کد خبر:۱۶۹۳۰۶
دومین شماره از دور جدید کتاب ماه علوم اجتماعی به چاپ رسيد
دومین شماره از دور جدید کتاب ماه علوم اجتماعی كه به تازگي مسئوليت آن را دكتر حسين كچويان، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران به عهده گرفته است، منتشر شد.
به گزارش خبرنگار علمي «خبرگزاري دانشجو»، دومین شماره از دور جدید کتاب ماه علوم اجتماعی كه به تازگي مسئوليت آن را دكتر حسين كچويان، عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران به عهده گرفته است، منتشر شد.
در سرآغاز اين شماره از كتاب ماه كه سردبيري آن را سجاد صفارهرندي دانشجوي دكتراي رشته جامعه شناسي دانشگاه تهران بر عهده دارد، يادداشت «بحران معرفتشناسي تجدد و علم بومي يا غيرتاريخي» به قلم دکتر حسين كچويان به چاپ رسيده است.
از شرق شناسی تا عقلانیت سنت و عقلانیت مدرن، ماهیت و غایت علوم انسانی اسلامی، علم دینی؛ چیستی و ابعاد معرفتی، حوزه های علمیه و علوم اجتماعی دینی و بومی و بایسته های علم دینی از جمله مهمترین مطالب این شماره از كتاب ماه هستند.
این مطالب در قالب پرونده ویژه ماه و با آثار و گفتارهایی از ابراهیم توفیق، محمدمهدی میرباقری، علیرضا قائمی نیا، محمدامین قانعی راد، حسین سوزنچی، حسین بستان و عبدالحسین کلانتری ارائه شده است.
همچنين در بخش پژواک کتاب های فلسفه علوم اجتماعی، جنبش های اسلامی معاصر، بنیادهای اجتماعی وقوع انقلاب اسلامی و جنبش های اجتماعی معرفی و بررسی شده است.
سخن ماه اين ماهنامه نيز در هر شماره به قلم دکتر حسین کچویان تحریر می شود و پرونده ماه هم به نقد و بررسی موضوعات و مسائل اندیشه ای و مهم قابل طرح در فضای علوم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خواهد پرداخت.
لازم به ذكر است، در بخش اصحاب اندیشه اين ماهنامه آرا و اندیشه های بزرگان اندیشه غرب با تاکید بر ترجمه آثاری از آنها طرح و نقد می شود و در نهایت در بخش جهان اسلام به صورت ویژه نگاهی به برخی اندیشه ها و کتب مطرح در کشورهای اسلامی یا در میان مسلمانان دیگر کشورها پرداخته مي شود.
در بخش سخن ماه «كتاب ماه علوم اجتماعي» دكتر حسين كچويان، استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران و مدير مسئول اين نشريه به بحث در خصوص يكي از مهمترين مسائل موجود در فضاي علمي كشور يعني علم بومي و معناي كه از آن مي تواند مراد باشد، پرداخته است كه به نوعي تشريح موازع اين ماهنامه در دور جديد خود نيز مي باشد.
متن كامل اين يادداشت به شرح زير است:
بحران معرفت شناسی تجدد و علم بومی یا غیرتاریخی: معضله جمع متناقضین
علم بومی تعبیری است که در ادبیات معاصر علوم اجتماعی در جهان پاسخ یا راهحلی برای مشکلات علم غربی تلقی شده است. در مقابلِ این تعبیر عام که وجهی جهانی دارد، علم دینی و مشخصاً علم اسلامی قرار میگیرد که میتواند مصداقی خاص یا موردی ویژه از علم بومی باشد که داعیه جایگزینی علوم اجتماعی تجدد را دارد. با اینحال از علم دینی یا بهطور مشخص اسلامی دو تعبیر کلی وجود دارد که تعبیری از آن در مقابل تفسیر خاصگرایانهي علم بومی قرار میگیرد؛ زیرا علم اسلامی را به لحاظ معرفتشناسانه، دانشی کلی معرفی میکند. اما از این وجه که هویت دینی ماهیت یا ویژگی ماهوی بوم ایرانی بهحساب میآید، از منظر دوم برای بعضی علم بومی بیان دیگری از علم دینی است که راهحل خاص مسلمانان برای این مشکل و بدیل درست برای علم سکولار غربی در جوامع اسلامی بهحساب میآید. در مقابل تفسیر اول که از رویکردی هویتگرایانه علم اسلامی را فهم نمیکند، تفسیر دوم به خاصگرایی و بالتبع تکثرگرایی معرفتشناسانه ملزم میباشد.
