به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، محمد دهقان در جمع دانشجویان اردوی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل (جهاد اکبر) که در مشهد مقدس در حال برگزاری است به سخنرانی پرداخت و به پرسش های دانشجویان پاسخ داد.
دهقان در مورد طرح حل مشکلات مردم در مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به این سوال که آیا نگاه مجلس به مسائل سیاسی هست یا نه، گفت: در مجلس تعداد زیادی کمیسیون های تخصصی در زمینه مسایل صنعت، کشاورزی و . . . وجود دارد و اکثریت کار نمایندگان توجه به مسائل مردم و حل مشکلات آنهاست و اکثر طرح هایی که تا کنون در مجلس مورد بررسی قرار گرفته ناظر به حل مشکلات مردم در زمینه های کشاورزی، تولید، صنعت و مسائل اجتماعی است مثلا طرح حمایت از اقشار کم درآمد جامعه که در چند روز گذشته تصویب شد. طرح دیگری هم که با فوریت مطرح شد و من و تعدادی از همکاران طراحی کرده بودیم. طرح مبارزه با اختلالات ارزی و مجازات اخلال گران است. البته تصویب این طرح ها به تنهایی کافی نیست و طرح های اقتصادی بدون همکاری دولت و مجلس به نتیجه نخواهد رسید.
وی با بیان اینکه قوت لایحه ای که دولت می دهد از طرح مجلس بیشتر است اذعان کرد:دولت در خط مقدم این مسائل است. دولت است که باید این مشکلات را رصد کند و بعد با همکاری با مجلس آن ها را حل کند خیلی از موارد هم نیازی به قانون گذاری ندارد. جلسات زیادی بین دولت و مجلس برای حل مشکلات اقتصادی برگزار شده است که غالب این جلسات، غیر علنی بوده است و می توانم به جرئت بگویم که هیچ مجلس و دولتی به اندازه ماه های اخیر، جلسات غیر علنی نداشته اند.
خیلی از چیز ها مستلزم تصویب قانون نیست و مشکلاتی که ایجاد می شود نیازمند همکاری و مشورت است.
این نماینده مجلس هشتم در خصوص مشی سیاسی برخی از نمایندگان گفت: این که بگوییم مجلس اهتمام به مسائل مردم ندارد، این درست نیست اما افراد متنوع و متفاوتند و نگاهشان عمدتا سیاسی است وتعداد زیادی از افراد متخصص هم وجود دارند والبته نگاه سیاسی هم در مجلس هست و مجلس محل اجتماع شخصیت های مختلف سیاسی هم هست . نمی شود قضاوت کرد که چون تعدادی هستند که بیشتر مشی سیاسی دارند پس همه مجلس به دنبال کار سیاسی هستند . این درست نیست.طرح هایی که در مجلس تصویب می شود چه سیاسی و چه غیر سیاسی خیلی ها در این زمینه، کار کارشناسی می کنند و نهایتا اکثریت مجلس نظر می دهند.
دهقان در پاسخ به سؤالی در مورد نامه های قدردانی مجلس از برخی مسئولان اجرایی گفت: از مجلس هفتم که در مجلس بودیم بنده هیچ نامه ای در حمایت از افرادی همچون جاسبی، رحیمی و مرتضوی امضا نکرده ام و اصولا با این نامه نگاری ها موافق نیستم و وادار کردن برخی نمایندگان به حمایت از اینگونه افراد را نوعی فریب می دانم.
مثلا در مجلس هشتم برخی اطرافیان آقای جاسبی نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری تنظیم کرده بودندو از ایشان به خاطر رفع اختلافات بین دولت و دانشگاه آزاد اسلامی تشکر کرده بودند . افراد زیادی هم امضا کردند ولی بنده آن نامه را نوعی فریب می دانستم و بعدا هم در رسانه ها اعلام شد که 200 نفر از نماینده ها از جاسبی حمایت کرده اند.
