به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، بهارنیوز نوشت: روند رو به افزایش روشهای کاذب برای بالا رفتن رتبه (رنکینگ) سایتهای ایرانی در جدول سایتهایی چون آلکسا و گوگول شدت گرفته و به یک تب هیستریکی شدید مبدل شده است! توسعه و افزایش روزافزون سایتهای اینترنتی که به نوعی یک تجارت هم محسوب میشود در فضای مجازی با بروز بسیاری ناهنجاریها و روشهای غیرپسندیده و به تعبیر صحیحتر متقلبانه همراه شده است.
گرچه بسیاری از مردم عادی و کاربران معمولی اصولا به رتبه سایتها به عنوان یک اصل نگاه نمیکنند و قبل از هر چیز کیفیت و رویکرد سایتها باعث مراجعه آنان به سایتهای مورد بازدید میباشد؛ اما این نگاه در بین بسیاری از مدیران سایتها حاکم نیست و آنان قبل از کیفیت، به فکر کمیت و به موازات آن میزان بهرهوری و سودآوری سایت خود فکر میکنند!
در واقع این روزها با گذری گذرا به سایتهای مختلف خبری، اجتماعی، هنری، ورزشی، سرگرمی و… به این تناقض نگرشی کاملا پی خواهید برد: رقابتی شدید برای بالا بردن کاذب رتبه سایتها!!
به عبارت دیگر در عرصه رقابت بین سایتها، در نگاه پرخی مدیران سایتها، اصل بر کیفیت و میزان اقبال کاربران «اصل» نیست. مهم این است که به هر روش و شیوهای حتی دروغین و متقلبانه و یا شبهتقلبی بتوانید رتبه خود را ارتقاء ببخشید، همین!!
یکی از مولفههای مهم سایتهای اینترنتی، میزان موفقیت یک سایت در جذب کاربر در مرور زمان دارد. در واقع تعداد کاربران یک سایت به مثابه «تیراژ» یک روزنامه (نسخه کاغذی) دارد.
بالفرض اگر در یک کشور بالاترین تیراژ چاپی یک روزنامه 100000 نسخه باشد این روزنامه در رتبه اول تیراژ روزنامههای آن کشور قرار میگیرد. در فضای اینترنتی اما این تیراژ به میزان بازدید از صفحات یک سایت (و عمدتا صفحه اول آن) اختصاص مییابد که البته آمار میزان آن در مقایسه با آمار میزان تیراژ یک روزنامه بسیار سختتر و به تعبیری غیرقابل مقایسه است.
« سایتهایی از روش pop up برای بالابردن رتبه خود استفاده میکنند که عمدتا از پشتوانه مالی بخش غیرخصوصی برخوردار بوده و از کیسه بیتالمال برای نشان دادن موفقیت خود در جذب کاربر، میلیونها تومان هزینه میکنند!»
بر همین اساس بوده که طی سالیان اخیر سایتهایی در فضای مجازی ایجاد شدهاند که هدف خود را شفافیت و تعیین (تیراژ) و در واقع میزان رجوع مردم (کاربران) به سایتها در کل جهان بیان کردهاند. مهمترین این سایتها گوگل آنالیزور (google analytics)، آلکسا، وبگذر، و… هستند که اهالی حرفهای فضای وب معمولا برای اطلاع از رتبه یک سایت به آنها رجوع میکنند.
به اضافه برخی از صاحبان آگهی که دادن آگهی کالا یا خدمات خود را میخواهند به سایتهایی بدهند که دارای رتبه بالایی در بین سایتهای همنوع باشند.
اما همین موضوع و خصوصا با توسعه و رشد روز به روز تعداد سایتها باعث شده است تا روش مدیران بسیاری از سایتها برای ارتقاء رتبه خود به شیوههای غیرحرفهای سوق پیداکند.
