کد خبر:۱۸۳۸۴۶
همایش علمي انديشه مطهر- 3؛

سعیدی: در نبرد حق و باطل منطقه بی‌طرف وجود ندارد! / كسي كه اصلاح طلبان را دوست داشته باشد، در عمل آنها شريك است

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به سخن جابر که هر کس عمل قومي را دوست داشته باشد در عمل آنها شريك است، گفت: كسي كه اصلاح طلبان را دوست داشته باشد، در عمل آنها شريك است.
به گزارش خبرنگار دين و انديشه «خبرگزاري دانشجو»، حجت الاسلام علی سعیدی در همايش علمي انديشه مطهر که با حضور 700 نفر از مربيان تربيتي و آموزشي عقيدتي و سياسي سازمان بسيج مستضعفين صبح امروز در مجمع فرهنگي غدير برگزار شد به بیان ویژگی ها و نقاط برجسته شخصیت مطهری پرداخت.
 
حجت‌الاسلام سعیدی با اشاره به جایگاه حضرت زهرا (س) در نزد اهل بیت گفت: امام حسن عسگري (ع) فرمود: ما حجت‌هاي الهي بر خلق هستيم و فاطمه حجت بر ماست؛ همچنين امام عصر(ع) فرمود: اي جهانيان الگوي من در نگرش و عملكرد مادرم زهرا است.

اولين محور: مفهوم ولايت‌مداري

وی با بیان اینکه اولين محور بحث مفهوم ولايت‌مداري است، گفت: در قرآن 232 مورد مفهوم ولايت كاربرد دارد، علامه اميني 27 معناء براي ولايت ذكر مي‌كند و مي‌گويد همه اين معاني به يك معنا بر مي‌گردد و آن اينكه بين فرد و معناء يك نوع رابطه وجود دارد.

وی با بیان اینکه مراتب اين رابطه متفاوت است، گفت: پدر بر فرزندان ولايت دارد، يعني حقوقي بر فرزندان دارد و فرزند بايد از پدر تبعيت كند، ولي زماني كه براي صغار، ولي تعيين مي كنيم نوع اين رابطه ولي با صغار با ولايت پدر با فرزند متفاوت است، ولي صغار وظيفه دارد از اموال او محافظت كند و وقتي به بلوغ رسيد اموال او را بازگرداند.
 
حجت‌الاسلام سعیدی در ادامه تأکید کرد: همچنين رابطه بين جامعه و ولي فقيه با ساير ولايت‌ها متفاوت است.

وی گفت: ريشه ولايت فقيه به ولايت امام(ره)، سپس ولايت پيامبر(ص) و در اصل به ولايت خدا بر‌مي‌گردد؛ بخشي از ولايت خدا به پيامبر(ص)، بخشي به ولي فقيه، بخشي به پدر و مادر و غيره منتقل مي‌شود، و اين در جهت تولي است، البته در بخش تبري و ولايت طاغوت هم همينطور است.

محور دوم: ولایت منحصر در تولی و تبری است

وی گفت: محور دوم عناصري است كه در مفهوم ولايت تعبيه شده كه عبارتند از پيوستن و گسستن يعني پيوند با جبهه حق و ارتباط با نماد حق و گسستن از باطل و غيره حق كه اولی تولي و دومي تبري مي‌باشد؛ يعني قرارگرفتن در جرگه ولايت الهي در هر شرايط و گسستن از ولايت طاغوت در هر شرايط بايد استمرار وجود داشته باشد.

در بحث ولایت منطقه بی طرف وجود ندارد!!

وی در ادامه گفت: امام حسين(ع) شب عاشورا به عمر سعد گفت که اگر بخواهيد از جرگه ولايت الهي باشيد شرط اول گسستن از يزيديان است مفهوم ولايت منحصر در اين دو عنصر است و شكل سومي وجود ندارد انسان يا حسيني است يا يزيدي؛ یعنی منطق بي‌طرف نداريم، يا انسان در جرگه ولايت الهي است يا در جرگه شيطان، شق سومي وجود ندارد.

حجت‌الاسلام سعیدی در ادامه نمونه های تاریخی ولایت‌مداری گفت: حارث بن هود در جنگ صفين به حضرت علي(ع) گفت که من متحير شده‌ام آنها نماز مي‌خوانند ما هم نماز مي‌خوانيم، آيا منطقه بي‌طرف وجود ندارد و نمي‌شود مثل عبدالله بن عمر بي‌طرف باشند؟

وی در ادامه گفت: عبدالله بن عمر خليفه‌زاده‌اي بود كه از جايگاه بالاي اجتماعي برخوردار بود، اما سكوت كرد که علي(ع) فرمود: اينها با سكوتشان هم حق را ضايع كردند و هم به باطل كمك نمودند، لذا منطقه بي‌طرف وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به آیه ای از قرآن گفت: قرآن مي‌فرمايد: خداوند درون انسان دو قلب قرار نداده، دل يا جاي خداست يا جاي شيطان.