اگر بحث را بر علم بومی در معنای دوم متمرکز کنیم، بر مبنای فهم ریشهای از علم و شرایط امکانی آن که از تحلیل دقیق استعلایی یا الزامات عینی-نظری شناخت حاصل میشود، تقسیم علم به بومی و غیربومی از اساس بیمعنا و نادرست میباشد. اگر چنین است که عقل ساحتی از هستی انسان تجسد یافته در بومی خاص است که نتیجهي کار و تلاش آن برای درک هستی و احاطه به واقعیت، علم نامیده میشود، هر جایی که عقل به علم دست مییابد حاصل آن به تمامه بومی است؛ از این جهت، علم غیر بومی وجود ندارد جز در معنای محفوظات و آنچه خوانده یا از عالمان یادگرفته میشود. این ازآنروست که عقل در مقام شناخت اصیل و تولید علم حقیقی در باب امر واقع، هیچ راهی برای ورود به ساحت هستی موضوع خویش و دریافت واقعیت هستی آن جز مجرای ساحتِ هستیِ شناسنده و بهوساطت موجودیت واقعی انسان بومی ندارد. هر زمان که بهواسطهي سیر پرندهي عقل انسانی در شکارگاه هستی، علم به واقعیت شکار صاحب آن میگردد، این پرنده دستآموز و جلد مالک شناسنده، شکار خویش را به همان بومی میبرد که از آن به پرواز رها شده و از بدو تولد در قفس هستی او شکارگری علم آموخته و نه تنها امکان پرواز که وجودش به قوت بوم واقعیت او وابسته و پیوسته است.
به بیان صریح تر، موجودیت انضمامی عقل بسته و محاط در اندام وارهای است که امکان تماس و پیوند آن را با هستی واقعی، اعم از واقعیت درونی و بیرونی، فراهم میآورد. بدون وجود انضمامی انسان به عنوان بوم یا زیستگاه عقل که در مورد هر فرد انسانی با خصایص جسمانی و روانی خاص و تقید به زمان و مکان عینی مشخص یا محیط فیزیکی-اقلیمی و اجتماعی-تاریخی متفردی تعین مییابد، نه عقلی وجود دارد، نه اینکه علمی امکان پیدا میکند. اما این بوم زیستی و محیط عینی صرفاً واسطه و مجرای ورود عقل به جهان واقعی و تجربهي هستی غیر نیست، بلکه موطن تولد آن و مهمتر از این در بحث علم و شناخت، مهد رشد و بالش عقل از مرحله ي عقل هیولانی تا عقل مستفاد میباشد. در نتیجه، بسته به اینکه عقل از چه بومی به پرواز درآمده و در محدوده ي کدام هستی چه واقعیت محیطی به شکار دست بزند، حاصل شکار یا علم، بالضروره و منطقاً نمیتواند یکسان باشد. اینکه جغد عقل از چه باب بوم خود را در شب ظلمانی جهل ترک میکند، مترصد چه طعمهای است، در کجا بایستی برای شکار آن به جستجو و کمین دست زند، چگونه و با کدام یک از ابزارهای شکاری خود آن را به چنگ آورد و... همه بسته به نوع جغد و منطقهي زندگی یا زیستبوم او، پاسخها و نتایج متفاوتی خواهد داشت.