وی در ادامه افزود: در مجلس هشتم نیز نامه ای با حدود200 امضا خطاب به احمدی نژاد برای تقدیر از انتخاب رحیمی به عنوان معاون اول جمع کردند، متأسفانه گروه های مختلف از جمله برخی از جریانات سیاسی نزدیک به آقای احمدی نژاد هم آن نامه را امضا کردند.
به بعضی از آقایان گفتیم چرا امضا کرده اید گفتند که ما اطلاع نداشتیم و آنها بعداً متوجه اتهام ایشان در فساد بیمه شدند و برخی هم مطلع بودند و با وجود علم به پرونده ایشان نامه را امضا کردند.
این عضو هیات رییسه مجلس نهم در مورد اتهامات مرتضوی گفت: ما طبق تحقیق و تفحصی که داشتیم درباره فروش سؤالات کنکور با اطلاعاتی که داشتیم برای ما مسجل بود که آقای مرتضوی در این پرونده تخلف کرده است لذا رسماً تخلف ایشان را در صحن علنی قرائت کردیم و پرونده های دیگری هم بود که البته ایشان هنوز محکوم نشده اند و لذا مطرح نمی کنیم و ما در کل ایشان را برای هیچ منصبی در نظام اسلامی مناسب نمی دانیم اگر آقای مرتضوی با پرونده های که دارد بخواهد دوباره در هر اداره ای استخدام شود در گزینش رد خواهند شد.
وی همچنان در خصوص نامه حمایت نمایندگان مجلس از مرتضوی توضیح داد: هنوز نامه و نام امضا کنندگان آن در هیچ جا پخش نشده و فقط یکی از افراد نزدیک به مرتضوی گفت که 164 نماینده نامه حمایت از ایشان را امضا کرده اند که باید خاطر نشان کنم که خیلی ها به خاطر تبدیل سازمان به صندوق تامین اجتماعی بود که حمایت کرده بودند نه اینکه از شخص مرتضوی حمایت کرده باشند اما روشن است که امضای نامه ای که زمینه سوء استفاده یک متهم را فراهم کند یا غفلت و بی بصیرتی است و یا خدای ناکرده مسائل دیگری است که ممکن است وجود داشته باشد.
دهقان دلیل مخالفتش با استیضاح وزیر کار را اینگونه بیان کرد: در جلسه استیضاح دعوت شده بودم و مخالفت خودم را با این استیضاح اعلام کردم البته مخالفت من با استیضاح به خاطر مصالح مهمتر بود و الا درطول تاریخ قانونگذاری در این کشور این گونه دهن کجی علنی توسط مسئولین دولتی تا کنون اتفاق نیفتاده است.که 150 قاضی دیوان عدالت اداری دو بار حکم انتصاب شخصی را غیر قانونی اعلام کنند و دوبار مجلس بر غیرقانونی بودن همان شخص تأکید کند باز هم مسئولین دولتی اینگونه در برابر اجرای قانون مقاومت کنند.
با این وجود من اعتقاد داشتم که مهندسی نظام این است که تا پایان عمر دولت درگیری و تنش بین قوا بوجود نیاید در خصوص سوال از رئیس جمهور هم همین نظر را داشتم. هرچند سوالات سوال کنندگان را درست می دانستم اما به دلیلی که گفتم با سوال هم موافق نبودم . باید بگذاریم این دولت مدتش تمام شود.
دهقان در خصوص استیضاح گفت: ما هر کاری را می خواهیم بکنیم باید همه ابعادش را در نظر بگیریم هر چند در قانون اساسی به 10 نماینده اجازه استیضاح وزیر را داده است اما وقتی که متوجه می شویم که استیضاح زمینه تنش در کشور را فراهم می کند می شود از این حق عبور کرد .
وی در خصوص تهدید رئیس مجلس به پخش نوار صوتی فاضل لاریجانی و در نهایت پخش آن در تریبون مجلس اظهار داشت : این رفتارها در شأن رئیس جمهور کشور نیست.
