به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، در آخرین به روز رسانی وبلاگ «کارگری در روزنامه» چنین آمده است:
طی هفتههای اخیر، نمایش سریالهایی با مضمون نقد رفاه زدگی و سرمایه سالاری در سیما غلبه یافته است؛ «مرد نقرهای»، «دختران حوا»، «میلیاردر»، «زمانه»، «یلدا» و... روایت گر داستانهایی درباره ابتلائات پیدا و پنهان طبقات ثروتمند است. نکته قابل توجه این است که محورهای مضمونی این آثار اغلب شبیه به هم است و جالبتر اینکه حتی بازیگرانشان نیز غالبا مشترک هستند. ضمن اینکه همزمان با سیما، در سینما نیز چند فیلم با چنین گرایشی درحال نمایش است. بدون تردید، یکی از رسالتهای رسانهها در کشورما تخریب سبک زندگی غربی و مصرفگرا است، اما این هدف، زمانی معنادار و تأثیرگذار میشود که در کنار این حجم گسترده از آثار نمایشگر بلایا و فتنههای سرمایه داری، راهی به سبک زندگی آرمانی و حقیقی باز شود.
این یک واقعیت گریزناپذیر است که برای تثبیت و تحکیم فرهنگ و سبک زندگی اسلامی و ایرانی باید راهکارهای فرهنگی و رسانهای را فعالتر کرد. برای مثال، حجاب یا پوشش وزین، یکی از اجزای سبک زندگی اسلامی است که نمیتوان آن را جدای از کل پنداشت. بنابراین اگر رسانهها قصد فرهنگ سازی برای حجاب دارند، باید این موضوع را در قالب کلی فرهنگ و سبک زندگی اسلامی هدف کاوش قرار دهند.
این مسئله از آنجا مهم است که طرف مقابل، هر روز دهها ساعت برنامه و فیلم و سریال و موسیقی-ویدئو از شبکههای ماهوارهای و بازار قاچاق محصولات فرهنگی بر سر مردم و به خصوص نسل جوان ایرانی میریزد که تأثیری جز القای سبک زندگی غربی ندارد. در اینجاست که نقش رسانههای داخلی و در رأس آنها، صداوسیما برجستهتر و پررنگتر میشود. رسانه ملی در این عرصه و در وهله اول باید با برنامههای هشدارآمیز خود ذهن مردم را در برابر این گونه تحرکات آگاه کند. البته برنامههای خوبی تاکنون در این زمینه تولید شده است؛ ازجمله مجموعه مستندهایی چون «شوک»، «بیراهه»، «راز آرماگدون»، «مکث» و... که پخش این گونه برنامهها در صداوسیما باید افزایش یابد.
اما در کنار این آگاه سازی مخاطب از طریق برنامههای افشاگرانه که رویکردی سلبی دارند، برنامههای ایجابی در زمینه فرهنگ و ارزشهای دینی نیز باید بیش از پیش، از شبکههای مختلف رادیو و تلویزیون پخش شود. به عبارت بهتر، نیاز اساسی مخاطب کنونی جامعه ما، دریافت الگوهای سالم و پویای زیستی در قالب برنامههای نمایشی و به ویژه سریالهای تلویزیونی است. طبیعی است که هرچه در مجموعهها و تله فیلمهای سیما، تصویر زیباتر و دلنشین تری از شیوه زندگی همراه با دینداری نمایش داده شود، میتوان از مردم انتظار گرایش بیشتر به این نوع زیست را داشت. برعکس؛ هرقدر در سریالها و تله فیلمها زندگی اشرافی و تجملی افزایش یابد، در نتیجه، مخاطبهای سیما نیز به همین سمت خواهند رفت.
علاوه بر سریالها، گفتوگوهای چالشی و ایجاد فضای تبادل نظر برای اقناع مخاطب نیز بسیار در این زمینه کارساز است به این ترتیب که با دعوت از کارشناسان و فرهیختگان خوشنام و معروف نزد مردم درباره مسائلی نظیر سبک زندگی و حجاب و دین و ارزشهای فرهنگی و... بحث شود.