به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو» در ادامه مراسم افتتاحیه همایش «مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی» با رویکرد معرفی آثار اندیشمند سیدعلی اکبر حسینی، حمیدرضا آیتاللهی رویکردی اسلامی به تربیت را در جهت هدایت و نه در کسب مهارت متذکر شد.
آیتاللهی گفت: آنچه جهتگیری تعلیم و تربیت امروز را در جامعه شکل میدهد بیشتر جنبه کسب مهارت برای زندگی در شرایط حاکم در زندگی امروزین است، اما رویکرد اسلامی به علم و تربیت جز این است.
رئیس علمی همایش گفت: نظام تعلیم و تربیت جامعه ما و جامعه جهانی یک برنامه تدوین شدهای را در مدل های مختلف در تربیتهای مختلف پیشنهاد میکند.
آیت اللهی با بیان اینکه در نگاه غالب غربی تربیت اخلاقی، دینی و معرفتی، مسئله بسیار مهمی است که حتی افراد سکولار نیز به آن واکنش نشان می دهند، افزود، ما نهایت سعی و تلاشمان بر تربیت اخلاق معنوی، حقوقی، اقتصادی، شهروندی و در واقع تربیت انسان است. آنچه به نظر می آید مهم است، این است که اینگونه مسائل جنبه مهارتی دارد.
وی ادامه داد: اصطلاح به کاررفته در قرآن و فرهنگ دینی ما لغت «هدایت» است. لغت هدایت در قالب سکولار در معنی تعلیم و تربیت فعلی نمی گنجد و با مهارت های اخلاقی متفاوت است. گرچه لازمه آن است، اما فضای هدایت، با فضای مهارت متفاوت است.
آیت اللهی با تاکید بر اینکه هدایت با این نوع مهارت متفاوت است، گفت: آنچه قرآن به آن توجه می کند این است که آیا بشر هدایت شده است یا خیر و فعل و فاعل آن در چه بستری انجام می شود.
دغدغه قرآن دغدغه هدایت است
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: قرآن خود را زمینهای برای هدایت میداند و دغدغه آن، دغدغه هدایت است و دغدغه هدایت شناخت این است که فرد از کجا میآید، در کجا هست و به کجا میاندیشد و متناسب با آن کل فرایند زندگی شکل می گیرد و زمینه برای هدایت، یک زمینه انسانی است و درست مثل حیات است. حیات فقط مخصوص خدا است و فقط او میتواند در مورد آن تصمیم بگیرد.
آیت اللهی افزود: ما معدات هستیم و در هدایت هم اینگونه هستیم و خدا فاعل اصلی در این مسائل است و اصل هدایت برای خداست. آنچه وظیفه ما است این است که بستر مناسبی را فراهم کنیم.
آیت اللهی در پایان گفت: هدایت مقام سنگینی دارد، نظام تعلیم و تربیت اسلامی برای ایجاد مهارت تنها نیست و باید بداند از کجاست در کجاست و به کجا میرود، در چنین شرایطی است که میتواند به بصیرت برسد حتی اگر تربیتهای دیگر را نداشته باشد و این مخل هدایت فرد نمی شود.