دکتر سلطانخواه گفت: هنر و کار ما این است که فکر و تدبیر کنیم که چگونه موانع را از سر راه برداریم و برای مشکلات راه حل پیدا کنیم.
به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، دومین جلسه کمیته راهبری طرح کلان ملی «کسب دانش فنی و طراحی، ساخت، نصب و آزمایش نمونه مهندسی سیستم کامل رانش و مبدل های الکتریکی یک قطار مترو» صبح امروز با حضور دکتر نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در محل این معاونت برگزار شد.
دکتر سلطانخواه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در این جلسه ضمن تشکر از حضور تمامی ذی نفعان سیستم کامل رانش برای تحقق این طرح کلان ملی فناوری اظهارکرد: خوشحالم که ترکیب این چنینی در این جمع حضور دارند که نوید بخش انجام کار خوب با هماهنگی و همکاری دستگاه های ذیربط است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از چند جهت شباهتهایی با هم دارند، یادآور شد: جهاد دانشگاهی برخواسته از منویات و اراده امام راحل (ره) بود و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز برخواسته از منویات و اراده مقام معظم رهبری است.
وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی برای این ایجاد شد تا ارتباط دانش و صنعت را بر قرار کند و نیازهای کشور را با استفاده از دانشی که در کشور تولید میشود، پاسخ دهد؛ در مقابل معاونت علمی و فناوری برای این ایجاد شده است که در سطح کلان کمک کند تا سرمایههایی که برای تحقیق و پژوهش صرف می شود، برای پاسخ گویی به نیازهای کشور هم استفاده شود.
دکتر سلطانخواه تاکید کرد: خوشبختانه در جهاد دانشگاهی فعالیتهای خوبی انجام شده است ؛ یکی از مواردی که معاونت علمی و فناوری سعی بر پشتیبانی و حمایت از آن را دارد، بخشی از کار مهم ساخت سیستم کامل رانش است.
وی با اشاره به اینکه همه کارهای بزرگ با موانع بزرگ مواجه میشود، خاطرنشان کرد: هنر و کار ما این است که فکر و تدبیر کنیم که چگونه موانع را از سر راه برداریم و برای مشکلات راه حل پیدا کنیم و باید بتوانیم این کار را انجام دهیم زیرا کاری که ما را پشت موانع نگه دارد و نتوان انجام داد، نباید وجود داشته باشد.این هدف با اراده و تدبیر قابل انجام است که این اراده در همه دست اندرکاران این طرح دیده می شود.
دکتر سلطانخواه تاکید کرد: جلسه کمیته اجرایی طرح باید مرتب تر برگزار شود و حتما از دستگاه های ذیربط و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری هم نمایندگانی حضور داشته باشند تا موانع اجرایی را بشناسیم و بدانیم که چگونه آنها را حل کنیم.
دکتر سلطانخواه تاکید کرد: اگر موفقیتی حاصل شود افتخارش برای همه است ، نباید کشور را جزء به جزء ببینیم، موفقیت ما در گرو موفقیت دیگری است و ما برای موفق بودن باید برای موفق شدن دیگران هم تلاش کنیم.
در این جلسه همچنین دکتر سید مجتبی خیام نکویی، معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اولین جلسه کمیته راهبری طرح کلان ملی «کسب دانش فنی و طراحی، ساخت، نصب و آزمایش نمونه مهندسی سیستم عامل رانش و مبدلهای الکتریکی یک قطار مترو» هفتم خرداد ماه سال جاری برگزار شد، اظهارکرد: این طرح با هدف دستیابی به دانس فنی طرح های ریلی بومی و ساخت واگن های مترو 15 اسفند سال 90 بین معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری به عنوان حمایت کننده و جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت به عنوان مجری طرح منعقد شد و از کل مبلغ قرارداد که 3.2 میلیارد تومان است، میزان 33 درصد یا به عبارتی یک میلیارد تومان خرداد ماه سال جاری به جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت پرداخت شده است.
همچنین دکتر رحیمی رئیس مرکز طرحهای کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: طرحهای کلان ملی، نه طرح تولیدی و نه طرح تحقیقاتی هستند بلکه حلقهای بین تحقیق و تولید هستند تا بتوان دانش فنی ساخت انبوه صنعتی یک محصول را به دست آورد تا با استانداردهای ملی این طرح را تولید کرد.
دکتر رحیمی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اختصاص و پرداخت اعتبار طرح های کلان ملی جدی است، یادآور شد: پیشنهاد می کنیم که مجری طرح از همین حالا به دنبال عقد قرارداد با خریدار و دستگاه های بهره بردار این طرح باشد.
گفتنی است، در این جلسه همچنین دکتر یادگاری رئیس جهاد دانشگاهی ، دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی واحد علم و صنعت به عنوان مجری طرح و مهندس عابدی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور، مهندس شاملو مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران، مهندس عبابافی قائم مقام شرکت بهره برداری متروی تهران، مهندس پیغمبرزاده نماینده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ، شرکت بهره برداری و شرکت واگن سازی مترو به عنوان دستگاه های مرتبط با این طرح کلان ملی حضور داشتند.