کد خبر:۲۱۷۵۲۵
وبلاگ «رویش»

«سبک زندگی» مهم‌ترین محصول فرهنگ و تمدن

«فرهنگ» به مثابه روح کلی حاکم بر جامعه است که وقتی تجسم و تعین می‌یابد «تمدن» سازی می‌کند، «تمدن» در واقع تجسم و تبلور فرهنگ است و فرهنگ، فضای فکری، ذهنی، هنجاری و ارزشی حاکم بر جامعه است. وقتی ارزش‌ها، باور‌ها و افکار پا به عالم واقع می‌گذارند و از وجود ذهنی و درونی به وجود عینی و بیرونی تبدیل می‌شوند، واقعیتی متولد و ظاهر می‌شود که تمدن نام دارد و محسوس و ملموس و قابل رؤیت است.

فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، در آخرین به روز رسانی وبلاگ «رویش» چنین آمده است:

«فرهنگ» به مثابه روح کلی حاکم بر جامعه است که وقتی تجسم و تعین می‌یابد «تمدن» سازی می‌کند، «تمدن» در واقع تجسم و تبلور فرهنگ است و فرهنگ، فضای فکری، ذهنی، هنجاری و ارزشی حاکم بر جامعه است. وقتی ارزش‌ها، باور‌ها و افکار پا به عالم واقع می‌گذارند و از وجود ذهنی و درونی به وجود عینی و بیرونی تبدیل می‌شوند، واقعیتی متولد و ظاهر می‌شود که تمدن نام دارد و محسوس و ملموس و قابل رؤیت است. فرهنگ مانند نقشه‌ای است در ذهن یا بر روی کاغذ و تمدن؛ پیاده سازی و ساخت آن در متن جامعه است. «فرهنگ» بعد نرم افزاری جامعه را تشکیل می‌دهد و تمدن بعد سخت فزاری و این هر دو یک رابطه مستقیم، تعاملی و رفت و برگشتی دارند.

 «سبک زندگی» آمیزه و معجونی است از «فرهنگ و تمدن» و به تعبیری می‌توان گفت مهم‌ترین محصول فرهنگ و تمدن «سبک زندگی» است. اگر جامعه را به کارخانه‌ای تشبیه کنیم؛ «فرهنگ» بعد مهندسی فکری و طراحی و نقشه کشی آن را شامل می‌شود و «تمدن» بعد فیزیکی، ساختمان و امکانات آن را در بر می‌گیرد و محصول این دو، پدیده‌ای است به نام «سبک زندگی». به بیان دیگر خروجی این نرم افزار و سخت افزار در حوزه «مغزافزاری» و انسانی تعین می‌یابد و مسیری را می‌سازد برای سلوک حیات انسانی.

بنابراین لازمه پرداختن به مقوله مهم و استراتژیک «سبک زندگی» توجه جدی به سه گانه «فرهنگ، تمدن و سبک زندگی» به صورت توأمان و هماهنگ است، چرا که این سه هر کدام بر دیگری تأثیرگذاری مستقیم دارند و قابل تفکیک نیستند، در واقع جامعه یک واقعیت است که در عین پیوستگی، واجد چندین بعد لاینفک است و این سه گانه، وجوه و ابعاد لاینفک آن را در بر می‌گیرد.

 

مهم‌ترین محصول تمدن غرب چیست؟

امروز مهم‌ترین محصولی که تمدن غرب در پی صادرات آن می‌باشد چیست؟ وقتی به ظاهر ماجرا نگاه می‌کنیم هزاران کالا از غرب صادر می‌شود. محصولاتی در حوزه صنعت و تکنولوژی، ارتباطات و اطلاعات، دانش و هنر و آموزش، تغذیه، پوشش و آرایش، کامپیو‌تر و فضای مجازی و... اما سئوال اساسی این است که مهم‌ترین محصولی که غرب در پی ترویج، توسعه و صادرات آن است، چیست؟

با عبور از ظواهر و قدری تأمل در عمق ماجرا می‌توان گفت محصول استراتژیک تمدن غرب که سعی وافری برای فراگیری آن می‌شود «life stylLe» یا‌‌ همان سبک زندگی است. به نحوی که وقتی سخن از «life style» به میان می‌آید نخستین مفهوم ملازم آن «American life style» است و این خود، به روشنی گویای اپیدمی سازی فرهنگ زندگی آمریکایی است. تعابیری همچون جهانی سازی، غربی سازی، دهکده جهانی و اصطلاحات مشابه آن‌ها در واقع بیان دیگری است از صدور و ترویج «سبک زندگی» مشترک با غرب یا‌‌ همان «American lifestyle».

تمدن غرب برای توسعه خود و تسلط بر جهان، از شیوه‌های پیشین استعماری به شیوه‌ای نرم و خزنده روی آورده است و به آرامی و بی‌سر و صدا درحال تکثیر خود و تسخیر و تحدید غیرخود می‌باشد و این تسخیر عند اللزوم به تحقیر و تهدید و تخریب و تقابل نیز کشیده می‌شود.

تمدن غرب برای نیل به اهداف اقتصادی و روانه ساختن انبوه تولیدات خود به دیگر کشور‌ها، ابتدا باید بازاری را خلق کند به وسعت تمام قاره‌ها! یعنی باید نظام نیازمندی‌های مشترکی را برای مردم جهان ایجاد نماید و برای دست یابی به این هدف، می‌خواهد «سبک زندگی» واحدی را که‌‌ همان «American life style» است را در جهان فراگیر سازد و در واقع این، تعبیر دیگری است از جهانی سازی؛ دهکده‌ای را می‌سازد که افراد آن دارای فرهنگ مشترک، تمدن مشترک، نیازهای مشترک و مصارف مشترک هستند و این یعنی بازاری به وسعت قاره‌ها!

 

مسأله چیست؟ غنی سازی هسته‌ای یا غنی سازی سبک زندگی؟!

منازعه تنگاتنگ غرب با ایران بر سر چیست؟ انرژی هسته‌ای؟ دموکراسی؟ آزادی؟ و یا...؟ مگر کشورهای دیگر نیستند که صد‌ها کلاهک هسته‌ای رسمی دارند و کشورهایی که دموکراسی به قدر نسیمی از آن‌ها عبور نکرده است؟ چرا هیچ سخنی از آن‌ها در میان نیست؟ حقیقت تقابل غرب با ایران بر سر چیست؟ این‌ها که بهانه‌های نخ نما شده‌ای هستند و اگر انرژی هسته‌ای نیز نباشد، فردا دستاویز دیگری را پیراهن عثمان می‌کنند تا ایران را تحت فشار و تهدید قرار دهند.

ایران را به چه منظور تحریم می‌کنند؟ پاسخ روشن است، محور این تنازع به‌‌ همان سه گانه «فرهنگ، تمدن و سبک زندگی» باز می‌گردد، امروز ایران تنها کشوری است که داعیه و ظرفیت «تمدن سازی» دارد و در این مسیر در حال حرکت است، اینکه در کجای مسیر هستیم، بحث مفصلی است، مهم این است که ایران چنین هدف گذاری را انجام داده و به جد در پی دستیابی به آن است و در طول دو دهه فرصتی که پس از پایان جنگ تحمیلی داشته است به شکل رو به رشدی در این مسیر حرکت کرده است و این یعنی پتانسیلی که در حال بالفعل شدن است و ظرفیت و توان آن را هم دارد و در عرصه‌های گوناگون نیز این توان متفاوت را اثبات کرده است.

ظرفیت‌های فکری و فرهنگی ایران اسلامی و مبانی و منابع منحصر به فرد مکتب تشیع، پتانسیل عظیمی است که اگر به مرحله غنی سازی برسد چنان انرژی عظیمی را آزاد خواهد کرد که در حوزه تمدن سازی و سبک زندگی، تحولی جدی و انقلابی بنیادین رقم خواهد خورد و این است راز تقابل غرب با ایران اسلامی.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
سحاب
-
۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۲
يقينا امروز ايران کشوري است که طرفيت تمدن سازي دارد اما آيا واقعا تنها کشوري است که اينگونه است؟
0
0
سحاب
-
۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۲
از غرب ستيزي قراره به کجا برسيم؟
0
0
شاهين
-
۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۳
خوب که چي؟ مگه قرار بود غرب با ما رفيق باشه؟ هميشه دنبال ضربه زدن به ما بودن
0
0
شاهين
-
۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۴
آها! حرف آخرت بايد اول گفته مي شد! اينکه ما بخواهيم و نخواهيم اگر قصد داريم خودمون را حفظ کنيم بايد قبول کنيم که در تقابل با غرب هستيم و نميشه پسرخاله غرب بشيم
0
0
پربازدیدترین آخرین اخبار