به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، محمدحسین یادگاری رئیس جهاد دانشگاهی در نامهای به مجتبی زارعی سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، سیاستهای کلی این نهاد پیرامون علوم انسانی و مطالعات اجتماعی را ابلاغ کرد.
این سیاستها در عناوین ذیل ابلاغ شده است؛
1- جایگاه علوم انسانی در منظومه الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت
علوم انسانی راهبر تمدن اسلامی و هسته مرکزی دانشها برای تعالی جمهوری اسلامی ایران در دهه پیشرفت و عدالت است؛ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی«مدظلهالعالی» در خراسان شمالی پیرامون تولید علم برای حصول به سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و همچنین بیانات معظمله در چهارمین نشست اندیشههای راهبردی در مورد ضرورت ساخت منظومههای فکری مؤید چنین جایگاهی برای علوم انسانی اسلامی، ایرانی است.
2- تلازم ذاتی علوم انسانی اسلامی ـ ایرانی با هندسه جهاددانشگاهی
از آنجا که بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(رضوانالله تعالی علیه) جزو معدود رویشهای انقلاب است؛ بین این نهاد و تولید علوم انسانی اسلامی ـ ایرانی تلازم منطقی وجود دارد و لاجرم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی باید «نمونه عالی ملازمت علم و دین»، «تجلیگاه حفظ هویت دینی و انقلابی»، «عرصه هوشمندی و دشمن شکنی» و «جایگاه واقعی تحقیقات برتر و گزین» باشد.
لذا تأکید بر تداوم حرکتهای جهادی در تولید دانشهای بومی مسبوق به جهتگیری اسلامی، ارزشی و انقلابی در «ماهیت» پژوهشها برای حصول به سبک زندگی اسلامی در افق تمدن اسلامی ـ ایرانی امری بنیادین است.
3- ضرورت انطباق علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی با اسناد بالادستی در نظام جمهوری اسلامی ایران
بسط و تعمیق علوم انسانی در جهاددانشگاهی ضرورتا و صرفا باید در راستای تحقق اسناد فرادست نظام اسلامی باشد، سند چشمانداز پیشرفت کشور در افق 1404 و برش مدون آن در جهاددانشگاهی، سیاستهای کلی نظام؛ ابلاغی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و سایر اسناد راهبردی از جمله الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی و نقشه جامع علمی کشور پیشنیاز نهضت نرمافزاری و تولید علم در این نهاد انقلابی است.
بر این اساس لازم است در افق اسناد فرادست یاد شده اقدامات زیر مورد مطالعه و برای تصویب نهایی در هیئت امنای جهاددانشگاهی و متعاقبا ابلاغ آن به عنوان منشور کاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی تدابیر لازم اتخاذ شود:
- تدوین و پیشنهاد برش سند چشمانداز بیست ساله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی.
- تدوین و پیشنهاد برنامه پنج ساله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی.
- پیشنهاد منظومه ایجاد قطب، تعیین صبغه و نوع مرجعیت علمی علوم انسانی و مطالعات اجتماعی در جهاددانشگاهی با تاکید بر نقش آفرینی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی.
- قبل از تحقق بند سوم لازم است ملاحظات راهبردی زیر در روند اداره پژوهشگاه مورد توجه قرار گیرد:
- ضروری است شورای علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی به عنوان مرجع صلاحیتدار تعیین خط مشیها، برنامههای کلان و سیاستهای پژوهشی و آموزشی و انتشاراتی به صورت کامل تحقق یافته و به ایفای وظایف بپردازد تا ظرفیتهای بالقوه و استعدادهای ارزشمند موجود در آن پژوهشگاه را به صورت هدفمند متبلور کند.
ضروری است پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی در سه سطح ذیل وظیفهمند شود.
الف) حرکت در مرزهای تولید دانش بومی
ب) مشارکت در حوزه تدوین راهبردهای علوم انسانی و مطالعات اجتماعی کشور
ج) ارائه راهکارهای علمی برای حصول به شبکه منظومهای و خوشههای کسب و کار در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی کشور
باید توجه داشت که حرکت در سه سطح یاد شده صورتی متوازن، انسجام یافته و هدفمند داشته و از هر پژوهش، آموزش و برنامهای که فاقد توانایی ارتباط با مسایل اولویتدار انقلاب اسلامی و کشور باشد پرهیز شود.
فلسفه آموزش در جهاددانشگاهی و به خصوص راهاندازی دوره تحصیلات تکمیلی و به ویژه مقطع دکتری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی تعمیق پژوهشهای بنیادی و کاربردی است، نظارت مستمر بر شیوه و کیفیت آموزش دانشجویان دکتری پژوهش محور از حیث سرفصلهای درسی، متون، منابع و انتخاب استاد و به خصوص هدایت کارهای موظفی ایشان در طول هر ترم و همچنین تعیین فهرست اولویتهای پژوهشی کشور در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی و ابلاغ آن به دانشجویان نیز جلوگیری از هرگونه انحراف در فلسفه راهاندازی دوره مزبور از دغدغههای من است که ضروری است برای نیل به اهداف انطباق یافته با اسناد فرادستی نظام اسلامی برنامهای منسجم تدوین شود.