احسان پوری پژوهشگر رسانه و مدرس دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به قدرت بیان شفاهی و سابقه ایرانیان در ادبیات کهن، پرده سرایی، سرودن شعر و نقالی، ارتباطات چهره به چهره گفت: ارتباط از طریق پیامک بر خلاف ارتباط حضوری به دلیل دارا بودن محدودیت های خاص خود، تنها یک وسیله تسهیل کننده ارتباط است.
پیامک عامل افزایش یا ارتقا دهنده رابطه ها نیست
وی با بیان اینکه استفاده از پیامک به معنای افزایش یا ارتقای ارتباطات نیست، افزود: محدودیت های ارتباطی میان فردی و اجتماعی، همچنین نبودن فرهنگ استفاده صحیح از پیام کوتاه بستر خودگشودگی و سرگرم شدن کاربران تلفن همراه را مهیا کرده است.
پوری تصریح کرد: کیفیت استفاده از پیامک به عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، جامعه شناختی، روان شناختی، عوامل درون و برون سازمانی، محیط فردی و جامعه بستگی دارد که متاسفانه در کشور ما کاربران به دلیل محدودیت آزادی بیان، خلاء های خود را تا حدودی با این وسیله ارتباطی پر می کنند.
سبقت ایرانی ها از آمریکایی ها در ارسال پیام کوتاه
این مدرس ارتباطات با بیان اینکه پیامک از اواخر سال 81 در کشور ما راه اندازی شده، به آمار بیش از دو میلیاردی پیامک ارسال شده ایرانیان در پنج روز اول نوروز 91 اشاره کرد و افزود: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد سال 2012 در شاخص ضریب نفوذ تلفن همراه، ایران رتبه 85 را در این شاخص کسب کرده در حالی که آمریکا در پله 87 این جدول قرار گرفته است.
این پژوهشگر رسانه و فضای مجازی ضمن تایید جنبه های مثبت این ابزار به ارسال پیامک های گروهی، تجاری و تبلیغاتی در کشور اشاره کرد و گفت: استفاده هدفمند از پیامک در تبلیغات بازرگانی به شرط رعایت حریم خصوصی کاربران از کاربردهای مثبت این وسیله ارتباطی است.
پوری یادآور شد: موسسه تحقیقاتی ABI درآمد جهانی پیامک در سال 2013 را بیش از 177 میلیارد دلار پیش بینی کرده است.
مشخص شدن تاثیر پیام کوتاه بر مغز در سال های آتی
دکتر بابک زمانی متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا پیامک بر مغز تاثیری دارد، گفت: من تاکنون منبع علمی با این موضوع مطالعه نکرده ام.
دکتر منصوره تقا، متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در پاسخ به این پرسش اظهار بی اطلاعی کرد.
همچنین دکتر حسین پاکدامن رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران و مدیر گروه نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تاثیر پیامک بر مغز هنوز اثبات نشده است، اظهار داشت: شاید طی سال های آینده تاثیر یا بی تاثیری آن به طور علمی به اثبات برسد.