به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، محمدحسین صفار هرندی در نشست تحلیل سیاسی اساتید معارف دانشگاه های تهران که عصر روز گذشته در سالن شهید انصاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: استراتژی ای که دشمن در انتخابات پیگیری می کند در سه محور خلاصه می شود ، "عدم مشارکت"، "گزینش مطلوب دنیای سلطه" و "آشوب و اغتشاش" مانند آنچه در سال 88 به عنوان انقلاب رنگی و کودتای نرم، این سه راهبرد بدشمن هستند که بطور موازی دنبال می شوند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دشمنان بطور طبیعی از آسان ترین راه ها مدد می گیرند و برنامه های بعدی را به سبب ناکامی در برنامه قبلی در دستورکارشان قرار می دهند. مشارکت در انتخابات یک امر مهمی است که هرچه مردم بیشتر در انتخابات شرکت کنند توفیقات نظام و ظرفیت هایی که از این رهگذر برای نظام حاصل می شود بیشتر شده و اعتماد بنفس نظام در جامعه بین الملل بالا می رود.
صفار هرندی بیان کرد: برخی می گویند توسعه مشارکت مستلزم تغییر آئین نظام در پای بندی به این است که شورای نگهبان کسانی را که مخالف نظامند تائید نمی کند، حال مطرح می کنند که شورای نگهبان این محذوفات را دنبال نکند. یا اینکه جدیدا المی را برداشته اند که انتخابات باید آزاد باشد تا همه در آن شرکت کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: برای افزایش مشارکت در انتخابات بطور طبیعی مطرح می شود اگر تنوع و رقابت بالا در انتخابات باشد می توان امیدوار شد که تعداد رای دهندگان نیز بالا می رود ، اما همه قواعد استثنا بردار است، استثنا در این است که استنباط مردم از مشارکت این نباشد که این تکثر به نفع کشور نیست بلکه سرمایه و فرصت سوزی است.
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: بطور مثال در انتخابات سال 81 که تنوع کاندیداها در آن بالا بود و اصلاح طلبان حاکمیت را در دست داشتند، گفتند می خواهیم یک رقابت داخلی هم در انتخابات شورای شهر راه بیندازیم و 5 لیست از جبهه اصلاحات بیرون آمد، طبق این قاعده، این انتخابات باید سرآمد دیگر انتخابات می شد اما می توان گفت یکی از ورشکسته ترین و بی آبرو ترین ها در نوع خود شد و در حدود 12 درصد در تهران و 32 درصد در شهرستان ها رای دادند.
صفار هرندی گفت: الزاما تنوع منجر به افزایش انگیزه مشارکت نمی شود، در تجربه سال 81 در تکثر نامزدها برای انتخابات شورای شهر یک نوع دلزدگی برای مردم حاصل شد زیرا جنجال اصلاح طلبان ( اعضای مشارکت، کارگزاران و همبستگی) آن قدر اختلافات شان بالا گرفت که وزارت کشور 6 ماه مانده به عمر شورا آن را منحل اعلام کرد.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی خبر دعواهای روزمره شورا به مردم داده می شد مردم نسبت به شورآ تنفر اها پیدا کرده بودند. پس نتیجه می گیریم هر نوع رقابت هم مناسب نیست .مثال دیگر در این زمینه زمانی بود که در انتخابات اخیر مجلس اصولگرایان در درون خود انشعاباتی را تشکیل دادند و حاصلش تجربه های تلخی مانند تجربه های اصلاح طلبان شد.
وی در ادامه تاکید کرد: سلایقی که پای بندی به نظام را اعلام کرده باشند و التزام عملی شان را نشان داده باشند می توانند در انتخابات کاندیدا شوند ، اما تجربه تلخ فتنه 88 نشان داد برخی با وجود اینکه روی قانون مداری تاکید می کنند وقتی نتایج انتخابات به نفعشان نبود بازی را به هم زدند.
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: با این وجود حق سوء ظن به برخی هست اما نباید از ورود آنها به این دوره و کاندیداتوری آنها جلوگیری شود راهش این است که آنها بطور علنی اعلام کنند که کاری که در آن دوره انجام دادند، مطلوب شان نبود و اظهار برائت از فتنه کنند. این کار نه سیاسی است و نه تلافی گری بلکه تضمینی برای سلامت انتخابات و آرامش عمومی است.
صفار هرندی در ادامه افزود: اصلاح طلبان حق دارند در این انتخابات شرکت کنند و کسی هم نمی تواند جلوی حضورشان را بگیرد، علی القاعده افرادی که در جریان فتنه بودند با تعهد دادن نمی توانند به انتخابات بیایند اما کسانی که در فتنه حضور نداشته اما جزو جریان فکری اصلاح طلبی هستند،حق حضور دارند. مقام معظم رهبری هم به آنها اعتماد دارند و حکم های آنها را برای حضور در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام امضا کرده و آنها را در خانواده نظام قبول دارند، با سازوکارهای تضمین سلامت آینده باید حضورشان در انتخابات دیده شود.
