به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، روزنامه وطن امروز در صفحه اصلی خود نوشت: سال 2012 سالی دشوار برای بنگاه خبرپراکنی بریتانیا (بیبیسی) بود. سالی که این رسانه وابسته به وزارت خارجه انگلیس در آن ضربات سختی را یکی پس از دیگری متحمل شد.
2012 برای بیبیسی سال گافها و بیآبروییها بود که در نهایت به تغییرات گسترده در سطوح مدیریتی قدیمیترین بنگاه خبرپراکنی جهان انجامید و آینده آن را به عنوان رسانهای قابل اعتماد چه برای مردم جهان و چه آنگلوساکسونهای جزیره در هالهای از ابهام قرار داد.
میتوان گفت اگر پیشبینی تقویم مایاها مبنی بر زوال جهان در سال 2012 تصادفا در مواردی مصداق پیدا کرد یکی از آنها مربوط به ساختمان معروف محله «شهر سفید» در قلب لندن بوده است، ساختمانی عظیم که در سال 1956 اختصاصاً برای ایجاد بزرگترین پایگاه پیشبرد اهداف نواستعماری روباه پیر در سالهای پس از جنگ جهانی دوم بنا شد.
معمار ساختمان مدرن بیبیسی «گراهام داوبرن» اسکاتلندی بود، عضو موسسه سلطنتی معماران بریتانیا و از آن مهمتر عضو دو لژ ماسونی مهم لندن و گلاسکو.
به گفته رئیس وقت بیبیسی نورمن کالینز، سپردن مسئولیت معماری بنای جدید تلویزیون بیبیسی به آقای داوبرن هیچ دلیلی لازم نداشت جز اینکه او تنها کسی است که میداند چطور باید ساختمان جدید را طراحی کند و حال نزدیک به 6 دهه پس از افتتاح این مرکز تلویزیونی به قول دیوید آپک ماسونشناس بزرگ انگلیسی، بیبیسی آجر به آجر و سیگنال به سیگنالش بازتابدهنده رنگهای اصلی ماسونی است.
گویا مصیبتهای 2012 و ورشکستگیهای مالی و اعتباری از بحران کاهش بودجه بیبیسی توسط دولت تا رسوایی اخلاقی جیمی سویل و چند چهره دیگر این بنگاه موجب شدهاند گردانندگان آن بیش از پیش به دامان رهبران فکری حقیقی امپراتوری بریتانیا یعنی فراماسونها پناه ببرند تا بلکه از این طریق پول و اعتبار از دست رفته را بازگردانند اما این رویکرد به قدری علنی بود که به گاف بزرگ «عمه بوقی» - لقب بیبیسی نزد مردم انگلیس- در نیمه نخست سال گذشته میلادی منجر شد.
* آگهی عضویت در فراماسونری
حتما به یاد دارید که اردیبهشتماه امسال تلویزیون بیبیسی فارسی با تبلیغات فراوان مستندی را پخش کرد با عنوان «حقیقت فراماسونری» که در واقع دوبله شده مستندی بود که چند ماه جلوتر در اسفندماه سال 90 از شبکههای انگلیسیزبان بیبیسی پخش شده بود.
«حقیقت فراماسونری» ادعا میکرد به درون حلقههای پنهان ماسونی راه یافته و میخواهد اسرار مگوی آنها را افشا کند اما در عوض این مستند که حالا سفارشی بودن آن فاش شده، حلقه شیطانپرستان را که در 3قرن اخیر در جنایتهای استعمار بریتانیا، فرانسه و آمریکا و سپس تولد صهیونیسم جهانی شریک بودهاند از تمام اتهامات تاریخی که به آنها وارد است تبرئه کرد.
جماعتی که تنها گوشهای از مراسم آیینیشان در شاهکار استنلی کوبریک در «چشمان کاملا باز بسته» آنچنان تکاندهنده تصویر شده، در مستند بیبیسی صرفاً به عنوان یک گروه اخوت عادی معرفی شدهاند که زنان را به درون آن راهی نیست و به دلایل نامعلوم یکسری مناسک مسخره را انجام میدهند و البته اسراری هم دارند که بیبیسی در کمال حیرت به مخاطبش چنین القا میکند «این اسرار هیچ ربطی به شما ندارد!»
بدین ترتیب تمام سعی تهیهکنندگان مستند بر این قرار گرفته بود که با تظاهر به نشان دادن حقایق پشت پرده ماسونی (و در واقع با نشان ندادن آنها) به جای ابهامزدایی از ذهن مخاطب که با شنیدهها و شایعات بسیار از این جماعت آکنده شده، به ابهامزایی بیشتر بپردازد و مخاطب را عملا به نقطهای از ابهام برساند که بیشتر کنجکاو شود. اما این فقط بخشی از تله مزبور بود.
