به گزارش فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، ایکنا، احسان پوری با اشاره به موضوعاتی در ارائه سبک زندگی ایرانی و اسلامی در فضای مجازی، گفت: در وهله اول در فضای مجازی باید به این موضوع دقت شود که تا چه اندازه محتوای فارسی داریم و تا چه اندازه این محتوا برای ما قابل استفاده است. برای اینکه کاربران فارسیزبان را در فضای مجازی حفظ کنیم، باید محتوای فارسی را افزایش دهیم.
وی افزود: با رشد و توسعه فضای مجازی در کشورمان، تب وبلاگنویسی در چند سال اخیر در کشورمان رشد مناسبی داشته است. محتوای نسبتاً خوبی به زبان فارسی در اینترنت موجود است و ایران در ردیف کشورهایی است که از لحاظ تولید محتوا در فضای مجازی، رتبه خوبی دارد.
مدرس دانشکده خبر با اشاره به مشکلات انتقال محتوای دینی و اسلامی در فضای مجازی، گفت: محتوایی که تولید میکنیم باید ببینیم که تا چه اندازه از استانداردهای لازم در راستای جذب کاربران برخوردار است. متأسفانه به دلیل ضعفهای فنی و ضعف در پهنای باند نمیتوانیم محتوای پژوهشی، علمی و تخصصی را در اینترنت پیادهسازی کنیم. این درحالی است، کاربرانی که به نوعی در فضای مجازی به راحتی دسترسی دارند، میتوانند از امکانات فضای مجازی استفاده کنند و مطالبی را به ثبت برسانند که برخلاف نظر و اعتقادات ما باشد. اگر بتوانیم به راحتی به اینترنت دسترسی داشته باشیم، میتوانیم فرهنگ خود را در این فضای نوین انتشار دهیم.
احسان پوری:
جامعه مجازی یا زندگی دوم افراد، جدا از جامعه حقیقی آنها نیست و نمیتوان این مسأله را جدا دانست. سطح آزادی و دسترسی در فضای مجازی بیشتر از فضای واقعی است
به گفته این مدرس دانشگاه، یکی از دلایل ضعف انتقال فرهنگ ایرانی و اسلامی در فضای مجازی، عدم دسترسی آسان به اینترنت است، وی اظهار کرد: یکی از وظایف رسانهها، فرهنگسازی است و رسانههای ارتباط جمعی میتوانند بر فرهنگ توده مردم تأثیرگذار باشند. براساس نظریه برجستهسازی، رسانهها نمیتوانند بگویند که توده مردم به چه چیزی فکر کنند. اما میتوانند این قدرت را داشته باشند که آنها چگونه در مورد موضوعی بیندیشند و صاحب نظر باشند.
وی کاربرمحور بودن فضای مجازی را ازجمله ویژگیهای این رسانه دانست و گفت: تفاوت اصلی فضای مجازی با دیگر رسانههای جمعی در کاربرمحور بودن است. گیرنده در این رسانه نوین، میتواند تولید محتوا کند و اثرگذار باشد.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: برای استفاده بیشتر از این فضا در راستای سبک زندگی و هویت ایرانی اسلامی، باید دسترسی راحتتری برای کاربران ایجاد کنیم و به آنها اجازه دهیم تا از این فضا استفاده بیشتری کنند.
وی افزود: اگر در حوزه فضای مجازی، دسترسی راحتتری برای کاربران خود قرار دهیم، یک سری از کاربرانی که دغدغه محتوای فرهنگی را دارند در این زمینه فعالیت بیشتری خواهند کرد و به انتقال تولید محتوای ایرانی و اسلامی در فضای مجازی خواهند پرداخت.
پوری اظهار کرد: در فضای اینترنت شاهد این موضوع هستیم که با سرعت بیشتری مطالب را دانلود میکنیم اما اگر بخواهیم محتوایی را بارگذاری کنیم به دلیل آنکه سرعت بارگذاری اطلاعات در اینترنت فوقالعاده پایین است، نمیتوانیم این کار را انجام دهیم بنابراین بیشتر گیرنده محتوا، خواهیم بود تا ارسالکننده محتوا.
وی بیان کرد: اگر بخواهیم رشدی در حوزه فرهنگی در فضای مجازی داشته باشیم، باید کاربران اینترنت تولیدکننده محتوا در این فضای نوین باشند چرا که فضای مجازی تأثیرگذارترین فضای رسانهای است. هرم سنی استفاده از اینترنت، جامعه جوان و نوجوانان است و این فضا میتواند بر اینجامعه سنی، تأثیر بسزایی داشته باشد.
احسان پوری:
باید اجازه دهیم که مخاطب، تولید محتوا کند. استفاده حداکثری از نیروی بالقوه کاربران، نیازمند زمینهسازی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و زیرساخت فنی سختافزاری و نرمافزاری است
این استاد ارتباطات رسانهشناسی و استفاده مناسب از فضای مجازی را مهمترین اصل در ارتقاء انتقال محتوای ایرانی، اسلامی در فضای مجازی دانست و گفت: نوع محتوایی که میخواهیم در فضای مجازی در اختیار کاربران قرار دهیم، با محتوایی که از طریق رادیو و رسانههای جمعی منتشر میشود، متفاوت است. یکی از نقاط قوت فضای مجازی این است که به واسطه این فضا میتوانیم کاربران را درگیر کنیم و صرف اطلاعرسانی عام نیست. زمانی که موضوعی با اقبال عمومی روبرو میشود که کاربران به آن مطلب رجوع کنند و در تولید محتوا شریک باشند.
وی با اشاره به مقدمات بازتولید فرهنگ اسلامی در فضای مجازی، گفت: جامعه مجازی یا زندگی دوم افراد، جدا از جامعه حقیقی آنها نیست و نمیتوان این مسأله را جدا دانست. سطح آزادی و دسترسی در فضای مجازی بیشتر از فضای واقعی است و افراد میتوانند در این فضا هویت اصلیشان پنهان کنند. متأسفانه مسائلی در اینترنت دیده میشود که اینها مسائلی نیست که خاص فضای مجازی باشد، بلکه برونداد فضای واقعی است.
پوری اظهار کرد: هر اندازه در جامعه و در فضای اجتماعی موفق باشیم، برونداد آن را در فضای اینترنت شاهد خواهیم بود. باید اجازه دهیم که مخاطب، تولید محتوا کند. استفاده حداکثری از نیروی بالقوه کاربران، نیازمند زمینهسازی از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و زیرساخت فنی سختافزاری و نرمافزاری است.