یکی از متخصصان عرصه فضای مجازی در گفتوگو با خبرنگار بهارنیوز گفت: سایت آلکسا در حال حاضر در بین سایتهای همنوع خود بیشترین مرجعیت را برای رتبهبندی (رنکینگ) سایتهای جهان پیدا کرده است، زیرا طی چند سال که از فعالیتش میگذرد سعی نموده در ارائه میزان واقعی رتبهها، حرفهای عمل کند اما با این وجود هنوز روشهایی برای دور زدن و دستیابی به رتبههای کاذب خصوصا در بین مدیران سایتهای داخلی وجود دارد.
وی افزود: قبل از هرچیز باید بدانیم که سایتهایی همچون آلکسا، سایتها رو بر اساس ارزش محتوا رتبه بندی نمیکنند بلکه تنها معیارشان بازدیدهاست و فقط باید با این دید به رتبهها نگاه کنید. حال در نظر بگیرید که حتی همین رتبهها نیز آلوده به ریا و تقلب شده باشند!
وی افزود: تا 2 سال پیش آلکسا، برای فراگیر کردن سایت خود روش تولبار (Tool bar) را به سایتها پیشنهاد داده بود که از آن طریق هر سایتی تولبار آلکسا را در طراحی خود بارگذاری میکرد فارغ از میزان واقعی کاربران، دارای رتبههای خوب میشد. این روش پس از مدتی و خصوصا هنگامی که مدیران آلکسا در فراگیر کردن شهرت جهانی خود اطمینان حاصل کردند، منتفی شد و آلکسا رسما گفت که بودن Tool bar در سایت شما دیگر در رتبه شما تاثیرگذار نیست و با آلگوریتمهای نوین به رتبهبندی سایتها اقدام کرد، زیرا مورد انتقاد قرار گرفته بود که در تعیین رنکینگها صادقانه عمل نمیکند و فقط هوای سایتهایی را دارد که Tool bar آلکسا را در سایتهای خود قرار دادهاند. (به سرورهای الکسا، کوئری فیک با آی. پیهای مختلف و با پارامترهای ساختگی بفرستید و درنتیجه آن رتبهتان کاهش پیدا کند!!)
«در عرصه رقابت بین سایتها، در نگاه پرخی مدیران سایتها، اصل بر کیفیت و میزان اقبال کاربران «اصل» نیست. مهم این است که به هر روش و شیوهای حتی دروغین و متقلبانه و یا شبهتقلبی بتوانید رتبه خود را ارتقاء ببخشید، همین!! »
این متخصص فضای مجازی ادامه داد: از حدود 2 سال پیش آلکسا سعی نموده تعداد ipهای ورودی به هر سایت را مبنای رتبهبندیهای خود قرار دهد که این امر تا حدود زیادی به صحت آمار موجود کمک کرده است اما باز هم راههای کاذب برای دور زدن این روش هم ادامه یافت. وی در همین رابطه ادامه داد: متاسفانه طی این مدت بسیاری از سایتهای داخلی با بارگذاری کدهایی در scrip it سایت خود به صورت کاذب و کاملا دروغین ipهای جعلی تولید و روانه فضای مجازی میکردند که البته اخیرا آلکسا و گوگل به این ترفندها نیز آگاهی یافته و نهایت تلاش خود را برای مبارزه با این نوع سایتها به کار بردهاند که از جمله قرار گرفتن در black list این سایتها بوده است.
این متخصص فضای وب در ادامه گفتوگو با بهارنیوز ادامه داد: تازهترین روشها برای ارتقاء روش pop up است. Pop upها و صفحات خودکار از روشهای تبلیغ داخل بسیاری از وبسایتها، باز شدن پنجرههای موسوم به پاپآپ است. گرچه در دراز مدت میتواند بدترین روش برای تبلیغ نیز همین روش باشد، (کاربران معمولا بهجای بستن پنجره پاپآپ، پنجره وبسایت را هم میبندند و دیگر به آنجا سر نمیزنند مگر اینکه مجبور باشند) اما در کوتاه مدت رتبه سایت را ارتقا میبخشد.