از آن روی که زندگی موطن ظهور و مهد بالش عقول یا عقلانیتهاست، بالضروره دامان زندگی مولودات عقلانی متفاوت و آنها نیز احفاد معقول یا محصولات معرفتی متمایزی در تاریخ نسلها از خود باقی خواهند گذاشت، الاّ اینکه معتقد شویم که زندگی آدمی و تاریخ نشو و نمای وی صرفاً بستر و ظرفی است که هیچ تأثیر ماهوی یا جوهری بر رود جاری در آن و مظروف خود نداشته و عقل و معقول بر منطق خاص خویش و در استقلال تام از آباء و امهات خود تولد و رشد مینمایند.
ساده ترین تعبیر اولیه در مورد ماهیت بومی علم را ارسطو دارد که بیان او از این حیث صورت گزیده گویانه یافته است: من فقد حسا، فقد علما. اما این وجه بدوی و قابل جمع با فهم غیربومی از علم تمام سخن در این باب نیست. وجهی جوهریتر از مدخلیت بوم در علم را میتوان در مواردی دیگر از تجربههای شناخته شدهي علم سراغ کرد. اقوامی که از میان طیف رنگها تنها سه طیف و آنهاییکه هفت طیف نوری را شناختهاند، دلالت روشن و صریحی بر تأثیر بوم بر علم را در قلمروی علوم طبیعی عرضه میکنند؛ کما اینکه الفاظ و مفاهیم کثیره اقوام اسکیمو در مورد آنچه شناخت ما عموماً از آنها در قالب دو مفهوم یخ و برف خلاصه میشود، و یا الفاظ و مفاهیم متعدد اعراب در مورد آنچه ما صرفاً تحت عنوان عام شتر یا جمل و یا چشمه میفهمیم، به همین ترتیب ماهیت بومی علم را نشان میدهند. شواهد و دلایل در این زمینه بیش از آنی است که حتی مجالی برای طرح آنها در اینجا و یا ضرورتی برای ذکر آن وجود داشته باشد.
آنچه فوکو در ابتدای کتاب خویش نظم اشیاء از منطق طبقهبندی غریب اقوام بدوی، به عنوان مدخلی شوکآور برای اثبات تجربی عقلانیتها از گزارشهای مردمشناسانه نقل کرده است، تنها نمونهای از ادبیات گسترده و کثیری است که توسط سفرنامهنویسان اروپایی در قرن هفدهم و هجدهم میلادی تا قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی در این زمینه یا آنچه مارسل موس، منطق اقوام بدوی یا عدم عقلانیت آنان میخواند، جمعآوری گردید تا اینکه نهایتاً با گزارشهای قومنگارانهای چون آنچه آوانس پریچارد در مورد قوم آزند و دیگر کارهای مورخان و فیلسوفان علم، معرفتشناسی عامگرایانه تجدد با رویکرد هویتگرایانه از علم و تکثرگرایی معرفتشناختی مابعدتجددگرایانه جایگزین گردید.
تفاوتها در علوم و عقلانیتهای اقوام و ملل مختلف، یا از این باب است که شناسندگان در محیطی قرار دارند که واقعیت هستی مورد تجربه و تماس عقل آنها از آنچه در دسترس عقل قوم دیگر قرار داشته، خالی بوده است، یا اینکه به علت پرورش عقل آنها در بوم هستیشناختی خاص و متفاوت با واقعیت بومی قوم دیگر از مشاهده و تجربهي آن واقعیتها و در نتیجه شکارشان ناتوان بوده است. خواه به علت تمایزها و تفاوتهای زیستگاهی عقل و خواه به علت آموختههای زیستبومی متفاوت و ناتوانی در حاسههای شناسایی، در هر حال نتیجه یکسان است: علم انسان فی حد ذاته بومی است، تا جایی که باید گفت علم غیربومی علم ناممکن یا علم الوهی است.
