کد خبر:۱۶۹۸۵۶
قائم مقام معاون بهداشتي وزير بهداشت خبر داد:
پرداخت جايزه به پزشكان و متخصصان در دستورالعمل جديد طرح پزشك خانواده
قائم مقام معاون بهداشتي وزير بهداشت گفت: در بخش سرپايي، در صورت ويزيت بيمار ارجاعي توسط متخصص، 100 درصد يك ويزيت دولتي و در بخش بستري در صورت ارائه بازخورد ويزيت به پزشك خانواده تا 50 درصد حقالزحمه پزشك به عنوان جايزه به وي پرداخت ميشود.
به گزارش خبرنگار علمي «خبرگزاري دانشجو»، دكتر محمد شريعتي امروز در نشست اعضاي عالي نظام پزشكي با وزير بهداشت در ساختمان وزارت بهداشت، ايجاد شبكه مراقبت بهداشتي اوليه و ادغام آموزش پزشكي در خدمات بهداشتي درماني را از مهم ترين اقدامات صورت گرفته طي سالهاي پس از انقلاب دانست و گفت: راهاندازي پزشك خانواده در كشور نيز از ديگر اقدامات اساسي بود كه از سال 84 در روستاها آغاز شد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر بيش از 95 درصد روستاهاي كشور تحت پوشش پزشك خانواده قرار دارند، افزود: خدمات اين طرح توسط 30 هزار بهورز و 6 هزار پزشك عمومي در 18 هزار خانه بهداشت ارائه ميشود.
قائم مقام معاون بهداشتي وزير بهداشت با تأكيد براينكه اصول مراقبتهاي بهداشتي اوليه همان اصول اساسي برنامه پزشك خانواده است، ادامه داد: افزايش پاسخگويي، افزايش دسترسي، كاهش هزينههاي غير ضروري، افزايش پوشش خدمات و ارتقاي سلامت جامعه از ديگر اهداف اين برنامه است.
شريعتي با بيان اينكه طرح پزشك خانواده پزشك را از حالت رادارگونه خارج مي كند، بيان داشت: در اين برنامه تمام تلاش تيم سلامت اين است كه فرد را از وضعيت مستعد ابتلا به بيماري به وضعيتي برساند كه هيچ استعدادي براي ابتلا نداشته باشد.
وي افزود: در طرح پزشك خانواده نظام پرداخت به صورت سرانه است و در دستورالعمل جديد اين طرح نيز پاداش براي پزشكان كه خدمات كيفي ارائه ميكنند، در نظر گرفته شده است.
قائم مقام معاون بهداشتي وزير بهداشت ادامه داد: همچنين دستورالعمل 02 به گونهاي طراحي شده كه حداكثر استفاده از بخش خصوصي براي ارائه خدمات صورت گيرد و در اين طرح پايگاههاي پزشك خانواده مطبهاي پزشكان بوده و از سرمايهگذاري پزشكان براي اجراي هر چه بهتر اين طرح استفاده ميشود.
شريعتي در ادامه تصريح كرد: در دستورالعمل جديد پزشك خانواده، همچنين پزشك خانواده مسئول در نظر گرفته شده كه مسئوليت مديريت چند پايگاه پزشك خانواده را بر عهده دارد و البته در اين دستورالعمل كليه خدمات سطح يك بدون هيچ فرانشيزي و به صورت كاملا رايگان ارائه ميشود.
وي با اشاره به اينكه ساعت تيم كاري پزشك خانواده در اين دستورالعمل 4 ساعت صبح و 4 ساعت بعدازظهر است، گفت: در صورتي كه پزشكي امكان انجام دو شيف كار را نداشته باشد مي تواند يك شيفت كار كند؛ البته تعداد افراد تحت پوشش وي نيز نصف ميشود.
قائم مقام معاون بهداشتي وزير بهداشت تصريح كرد: همچنين در اين طرح، پزشك خانواده ميتواند از 500 تا 2500 نفر را تحت پوشش خود قرار دهد كه البته اين تعداد در مناطق محروم كه تعداد پزشكان كمتر است تا 3 هزار نفر ميباشد.
شريعتي در خصوص حقوق پزشكان خانواده در دستورالعمل 02 گفت: پزشك خانواده و دستيار وي براساس اين دستورالعمل بهازاي هر بيمار 1750 تومان در ماه دريافت مي كنند كه در صورت پوشش 2500 نفر درآمد آنها از درآمد كنوني پزشك خانواده بيشتر ميشود.
وي اضافه كرد: البته اين سرانه با پذيرش گروههاي خاص از جمله زنان باردار، كودكان، بيماران خاص و سالمندان و همچنين در مناطق محروم افزايش مييابد.
قائم مقام معاون بهداشتي وزير بهداشت با بيان اينكه 20 درصد دريافتي پزشكان پس از ارزيابي پرداخت ميشود، گفت: در مدل جديد اين طرح، نوع نياز بيمار به تخصص پزشكي را پزشك خانواده تشخيص داده و متخصص را خود بيمار انتخاب ميكند.
شريعتي تاكيد كرد: هزينه وزيت بيماران توسط متخصصان براساس دستورالعمل 02 به گونه اي است كه 10 درصد پول را بيمار و 90 درصد آن را بيمه پرداخت ميكند.
وي اظهار داشت: همچنين در بخش سرپايي وقتي متخصص بيمار ارجاعي را وزيت ميكند، 90 درصد از بيمه و 10 درصد از بيمار دريافت مي كند و علاوه بر آن به ميزان 100 درصد وزيت دولتي به عنوان جايزه به وي پرداخت ميشود.
قائم مقام معاون بهداشتي وزير بهداشت يادآور شد: همچنين پزشكان متخصص در بخش دولتي نيز سه برابر ويزيت يك پزشك در بخش دولتي دريافت ميكنند.
شريعتي تاكيد كرد: 95 درصد هزينههاي بستري در مواردي كه از طريق نظام ارجاع اتفاق ميافتد توسط بيمه پرداخت ميشود و در صورتي كه پزشك بازخورد لازم را به پزشك خانواده ارائه كند 50 درصد حقالزحمه پزشك نيز به پزشك متخصص پرداخت ميشود.
لینک کپی شد
گزارش خطا