وی همچنین توضیح داد: استیضاح برگزار شد و وزیر هم در نوبت صبح خوب صحبت کرد و نمایندگان بر این نظر بودند که 55 آرا به نفع وزیر است و 45 به نفع استیضاح کنندگان. ولی سخنان بعد از ظهر رئیس جمهور و برخی مطالب گفته شده توسط وزیر جلسه را از روال طبیعی خارج کرد که نشان می داد آقای احمدی نژاد آمده با قربانی کردن وزیر خود برخی مطالب را برای دو قطبی کردن کشور در مجلس مطرح کند.
دهقان تأکید کرد اگر آقای فاضل خلافی مرتکب شده است این کشور وزارت اطلاعات دارد، سازمان بازرسی دارد، دادگستری دارد، بالاتر از همه رهبر دارد، رئیس جمهور نباید این نوار را که صوت و تصویر آن با هم هماهنگی ندارد مدتی در دست خود نگه می داشته تا بیاید در صحن علنی مجلس پخش کند. آنچه که هست باید در مراجع قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته و با هر تخلفی برخورد شود.
وی در خصوص صحبت های لاریجانی گفت: ایشان ابتدا خوب صحبت کردند، از نظام و انقلاب دفاع کرد و با آرامش هم دفاع کرد.بخش اول صحبتهای های آقای لاریجانی کاملا قابل دفاع است، قسمت دوم صحبت های ایشان کمی تند بود من به نوبه خودم نسبت به بخش دوم صحبت هایشان تذکر دادم.
دهقان درباره تشکر نمایندگان از مواضع رهبر معظم انقلاب گفت زمانی که مقام معظم رهبری در مورد موضوعی اعلام نظر کنند این نقطه مثبت مجلس است که نسبت به مواضع ایشان اعلام موضع و وفاداری کند.
عضو هیئت رئیسه مجلس در رابطه با کاهش اختیارات ریاست جمهوری گفت: کسی به دنبال کاهش اختیارات رییس جمهور نیست قانون اساسی به نحوی تدوین شده است که نگذارد شخصی که رئیس جمهور می شود راه خود کامگی را در پیش گیرد.
بالاخره امکانات، پول، قدرت در دست قوه مجریه است، مجلس یک قدرت متکثر است، دویست و نود نفر هستند هرکدام هم یک قدرت کوچکی از مجلس را در اختیار دارند.
رییس مجلس هم هر سال باید با رأی نمایندگان انتخاب شود، مجلس یک قدرت است ولی در همه دنیا امکان ایجاد دیکتاتوری در دولت به مراتب بیش از قوای دیگر است.
وی هدف تدوین کنندگان قانون اساسی را چنین تبیین کرد: هدف این بوده است که رئیس جمهور نتواند مانند شاه به خودکامگی مبتلا شود به همین دلیل قانون به نمایندگان مجلس اختیار داده است که اگر تعداد 10 نماینده امضا کنند،می توانند وزیر را استیضاح کنند و اگر یک چهارم نمایندگان امضا کنند، می توانند از رئیس جمهور سؤال کنند و اگر یک سوم نمایندگان امضا کنند، می توانند رئیس جمهور را استیضاح کنند.
قواعدی را گذاشته اند که نظارت نمایندگان مردم به عنوان مردم بر رئیس جمهور و وزرا تحقق پیدا کند و این چهارچوب قانون اساسی ما است .
وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره آیین نامه داخلی منجلس اظهار داشت : آیین نامه داخلی مجلس هم قانونی است که به تأیید شورای نگهبان رسیده و بعد از قانون اساسی یکی از معتبرترین قوانین کشور است که دو سوم رآی نمایندگان را باید کسب کند.
وی در مورد ائتلاف 1+2 بیان کرد: به نظر حقیر اصل اینکه بین اصولگرایان وحدت شکل بگیرد کار خوبی است و نباید بگونه ای موضع گرفت که جایگاه ائتلاف 3 نفره مورد خدشه قرار گیرد.