حمدیه در پاسخ دانشجویی که پرسید به اسلام ناب اعتقاد دارید یا اسلام آمریکایی؟ گفت: اسلامی که ما به آن اعتقاد داریم اسلام رحمانی است.
به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، در مناظره مسئولان سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و انجمن اسلامی دانشگاه تهران که ظهر امروز در دانشگاه شریف برگزار شد، دادمان، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف؛ زیناللو، عضو سابق شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و جعفری و حمدیه، دبیران سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران حضور داشتند.
زیناللو عضو سابق شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف گفت: در این گونه جلسات، پرتنش بودن فضا انتظار میرود اما ما باید در این مناظره به دنبال نتیجهگیری بحث باشیم.
وی جریانشناسی جنبش دانشجویی را مورد بررسی قرار داد و گفت: باید برای مقایسه جریان دانشجویی قبل و پس از انقلاب بررسیهای لازم را انجام داد.
عضو سابق شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف افزود: اسلام قرائت های مختلفی دارد و باید ببینیم چه مولفههایی مبنای اسلام ما را تشکیل میدهد و باید دید آیا اسلام تنها احکام فرعی دارد و یا احکام اجتماعی نیز مدنظر قرار گرفته است.
زیناللو افزود: ما با هر کسی میتوانیم صحبت کنیم اما باید نوع نگاه عوض شود تا بدانیم از چه روشی باید استفاده کنیم.
وی گفت: دوستانی که در انجمن اسلامی هستند باید بگویند چه قرائتی از اسلام دارند آیا قرائت آنها به امام بازرگان و یا دکتر شریعتی نزدیک است یا قرائت جدیدی مدنظر دارند.
در ادامه این مناظره جعفری دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران گفت: خیلی خوب است فردی مارکسیست را بیاورید و با او بحث کنید البته اگر دانشگاه مجوز دهد.
وی گفت: در بحث استکبار ستیزی دوستان بسیج فعالیتی کرده بودند که سرمایهگذاریهای شرکتهای نستله توسط صهیونیستها انجام شده است در حالی که معمولا کار مطالعاتی در تشکل بسیج انجام نمیشود بلکه گاهی تجمعی در مقابل سفارت برگزار میکنند اما در انتهای این کار مطالعاتی نیز دیدم که متأسفانه کار رسید به تجمع در مقابل شرکت نستله در تهران.
دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران با اذعان به اینکه بسیج هم در کوی دانشگاه و کهریزک موضعگیری کرد افزود: اما متأسفانه با انتصاب مرتضوی کار را به انتها رساندند و موفق نشدند شرایط برکناری مرتضوی را فراهم کنند.
جعفری گفت: در سال 83 خاتمی را نقد کردیم در حالی که بچههای بسیج میگفتند زمانی که ما از خاتمی دفاع کردیم شما او را نقد کردید اما قبول داریم با دولت خاتمی همسویی گفتمانی داشته ایم.
این فعال سابق دانشجویی با نقل قول از شهید مطهری گفت: شهید مطهری میگوید باید فضا به طوری باشد که استاد مارکسیست نیز در دانشگاه حضور داشته باشد و کرسی تدریس بگذارد اما متأسفانه شاهدیم اساتید را به اجبار بازنشسته میکنند و کلی استاد به خاطر اظهار نظرهایشان در حال اخراج و یا اخراج شدهاند.
جعفری گفت: معنی ندارد دانشجو در سازمان سنجش بازجویی شود.
حمدیه در ادامه صحبتهای خود گفت: حضرت امام در جواب به پیشرفتهای شاه گفته بود هیچ پیشرفتی بدون آزادی معنا ندارد و در روزهایی که با صورتهای برافروخته از دولت دفاع میکردید و ما پیش بینی این روزها را میکردیم باید به فکر میبودید.
وی ایجاد شرایط فعلی در جامعه و اوضاع بد اقتصاد کشور را به دلیل چشمپوشی اطرافیان احمدینژاد دانست و گفت: وقتی او را معجزه هزاره سوم میدانستید باید فکر این روزها را نیز میکردید.
دادمان در پاسخ به حمدیه گفت: کسی ادعای این موضوع را ندارد که احمدی نژاد معجزه هزاره سوم است بلکه این جمله را خانم رجبی گفته بود که اتحاد و دست دادن راست و چپ برای نیامدن احمدینژاد انجام شد اما رای آوردن بالای احمدی نژاد برای ریاست جمهوری معجزه هزاره سوم بود.
وی ادامه داد: از نقد خاتمی تنها یک نمونه آوردید که آن هم در سال پایانی ریاست جمهوری او بود و در ضمن، شعارهایی که میدادید در این راستا بود که چرا از جمهوری اسلامی عبور نکردی و چرا تندتر نرفتی.
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف افزود: کاش یک نمونه از پیگیری فرمان هشت ماده رهبری میآوردید، آیا یک نمونه از آن را سراغ دارید؟
دادمان با تأکید بر اینکه دولت هاشمی فضا را بسته بود گفت: وی اجازه نمیداد که گفته شود دولت سیاستهای باز اقتصادی را به اشتباه اجرا میکند و سبب له شدن مستضعفین میشود، که البته باید گفت خاتمی نیز همان مسیر را ادامه داد.