چند روز بعد از پخش نسخه انگلیسی مستند «حقیقت فراماسونری» یک مقاله مفصل روی خروجی پایگاه مجازی بیبیسی قرار گرفت که در کمال شگفتی چیزی نبود جز راهنمایی کامل برای همان ذهنهایی که کنجکاویشان در مورد محافل فراماسونری بشدت تحریک شده بود: «دلتان میخواهد یک فراماسونر شوید؟»
اخیراً «هنریک پالمگرن» نویسنده سایت افشاگر «ردآیس کریشنز» در مقالهای با عنوان «کمپین استخدامی بیبیسی برای فراماسونرها» مینویسد: «بیبیسی در هشتم مارس 2012 داستانی با عنوان «دلتان میخواهد یک فراماسونر شوید» منتشر کرد و حالا دارد کمپین عضویت و استخدام برای این (انجمن) اخوت مخفی را ادامه میدهد.
اشاره او به برنامههای دنبالهداری بود که به بهانه توضیح بیشتر در مورد مستندی که وصفش رفت از تلویزیونها یا سایت بیبیسی منتشر میشد. مثلا یکی از آنها به گفتوگوی تصویری اختصاصی با نایجل براون، دبیر «لژ اتحاد بزرگ انگلستان» آن هم در داخل سالن اصلی این لژ اختصاص داشت.
قطعا اغلب مخاطبان بریتانیایی میدانستند که این بزرگترین و مرکزیترین لژ فراماسونری در لندن است و به لحاظ سازمانی حتی از لژ سلطنتی فراماسونری نیز مهمتر است. اما برای مخاطب غیربریتانیایی شبکههای بیبیسی نیز نمای ورودی این لژ کلیسامانند که یکی از مقدسترین خانههای شیطانپرستان جهان محسوب میشود بسیار آشنا مینمود چرا که این ساختمان در واقع لوکیشن چند سریال معروف رازآمیز یا جاسوسی بوده است که از بیبیسی پخش شدهاند.
جدیدترین آنها که در حال حاضر از بیبیسی فارسی نیز پخش میشود سریال جاسوسی «جویندگان» است که قصد آن تطهیر و مثبتنمایی فعالیتهای اطلاعاتی سرویس امنیتی انگلیس (MI5) است.
لژ مزبور در سریال محل قرارهای مخفی جاسوسهای MI5 با مقامات ظاهرا خیرخواه بالادست که اسرار مگوی جهان را در انحصار دارند، معرفی میشود. به عبارت دیگر فراماسونها خیرخواهانی معرفی شوند که نهتنها جایگاهی دستنیافتنی دارند بلکه بهخاطر مسوولیت خطیرشان برای حفظ بریتانیای کبیر پشتهالهای راز آلود مخفی شدهاند.
حال اگر مخاطب کنجکاو میخواهد به فراماسونرها بپیوندد میتواند طبق آگهی مزبور در سایت بیبیسی با اطلاعاتی که ماسون ارشد نایجل براون میدهد، مراحل عضویت در انجمن را طی کند.
جالب اینجاست که وجهه استخدامی این برنامهها ه قدری آشکار است که در انتهای مقاله «دلتان میخواهد یک فراماسونر شوید؟» حتی آدرس لژهای مختلف ماسونی و راهنمای پیدا کردن آنها روی نقشههای هوشمند شرح داده شده است. استاد اعظم براون هم در گفتوگویش که کاملا حاکی از رضایتمندی است شرح میدهد که چگونه شما میتوانید در جلسات عادی فراماسونری شرکت کنید تا لابد روزی بتوانید به جلسات مخفی راه یابید.
* احساس خطر فراماسونری
حال باید پرسید که چرا محافل مخفی ماسونی رو به تبلیغات آشکار در رسانه قدیمیشان بیبیسی آوردهاند؟ پاسخ این است که آنها میدانند در عصر تبادل باز اطلاعات بختی برای حفظ اسرار پشتپردهشان در درازمدت ندارند و با رو شدن این اسرار تقریبا هیچچیز از ابهت پوشالی فراماسونری در سدهها و دهههای معاصر باقی نمیماند، پس تبلیغات آشکار یا ژست شفافسازی به آنها این امکان را میدهد تا داستانهای جدیدی را از طریق رسانههایی مثل بیبیسی به مخاطبان جهانی قالب کنند.
داستانهایی جعلی که بتوانند به کمکشان حقایق را طور دیگر جلوه دهند. در عین حال سیاست استخدامی جدید در جوامع باز جهانی فرصتی کلیدی است تا آنها از هماکنون بسیاری از نخبگان سراسر دنیا را برای اهداف آیندهشان جذب و تربیت کنند، همانگونه که در اعلانهای جهانی اوایل قرن بیستم و پس از جنگ دوم جهانی چنین کردند.
بیبیسی هم به لطف این آگهیها از خطر ورشکستگی مالی که درست تا یک سال پیش تهدیدش میکرد نجات پیدا میکند اما آیا عمه بوقی این بار در تبلیغ برای اربابانش بیاحتیاطی نکرده است؟