تلقی غیربومی از علم، از تاریخی طولانی برخوردار میباشد. با توجه به نقش غیرقابل انکار فلاسفهي یونان در ایجاد و تثبیت علمشناسی بشری تا زمان نیچه در قرن نوزدهم میلادی، ریشههای این علمشناسی را بایستی در نظریههای افلاطونی-ارسطویی در باب وجودشناسی و معرفتشناسی نفس یا عقل و علم جستجو کرد. علیرغم تمایزات ارسطو با افلاطون در زمینههای مختلف، نظریهي وجودشناسانه ي غالب کلاسیک در مورد ماهیت نفس و نوع پیوند آن با بدن، ثنویتی را موجب شد که پیامدهای آن به دکارت و پس از او محدود نبوده است. در نظریه ي ارسطو در مورد ماهیت جوهر انسانی که آن را ذاتاً مجرد و فعلاً نیازمند به بدن میدید، امکانی برای درک نقش بوم، حداقل تا جاییکه به بوم اندامواره یا بدن مربوط میشود، در معرفت وجود دارد.
اما نظریه غالب در سنت ماقبل تجددی که افلاطون آن را نمایندگی کرده است، امکان درک مشروطیت فرآیند شناخت به بدن را پیش از وجه ابزاری آن از بین میبرد. نظریههای مُثُل و تذکار افلاطون در مورد فرآیند شناخت به اعتبار سازگاری کامل آن با نظریهي تجرد ذاتی نفس، به این انجامید که علم حاصل عقلی رها و بیرون از عالم واقع تصور گردد. در این درک، ساحت هستی موجود شناسا، همان ساحت ذاتی عقل یعنی جهان مجردات تلقی میشود که تنها پیوند آن با جهان غیرمجردات، از نیازمندی به مجاری حسی برای تجربه ي واقعیت و دریافت دادههای عینی (برای ارسطو) یا تمهید یادآوری دانش ماقبل این جهانی (برای افلاطون) ناشی میشود. فراتر از این ارتباط مکانیکی و ابزاری عقل و بدن که تأثیر و نقشی جوهری در فرآیند شناخت ایفاء نمیکند، موضوع شناسنده، اساساً در ساحت ذاتی خود، مستقل از بدن و محیط، کار شناخت را دنبال و به انجام میرساند.
اما آنچه در کنار وجودشناسی کلاسیک از نفس یا عقل انسانی موجبات ماندگاری طولانی تلقی غیربومی از علم در میان تمدنها و فرهنگهای متخلف تا زمان حاضر بوده است، معرفتشناسی عام گرایانهای است که بر کلیت یا عدم تقید به زمان و مکان به عنوان معیار غیرقابل اغماض و ضروری حقیقت و شناخت درست تأکید میکند. کلیت یا عامگرایی صعبالعبورترین مانع در برابر علم بومی و خاصگرایی ملازم با فهم متعارف از آن است، زیرا کلیت به یک معنا، وصف عارضی و حاشیهای علم نیست، بلکه خصیصه ي ذاتی آن است. علم غیر کلی و خاص جز دریافتی انضمامی و مقید به حضور موضوع شناخت یا معلوم چیزی نیست.
تصور و تصدیق جزیی همانگونه که ارسطو در منطق بیان کرده است، نه کاسب و نه مکتسب است. جزیی نه میتواند مستدل گردد و نه اینکه علمی را مستدل سازد. با درک جزیی و بدون علم، انسان همیشه در جهانی است که دائماً صورتهای کاملاً نو بر انسان ظاهر میشود که برای انسان به تمامه و یکسره تازه است. بدون کلیت، شناخت بشری بدل به تاریخ و شناخت یا آگاهی تاریخی میشود؛ چنین شناختی که امکان فراروی در ماورای اطلاع و آگاهی خاص نداشته و آنهم همیشه مظنون و مقید به موضوع متفرد و غیرقابل تکرار خود است، چه بهرهای از شناخت و علم در معنای حقیقی آن دارد؟ اگر علم واسطه ي انسان و هستی است که به مدد آن زندگی و عمل در جهان ممکن میشود، بدون کلیت، انسان فاقد جهان گردیده و مقید به آنات و لحظههای هستی محقق و موجود در ظرف زمان و مکان تجربه خواهد شد.
