به گزارش فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، اشراف بیان کرد: «استیون بلو» در مقالهای در اندیشکده «هریتج» از رسانههای اجتماعی مانند توئیتر، وبلاگها و یوتیوب به عنوان سلاحهای جدید اسرائیل در جنگ با حماس نام برد.
بدون تایید محتوا و ادعاهای مطرح شده در این گزارش، ترجمه آن را برای اطلاع نخبگان و تصمیم گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاههای اندیشکدههای غربی منتشر میکند.
عملیات روانی اسرائیل بر ضد حماس به کمک یک وبلاگ
از زمانی که حماس اقدام به پرتاب چندین راکت در اوایل این ماه نمود نیروهای دفاعی اسرائیل (آی دی اف)، وبلاگی را به منظور به روز رسانی اخبار در مورد تعداد موشکهایی که به مواضع اسرائیل برخورد کردهاند تدارک دیده است. پستهای این وبلاگ مانند: «تا کی حماس موشکها را به اسرائیل پرتاب خواهد کرد؟» با هدف افزودن زمینه درگیریها ایجاد شدهاند.
درست وقتی که اسرائیل حمله حماس را با حمله هوایی پاسخ داد، نیروی دفاعی اسرائیل سلاحهای رسانههای اجتماعی خود را به صف کرد. ویدئویی به یوتیوب در مورد حمله هوایی اسرائیل ارسال شد، که در آن حمله احمد الجعبری فرمانده نیروهای شبه نظامی گردان عزالدین قسام کشته شد. بعد از حمله، آی دی اف با ارسال پیامی در توئیتر نوشت: از همین جا اعلام میکنیم که تمام گردانندگان حماس اعم از رهبران ارشد یا سطح پایین آن در روزهای پیش رو سر افکنده خواهند شد. این پیغام بیش از 4800 بار توئیت مجدد شد.
اقدام به موقع گردان القسام با حضور مثبت در رسانههای اجتماعی
با این حال آی دی اف، در درگیریها به طور کامل مونوپولی یا انحصار رسانههای اجتماعی را در اختیار خود نداشت. گردان القسام هشدار اسرائیل را با این پیام پاسخ داد: دستان مبارک ما به رهبران و سربازان شما در هر کجایی که باشند خواهد رسید. (شما درهای جهنم را به روی خود باز کردید).
اهمیت و نقش رسانههای اجتماعی در جنگ اسرائیل و حماس
در نگاه نخست، ممکن است چنین به نظر برسد که رسانههای اجتماعی نقش کمرنگی در جنگ اسرائیل- حماس داشتهاند. با این حال، در جهانی که رسانههای اجتماعی به طور فزاینده نقش مهمی را در اطلاع رسانی افراد در مورد رویدادهای جهانی ایفا میکنند، وب سایتهایی مانند توئیتر و یوتیوب ابزارهایی ارزشمند در جهت شکل دهی به افکار عمومی هستند.
طبق مطالعات مرکز پژوهشی «پیو»، در سال 2012 حدود 36 % امریکاییها آخرین اخبار را از سایتهای شبکههای اجتماعی در طول روز دریافت میکنند. که این مقدار در سال 2010 مقدار 19% بوده است. اضافه میکنم که در واقع استفاده از اخبار تلویزیون و روزنامه همچنان رو به کاهش است، و درک این مساله که چرا اسرائیل و حماس در حال جنگ در این جبهه هستند مشکل نخواهد بود.
القاعده، یک نمونه موفق در استفاده از جبهه رسانههای اجتماعی
در اینجا نویسنده علاوه بر هشدار به امریکا در مورد فرا گرفتن شیوه جنگیدن در رسانههای اجتماعی، از القاعده به عنوان یک گروه موفق در استفاده از رسانههای اجتماعی در جهت استفاده از افکار عمومی به نفع خود نام میبرد و میگوید: چنانچه جنگ رسانههای اجتماعی تهدیدی علیه امنیت کشور شود، امریکا باید یاد بگیرد که چگونه در این محیط رسانهای جدید بجنگد. القاعده فیالواقع نشان داد که میتواند به طور ماهرانهای از رسانههای اجتماعی استفاده کرده و اقدامات خود را درست و عادلانه جلوه دهد. رئیس فعلی القاعده، یک بار گفت: «ما در جنگ رسانهای قلبها و اذهان هستیم.»
عدم توجه به جبهه رسانههای اجتماعی، تهدیدی برای دولتها
اهمیت رو به رشد رسانههای اجتماعی در اطلاع رسانی مردم، جبهه جنگ جدیدی ایجاد کرده است و دولتهایی که به این علم توجه نمیکنند خود را در معرض خطر قرار میدهند.