وی گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه شریف قبل از سال 88 در چند شماره نشریه بهاران عملکرد دولت احمدینژاد و شخص او را مورد نقد قرار داد و البته ما حامی گفتمان دولت هستیم.
حمدیه در ادامه مناظره اظهار داشت: تا وقتی که فکر کنیم هر کاری که انجام می شود توجیه دارد، هیچ مسئلهای حل نخواهد شد و باید مسئولیت اعمالمان را بپذیریم.
وی گفت: باید بپذیریم برخی حرفهایمان اشتباه بوده است و نباید برادران ایمانی خود را متهم کنیم.
دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران تأکید کرد: باید فضای گفتوگو باز شود و نگاهها تغییر یابد تا مشکلات حل شود.
در ادامه زیناللو خواستار باز تعریف انجمن اسلامی شد و گفت: عجیب است که انجمن اسلامی حجاب را ظلم تاریخی میداند، این چه نوع انجمن اسلامی است.
وی ادامه داد: در انجمنی که تعدادی از خانمهایش به اروپا رفتهاند و عکس های بی حجابشان را منتشر کردند بهتر از پیشوند اسلام را از روی خود بردارند تا در حق اسلام ظلم نشود.
دادمان نیز گفت: ما میگویم شاد شدن دشمن مبنا نیست اما آیا معتقد به دشمنی دشمن هستید یا خیر؟ ما میگویم اصول کنار رفته و نمیتوان عکس مصدق را کنار عکس امام زد در حالی که امام نظر خود را راجع به جبهه ملی گفتهاند.
وی پیشنهاد تشکیل حلقه کوچک فکری داد و گفت: ما آمادهایم راجع به هر چیزی حتی خدا و پیغمبر صحبت کنیم و راجع به یک به یک مبناها مطالبی ارائه دهیم.
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف تأکید کرد: در نقد انجمن اسلامی دانشگاه شریف حرف بسیار است اما وقتی خواستیم با انجمن اسلامی صحبت کنیم آنها گفتند ما با بسیج که نهادی نظامی است گفتوگو نمیکنیم.
زیناللو نیز در ادامه صحبتهای خود گفت: هر هفته که میخواستیم با دوستان انجمن اسلامی دانشگاه شریف گفتوگو کنیم جواب آنها نه بود اما یکی از آنها به ماگفت باید از ستاد موسوی اجازه بگیریم.
وی تأکید کرد: در نظام اسلامی معتقدیم که نباید تشکلی وجود داشته باشد که علیه نظام اسلامی فعالیت کند.
جعفری دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران اظهار داشت: در سال 76 و در اردوی دفتر تحکیم، سروش مطرح کرد که خاتمی تا دیروز کنار ما بود اما امروز که در قدرت است باید او را نقد کنیم در حالی که شعار دولت خاتمی توسعه سیاسی بود.
وی تأکید کرد: از افتخارات انجمن اسلامی نقد دولت هاشمی بود اما در مقایسه با عملکرد اقتصادی احمدی نژاد او را حمایت میکنیم.
دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران تأکید کرد: انجمن اسلامی جای افراد مارکسیست نیست و فعالیت تشکیلاتی علیه نظام اشتباه است.
در ادامه این مناظره حمدیه گفت: دوستان انجمن اسلامی از هر اصولگرایی اصولگراتر هستند و معتقدیم بسیج دانشجویی تشکل نیست چرا که از بالا به پایین شکل گرفته است.
وی گفت: بسیج دانشجویی به نوعی ابزار دست قدرتهای سیاسی است چرا که به طور مثال حکم آقای دادمان را آقای قدیانی امضا میکند و نه رای دانشجویان.
دادمان در ادامه گفت: مفتخریم به اینکه تشکیل بسیج دانشجویی با فرمان حضرت امام(ره) صورت گرفت.
زیناللو نیز در پاسخ به دبیران انجمن سابق دانشگاه تهران گفت: چرا وقتی صحبت از نقد میشود از سروش که میگوید قرآن کلام پیامبر است نه کلام خدا انتقاد نمیکنید؟ چرا اکبر گنجی را که گفته بود امام به موزهها رفته است نقد نمیکنید؟
وی در پاسخ به بحث دانشجوی ستاره دار و عدم امکان فعالیتهای آنان گفت: دانشجوی ستارهدار در دوران خاتمی اتفاق افتاد و این محصول آقای خاتمی است که متأسفانه این را هم نقد نکردید.
عضو سابق شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف ادامه داد: بسیج دانشجویی از کسی دستور نمیگیرد و کسی به ما نمیگوید که تجمع کنید یا نکنید و این بر اساس تشخیص خود دانشجویان است.
زیناللو ادامه داد: کسی که قانون اساسی را قبول ندارد نمیتواند انتظار کمک از سوی دانشگاه و یا نهاد دولتی برای کار تشکیلاتی را داشته باشد و برای ایجاد تشکل در دانشگاهها باید اعتقاد به قانون اساسی مدنظر قرار گیرد.