به این معنا، انسان فاقد زمان و مکان یا درک استمرار و پیوستگی میگردد که هیچگاه فراتر از آنی که هست نمیتواند باشد؛ این یعنی زندگی در پایینترین سطح هستی. بنابراین، علم با قید، توضیحی و نه تخصیصی، کلیّت شرط انسانیت انسان یا هستی انسانی است که موجودی فرازمانی-مکانی بوده و ظرفیت رشد و تطور نامحدود دارد. به همین دلیل است که از ارسطو به بعد بر قوه ي درک کلیّت یا نطق و عقل به عنوان فصل منوعه و مخصص انسان از حیوان تأکید گردیده است.
شناخت کلی یا قوّه ي درک کلیات و عقل فرازمانی-مکانی با هر تعبیری از آن لازمه ي انسانیت و هستی خاص انسانی است که چشمپوشی از آن نه ممکن و نه مطلوب است. هیولای نسبیگرایی که ظلمت شبح ترسناک و شیطانی آن، آمادهي بلعیدن معنای زندگی انسانی و ویرانسازی حقیقت هستی است، چنان بر سر تلقی خاصهگرایانه ي علم بومی سایهگستر است که اندیشهي پیامدهای قابل تصور آن نیز برای چسبیدن سخت به درک متعارف از علم و گریز از ضد آن کفایت میکند، ولو اینکه دانش تاریخی و فیلسوفان انبانی پر و پیمان از دادههای موافق و استدلالهای مؤید برای بومیگرایی فراهم کرده باشند و یا اینکه نظریه ي حدوث جسمانی نفس ملاصدرا معضله تاریخی ثنویت نفس و بدن را چاره کرده باشد.
بدین ترتیب، چالش معرفت شناسانهي موجود در بحث علم بومی یا علم دینی محفوف به دو حد غیرقابل تجاوز و متناقض میباشد که امکان قربانی کردن یکی به نفع دیگری در آن وجود ندارد.
هر راه حل یا پاسخی به معضله بحران علم تجدد در کلیت آن بايستی بتواند این دو اصل بنیادین متناقض را همزمان با هم جمع کند. کاری چنین سترگ و ظاهراً غیرممکن از یکطرف رویاروی این حقیقت است که هر عقلی و در کل عقلانیت بشری امکان خود را از زندگی و شرایط تاریخی خاص خود کسب میکند. بدون لحاظ پیوند میان زندگی و عقل، نه تنها عقلانیت در مغاک تاریک بیربطی و بیمعنایی درمیغلطد، بلکه اساساً ناممکن و غیرقابل تحصیل میباشد. چگونه ممکن است، بدون ربط به زندگی و محیط، عقل و عقلانیتی وجود داشته باشد، چه رسد به این که بهواسطهي تعقل، معقول و شناختی حاصل گردد؟ عقل برای ظهور خود در ابتداییترین صور و تکون در ساحت خاص خویش نیز نیازمند تجربهي هستی از خلال موجود عاقل است. حتی مطابق استلال علامه براساس فلسفهي صدرایی که شکلگیری عقلانیت در مرحله ي بدوی آن یعنی عقل بالملکه و گذر از عقل هیولایی با تحصیل یا فهم قضایای بدیهی (از جمله و خاصهام الاصول قضایا یا قضییه امتناع تناقض) از طریق تجربههای حضوری به انجام میرسد، این الزام همچنان وجود داشته و غیرقابل طفره است، چه رسد به مراحل بعدی که مسأله ي شناخت جهان، موضوع فعالیت عقلانی قرار میگیرد.