وی در ادامه گفت: اگر مردم احساس کنند رای شان در زندگی و معیشت شان تاثیر دارد در این انتخابات حضور پیدا می کنند. باید از هر حرکتی که منجر به عدم دستیابی این نتیجه شود، جلوگیری کرد.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: حرکت نظام باید طوری باشد که انگیزه مردم بیشتر شود و خوب شدن اوضاع را به چشم خود ببینند وقتی نظام نشان دهد که مردم در آستانه سال نو رها نشده اند می تواند یکی از این کارهای مثبت باشد، مانند یارانه نوروز دولت به مردم. البته ناهنجاری های اقتصادی باید ازریشه حل شود.
صفار هرندی یادآور شد: بخشی از افسارگسیختگی در بازارها نشان می دهد که دولت می توانست لجام آنها را به دست بگیرد و از بروز این مشکلات جلوگیری کند مانند بحران "ارز و دلار" که سازمان هایی تابعه دولت هستند و شاید آنقدر نگاه دولتمردان معطوف به حاشیه ها شده که آنها را از تمرکز بر این مسائل مهم و اساسی باز داشته است.
وی درعین حال بیان کرد: دشمنان با دلایل مختلف در صددند محاسبات مردم را تغییر دهند که یکی از اهداف تحریم، القا همین باور غلط است، آنها می خواهند مسئولان را دچار اشتباه محاسبات کرده و یا مردم را نسبت به توانایی دولت برای اداره آینده جامعه نگران کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اگر 30درصد از مردم پای صندوق های رای بیایند و 60 درصد نیایند آنها ادعا می کنند مردم ارتباط شان را با این نظام قطع کرده اند و نظام به سراشیبی افتاده است، در صورتی که این محاسبه و معنای حضور در کشورهای غربی و کشورهای دموکراتیک صدق نمی کند و موارد بسیاری پیش آمده که تنها 30 تا 26 درصد از مردم در انتخابات های مختلف شان شرکت کرده اند.
صفارهرندی درباره محور "تاکیدبر انتخاب فرد مطلوب دینای غرب" اظهار کرد: غرب گزینه مستقیمی در ایران ندارد، قطعا اگر هم داشته باشد نه مردم و نه مسئولان ودستگاه های نظارت و امنیتی به چنین کسی جواز ورود در انتخابات را نمی دهند.آنها برای این منظور سرمایه گذاری غیر مستقیم می کنند و روی عنصر داخلی که وابستگی به خارج دارد برنامه ریزی می کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: در انتخاب فرد مطلوب دنیای غرب، برای انتخاب فرد غیر مستقیم پیشنهاد مذاکره با آمریکا یکی از راه های رسوخ است و برای این منظور است که اگر کسی این منطق را در ایران توسعه دهد که بدون رابطه با آمریکا کاری نمی توان کرد و باید مصالحه کرد، این افراد نماینده مستقیم غرب نیستند و رفقای مستقیم ماهستند.
صفار هرندی افزود: برای اجتناب از این خطر باید جبهه نیروی انقلابی را پای سه شاخص بیاوریم، اولین گزینه "وفاداری قطعی به مبانی صدور انقلاب" است که اصلا دستخوش تغییر نشده و امام و رهبری بارها به آنها اشاره کرده اند؛ کسانی که می خواهند این ارزش ها را تغییر دهند در سه دولت گذشته طی 25 سال قبل حرکت هایی برای جابجایی ارزش ها انجام داده اند.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در دولت سازندگی به اسم تقویت عنصر پیشرفت و توسعه مقوله عدالت را سرکوب کردند؛ اما در دوره توسعه سیاسی، گفته اشتباه دوستان در توسعه اقتصادی این بود که تا از اصلاح مبانی سیاسی شروع نکنیم مبانی اقتصادی را نمی توانیم به درستی برنامه ریزی و انجام دهیم و باید موانع دموکراسی از سر راه برداشته شود، به بهانه این خواسته تعارض بین ارزش های معنوی و ارزش های عرفی را دامن زدند.
وی در ادامه اذعان کرد: در دوره اخیر دولت کارهای بسیار خوب و پسندیده ای تا سال هایی داشت که گزینه هایی مبنی بر دوستی با مردم اسرائیل مطرح شد و وقتی طرف می گوید: "دوره اسلام تمام شد و دوره انسان آغاز می شود"این هم به نوعی جابجایی در ارزش هاست.
این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: تمرکز روی انطباق رفتارهای فرد رئیس جمهور و یا مسئولان دیگر قوا و دستگاه ها با این مهم که آن فرد با کسی که سر رشته دار اصلی حکومت استو مشروعیت دارد"ولی فقیه " هماهنگ باشد و مشروعیت حکومت به اعمال حاکمیت اوست.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیوند با ولایت فقیه فقط کافی به اظهار ارادت نیست؛ در جامعه رهبری محور وحدت هستند و باید این مهم را جا انداخت و افرادی که برای انتخابات عرضه می شوند باید با این معیار محک زده شوند. عنصر دیگر کارآمدی فرد منتخب است که وی باید در حد بالایی به انجام امور آگاهی و التزام داشته باشد و اگر فرد این ویژگی ها را داشته باشد دشمن برای عرضه فرد وابسته به خارج ناکام می ماند.