيروي انتظامي ايجاد كند؛ اين در حالي است كه اين دانشگاه در برخي موارد با تضاد برنامهريزي ميان دو ارگان دولتي روبرو است.
گروه علمي «خبرگزاري دانشجو»؛ سابقه آموزش پليس در ايران به دوران مشروطه باز مي گردد و مقدمات راه اندازي دانشگاه پليس كه يكي از قديمي ترين دانشگاه هاي كشور است، از سال 1291 (ه.ش) فراهم شده است و اين روند تا كنون در كشور ادامه داشته است.
دانشگاه پليس پس از پيروزي انقلاب اسلامي پذيرش دانشجوي جديد را به مدت دو سال در مقطع كارشناسي متوقف كرد و سپس پذيرش دانشجو را از ميان جوانان مكتبي و مومن به انقلاب بر اساس نياز جامعه با هماهنگي ستاد انقلاب فرهنگي آغاز كرد.
طبق گفته دكتر تقي عصار، رئيس دانشگاه علوم انتظامي، دانشگاه هاي وابسته به دستگاه هاي اجرايي با مشكلات تضاد در برنامه هاي ريزي ها دستگاه هاي وابسته و وزارت علوم مواجه هستند كه اگر برنامه ريزي و سياست گذاري مناسبي صورت گيرد، اين مشكلات برطرف خواهد شد.
وي مي گويد: دانشگاه علوم انتظامي جزو دانشگاه هاي وابسته به دستگاه هايي اجرايي است كه توانسته سازگاري لازم را براي اجراي برنامه هاي آموزشي و علمي وزارت علوم و نيروي انتظامي ايجاد كند.
عصار بيان مي كند: دانشگاه علوم انتظامي به دليل اهميت ويژه و عموميت در بين افراد جامعه برنامه ريزي هاي خود را بر مبناي سياست هاي نيروي انتظامي كشور و وزارت علوم تعيين كرده و اين امر باعث شده است اين دانشگاه مانند ديگر دانشگاه هاي وابسته به دستگاه هايي اجرايي دچار تضاد ميان برنامه ريزي ها نباشد.
اين در حالي است كه امروز دانشگاه هاي وابسته به دستگاه هاي اجرايي به دليل نبود تمركز در برنامه ريزي ها و سياست گذاري هايشان، نمي توانند هم راستا با ديگر نظام آموزش عالي كشور حركت كنند و در ارائه خدمات خود با تضاد روبرو مي شوند كه اين امر نشان مي دهد دانشگاه هاي وابسته به دستگاه هاي اجرايي علاوه بر مزيت هايي كه دارند، داراي مشكل دوگانگي برنامه ريزي و سياست گذاري آموزشي نيز هستند.
در حال حاضر نظام آموزشي دانشگاه علوم انتظامي مشتمل بر 6 دانشكده، يك مجتمع آموزش عالي ويژه آموزش پليس زن و 5 مركز آموزشي، 26 گروه آموزشي، 30 رشته تحصيلي با 51 گرايش در مقاطع تحصيلي كارداني، كارشناسي و كارشناسي ارشد است.
بخشي از وظايف دانشگاه هاي وابسته به دستگاه هاي اجرايي افزايش سطح آموزش نيروهاي فعال است كه دانشگاه علوم انتظامي براي كاركنان بدو استخدام كه داراي مدرك تحصيلي دانشگاهي هستند و دانش آموخته اطلاق مي شوند به مدت حداقل يك ترم و حداكثر دو ترم در مركز آموزش علوم پايه انتظامي و ساير دانشكده ها دوره هاي مقدماتي، عمومي و تخصصي برگزار مي كند.
عصار، رئيس دانشگاه علوم انتظامي معتقد است، دانشگاه علوم انتظامي به دليل دست به دست نشدن ميان وزارت علوم و نيروي انتظامي توانسته است اهداف دانشگاه هاي وابسته به دستگاه هاي اجرايي را ايجاد كند و وجود دو متولي در برنامه ريزي براي اين دانشگاه موجب استمرار آموزش هاي علمي در حوزه پليسي شده است.
وي با بيان اينكه دانشگاه هاي وابسته به دستگاه هاي اجرايي بصورت دو زيستي عمل مي كنند، مي افزايد: سياست گذاري ها و برنامه ريزي هاي دانشگاه علوم انتظامي در سطح وزارت علوم و نيروي انتظامي كشور به درستي و در مسير مشخص خود تعريف شده كه اين امر حيات دو زيستي براي دانشگاه علوم انتظامي را تبديل به نكته مثبت و موثر كرده است.
رئيس دانشگاه علوم انتظامي مي گويد: در صورتي كه برنامه ريزي ها و سياست گذاري هاي مربوط به دانشگاه هاي وابسته به دستگاه هاي اجرايي همراه با مديريت صحيح باشد، اين دانشگاه ها مي توانند در عرصه هاي علمي و آموزشي كشور نقش بسزايي داشته باشند.
پذيرش دانشجو در دانشگاه علوم انتظامي به سه روش جذب از طريق آزمون سراسري دانشگاه ها، جذب دانش آموختگان از ساير دانشگاه ها و جذب دانشجويان در دوره هاي داخلي صورت مي گيرد.
نظام آموزشي عالي كشور زماني مي تواند در يك راستا و با يك هدف خاص فعاليت كند كه تمركز ويژه اي ميان بخش هاي وابسته به آن باشد كه بخشي از دانشگاه هاي وابسته به دستگاه هاي اجرايي به دليل دوگانگي برنامه ها ميان دستگاه هاي اجرايي و برنامه هاي وزارت علوم بر تمركز فعاليت هاي نظام آموزش عالي تاثير خواهند داشت.
با وجود فعاليت هاي موثر برخي از دانشگاه هاي وابسته به دستگاه هاي اجرايي در بخش آموزش و پژوهش كشور، اما منفك بودن برخي از دانشگاه ها از وزارت علوم هدف عالي آموزش عالي كشور را كه يكپارچگي در امر آموزش و پژوهش است با مشكل چند گانگي برنامه ريزي و اجرا روبرو مي كند.
لینک کپی شد
گزارش خطا