حمدیه در ادامه صحبتهای خود گفت: هر کاری که دشمن با آن مخالفت میکند نباید مدنظر ما و مبنای فعالیت ما قرار گیرد و نباید مسائل را به صورت صفر و یکی دید.
جعفری نیز گفت: شهید مطهری به مارکسیستها نیز جواب میداد هرچند هر دو در برابر شاه قرار داشتند اما کسی شهید مطهری را تخطئه نمیکرد و معیار ما باید مستقل باشد و نه رادیو و تلویزیونهای بیگانه.
حمدیه نیز سخنان خود را اینطور ادامه داد: که اگر به قا نون اساسی فعلی عمل کنیم اوضاع خیلی بهتر خواهد شد هر چند نواقصی نیز دارد.
وی خواستار به وجود آمدن شرایطی شد تا حکومت نقد شود و گفت: نوشتههای ستار بهشتی چه تأثیری داشت که این فاجعه را برای نظام رقم زدند.
حمیدیه در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر موضع دبیران سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران مبنی بر اتفاقات بحرین و سوریه گفت: هرجا ظلمی میشود باید در مقابل آن ایستاد خواه در بحرین و سوریه و یا حتی در ایران و امریکا باشد.
دادمان در ادامه سخنان خود گفت: دوستانی که به نمایندگی از انجمن آمدهاند و مبنایشان نیز نقد است در عمل چیز دیگری نشان میدهند در حالی که شعار و عمل تشکل بسیج دانشجویی تحقق آرمانهای انقلاب و اهداف انقلاب است.
وی در خصوص کوی دانشگاه گفت: بحث کوی دانشگاه جای باز کردن دارد و نقلقولهایی که از خود بچههای انجمن در این خصوص است میتواند راهگشا باشد، که چرا کار به اینجا رسید هرچند باید متهمین محاکمه شوند و البته برخی نیز محاکمه شدهاند.
این فعال سابق دانشجویی گفت: بسیج دانشجویی هر جا لازم باشد نقد و تجمع میکند و حتی بازداشت میشود.
دادمان خطاب به دبیران سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران گفت: دشمن از رفتار شما مستمر خوشحال است و از شما حمایت میکند و جوری عمل نکنید که دشمن خوشحال شود.
وی ادامه داد: اگر آزادی بیان همیشه و همه حال مدنظر بوده پس چرا پیامبر بعد از فتح مکه دستور داد سه نفر از افراد را اعدام کنند که دو تای آنها از شاعران بودند و آنها سبب تهیج مردم شدند.
زیناللو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیا دوستان میتوانند حکومتی را مثال بزنند که به مخالف خود پول میدهد تا کار تشکیلاتی کند و از آن نقد کند.
وی افزود: اگر قانون را قبول ندارید باید از طریق نمایندگان مجلس پیگیر آن شوید و خط مشی ما در این راستا کاملا دانشجویی است.
عضو سابق شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در ادامه با طرح این پرسش گفت: چرا گروههای غیراسلامی، انجمن اسلامی را پایگاه خود قرار میدهند.
جعفری گفت: چیزی که در فضای مناظرهها ازجمله مناظرات 88 رخ داد کاملا قابل پذیرش بود چرا که همه میدانند فضای فعلی برای حرف زدن مناسب نیست.
وی اعتراضات انتخابات 88 را کاملا مدنی دانست که سرکوب شد.
دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران ادامه داد: فضای انجمن از دیگر تشکلها باز تر است و معتقدیم از حق کسانی که موافق اندیشه ما نیستند نیز باید دفاع کرد.
در ادامه دانشجویی از فعالین سابق انجمن اسلامی پرسید به اسلام ناب اعتقاد دارید یا اسلام امریکایی که حمدیه به این شکل پاسخ داد: اسلامی که ما به آن اعتقاد داریم اسلام رحمانی است که در آن هیچ اجباری وجود ندارد و ظلم واستکبار در تقابل است و در حالی که عامل اجبار در کشور وجود داشته باشد انقلاب روی دوش کسانی که فتنهگر محسوب میشوند سوار است.
زیناللو در پاسخ به صحبتهای حمدیه گفت: در ابتدای صحبت گفتید امام را قبول دارید در حالی که قرائت امام در اسلام نامش رحمانی نیست و اینکه اگر دشمن ما را تأیید میکند یک جای کار ما میلنگد سخن امام است.
جعفری در ادامه سخنان خود به موضوع انتخابات 88 اشاره کرد و گفت: مسئله سر این است که تخلف قبل از انتخابات انجام شد که از امکانات دولتی استفاده میگشت و باید از دولت پرسید با 700 میلیارد دلار پول نفت پس از 7 سال چرا وضعیت اقتصاد مردم به این شکل است و این اتفاقات اعتماد به نظام را کاهش می دهد.
وی در پایان گفت: چرا دانه درشتهای اطراف دولت محاکمه نمیشوند و دولت و حاکمیت نباید از طرح مباحث واهمه داشته باشد.