طي سال هاي اخير چاقی در کشور از مرز معضل گذشته و تبديل به بحران شده كه پیشگیری از آن چارهای جز توجه تک تک افراد جامعه ندارد، بر اين اساس است كه رسانههای جمعی از طريق اطلاع رسانی مي توانند چتر نجاتی برای فرار کشور از بحران چاقی باشند.
گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ دومین بسیج آموزش همگانی تغذیه سالم از 10 دي به مدت يك هفته آغاز و هر روز اين هفته به يك عنوان نامگذاري شده كه امروز یکشنبه 11 آذر به عنوان دومین روز این هفته با نام «تاثیر رسانه جمعی در فرهنگ سازی و پیشگیری از چاقی و افزایش وزن» نامگذاری شده است.
چاقی در کشور ما چند سالی است که تبدیل به یک بحران شده، بحرانی که شاید خانواده های بسیاری از آن حتی اطلاع هم ندارند و نحوه پیشگیری و عوارض آن را نمی دانند و اطلاع رسانی در این خصوص وظیفه ای است که رسانه های جمعی باید آن را اجرا کنند تا کشور از این بحران خارج شود.
رسانه های جمعی که همواره در مواقع بحرانی، اطلاعات کافی را در اختیار مردم می گذارند و راه های فرار از بحران را به آن ها آموزش می دهند در این شرایط نیز باید مردم را از خطر چاقی در کشور آگاه کنند، بحران فقط به زلزله و سیل و سوانح طبیعی محدود نمی شود بلکه معضل سلامتی نیز اگر از حد بگذرد بحران است.
در حال حاضر چاقی و اضافه وزن در کشور ما از حد متعادل گذشته و به بحران تبدیل شده به طوریکه نیمی از جمعیت کشور در معرض چاقی هستند.
در تحقيقات صورت گرفته کارشناسان وزارت بهداشت در مهدكودكهاي تهران کودکان 6 ساله اي بودند که 70 کيلو وزن داشتند و علت اين موضوع عواملي مثل ژنتيک و بيماري متابوليکي نبوده بلکه آموزش غلط در مهد کودک، عادات تغذيه نامناسب و سبك زندگي اشتباه علت اصلي افزايش وزن اين کودکان بوده که این عادات را می توان از طریق اطلاع رسانی در رسانه های جمعی برطرف کرد.
البته نقش رسانه ها نباید فقط به مرحله حین بحران محدود شود بلکه آنها بایستی تدابیر و تمهیداتی برای مراحل قبل و بعد از بحران نیز داشته باشند و با اطلاع رسانی های به موقع به مردم آن ها را با تغذیه سالم و صحیح آشنا کرده و برای پیشگیری از معضل چاقی و نحوه رفع آن به مردم اطلاع رسانی کنند.
با توجه به اینکه برنامه ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه یکی از اهداف راهبردی کلان در برنامه پنجم توسعه است، رسانه ها نیز باید در راستای همین هدف با اطلاع رسانی دقیق و برنامه های آموزشی و کارشناسی، فرهنگ تغذیه سالم و پیشگیری از چاقی و اضافه وزن را در میان مردم نهادینه کنند.
رسانه ها می توانند با هدف افزایش آگاهیهای تغذیه ای سیاستگذاران، مسئولان و کارکنان مرتبط با سلامت تغذیه ای جامعه در بخشهای ذیربط، همچنین افزایش آگاهی و نگرش تغذیه ای افراد جامعه در مورد اصول تغذیه صحیح، جامعه را نسبت به این بحران حساس کنند تا تک تک افراد جامعه خود را برای رفع بحران چاقی ملزم بدانند.
ارائه مطالب علمی به عموم مردم از طریق رسانه های ارتباط جمعی می تواند در حساس سازی افکار مردم و همچنین سیاستگذاران، مسئولان و کارکنان مرتبط با سلامت تغذیه ای جامعه تاثیر گذار باشد.