کد خبر:۱۹۶۲۷۳
هم‌انديشي بررسي ابعاد سبك زندگي اسلامي ايراني- 8

دخانچی: اسلام به جاي سبك زندگي، روش زندگي را بيان مي‌كند

يك مستندساز گفت: ما در حال حاضر درباره روش زندگي حرف مي‌زنيم؛ چراکه اسلام سبك زندگي ارائه نمي‌دهد، بلکه روش زندگي را بيان مي‌كند.
به گزارش خبرنگار دين و انديشه «خبرگزاري دانشجو»، ميلاد دخانچي در هم‌انديشي بررسي سبك زندگي اسلامي – ايراني كه ديروز در دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد به بررسي تاثير مدرنيته در سبك زندگي پرداخت.

وي آويني را فردي دانست كه براي اولين بار مفهوم مدرنيته را متوجه شد و گفت: پديده عجيب مدرنيته تقابل اسلام و غرب نيست، وقتي ما از تقابل اسلام و غرب صحبت مي‌كنيم يعني عده‌اي بچه مسلمان وجود دارند و يك غرب بدي هم وجود دارد كه مي‌خواهد به ما تهاجم كند و ما را از بين ببرد؛ ما هم مي‌خواهيم از خودمان دفاع كنيم و سبك زندگي اسلامي را مي‌سازيم.
 
اين مستندساز ادامه داد: تقابل سنت و مدرنيته قضيه را پيچيده مي‌كند، آنچه با اسلام تناقض دارد مدرنيته است. اگر اين را بفهميم متوجه مي‌شويم خيلي از اقتضائات مدرنيته كه الان در كشور رخ مي‌دهد خودساخته و خودپرداخته است و ربطي به فضاي غرب و تهاجم فرهنگي ندارد.

اسلام روش زندگي را بيان مي‌كند که پيچيده‌تر و بنيادي‌تري از سبک زندگی است
 
دخانچي با بيان اينكه واژه سبك زندگي اولين بار توسط حسن عباسي وارد ادبيات ما شد، گفت: ما در حال حاضر درباره روش زندگي حرف مي‌زنيم؛ اسلام سبك زندگي ارائه نمي‌دهد، اسلام روش زندگي را بيان مي‌كند روش زندگي مفهوم پيچيده و بنيادي‌تري است.
 
وي علت اهميت بحث روش زندگي را بعد امنيت ملي دانست و گفت: يك بعد اهميت سبك زندگي براي ما بحث فرهنگي است، اما مهم‌تر از آن حوزه استراتژيك است. يك حكومت با مقوله فرديت رابطه نزديكي دارد براي اينكه يك حكومت بتواند قدرت‌ورزي خود را پيش ببرد احتياج به هويت‌هايي دارد كه بتواند اقتضائات قدرت‌ورزي او را محقق كند.

اين فعال رسانه اي در حوزه سبك زندگي دليل تنها ماندن حضرت علي(ع) در صدر اسلام را همين هويت‌هاي فردي دانست و گفت: انسان‌هايي كه در آن زمان بودند از جنس فرديتي بودند كه ولايت‌پذير نبودند.

ما هنوز نظريه‌پردازي نكرديم كه براي پيشبرد حكومت زير سايه ولايت‌فقيه به چه نوع هويت‌هايي احتياج داريم؟
 
دخانچي ادامه داد: ‌فرديت وقتي به وجود بيايد يك نوع سبك زندگي است، جمهوري اسلامي به مثابه يك قدرت بايد تعريف كند كه به چه هويت‌هايي نياز دارد؟ آيا فقط به مسلمان نياز دارد، خير افراد مسلماني هستند كه تيشه به ريشه جمهوري اسلامي مي‌زنند پس فقط مذهبي بودن كافي نيست.
 
وي تاكيد كرد: ما هنوز در اين باره نظريه‌پردازي نكرديم كه براي پيشبرد حكومت زير سايه ولايت‌فقيه به چه نوع هويت‌هايي احتياج داريم؟ با تناسب به اين موضوع مي‌توان روش زندگي را تئوريزه كرد. من به عنوان يك جوان تاكنون نظريه‌پردازي‌اي كه بشود از آن ايده رسانه‌اي در آورد، نديدم.
 
اين مستندساز درباره اهميت بحث سبك زندگي براي شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي نهاد قدرتمندي است و روش زندگي هم در دل فرهنگ خوابيده، بنابراين اين موضوع براي اين شورا مهم مي‌شود.

دخانچي موفقيت شوراي عالي انقلاب فرهنگي را نمود كارهاي آن در زندگي جوانان دانست و گفت: موفقيت شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گزارشات پيچيده نيست، ما در مفهوم فرهنگ دچار مشكل بوديم بنابراين در اين 30 سال نتوانستيم كار زيادي انجام دهيم.
 
وي درباره واژه فرهنگ گفت: اين واژه 110 سال است در ادبيات غرب وارد شده زماني كه دين از صحنه زندگي مردم حذف شد و اقتضائات سياست و اقتصاد همه زندگي مردم را فرا گرفت غربي‌ها به فضايي نيازمند شدند كه‌ آلوده به سياست و اقتصاد نباشد اين مقوله همان فرهنگ بود كه مي‌تواند به جنگ با قدرت و سياست برود هر قدرتي كه به وجود مي‌آيد مي‌گويد اولين دغدغه من فرهنگ است و بايد آن را كنترل كنيم.

روش زندگي اسلامی؛ چیزی که باعث از بین رفتن قدرت‌های استعماری می‌شود
 
اين فعال رسانه اي در حوزه سبك زندگي ادامه داد: اعتقاد ماركسيست‌ها براي ليبراليست‌ها اصلا مهم نبود؛ آنچه انجام بدهند براي‌ آنها مهم مي‌شود. در اينجاست كه كم‌كم سبك زندگي موضوعيت پيدا مي‌كند. نگاه به جنبش‌هاي ضداستعماري نشان مي‌دهد وقتي مسلمان‌ها شريعت يعني راه را دنبال كردند آنها فهميدند ما چيزي داريم كه باعث از بين رفتن آنها مي‌شود و آن روش زندگي است روش زندگي يك آدم محصول ساختارهاي مدرن است آنچه مردم فكر مي‌كنند مهم نيست، آنچه عمل مي‌كنند مهم است.

دخانچي با بيان اينكه برنامه‌ريزي عليه جمهوري اسلامي را كتمان نمي‌كنيم، گفت: اين نگاه مفهوم كلاسيك جنگ نرم را به آن صورتي كه ما به كار مي‌بريم زيرسوال مي‌برد. مفهوم جنگ نرم مي‌گويد يكسري آدم بد نشسته‌اند و عليه ما تبليغ مي‌كنند؛ در صورتي كه اين تبليغات براي موثر شدن بايد بستر داشته باشد و اين بسترها را خود جمهوري اسلامي توليد مي‌كند.
 
وي راه‌حل اين مشكل را تعريف فرديت‌ها دانست و گفت: جمهوري اسلامي بايد بداند به چه نوع آدم‌هايي نياز دارد. ما به فرديت‌ها و هویت هایی چون آويني‌وار و چمران ‌وار احتياج داريم، توليد آويني و چمران كار سختي است؛ یعنی در وهله اول بايد اين نتيجه برسيم كه روش زندگي محصول بردارهاي قدرت است.
 
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
بدون نام
-
۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۳
هيچ هشياري بدون درد نيست.!تو درد دين داري! بعد از سالها يک مرد ديدم!
0
0
پربازدیدترین آخرین اخبار