اما در مقابل خطر بیربطی و عدم امکان که از ناحیه ي انکار پیوند ضروری عقل به حیات موجود شناسا و محیط پیرامونی از جمله جهان اجتماعی-تاریخی یا در یک کلام نفی ماهیت بومی علم در کمین عقلانیت و شناخت بشری است، در طرف مقابل نیز خطری هولناکتر از این در کمینگاه تاریخ مترصد است که با نفی ملازمه ي ذاتی یا غیرقابل انفکاک عقلانیت و کلیت، انسانیت انسان و هستی انسانی را به شکارگاه ببرد. با انکار دانش حقیقی یا شناخت کلی که امکان میدهد انسان در جهانی از هستیهای با ثبات و مستمر به زندگی و تلاش معنادار دست یابد، کل هستی به آناتی منفصل و سیال بدل میشود که نه تنها در آن عقل و عقلانیت بلاموضوع و بیوجه میشود، بلکه هستی انسانی نیز خود بدل به لحظاتی گذرا و آناتی نامرتبط خواهد شد که در آن فقدان جوهره ثابت و متصل، با ناممکن سازی هویت، معنایی برای مقوله ای بهنام شناسنده و امکانی براي تجربه باقی نمیگذارد که نوبت به عقل و تعقل برسد.
از طرفی مسأله این است: آیا میتوان موجودی بهنام عقل و محصولاتی بهنام معقولات یا علوم داشت که در عین ماهیت فراتاریخی یا با ذاتی مجرد، به اعتبار اینکه در جهان طبیعی و مقیّد به زمان و مکان متولد گردیده و برای شناخت هستی نیازمند به تجربه ي این جهان تاریخی و ذوات غیرمجرد است، در جریان این فرآیند تولد و نشو و نما تا کسب دانش بر دامان کبریاییاش گردی از هستی ناپایدار و جهان دون ننشیند؟ چنین امکانی به معنای امکان غوطهور شدن در آب است بدون آنکه خیس شویم.
و از سوی دیگر مسأله این است: آیا میتوان به دانش و شناختی دست یافت که در عین اینکه توسط شناسنده ای تاریخی در زمان و مکان خاص و براساس تجربههای جزیی از هستیهای عینی و خاصی از جهان طبیعی بهدست آمده و از هرجهت تاریخی و مشروط به شرایط جزیی خاص میباشد، از حدود تاریخی خاص شناسنده، موضوع خاص شناخته شده و تجربه ي خاص شناسنده از شناخته فراتر رفته و دانشی برای همه ي شناسندگان، از همهي موضوعات آن مقولهي خاص شناخته شده باشد که بیانی از تجربه ي همهي شناسندگان از موضوع شناخته شده در همه ي ازمنه و امکنه تاریخی باشد؟ چنین امکانی به معنای امکان دیدن تمام هستی از ازل تا ابد از موضعی در درون جهان، با دیدن موضوعی خاص، در لحظهای خاص و در مکانی خاص، یا دیدن لامکان از مکانی خاص میباشد.
با اینهمه این محالی است که شدنی است، زیرا حتی اگر نه در کل شناخت بشری حداقل در بخشی از آن با این دو اصل جمع شده است. مسأله تنها یافتن نفسیر مناسب برای علم بشری است که با این دو ویژگی یا اصل مشخص شده است. ناتوانی از یافتن پاسخ چگونگی مستلزم انکار دانستههای بدیهی نیست. تاریخ بشری آکنده از سؤالات بیپاسخ است. اینکه اهل نظر نتوانستهاند، مطلقاً یا در برههای خاص، اصل هستی یا وجود خدا را اثبات کنند و یا تفسیری مقتع و عقلاً رضایتبخش از علیّت بهدست دهند، هرگز بشر را از ایمان به وجود خدا یا رها کردن اصل علیت بازنداشته است. در این زمینه نیز ما با دو بدیهی سروکار داریم که نقطه اتکاء و مبنای استوار ما در این چالش با ناممکنهاست: خاصیت یا بومیت علم و کلیّت یا غیرتاریخی بودن و تجّرد زمانی و مکانی آن.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.