به گزارش خبرنگار باشگاه دانشجویان «خبرگزاری دانشجو» از اصفهان، به منظور تکریم هنر، آگاهی پژوهشگرانه از سرمایه های تاریخ هنر ایران و آشنایی با ویژگی های هنر اصیل خوشنویسی، اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی هنر خوشنویسی در محل مرکز همایش های بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) برگزار شد.
در این جلسه که جمعی از خوشنویسان استان حضور داشتند، استاد علی فرزانه از خوشنویسان برجسته استان و کشور در سخنانی حاصل پژوهش های خویش را ارائه کرد.
وی در خصوص خوشنویسان دوران معاصر گفت: با آنکه تعداد آنان در مقایسه با دوره های دیگر بیشتر شده است و به ظاهر نسبت به چاپ و انتشار آثار قدما اهتمام لازم را داشته اند؛ اما در خصوص مطالعه و تحقیق در مورد خطوط قدما و نیز شهامت بررسی آثار دیگران اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.
این هنرمند با اشاره به سلوک هنری خود در زمینه خوشنویسی افزود: صداقت جوهره حرکت در فرد خوشنویس است و آنچه انسان ها را متعالی می کند، صداقت در گفتار ، رفتار و اعمال است.
وی شاگردی در محضر استاد را برای هر هنرجویی ضروری خواند و تصریح کرد: کسانی هستند که 20سال مشق می کنند؛ اما تحولی در آن ها رخ نمی دهد؛ چرا که درک محضر استاد نکرده اند.
علی فرزانه با اشاره به اجتهاد هنری و رساله های ارزشمندی که در این خصوص نوشته شده است، گفت: با این حال این مجموعه ها به طور پراکنده انتشار می یابد و هنوز سازمان یافته نیست و ما باید توجه داشته باشیم که خوشنویسی را به عنوان یک علم و با هدفمندی یاد بگیریم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در قدیم استادان گذشته خود را ملزم به ارائه رساله می دانستند، تاکیدکرد: اجتهاد هنری امری تعریف شده در هنرمندان گذشته بود و همه برای رسیدن به آن مجدانه تلاش می کردند.
این هنرمند افزود: هم اکنون شصت سال از پیشینه انجمن خوشنویسان می گذرد، باید توجه داشته باشید کار خوشنویسی ابتدا از تحقیق آغاز می شود و با تحقیق باید ادامه یابد.
فرزانه تصریح کرد: هنرمندان باید دلهایشان از کینه به دور باشد و خط را نردبان کمال تلقی کنند تا آثارشان جاودانه بماند.
وی افزود: در اواخر دوره صفوی نسخ و شکسته به اوج رسید و در این مقطع زمانی نیریزی و درویش عبدالمجید طالقانی شاهکار کرده اند و به نظر خیلی از صاحب نظران درویش کاری کرد که دست هیچ بشری به آن نمی رسد.
استاد فرزانه نقطه عطف خط نستعلیق را دوره قاجاریه دانست و گفت: میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزا کاظم تهرانی، میرحسین، محمدرضا کلهر و عمادالکتاب السیفی افرادی هستند که در این دوره خط نستعلیق را رواج و شاهکارهای هنری را ماهرانه خلق کردند.