کد خبر:۲۱۲۸۸۸
لاریجانی در دانشگاه محقق اردبیلی:

اساسا چه کسی «توازن بین المللی» آمریکایی را خلق کرده است؟

رئیس مجلس گفت: در یکی از جلسات مذاکره، طرف مقابل گفت‌وگو به ما گفت کارهای شما توازن بین‌المللی را به‌هم می‌زند، ما نمی دانیم این توازن ...
اساسا چه کسی «توازن بین المللی» آمریکایی را خلق کرده است؟
به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، علی لاریجانی بعد از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به اوضاع بین الملل گفت: شرایط فعلی جامعه بین الملل وظایفی به دوش دانشگاهیان و یک وظایف به دوش حاکمان قرار داده است.
 
وی با اشاره به اینکه همواره در عرصه بین الملل از زمان پیروزی انقلاب و در دوران جنگ کشور ما با جبهه جنگ استکبار مواجه بوده افزود: بعد از پیروزی انقلاب به طور جدی درگیر روحیه استکباری امریکا نسبت به مردم ایران شدیم؛ در یک دوره، جنگ تحمیلی و در دوره های دیگر شیطنت‌های سیاسی بود که از سوی دشمنان ملت به مردم ایران تحمیل می شد.
 
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه وقتی جنگ به ایران تحمیل شد امریکایی‌ها از دست داشتن در آن خود را مبرا دانستند ادامه داد: البته به مرور زمان اطلاعاتی به دست آمد که نشان داد آمریکایی‌ها هم قبل از شروع جنگ یعنی هم در تشویق صدام برای شروع جنگ و هم در طول جنگ از لحاظ لوژستیکی و پشتیبانی جنگ، در جنگ تحمیلی عله ایران دخالت داشتند.
 
لاریجانی گفت: بعدها به اثبات رسید که خیلی از کشورهای غربی حتی شوروی نیز در جنگ عراق علیه ایران از عراق حمایت کرد ولی بعد از مدتی به این نکته دست یافتند که مردم ایران بسیار هوشیارتر از آن هستند که اجازه بدهند با جنگ تحمیلی آمال و آرزوهای آنها را تهدید کنند و البته دلیل این امر، عنصر مقاومت مردم ایران است.
 
رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها بعد از فروپاشی شوروی تصور کردند که باید یک جهان یکپارچه درست کرده و با همین هدف به افغانستان حمله کردند ادامه داد: آمریکایی‌ها به قول خودشان قصد داشتند از این طریق دمکراسی را در این کشور ایجاد کنند و با این تخیل که این دمکراسی را به همسایه‌ها یعنی ایران وارد کنند این مسیر را دنبال کردند.
 
وی خاطر نشان کرد: آمریکا پس از تمام این رفتارهای توطئه آمیز عنوان کرد که باید خاورمیانه جدید به‌وجود بیاورد که نتوانستند به خاسته خود برسد چرا که دلیل آن الگو بودن ایستادگی و مقاومت مردم ایران بود.
 
لاریجانی کارشکنی در مسائل هسته ای ایران را رفتار دیگری از سوی استکبار عنوان کرد و افزود: آنها مسئله هسته‌ای ایران را تبدیل به پرودنده‌ای کردند که از این طریق هم از طرف آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و هم شورای امنیت فشارهای بین المللی را علیه مردم ایران تحمیل کنند.
 
رئیس مجلس با اشاره به تئوری جهانی‌سازی آمریکا گفت: در این تئوری یک کشور به‌عنوان کانون جهان و پشت‌صحنه‌ ماجرا و چند کشور دیگر پیرامون قرار دارد و اگر  کشورهای پیرامون و یا عقب‌افتاده جرئت کنند که پایشان را به این عرصه دراز کنند حساب آن کشور  را با تهدید و تحریم می‌رسند، یعنی کشورهای کانون باید دارای تکنولوژی و علم باشند و کشورهای پیرامون هیچ‌گونه تکنولوژی و علمی نداشته باشند.
 
 لاریجانی با اشاره به اینکه ایران با مقاومت خود توانست به خیلی از مسائل علمی و تکنولوژیکی دست یابد و برای آن هزینه‌های بسیاری را هم پرداخت کرد افزود: یکی از این هزینه های سنگین شهدا بودند، به طور مثال شهید تهرانی مقدم که یک سال پیش به شهادت رسیدند در عرصه موشک‌سازی خدمات بسیاری را برای کشور ما به بار آورند و در عرصه انرژی‌ هسته‌ای نیز  شهدایی همچون دکتر شهریاری‌ها را از ما گرفتند.
 
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه آنها به دنبال محروم کردن ایرانیان از دانش‌‌های پیشرفته هستند خاطرنشان کرد: در مسئله مذاکره هسته‌ای، در جلسه‌ای طرف مقابل گفت‌وگو به ما گفت که ما قبول داریم که شما نمی‌خواهید به بمب هسته‌ای دست پیدا کنید ولی کارهای شما توازن بین‌المللی را به‌هم می‌زند.
 
لاریجانی تاکید کرد:‌ ما نمی‌دانیم این توازن بین المللی آمریکایی‌ را چه کسی خلق کرده است.
 
وی با بیان اینکه ما تجربیاتی در عرصه صنعت، علم و سایر زمینه‌ها علی‌الخصوص انرژی به دست آورده‌ایم افزود: وظیفه ما به خصوص  دانشگاهیان در این عرصه دیدبانی علمی کشور است یعنی نباید منتظر غرب و کشورهای اروپایی بمانیم و باید از ظرفیت‌های متخصصین ایران که نعمتی بزرگ است برای کشور استفاده کنیم.
 
رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه در طول 32 سال گذشته ما ثابت کرده‌ایم که تهدیدها و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل می‌کنیم خاطرنشان کرد: همه این تجربیات و اندوخته را که از طریق نیروهای خلاق در کشور خودمان  به دست آوریدم را ‌می‌توانیم به سایر ملل اسلامی گسترش دهیم.
 
لاریجانی با بیان اینکه در کنار پیشرفت تکنولوژی، آداب معنوی و علم هم اهمیت دارد عنوان کرد: باید همزمان با پیشرفت علمی آداب و معنویات را نیز ارتقا دهیم.
 
وی با اشاره‌ای به سخنانی از آیت الله مطهری عنوان کرد: در دانشگاه‌ها اگر کسی تحصیل می‌کند نباید فقط در یک بعد علم رشد کند بلکه باید در تمامی گرایش‌ها یعنی سیاست، معنویت و سایر استعدادهای خدادادی گام بردارد اگر این‌چنین نباشد جامعه سودی از علم آن شخص دانشگاهی نخواهد برد.
 
رئیس قوه مقننه با اشاره به برخی دغدغه های دانشگاهیان خاطر نشان کرد: البته در این بین دانشگاهیان هم دغدغه‌های دارند از جمله اینکه یک دانشجو بعد از اتمام تحصیلات خود به فکر یافتن شغل مناسب با تخصص خودش است و این را حتما باید مسئولان در نظر بگیرند و برای این کار ظرفیت‌سازی کنند یعنی ظرفیت‌های هر استان و منطقه ای را شناسایی کرده و افراد متناسب با آن ظرفیت را تعلیم دهند؛ ظرفیت‌سازی کار بسیار دشواری است ولی شدنی است.
 
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار