به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، فریدالدین حدادعادل عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در نخستین دوره آموزشی کانون تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشکده توانبخشی ضمن اشاره به پارامترهای بررسی ریاست جمهوری گفت: در مقوله ریاست جمهوری باید سه پارامتر کسب قدرت، نگاهداشت قدرت و چرخه انتقال قدرت را در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه مساله کسب قدرت فعالان سیاسی مطرح و تعیین کننده اند خاطر نشان کرد: در مساله نگاهداشت قدرت نیز فعالان سیاسی در کنار حاکمیت مطرح اند و در بحث چرخه انتقال قدرت نیز حاکمیت همراه با فعالان سیاسی درگیر هستند.
حدادعادل اظهار داشت: باید دید کسانی که به قدرت می رسند به چه چیز و چه کسانی می اندیشند به عنوان مثال آقای خاتمی قدرت را از آقای هاشمی تحویل گرفت و به آقای احمدینژاد تحویل داد اما چون آقای موسوی نپذیرفت که نتوانسته قدرت را از آقای احمدینژاد پس بگیرد حوادث پس از انتخابات رقم خورد.
این فعال سیاسی ادامه داد: خاتمی در دوران ریاست جمهوریاش هم مدیریت کرد و هم مدیریت شد.
وی افزود: با وجود اینکه آقای هاشمی خود به خاتمی رأی نداده بود اما خاتمی راه دولت هاشمی را ادامه داد.
حداد عادل تصریح کرد: نگاه بخشی از اصولگرایان با بخش دیگر از آنان متفاوت است به طوریکه برخی از انها خاتمی را خائن و خیانتکار میدانند اما بخش دیگر چنین نگاهی را ندارند.
این فعال سیاسی بااشاره به نگاه متفاوت خاتمی و هاشمی به مقوله آزادی افزود: در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی تنها 2 روزنامه مخالف تهران تایمز و سلام منتشر میشد زیرا در آن دوران معتقد بودند وقت کار است و کسی نباید انتقاد کند.
وی افزود: آقای خاتمی به لحاظ جذابیتهای شخصیتی بالاتر از ناطق نوری بود و به همین دلیل به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.
این فعال سیاسی با بیان اینکه دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی از نظر تحلیل به سه دوره تقسیم میشود، گفت: دوره اول دوره آغاز ریاست جمهوری تا فروردین 79 است که مطبوعات تعطیل شد؛ واقعه 18 تیر نیز در این دوران رخ داد.
حدادعادل با بیان اینکه دوره 79 تا 82 یک دوره دیگری از دوره دوم خردادیها است، گفت: در سال 82 بچههای حزباللهی یک لیست از اعضای شورای شهر را انتخاب کردند تا اینکه اصولگرایان در انتخابات 82 رأی آوردند و اما بعد از سال 82 جریان دوم خرداد سیر نزولی داشت.
وی با بیان اینکه دوم خرداد ماهیت دوگانه داشت، افزود: اصلاحطلبان را از عباس دوزدوزانی تا عباس عبدی تشکیل می دهد به طوری که عباس دوزدوزانی یک اصلاحطلب قدیمی است که امام و انقلاب را دوست داشت و عباس عبدی فردی است که میگوید ما در تسخیر سفارت آمریکا اشتباه کردیم و نمی توان عملکرد همه این افراد را یکسان قلمداد تلقی کرد.
عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب با بیان اینکه مبنای نظری خاتمی و برخی اصلاحطلبان با مبنای نظری امام یکسان نبود، گفت: اصلاحطلبان وقتی جامعه مدنی را مطرح کردند با مخالفت نیروهای ارزشی مواجه شدند؛ آنها آقای هابر ماس را به ایران آوردند و با او جلسات خصوصی و عمومی گذاشتند. در جامعه مدنی ممکن است جامعه مسلمانان مطرح باشد اما جامعه اسلامی مطرح نیست.