به گزارش فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، آفتاب این چنین بیان کرده است: تبلیغات از طریق رسانههای مختلفی انجام میپذیرد که از آن جمله میتوان به روزنامهها، مجلات، رادیو، تلویزیون و... اشاره کرد، البته چندی است که رسانهای جدید، یعنی اینترنت، به جمع رسانههای مورد استفاده تبلیغات اضافه شده است.
رشد تبلیغ در اینترنت نسبت به تبلیغ در رسانههای سنتی، از سرعت بسیار بیشتری برخوردار بوده است تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد.
به بیان دیگر برخی، تبلیغات اینترنتی را این گونه تعریف کرده اند «نمایش دادن نامها وعلائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایتهای (پایگاههای) پربیننده اینترنت، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک کند.
در این راستا اخیرا گوگل (Google Scholar) بر روی تاثیر خبر رسانی رسانهها و فروش گجتها پژوهش و تحقیقی انجام داده و نتایج آن را منتشر کرده است. موضوع تحقیق گوگل، فروش تلفنهای هوشمند بوده و این بررسی نقش مهم رسانهها و خبرهای منتشر شده را در میزان فروش تلفنهای هوشمند به خوبی نشان میدهد.
گوگل نتیجه گرفته اغلب کاربران پیش از انتخاب تلفن جدید، در مورد آن در اینترنت جستجو میکنند و به همین خاطر رسانههای آنلاین نقش مهمی در انتخاب نهایی کاربران ایفا میکنند.
بررسیها نشان داده که سر و صدا و ایجاد علاقه میان کاربران (تبلیغات گسترده) پیش از ارایه یک محصول به بازار، سبب میشود که کاربران اخبار مربوط به آن محصول را بیشتر دنبال کنند و به ازای هر 1000 خبری که در مورد یک محصول منتشر میشود حدود 9 درصد رشد فروش به ایجاد میشود. این موضوع به خوبی نشان میدهد چرا قبل از معرفی اغلب تلفنهای هوشمند اخبار زیادی به صورت غیر رسمی به دست رسانهها میرسد. شرکتهای سازنده از این قوانین آگاه هستند و سعی میکنند از این طریق علاقه کاربران را بیشتر ساخته و نوعی عطش در آنها ایجاد کند.
این بررسی نقش مهم رسانهها و خبرهای منتشر شده را در میزان فروش تلفنهای هوشمند به خوبی نشان میدهد. گوگل نتیجه گرفته اغلب کاربران پیش از انتخاب تلفن جدید، در مورد آن در اینترنت جستجو میکنند و به همین خاطر رسانههای آنلاین نقش مهمی در انتخاب نهایی کاربران ایفا میکنند.
این بررسی نشان داده 52 درصد خریدها به خاطر جستجوهایی است که کاربران پیش از معرفی رسمی کالا انجام دادهاند. بنابراین هر چه بازاریابی برای یک محصول سریعتر شروع شود، میزان فروش آن نیز بیشتر خواهد بود. گوگل متوجه شده به ازای هر یک میلیون بازدید از ویدیوهای مربوط به تبلیغ یک محصول پیش از ارایه رسمی، میزان فروش آن تلفن حدود 11 درصد افزایش پیدا میکند. جالب است بدانید این بررسی نشان داده بهترین روزها برای انتشار اخبارِ مربوط به محصولات، پنجشنبه و جمعه میباشد. البته این موضوع را با توجه به تعطیل بودن یکشنبه در آمریکا و اروپا در نظر داشته باشید.
در پایان هم تحقیق گوگل نشان داده جستجو توسط تلفنهای همراه هم به افزایش فروش آنها کمک میکند و به ازای هر 25000 جستجو روی موبایل در مورد یک گوشی جدید، حدود 17 درصد به فروش آن اضافه خواهد شد.
گوگل
بنابراین در مقایسه با تبلیغات سـنتی، تبلـیغ در اینترنت از مزیتهای قابل ملاحظهای برخوردار است از آن جمله میتوان به ایجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب، ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات، توانایی هدف گیری ایستا و پویای مشتریان، دسترسی جهانی و شبانه روزی، ارسال و نگهداری و بروز رسانی آسان، قابلیت اندازه گیری و ردگیری بالا، طراحی پیام آگهی و قابلیت فروش اشاره کرد. بعلاوه هزینه تبلیغ در اینترنت نیز به مراتب کمتر از رسانههای دیگر است.
شرکتهای تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار پررقابت امروز حفظ کنند چارهای جز به کارگیری این نوع از تبلیغات نخواهند داشت. این امر درمورد شرکتهایی که بخواهند در سطح جهانی فعالیت کنند مصداق بارزتری خواهد داشت. تبلیغات اینترنتی دارای اشکال مختلفی است که هر شکل آن دارای ویژگیهای خاص خود است. با توجه به هدف تبلیغات، نوع محصول، ویژگیهای مخاطبان، باید شکل متناسب انتخاب شود.