خبرگزاری دانشجو، اشتغال: اخیرا چند آگهی استخدامی در حوزه منابع انسانی بر روی وبسایت ایران تلنت دیدم که مرا بر این داشت تا این مطلب را بنویسم. ایتدا یک نگاه به آگهی های زیر بیاندازیم.
آگهی گروه صنعتی سپاهان که به دنبال متخصص منابع انسانی هستند و این فرد باید در ایران کار کند. این آگهی به نحوی غیر حرفه ای از روی آگهی دیگر در اینترنت کپی شده است و حتی دقت نشده است که چگونه یکی از ویژگی های متقاضی می تواند آشنایی با ADA که قانون استخدامی نیروهای معلول در آمریکا است باشد.
آگهی شرکت رامک خودرو که به نظر رونوشتی ناشیانه از آگهی شرکت سپاهان است با همان اشتباهات.
این دو آگهی مرا بر آن داشت تا جستجویی ساده انجام دهم تا چند نمونه دیگر را پیدا کنم:
آگهی شرکت کیسون که از متخصص منابع انسانی خود انتظار دارد که درباره exempt و non-exempt اطلاعاتی داشته باشند. این دو اصطلاح مجددا از قانونهای حاکم در این حوزه در آمریکا اخذ شده است.
آگهی گروه مپنا که از واژه غیر رسمی Boss به جای Manager, Director, Supervisor و یا واژه های مشابه استفاده کرده است.
آگهی شرکت تناوب که انتظار دارد مدیر اداری ایشان بتواند سیاست (Equal Employment Opportunity) را اجرا نماید، غافل از این موضوع که این اصطلاحی برای یکی دیگر از قوانین استخدامی در آمریکا است. البته این واژه به عنوان واژه ای عمومی در اروپا نیز کاربرد دارد ولی بعید می دانم شرکت مزبور از این تفاوتها آگاه بوده باشد.
و در انتهای می توان به آگهی شرکت کروز اشاره کرد که تقریبا فاقد اشتباه است اما نه به این دلیل که از جایی کپی شده است بلکه به این دلیل که اساسا فاقد هرگونه توضیحی درباره نقش فرصت شغلی می باشد.
این آگهی ها به احتمال قوی توسط کسانی تهیه و منتشر شده است که در حوزه منابع انسانی کار می کنند و این یعنی پینه دوز مزبور که بایستی درباره آگهی های استخدامی واحدهای مختلف نظر حرفه ای بدهد، خود و یا فرزندانش با کفشی سوراخ در این مسیر قدم بر می دارند.
آگهی استخدامی علاوه بر اینکه به عنوان مجرایی برای جذب متقاضیان استفاده می شود، می تواند در ساختن برند (Brand) نیز به شرکتهای آگهی دهنده کمک کند. در اینجا 7 نکته را که باید در هنگام درج آگهی استخدامی رعایت نمود به نقل از کتاب The professional Recruiter’s Handbook نوشته Jane Brown & Ann Swain می آورم و خوشحال میشوم که نظرات شما را در این زمینه مشاهده کنم:
1- ایتدا مشخص کنید که به دنبال چه سمتی هستید. بسیاری از اصطلاحات داخلی سازمان شما برای افراد خارج از سازمان مفهوم نیست پس از به کار بردن آنها اجتناب کنید.
2- درباره حقوق و محل کار اطلاعاتی شفاف ارائه دهید. اکثر متقاضیان تمایل دارند که درباره این موضوعات بدانند.
3- مختصر بنویسید.
4- درباره سازمانتان غلو نکنید.
5- درباره شرایط استخدام از تعمیم بی مورد اجتناب کنید. همه افراد فکر می کنند که کار تیمی قوی دارند. بر روی تجریه، تحصیلات و دستآوردهایی که متناسب فرصت شغلی شما است تمرکز کنید.
6- از نوشتن جملات طولانی و غامض خودداری کنید.
7- سعی کنید شخصیت سازمان خود را با استفاده از طراحی آگهی و متن آن برای متقاضیان منعکس کنید.