وی با بیان محور سوم گفت: محور سوم ابعاد ولايت‌مداري است که بعد اول آن پيوستن و گسستن اعتقاد است؛ باور به اينكه خدا ولي عالم است که بنيان نگرش و عملكرد انسان در اينجا قرار دارد.

حجت‌الاسلام سعیدی با بیان اینکه هنر شهيد مطهري هم اين بود كه ابتدا بنيان ولایت را محكم كرد، گفت: چيزي كه بلال را در خط پيامبر(ص) قرار داد ولايت الهي بود و ضعف در ولايت‌مداري موجب سقوط طلحه و زبير شد.

وی در ادامه گفت: بعد سوم ولایت مداری محبت است؛ وقتي بنيان اعتقادي شكل گرفت محبت به دنبال آن مي‌آيد و عاشورا را مي‌سازد. وقتي عبيدالله بن زياد به حضرت زينب(س) گفت: چه ديده‌اي، ايشان گفت: هر چه مي‌بينند زيبايي است اين نماد ولايت‌مداري است.

جابر: كسي كه عمل قومي را دوست داشته باشد در عمل آنها شريك است

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه عشق به مومنان اول به خداوند است، سپس به پيامبر و ائمه(ع) گفت: وقتي جابربن عبدالله انصاري كنار مرقد امام حسين(ع) رفت، گفت: ما در آنچه شما انجام داديد شريك هستيم. به او گفتند اين چه حرفي است كه مي‌زنيد، جابر گفت: كسي كه عمل قومي را دوست داشته باشد در عمل آنها شريك است.
 
كسي كه اصلاح طلبان را دوست داشته باشد، در عمل آنها شريك است
 
وی تأکید کرد: كسي كه اصلاح طلبان را دوست داشته باشد، در عمل آنها شريك است؛ كسي كه اصولگرايان را دوست داشته باشد، در عمل آنها شريك است.

حجت‌الاسلام سعیدی خاطر نشان کرد: امامت نور و امامت نار در همه جا هست، خروجي اعتقاد و محبت در ولايت‌مداري شعاري است، ولايت‌مداران و طاغوت مداران شعار دارند؛ حزب اللهي مي‌گفتند «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» ولي اصلاح طلبان مي‌گفتند، «استقلال، آزادي، جمهوري ايراني» اين شعارها برخاسته از عمق اعتقادي افراد است.

 
چرا برخي از تبعيت از رهبري استنكاف مي‌كنند؟
 
وی با بیان اینکه دومين خروجي اعتقاد و محبت، رفتار و عمل است، گفت: اگر اختيارات ولي فقيه معادل اختيارات معصوم و تبعيت از او مانند تبعيت از معصوم است، چرا برخي از افراد از تبعيت از رهبري استنكاف مي‌كنند؛ نوع حرف زدن برخي متفاوت است يكي به نعل مي‌زند و يكي به ميخ اين افراد بازيگر هستند و سر مردم را كلاه مي‌گذارند.

اگر همان مقدار كه زهرا(س) ولايت‌مداري كرد، سلمان، مقداد و ابوذر تلاش مي كردند اين اتفاقات تلخ پس از پيامبر(ص) نمي‌افتاد!!

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به مراتب ولايت مداري گفت: همسويي با ولايت الهي در همه موارد در حرف زدن، نوشتن و غيره باید باشد؛ یعنی اگر نياز به بذل مال و جان شد حرفي نداشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: فاطمه زهرا مصداق اتم و اكمل ولايت‌مداري بود. اگر همان مقدار كه حضرت زهرا(س) ولايت‌مداري كرد، سلمان، مقداد و ابوذر تلاش مي كردند اين اتفاقات تلخ پس از پيامبر(ص) نمي‌افتاد؛ زيرا امام باقر(ع) فرمود: اگر حمزه و جعفر بودند پس از پيامبر (ص) اين اتفاقات نمي‌افتاد و آنها جان خود را براي علي(ع) فدا مي‌كردند.

حجت‌الاسلام سعیدی در خاتمه گفت: در انقلاب ما نيز برخي ‌ها در كنار امام(ره) و پس از ايشان با رهبري بودند و در كنار ايشان ايستادند مانند سپاه.
 
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار