کد خبر:۲۱۷۸۵۷
افزایش استفاده از تکنولوژی

آمار استفاده ایرانی‌ها از تکنولوژی

جالب است بدانیم در زمینهٔ موبایل، نوکیا با ۴۲ درصد، در صدر برندهای اصلی قرار دارد. البته به نظر می‌ رسد با تصمیم اخیر شرکت فنلاندی برای خروج از بازار ایران، این وضع چندان دوام نیاورد. سامسونگ با ۲۰ درصد در رتبه بعدی است و جایگاه‌های بعدی از آن سونی اریکسون با ۱۶ درصد، اچ ‌تی ‌سی با ۱۰ درصد و اپل با ۹ درصد است.

به گزارش فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، پایگاه جنگ نرم، اخیرا اولین گروه تحقیقاتی آنلاین ایران نتایج پژوهش ایران دیجیتال در سال 2012 را منتشر کرده است. این تحقیق نحوهٔ استفاده از اینترنت و موبایل را در میان کاربران ایرانی مورد بررسی قرار می‌‌دهد. این اولین مجموعه تحقیقات آنلاین می‌باشد که قصد دارد تا شفافیت بیشتری در زمینهٔ نگرش و رفتار ایرانیانِ استفاده کننده از فناوری، هم برای شرکت ‌های داخلی و هم خارجی ایجاد کند.

جمعیت نمونه این تحقیق متشکل از 750 نفر پاسخگو است که در ایران سکونت داشته و بین بیست و سوم تا بیست و هشتم اکتبر به سوالات آن پاسخ داده ‌اند. وقتی از شرکت کنندگان پیرامون بیشترین نوع فعالیتشان در اینترنت سوال شد، بالا‌ترین سطوح به جستجوی اطلاعات (67 درصد)؛ مطالعهٔ پایگاه‌‌های خبری (65 درصد)؛ بانک داری برخط (64 درصد)؛ دانلود موسیقی (49 درصد)؛ شبکه‌‌های اجتماعی (44 درصد) و خرید آنلاین (43 درصد) اختصاص یافت. در این می‌ان، فایل‌‌های چند رسانه‌‌ای قابل پخش برای دستگاه‌‌های قابل حمل، دانلود فیلم، شنیدن رادیو و تماشای برخط فیلم در مجموع، 38 درصد از موارد را تشکیل می‌‌دهد.

از میان کل پاسخ‌ گویان - به عنوان نمونه مخاطبان استفاده کننده از فناوری‌ مورد بررسی در این تحقیق - 88 درصد به ارتباط ADSL دسترسی داشته و 10 درصد از آن‌ها دسترسی به اینترنت از طریق شبکه بی‌سیم (مانند فناوری وای-فای) را ترجیح داده ‌اند. اکثریت این افراد (90 درصد) عمدتا از رایانه شخصی استفاده کرده و 71 درصد نیز از خانه و 25 درصد از دفتر کار خود به اینترنت دسترسی داشته‌‌اند. فایرفاکس با 38 درصد از لحاظ اولویت مرورگر نزد پاسخ‌ گویان، بازار را در دست داشته و در در رتبه‌‌های بعدی به ترتیب مرورگر اینترنت شرکت مایکروسافت با 30 درصد و کروم با 21 درصد قرار دارد.

بالا‌ترین سطوح به جستجوی اطلاعات (67 درصد)؛ مطالعهٔ پایگاه‌‌های خبری (65 درصد)؛ بانک داری برخط (64 درصد)؛ دانلود موسیقی (49 درصد)؛ شبکه‌‌های اجتماعی (44 درصد) و خرید آنلاین (43 درصد) اختصاص یافت

امیراسماعیل بزرگ‌زاده، عضو هیات مدیره شرکت کانوی (صاحب اصلی گروه تحقیقاتی فوق) در این باره می‌‌گوید: «ما اکنون شروع به مشخص ‌تر ساختن چگونگی [استفاده] آنلاین کاربران فعال و فرهیخته ایرانی برای همگان کرده ‌ایم.» وی می‌‌افزاید: «برای برندهای خارجی، تجارت الکترونیک، بانکداری اینترنتی و استفاده از وسایل ارتباطی کلان دیجیتال [در ایران] به طور چشمگیری پیشرفته و در نوع خود، خیره کننده است.»

جالب است بدانیم در زمینهٔ موبایل، نوکیا با 42 درصد، در صدر برندهای اصلی قرار دارد. البته به نظر می‌ رسد با تصمیم اخیر شرکت فنلاندی برای خروج از بازار ایران، این وضع چندان دوام نیاورد. سامسونگ با 20 درصد در رتبه بعدی است و جایگاه‌های بعدی از آن سونی اریکسون با 16 درصد، اچ ‌تی ‌سی با 10 درصد و اپل با 9 درصد است. حدود نیمی از افراد (46 درصد) گوشی‌‌های هوشمند در اختیار دارند که گوشی‌‌های شرکت سامسونگ با 25 درصد در بالای این فهرست قرار دارد و پس از آن برند نوکیا با 21 درصد و اپل با 16 درصد، رده‌‌های بعدی را به خود اختصاص داده ‌اند. در بین افراد شرکت کننده در این تحقیق، تنها 14 درصد دارای تبلت (Tablet PC) بوده ‌اند.

 «بزرگ‌زاده» در همین ارتباط خاطر نشان می‌‌سازد: «ایرانی‌‌ها نیز هم زمان با رشد و توسعهٔ رسانه‌‌های دیجیتال، از‌‌ همان گرایش جهانی نسبت به جا به‌ جایی و تحرک پیروی می‌‌کنند و در پی راه‌ اندازی اولین شبکهٔ نسل سوم تلفن همراه از شش ماه پیش، میل به تجربه هرچه پربار‌تر از چنین امکاناتی، به طور روز افزونی شکل گرفته است.»

از میان کل پاسخ‌ گویان - به عنوان نمونه مخاطبان استفاده کننده از فناوری‌ مورد بررسی در این تحقیق - 88 درصد به ارتباط ADSL دسترسی داشته و 10 درصد از آن‌ها دسترسی به اینترنت از طریق شبکه بی‌سیم (مانند فناوری وای-فای) را ترجیح داده‌اند

گروه آنلاین «چی ‌می ‌گی» در حال حاضر متشکل از مخاطبینی است که از تحصیلات عالی برخوردارند به طوری که 73 درصد از آن‌ها دارای مدرک کار‌شناسی یا بالا‌تر بوده و 19 درصد دارای مدرک کار‌شناسی ارشد‌ هستند. این گروه همچنین دارای جمعیت جوانی است که 26 درصد آن‌ها 18 تا 24 سال داشته و 50 درصد این افراد در گروه سنی 34-25 قرار دارند. اکثر پاسخ دهندگان (79 درصد) مذکر و علی ‌الظاهر 54 درصد مجرد و 41 درصد نیز متاهل بوده ‌اند.

از آنچه گفته شد چنین برمی آید که اشاعهٔ انواع تکنولوژی‌ها در ایران سیر صعودی را می‌پیماید اما آنچه که حائز اهمیت می‌باشد استفادهٔ نا‌معقول و بیش از حد از این ابزار نوین است به طوری که تحقیقات کار‌شناسان نشان می‌‌دهد که استفاده هر چه بیشتر از تکنولوژی می‌‌تواند به بیماری‌‌های شدید روانی و حتی اعتیاد شدید منجر شود. اکنون و به طور رسمی، دایرة ‌المعارف بین ‌المللی سلامتی روانی «DSM-IV»، سوء استفاده از اینترنت را به عنوان یک بیماری روانی طبقه‌ بندی کرده است و در عین حال اعلام کرده که این مسئله به مطالعات بیشتر نیز نیاز دارد و در صورت عدم پیشگیری به موقع خطرات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

متخصصان اعلام کرده‌اند که بر اساس مطالعات، مشخص شده است که اعتیاد به اینترنت همانند سایر عناوین اعتیاد دارای اثرات و نشانه‌های مشابهی است که از آن جمله می‌توان به کاهش توجه و احساسات در فرد اشاره کرد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار