به گزارش فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، «تبیان» نوشت:
رسانهها بر شناخت و درک و فهم عموم مردم از جهان و وقایع مربوط به آن، اثر میگذارند. رسانهها مثل یک آینه در انعکاس واقعیتها عمل میکنند و یا بر پیکره این واقعیتها تاثیر میگذارند و به نحوه مورد نظر خود، انها را بازگو میکنند.
در دنیای امروز، اغلب رسانهها برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود، بر ساخت و چارچوب وقایعی که قصد انتشار انرا دارند، تاثیر میگذارند و آنها را به گونهای نشان میدهند که مورد نظر خودشان است. ممکن است در چنین حالتی تصویرسازی رسانهای به واقعیت نزدیک و یا در فاصلهای زیاد از آن، قرار داشته باشد. ممکن است رسانه در خدمت تبلیغ و انتشار یک تفکر باشد یا در راستای تامین اهداف شرکتهای بزرگ تجاری. در این زمینه تجربه به اغلب افراد نشان داده است که تبلیغات روشی موثر و قدرتمند است برای تشویق افراد به استفاده از یک وسیله یا خوراکی مثل کوکا کولا یا سیگار. دو مادهای که توسط افراد زیادی مصرف میشوند و هر دو مضر و خطرناک برای سلامتی انسانها هستند. اما همچنان مصرف بالایی دارند و موجب سرازیر شدن مبالغ هنگفتی به جیب تولید کنندگانشان میشوند. چون تبلیغات موثر و دقیقی در این رابطه صورت گرفته است. از این نوع تبلیغات بسیار است. اما نوع دیگر تبلیغات در عرصه تفکر و اعتقادات افراد است.
این روزها، هجمه برخی از شبکههای ماهوارهای ضد شیعی که در راستای تبلیغ اندیشههای وهابیت عمل میکنند، سعی داشتند تا با طرح برخی از شبهات، واقعه عظیم عاشورا را برای مردم در ابهاماتی قرار دهند و یا اینکه نحوه تفکر نسبت به این حماسه را دچار تغییراتی کنند.
آنچه مشخص است اینکه در سالهای اخیر، تبلیغات وسیعی در راستای سست کردن اعتقادات مذهبی و خصوصا عقاید شیعی در جهان صورت گرفته است. تبلیغاتی که از طریق رسانههای مختلف صورت میگیرد و این روزها، هجمه برخی از شبکههای ماهوارهای ضد شیعی که در راستای تبلیغ اندیشههای وهابیت عمل میکنند، سعی داشتند تا با طرح برخی از شبهات، واقعه عظیم عاشورا را برای مردم در ابهاماتی قرار دهند و یا اینکه نحوه تفکر نسبت به این حماسه را دچار تغییراتی کنند. به این ترتیب ویژه برنامهای را ترتیب دادند و نام انرا را ناگفتههای عاشورا گذاشتند و اتفاقا سعی کردند با صحنه سازی واقعه عاشورا، بازتعریفی از این واقعه عظیم داشته باشند. نکته اینجاست که چه اهدافی در این زمینه دنبال میشود؟ وقتی به برخی از برنامههای این شبکه نگاهی دقیق میشود، این واقعیت مشخص میشود که واقعه عاشورا، سرمایهای عظیم برای شیعیان است و همین امر موجب شده است تا مخالفان و ضد شیعیان، تمام تلاش خود را در راستای کمرنگ کردن این حماسه بزرگ، به کار گیرند.
در دنیای امروز، اغلب رسانهها برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود، بر ساخت و چارچوب وقایعی که قصد انتشار انرا دارند، تاثیر میگذارند و آنها را به گونهای نشان میدهند که مورد نظر خودشان است
مسلما در چنین شرایطی عملکرد و اثرگذاری رسانههای شیعی بسیار زیاد است. همانطور که برخی از شبکههای ماهوارهای شیعی عمل میکنند و دائما در صدد پاسخگویی به شبهات مطروحه هستند. اما این تنها بخشی از عملکرد رسانه در نشر یک حماسه است.
عاشورا-محرم-مختارنامه
آنچه مشخص است اینکه در راستای انتشار پیام عاشورا، ساخت فیلم مختارنامه، کارنامهای است که تا حدودی موفق شد تا بخشی از واقعیتهای حماسه عاشورا را در معرض نگاه جهانیان قرار دهد. هرچند این فیلم دارای نقاط ضعفی هم بود، اما به طور کلی میتوان آنرا سندی موفق از اعتقاد شیعیان نامید که ابزاری مهم و موثر در راستای نشر تفکر و حماسه عاشورا به جهانیان است. یک فیلم این قدرت را دارد که چندین برابر یک سخنران و یا مداح اثرگذار باشد. به طور کلی هر چیزی که در ورطه نمایشی با جنبههای هنری قرار میگیرد، قدرت تاثرگذاری بیشتری دارد. باید به این نکته توجه داشت که عده این از مردم در مجالس عزاداری شرکت میکنند و در این محافل، نکتههای زیادی را میشنوند و میبینند. اما عدهای از مردم هم این فرصت را نمییابند تا در چنین محافلی حضور داشته باشند. اما تلویزیون در دسترس همه است و اغلب افراد به ان علاقهمند هستند. وقتی در این ایام برخی از تبلیغات تلویزیونی هم، مناسبتی ساخته و نمایش داده میشوند، یقینا بر مخاطبان اثرگذار خواهند بود.
عاشورا-محرم
مثل تبلیغ همراه اول که نمایش دهنده تصویری زیبا از محبت مردم نسبت به امام حسین (ع) بود. وقتی عدهای مشغول اجرای تعزیه بودند و پیرمردی نسبت به ایفا کننده نقش شمر، متعرض شد و با گفتههای اطرافیانش که او را نسبت به این موضوع آگاه میکردند که این تنها یک نمایش است، آرام گرفت و در انتها این دو نفر یکدیگر را در آغوش گرفتند و هر دو بر مصیبت امام حسین (ع) اشک ریختند. همه اینها میتوانند پیامهایی کوتاه، اما اثرگذار باشند و این موضوع را به اثبات رسانند که رسانه در عرصههای مختلف میتواند مبلغی برای انتقال پیامهای فکری واعتقادی باشد.
بدانید که دنیای امروز در راستای حذف نمادهای دینی از جلوی دیدگان ما تلاش میکند و به جای آن نمادهای دنیایی را در وجود ما تقویت میکند. مهم این است که نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشیم و بدانیم آنچه نجات بخش است همان چیزی است که از تفکر دینی و اعتقادی ما برمی خیزد و به همین خاطر است که همواره در طی تاریخ، تمامی قدرتها سعی بر تضعیف شیعیان داشتهاند.