این روش گرچه یک تقلب شبیه تولید کاذب ip به شمار نمیآید و به عنوان هزینه تبلیغاتی از آن یاد میشود و گوگل و آلکسا نیز هنوز آن را غیرقانونی نمیدانند؛ اما در نهایت یک روش منصفانه برای عرصه رقابت نیست.
این شیوه به مثابه آن است که شما با روزنامه همشهری که در تهران تیراژ بالایی دارد قرارداد منعقد کنید که روزنامه شما را هم که تیراژ و خوانندگان اندکی دارد در درون روزنامهاش و به دست خواننده خود برساند! که احتمالا دارای منبع و پشتوانه مالی سرشار غیرخصوصی هستید!
«کافیست لیست 500 سایت بالای ایرانی را نگاهی اجمالی بیاندازید و ببینید آیا واقعا ارزش واقعی بسیاری از آنها در رتبه بندی رعایت شده است؟ سایتهایی که بسیاری از آنان حتی نامشان را کاربران هم نمیدانند!»
در فضای مجازی نیز اینگونه روشهای هزینه بر نیز عمدتا توسط سایتهایی انجام میشود که از پشتوانه مالی غیرخصوصی برخوردارند و بابت هزینههای میلیاردی برای ارتقا رتبه کاذب خود نگرانی ندارند!
اگر همین سایت برای یک ماه پاپ آپ نگذارد و هر روز هم هزاران ایمیل برای کاربران ارسال نکنند ترافیکشان به شدت افت میکند چون کاربرمحور و دارای مقبولیت و محبوبیت نیستند.
برای مثال در حال حاضر کافیست لیست 500 سایت بالای ایرانی را نگاهی اجمالی بیاندازید و ببینید آیا واقعا ارزش واقعی بسیاری از آنها در رتبه بندی رعایت شده است؟ سایتهایی که بسیاری از آنان حتی نامشان را کاربران هم نمیدانند! اگر سایتی بخواهد فورا به زیر 100 ایران برسد اولا باید چند ماه و ماهی 4-3 میلیون تومان هزینه پاپاپ کند و بعدش هم آنقدر محتوای خوبی داشته باشه که بتواند کاربرانش را حفظ کند.
وی افزود: گرچه تبلیغات پاپ آپ از نظر تجاری برای سایتها خوبست و فروش و درآمد را افزایش میدهد، اما چون رتبه سایت به شکل طبیعی و رقابتی و کیفی بالا نرفته و با همین روش در الکسا بالا آمده بسیاری از متخصصان فضای وب، این روش را نیز مذموم میدانند. نهایتا این سئوال پیش روی ما قرار دارد که آیا سایتی که با Pop up در بین 100 سایت نخست الکسای ایران است به نظر شما میتواند برای تبلیغ مفید باشد؟! مطمئنا خیر! زیرا وقتی سایت شما را بسیاری از کاربران به نام هم نشناسند و اسم غریبی در فضای مجازی و در بین سایتهای هم نوع باشد بالا رفتن کاذب رنکینگ نیز همچون کف روی آب خواهد بود که به سرعت محو خواهد شد زیرا سایت شما «کاربرمحور» نیست.
وی در پایان به مدیران سایتهای داخلی خصوصا سایتهای خبری که ادعا دارند میخواهند در اطلاعرسانی جامعه نقش مثبت را ایفاء کنند این گونه روشها را کنار گذاشته و مبنای فعالیت خود را برای رقابت سالم و اخلاقی بنا کنند و یقینا مردم و کاربران فضای مجازی هم سره را به خوبی از ناسره تشخیص میدهند و در دراز مدت نمیتوان با روشهای ناسالم برای خود مشتری (کاربر) و تیراژ (میزان بازدید) ایجاد کرد. باید با مردم صادق باشید و تولید کیفی به کاربران ارائه دهیم تا مشتری (کاربر) دائمی ما باشند. بیایید سلامت کاری را از خود آغاز کنیم و سپس به مردم درس اخلاق، انصاف، رقابت عادلانه و… بدهیم.